GƏLİN,
ŞEİRDƏN DANIŞAQ
ƏDƏBİ HƏYAT
Azərbaycan
poeziyasının müasir durumundan söz açanda bəziləri
belə bir fikir irəli sürürlər ki, bizdə yeni
poeziya yaranmaqdadır və ya artıq yaranmışdır. Bu fikri söyləyərkən həmin müəlliflər
şeirimizdə sovet dövrü poeziyasından fərqli bir mənzərənin
yarandığını, şeirimizin daha cəsarətlə
həyat hadisələrinə, cəmiyyətdə gedən
ictimai-siyasi proseslərə müdaxilə etdiyini nəzərə
çarpdırırlar. Bəziləri isə
belə düşünür: sosializm cəmiyyəti,
yetmiş ildən artıq şairləri quruluşu, sistemi mədh
etməyə çağıran və səfərbər edən
sosrealizm artıq yoxdur, onların fikrincə, mədhiyyəçilik:
rəhbərlərin, "yenilməz" şəxsiyyətlərin,
əmək qəhrəmanlarının və
qırmızı bayraqların tərifinə son qoyulub və
indi buna ehtiyac duyulmur. Poeziya yenidən İnsana, onun mənəvi
dünyasına yön alır. Bəziləri isə
poeziyamızın yeniliyini Qərbə, Qərb ədəbiyyatına
meyllənməkdə, Qərb poeziyasındakı hazır təcrübəni
formal şəkildə olsa da, "milliləşdirmək"də
görür, hər cür ənənəyə qarşı
çıxırlar. Yəni milli ənənələri inkar
edirlər. Nəhayət, bir çoxları da XX əsrin
arxada qaldığını, bununla da poetik kanonların,
stereotiplərin tamamən qırıldığını
"nikbinliklə" car çəkir, yeni poeziyanın
yarandığını elan edirlər.
Əlbəttə,
bu mülahizələrin bir çoxu obyektiv həqiqəti
düzgün əks etdirmir.
Birincisi; Sovet dövrü
poeziyasından tamam fərqli bir mənzərənin
yarandığını iddia etmək hələ tezdir. Görəsən,
sovet dövründə şeirimiz cəsarətsiz idimi?
Onlarla, bəlkə yüzlərlə misal gətirə bilərik
ki, Azərbaycan şairlərinin bir çoxu, məhz sosializm
cəmiyyətində "gəmidə oturub gəmiçi ilə
dalaşırdılar".
İkincisi; Doğrudur, artıq nə
sosializm, nə də sosrealizm var, əmək qəhrəmanlarının
və qırmızı bayraqların, Kommunist
Partiyasının və onun liderlərinin mədhinə həsr
olunmuş şeirlər də unuduldu. Amma kim deyər ki,
mədhiyyəçiliyə son qoyulub? Yaxud, poeziyamızın
İnsana, onun mənəvi dünyasına
qayıdışı məsələsi... Məgər sovet
dövründə İnsanın mənəvi dünyası
şairləri düşündürmürdü? Yenə
onlarla, yüzlərlə misal gətirmək olar.
Üçüncüsü; Azərbaycan
poeziyası ta əzəldən öz milli, özəl
xüsusiyyətləri ilə seçilmişdir. Yəni
Azərbaycan poeziyası ilk növbədə, Azərbaycan mənəviyyatının
təcəssümü olan milli bir poeziyadır. Bu poeziyada onu
yaradan xalqın tarixi, milli mənliyi, zəngin adət-ənənələri,
həyat və məişəti, azadlıq duyğuları,
dünyaya baxışı əks olunmuşdur. Bu gün qətiyyətlə
deyə bilərik ki, çoxəsrlik Azərbaycan şeirini səciyyələndirən
özünəməxsus keyfiyyətlər mövcuddur ki, bu
keyfiyyətlər istər klassik, istərsə də
müasir poeziya üçün təbii və
qanunauyğundur. Təbii ki, keçmiş
poeziyanın fərqli, spesifik xüsusiyyətləri olduğu
kimi, müasir poeziya da özünəməxsus cəhətləri
ilə seçilir, lakin bunlar arasında heç bir
uçurum yoxdur, əlaqə və bağlılıq indi də
qırılmamışdır və bu da onu göstərir
ki, Azərbaycan poeziyası çox güclü bir ənənəyə
malikdir. Deməli, müasir Azərbaycan
poeziyasında hansı yeni, novator keyfiyyətlər meydana gəlsə
də, Avropa və ümumən dünya ədəbiyyatı
ilə ilişgilər qurulsa da, onu heç vəchlə
öz kökündən, qaynaqlarından, mənbəyindən
ayırmaq və təcrid etmək mümkün deyil.
Dördüncüsü; Bəli, XX əsr arxada qalıb. Lakin bu, o demək deyil ki, XX əsr poeziyasına məxsus kanonlar, bir çox xüsusiyyətlər də tamamən arxada qalıb. Stereotiplər qırılıb. Və "Yeni poeziya" yaranıb. Yox! Belə deyil. Əvvəla, poeziyada elə ənənələr mövcuddur ki, onlar uzun müddət yaşayır. Yeni məzmun yarandıqda bəzən köhnə hesab etdiyimiz forma onun xidmətində dayanır. Bu dünya ədəbiyyatında-bir çox milli poeziyada təsadüf olunan haldır. Məsələn, M.Ə.Sabirin şeirləri köhnə formadadır, buna baxmayaraq bu formada Sabir yeni məzmunlu novator bir poeziya yaratmışdır. Bir vaxtlar çox az müraciət olunan qəzəl forması indi yeni bir dövrünü yaşayır. Söhbət ondan getmir ki, XX əsrdə Vahiddən və S.Rüstəmdən sonra yeni bir qəzəl ustadı yetişmədi, hər halda, bu formaya maraq getdikcə artmağa başlayır.
Deməli, XXI əsrin poeziyası
ilə XX əsrin poeziyasını qətiyyən bir-birindən
təcrid etmək mümkün deyil. Burada "yeni
poeziya" söhbəti yerinə düşmür. "Yeni
poeziya"dan yox, poeziyada yeni meyllərdən, tendensiyalardan
söz açmaq daha məqsədəuyğundur.
Onda gəlin, ilk növbədə,
poeziyamızda yeni meyllərdən və tendensiyalardan söz
açaq. Görək Azərbaycan poeziyası yeni
minillikdə özünün hansı xüsusiyyətləri
ilə diqqəti cəlb edib? Cəmiyyətin,
xalqın həyatında yeni bir dövr başlayıb, bir
çox dəyərlər dəyişib və görəsən,
bu dəyişiklik şeirimizə nə dərəcədə
təsir göstərib? Şeirimizdə yeniliklər, novatorluq
meylləri hansı məcrada davam edir?
Azərbaycan poeziyasının XX əsrdəki
inkişaf mərhələlərini nəzərdən
keçirsək, sonuncu mərhələnin keçən əsrin
doxsanıncı illəri ilə bağlı olduğunu inkar
edə bilmərik. Ölkəmizdə
Müstəqillik bayrağı dalğalanırkən ədəbiyyatımızda,
xüsusilə, poeziyamızda da belə bir müstəqilliyin
şahidi olduq. Əgər belə demək mümkünsə,
Azərbaycan şairləri müstəqilliyin onlara bəxş
etdiyi azadlıq və xoşbəxtliyin tamını hiss etdilər.
Şairlərin qələmi üzərində kölgə
kimi dolaşan senzuranın ləğvi onlara imkan verdi ki,
mümkün qədər "beynəlxalq" dərdlərin,
qayğıların yox, öz milli dərdlərinin,
qayğılarının şairi olsunlar. Beləliklə,
poeziyamız Azərbaycançılıq məfkurəsini
özünün başlıca məramı kimi qəbul elədi.
Yasaqlar, qadağalar dövrü arxada qaldı,
türkçülüyün,
turançılığın, islami dəyərlərin də
bu məfkurə ilə yanaşı təbliğ olunması
sübut elədi ki, doğrudan da poeziyamız öz müstəqilliyini
əldə edib. Bu proses indi də davam edir. Yəni müstəqil
bir ölkənin müstəqil ədəbiyyatı və
poeziyası formalaşır.
Təbii ki, sənət axtarışlar sevir və bu axtarışlar olmadan onun yaşarlığını təsəvvür etmək çətindir. Poeziyada "axtarış lazımdır, axtarış. Fikirləş bir, Şekspir var, Şekspir!" (Əli Kərim) məramı varkən, niyə indi bu axtarışların sorağına çıxmayaq. Axı, öz mahiyyəti etibarilə axtarışa, yeni təsvir və ifadə vasitələrinə, dünyanı, həyatı yeni boyalarla əks etdirməyə meylli olan sənətdir poeziya.
II
Son on ildə Azərbaycan
poeziyasında hansı poetik meyllər diqqəti cəlb edir,
poeziyamız axtarış yollarında nəyə nail olub? Müasir
poeziya müasir insanın bədii-estetik zövqünü,
şeirə olan marağını, tələbatını
ödəyə bilirmi?
Əlbəttə,
bu sualların sırasını artırmaq olar.
Tənqidçi
həmkarım Əsəd Cahangir 2003-cü ildə
yazıçıların XI qurultayı ərəfəsində-
"Minillərin ayrıcında" adlanan məruzəsində
1998-ci ildən sonra meydana çıxan poeziya nümunələrini
dörd başlıca yaradıcılıq istiqaməti üzrə
bölmüşdü: Milli realist şeir, Simvolik
şeir, Modernist şeir və Postmodernist şeir. Bu bölgüdə milli realist şeir adı
altında real güzəran çətinlikləri ilə
bağlı mövzular, həmçinin tənhalıq
ağrıları, siyasi və milli birliyə
çağırış, torpaq itkisi, sosial ədalətsizliyə
qarşı etiraz, qloballaşmanın doğurduğu həyəcan,
milli-mənəvi dəyərlərin laxlaması barədə
narahatlıq və ən nəhayət, Allah axtarıcılığı
motivləri yer tuturdu. Tənqidçinin fikrincə,
bu mövzular bu və ya digər şəkildə B.Vahabzadə,
Qabil, B.Azəroğlu, M.Araz, N.Xəzri, F.Qoca, N.Həsənzadə,
C.Novruz, Ə.Salahzadə, M.İsmayıl, M.Yaqub, Z.Yaqub,
S.Rüstəmxanlı, V.Əziz, Ə.Əsgəroğlu və
b. son illərdə yazdığı şeirlərdən aparıcı
xətt kimi keçir. İkinci bölgüyə ənənəvi
Şərq simvolikasına müraciət edən şeirlər
daxil edilir. Göy üzü, bulud, şam, pərvanə,
şah, dilənçi, şeytan, mələk simvolik məna
kəsb etmiş digər əski miflər R.Rövşənin,
V.B.Ödərin, Salamın, Ə.Nurinin, B.Pərvizin,
E.Zalın, R.Behrudinin şeirlərində tez-tez işlənir.
Üçüncü bölgüyə modernist şeir
nümunələri daxil edilir. Xanəmirin,
D.Osmanlının, R.Qaracanın, M.Köhnəqalanın,
S.Babullaoğlunun, İ.Fəhminin şeirləri modernist
şeirlər hesab olunur. Və nəhayət, cavan şairlərdən
Aqşinin, Z.Əzəmətin, A.Şərifin, H.Şəminin,
F.Əsədin şeirləri postmodernist nümunələr
kimi təqdim edilir. Məruzəsinin sonunda tənqidçi
son on ilin poeziyasına dair fikirlərini belə ümumiləşdirir:
"1.Ənənəvi milli realist şeirin yeni söz demək
imkanlarını tükətməsi. 2.Ümumşərq tipli
simvolik düşüncənin şablonlaşaraq öz hegemon
mövqeyini əldən verməsi. 3.Əski mif və tariximizlə
bağlı milli-tarixi simvolların ilk dəfə olaraq
sistemli şəkildə bədii-estetik düşüncəyə
keçməsi. 4.Şeirdə realizm və həyatiliyin epizm
hesabına güclənməsi. 5. Modern şeirin canlanması
və ilkin postmodernistik nümunələrin meydana
çıxması".
Niyə tənqidçi həmkarımın səkkiz il öncə söylədiyi məruzəsini xatırlatdım? Fikrimcə, burada təqdim olunan bölgü müəyyən mənada məqbul hesab edilə bilər.Tənqidçiyə axtarışçı da deyirlər və Ə.Cahangir 90-cı illərin sonlarından 2003-cü ilə qədər şeirimizin keçdiyi inkişaf yolunu izləyib mümkün qədər ümumiləşdirməyə çalışıb. Və istəyinə də nail olub. Amma məni o zaman da, indi də narahat edən odur ki, bu tipli məruzələrdə həmişə bir çatışmazlığın olduğunu hiss edirsən. Şeirimizin məzmun, ideya istiqaməti çox düzgün müəyyənləşdirildiyi, yeni meyl və tendensiyaların nəzərə çarpdırılması obyektiv şəkildə həllini tapırsagşeirimizin daxili, necə deyərlər iç aləmi, versifikasiya səviyyəsi barədə söz açmaq unudulur. Ona görə də gəlin, ilk növbədə, elə ŞEİRDƏN danışaq.
III
Şeir haqqında çox təriflər deyilib və ümumiyyətlə, şeir anlayışının ilk baxışda izahı nə qədər sadədirsə, dərinliyinə varanda bir o qədər mürəkkəbdir. Ancaq bütün hallarda şeir təbii ilhamın məhsuludur və şeiri şairin subyektiv hisslərinin inikası kimi qəbul etsək də, onun ünvanı təkcə şairin ürəyi deyil. Lap sadə bir həqiqət: şeiri minlər, milyonlar oxuyur. Əgər şeir yalnız şairə və onun mənsub olduğu ədəbiyyata aid olsaydı, o zaman onun dəyəri də olmazdı. Şair ürəyinə yığılmış sözləri, ifadələri dilinin ucuna gətirir, sonra qələm "yazı yazır, dürr saçır". Tez-tez belə bir sual səslənir: yaxşı şeir nədir? Axı, bu gün şeirimizin səviyyəsi yüksəlibsə, şeir artıq əzbərlənmək, deklamasiya üçün yazılmırsa, onda şeirin arealı daha genişdir. Bu gün müxtəlif ağızlardan belə bir avaz gəlir ki, şeir oxunmur. Hamı çörək dərdindədir (lap keçən əsrin əvvəllərində Abbas Səhhətin misralarını xatırlayırsan: Ürəyimdə daha yox qönçə dodaqlar dərdi, vardır ev dərdi, qadın dərdi, uşaqlar dərdi . Ya da başqa bir avaz: şeir öz dövranını başa çatdırır, çünki qloballaşma dövrüdür, yeni əsr incə, zərif və olsun ki, tribun, çağırış ruhunu sevmir. Təbii ki, min ağızdan min belə avz gəlsə də, şeir yenə də mənəvi sərvətdir və demək olar ki, elə bir günümüz olmasın ki, şeirsiz yaşayaq. Çünki həyatın özü bir şeirdir. Ancaq söhbət hansı şeirdən gedir? Əgər söhbət həqiqi poeziyadan və şeirdən gedirsə, Azərbaycan şeiri yenə də öz mədəni sərvət olmaq missiyasına sadiqdir.
Yaxşı şeir min illərin həqiqətini
yenidən poeziya dililə ehya edə, dirildə bilər.
Gün
işığındandı fırçası,
ay işığındandı
fırçasının
köynəyi, donu,
Bizdən çox istədi, çox sevdi,
Göyüzü çəkib apardı onu.
Çox ölüm, ölüm deyirlər,
Ölsəydi: dünyanın
bütün torpaqları
doldurammazdı onun
üz qırışlarını,
Ölsəydi, indi
çatdaq-çatdaqdı
dünya.
Çox ölüm, ölüm deyirlər,
Elə
bilirlər ölümə gedir
Hər
torpaq altına gedən.
Aldadammaz
qara torpaqlar bizi,
Nə tikanı, nə
gülüylə,
nə yaşılı, nə
alıyla.
Biz yarı mələyik,
yarı insan, yarı şeytan,
yarı bu dünyadanıq,
yarı başqa dünyadan.
Bu şeirin müəllifi Vaqif Bayatlı Odərdir. Bunu söyləməsəydik də fərdi dəst-xəttindən biləcəkdiniz. Hətta şeirin kimin ölümünə həsr edildiyini də fəhmən duyacaqdınız.. "Ən eşqli göyüzünün Səttar Bəhlulzadəsinə".
(Ardı var)
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-
2011.-1 oktyabr.-S.19.