Dünyanın
mizanını beynəlxalq toplantılar da
düzəltmir
Vəfa
Quluzadə: "Daxildə bir sıra məsələlərdə
islahatlar aparılır, amma onlar kafi deyil"
Yay tətilinin sona çatması ilə bir-birinin ardınca beynəlxalq tədbirlər, səfərlər də reallaşdırılmaqdadır. Bu mənada BMT Baş Assambleyasının 66-cı sessiyası, Polşada "Şərq tərəfdaşlığı" proqramı çərçivəsində keçirilən toplantı, Fransa prezidenti Sarkozinin Cənubi Qafqaza səfəri postsovet məkanı ölkələrinin Avropaya inteqrasiyası baxımından önəm daşıya bilər. Nəzərə alsaq ki, imperiya xislətindən hələ də xilas ola bilməyən Rusiyanın bu ölkələri təsir dairəsində saxlamaq istəyi bilmərrə tükənməyib, onda sözügedən əməkdaşlığın nə dərəcədə intensivləşməsi əsas şərt kimi ortaya çıxır. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, Polşada keçirilən toplantıdan bəlli oldu ki, Avropanın sərhədləri bir qədər də böyüyüb. Bununla da son olaraq sərhədlər, Cənubi Qafqaz regionu göstərilib. Bütün bu prosesləri təhlil edən siyasi ekspertlərin böyük əksəriyyətinin qənaətincə, Kremlin bütün çabalarına rəğmən postsovet məkanı ölkələrinin Avropaya inteqrasiyası qarşısı alınmaz proses olmaqla, həmçinin də regionda sülhün və sabitliyin bərpası, demokratiyanın inkişafı baxımından əməkdaşlığın genişləndirilməsi zəruri şərtdir.
Politoloq Vəfa Quluzadə ilə qısa söhbətimizdə də bir qədər siyasi proseslərə aydınlıq gətirməyə çalışdıq.
- Polşada
keçirilən toplantını necə xarakterizə edərdiniz?
- İlk növbədə mən Polşada keçirilən toplantını Qərbin narahatlığı kimi qəbul edirəm. Çünki Qərb görür ki, Rusiya aqressivləşə bilər. Putin yenidən hakimiyyətə qayıdır ki, Qərb də bundan çox narazıdır. Qərb hesab edirdi ki, Medvedev Putinlə müqayisədə bir qədər liberaldır. Amma əslində Medvedev Putinin əlaltısıdır. Onlar Qərb üçün şou düzəltdilər ki, Medvedev hakimiyyətdə olduğu 4-5 il ərzində onlar Putinin yenidən hakimiyyətə gəlməyəcəyini güman etsinlər. Lakin Putin prezident kimi yenidən qayıdır və onun qayıdışı da dünyada davam etməkdə olan böhranla üst-üstə düşür. Böhran şəraitində də Rusiya aqressivləşə bilər və Cənubi Qafqaz ölkələrini yenidən müxtəlif yollarla Dağlıq Qarabağ münaqişəsindən istifadə edib bizi "prav" edə bilər. Həmçinin də Gürcüstanın iki əyalətini işğal edib ki, yenidən təhlükə də yaratması istisna deyil. Moldovada, Dnestryanidə eyni zamanda müharibəni yenidən başlaya bilər.
- "Şərq tərəfdaşlığı"
proqramı çərçivəsində əməkdaşlıq
edən dövlətlərin üzərlərinə
götürdükləri öhdəliklərə nə dərəcədə
əmələ edəcəklər?
- Hesab edirəm ki, bu proqram çərçivəsində Avropa ilə əməkdaşlıq edən dövlətlər üzərlərinə götürdükləri öhdəliklərə də əməl edəcəklər. Çünki Avropa Şurası qarşısında götürülən öhdəliklərin nümunəsində bunu demək mümkündür. Doğrudur, orada da götürülən öhdəliklərin hamısına əməl olunduğunu iddia etmək olmur, amma bir çoxuna əməl ediblər. Təbii ki, mən burada bütün keçmiş sovet respublikalarını nəzərdə tuturam. Bilirsiniz, bütün bunlar da asan məsələlər deyil, tələm-tələsik demokratiya qurmaq, bütövlükdə demokratiyaya keçmək mümkün olmaz. Buna baxmayaraq, götürülən öhdəliklərin bir hissəsinə, yaxud da onlara oxşar nəsə ediblər. Avropa ümid edir ki, onun köməkliyi və yaxud təzyiqi ilə birlikdə həmin öhdəlikləri həyata keçirməyə nail ola bilərlər. Hazırda Avropa üçün ən zəruri məqsəd müstəqilliklərini əldə etmiş respublikaları Rusiyanın təsir, təzyiqindən qurtarmaqdır. Bu yaxınlarda Rusiya Astarxanda Xəzərdə "MÇS"lərin təlimlərini keçirdi, Rusiyanın rəhbərliyi altında Azərbaycan, Qazaxıstan, Türkmənistan və digər müstəqil dövlətlərin iştirakı ilə toplantılar keçirilir ki, bütün bunlar da olduqca narahatedici faktorlardır. Ona görə ki, Rusiya yenə də bizə rəhbərlik etməyə çalışır. Bundan əlavə Kreml yeni təkliflər irəli sürməkdən, yeni ümumi iqtisadi məkan yaratmaq istəyini ortaya qoymaqdan da çəkinmir. Əgər biz Rusiya ilə ümumi iqtisadi məkan yaratsaq, onda Rusiya bizi əzər və iqtisadiyyatımızı da yenidən sovet dövrünə qaytarar. Həmçinin də Rusiya bu ideyanı reallaşdırmaqla müstəqil dövlətlərin iqtisadiyyatını öz iqtisadiyyatının gününə salar. Amma biz gərək Avropa ilə əməkdaşlıq edək ki, iqtisadiyyatımızı daha da inkişaf etdirib Avropa ölkələrinin iqtisadiyyatı səviyyəsinə çatdıraq. Eyni zamanda da bütövlükdə Avropaya inteqrasiya edək.
- "Şərq tərəfdaşlığı"
proqramı çərçivəsində Avropa
ilə əməkdaşlıq edən postsovet
məkanı ölkələrinin götürülən
öhdəliklərə əməl etdiklərini bildirdiniz. Sizcə, Rusiyaya
yönəlik yürüdülən siyasətdə bu özünü göstərir?
- Mən demədim ki, öhdəliklərə bütövlükdə əməl edirlər. Mən deyirəm ki, müəyyən bir qisminə riayət edə bilərlər. Rusiya müstəqilliyini əldə etmiş respublikaları MDB adı altında formalaşdırdığı qurumda bir araya gətirsə də sözügedən format özünü doğrultmadı. Ona görə ki, MDB bütün bu suveren respublikaları yenidən Sovet İttifaqı kimi Rusiyanın rəhbərliyi altına aparacaqdı. Amma bütün bu müstəqil dövlətlər MDB-nin sammitlərində fövqəlmiləl strukturların əleyhinə çıxdılar. Belə olan halda da Rusiyanın bütün planları puç oldu və MDB də ölü bir cismə çevrildi. Bu bütün çılpaqlığı ilə ortadadır. Qazaxıstan Çinlə, Amerika ilə əməkdaşlıq edir. Azərbaycan da həmçinin. Azərbaycanda Amerikanın neft sahəsilə yanaşı, bir çox istiqamətlər üzrə Amerika şirkətləri fəaliyyət göstərir. Eyni zamanda Azərbaycan və digər postsovet məkanı ölkələri Amerika ilə hərbi sahədə əməkdaşlıq edirlər. Bu mənada müstəqilliyini əldə etmiş dövlətlər müxtəlif istiqamətlər üzrə yürüdülən siyasət baxımından Rusiyadan xeyli dərəcədə uzaqlaşıblar. Rusiya isə müxtəlif bəhanələr adı altında bizi geri aparmağa cəhdlər göstərir. Lakin bütün bu cəhdlərin Rusiya üçün müsbət nəticə verəcəyini düşünmək artıq mümkün deyil. Kremlin həyata keçirdiyi bu cəhdlər tarixin təkərini geri döndərməyə oxşayır. Neçə illərdir müşahidə etdiklərimizdən çıxan nəticə isə onu deməyə əsas verir ki, Rusiyanın rəhbərliyi intellekt cəhətdən çox aşağı səviyyəlidir. Onlar tarixi başa düşmürlər və reallıqları görmürlər, yalnız öz arzularını görürlər. Əslində bu arzular tarix və reallıqlarla uzlaşmasa onların heç vaxt həyata keçəcəyini düşünmək də sadəlövhlükdür.
- Həqiqətənmi, Rusiya Qərbi bu dərəcədə
narahat edəcək gücə malikdir?
- Mən neçə illərdir birmənalı şəkildə Rusiyanın bir dövlət kimi çökdüyünü bəyan edirəm. Qərb də açıq-aydın Rusiyanın çökdüyünü görür. Yeni böhrandan da Rusiyanın diri, yaxud da ölü çıxacağı məlum deyil. Bilirsiniz, adətən çökən dövlət son nəfəsində daha da aqressivləşir. Rusiya kimi aqressiv imperiya aqoniya vəziyyətində ətrafındakıları vurub dağıda da bilər. Bundan həmişə hamı narahat olmalıdır. Birinci növbədə də ətraf ölkələrin özləri. Qazaxıstanı, Türkmənistanı, Özbəkistanı, Azərbaycanı ilk növbədə nəzərdə tuturam.
- Prezident kimi Putinin yenidən
qayıdışı ilə nə gözlənilir?
- Mən bu qayıdışı Rusiyanın məhvi kimi qiymətləndirirəm. Moskvada Putinin yenidən qayıdışının əleyhinə olunan bütün çıxışlarda onun Rusiyanı məhv edəcəyi yazılır. Çünki Rusiyanın belə bir duruma düşməsi Putinin prezidentliyi dövründə oldu. Medvedevin dövrü isə ümumiyyətlə yox idi, o da Putin dövrü sayılmalıdır. Göydən düşən təyyarələr, suda batan gəmilər, təmin olunmamış bütün sənaye, bütövlükdə çökmüş iqtisadiyyat Putinin rəhbərliyi dönəmində baş verdi. Yəni Putin belə uğurlu siyasətçi deyil. Çünki, Putin heç bir şey edə bilməyib.
- BMT Baş
Assambleyasının 66-cı sessiyasında Rusiyanın xarici işlər naziri Lavrovun hədələyici
çıxışında Cənubi Qafqaz
regionu üçün
nə kimi mesajları oldu?
- Hədə, qorxu zəiflikdən irəli gəlir. Əgər güclü olsaydı, hədə-qorxu gəlmədən öz işini görərdi. Əks təqdirdə hədə-qorxuya nə ehtiyac. Heç kim də hədə-qorxudan çəkinmədi.
- Bunu
torpaqları işğal altında olan və müharibəni istisna
etməyən Azərbaycana xəbərdarlıq kimi başa düşmək
olarmı?
- Hələ bir görək Rusiya bir dövlət kimi qalır, yoxsa yox. Rusiya qalacaqsa, torpaqlar yenə də işğal altında olacaq. Çünki, torpaqları Rusiya işğal edib, Ermənistan yox. Bizim mətbuatımız da ayıq olsa bunu həmişə hər yerdə izah edər. Ermənistanın Azərbaycan ərazilərini işğal etmək və onu işğalda saxlamaq üçün heç bir imkanı yoxdur. Ermənistan dövlət deyil, Rusiyanın bir quberniyasıdır. Krızlov çox gözəl xarakterizə etmişdi və onun təbirincə desək, Ermənistan Rusiyanın forpostudur. Ermənistan gəlib bizim torpaqlarımızı işğal edib orda nə edibdi? Təcavüzdə saxlanılan ərazilərimizdə qurub, tikib, erməni əhalisini orada məskunlaşdırıb? Axı Ermənistanın əhalisinin tən yarısı öz ölkələrini tərk edib, xarici ölkələrə üz tutub. Bu üzdən də Ermənistan əhalisi iki dəfə azalıb. Bütün bu reallıqları hamı bilməlidir və Ermənistanın özünün Rusiyanın təsiri altından çıxmağa çalışdığı, amma bunu bacarmadığı da birmənalıdır. Rusiya NATO-dan, Amerikadan dəfələrlə zəif olsa da Ermənistanla müqayisədə qat-qat güclü olduğu üçün onu hələ də öz təsiri altında saxlamaqda davam edir.
- Azərbaycanla
Türkiyə arasında hərbi sahədə neçə
illərdir əməkdaşlıq olunsa da bu məsələ hələ
ki, müqavilə səviyyəsinə
çatdırılmır. Əgər nəzərdə tutulan müqavilə imzalanarsa,
o zaman işğal
altında olan ərazilərin geri qaytarılmasında onun
nə kimi təsirləri ola bilər?
- Türkiyə-Azərbaycan münasibətlərində müxtəlif sahələr üzrə əməkdaşlıq çox vacib məsələlərdir. Bu iki dövdətin çox səmərəli əməkdaşlıq etmələri üçün onların siyasi sistemləri bir-birinə uyğun olmalıdır. Bilirsiniz ki, NATO-da bütün demokratik ölkələr birləşib və bu qurumda bir dənə də olsun qeyri-demokratik ölkənin təmsil olunduğunu görmək də mümkün deyil. Ona görə də bir çox məsələlərlə bağlı bu məqam diqqətdən yayınmamalıdır. Məsələn, Azərbaycan totalitarizmdən yeni çıxmış müstəqil dövlətdir. Türkiyə isə Atatürkün vaxtından bu günə kimi demokratik prinsiplərin bərqərar olması istiqamətində fəaliyyətini qurur. Belə olan halda bizim bir çox sahələrdə qeyri-uyğunsuzluqlarımızın olduğunu görürük. Bu mənada bütün bunların da çox asan məsələ olduğunu düşünməməliyik. Amma əsgəri sahədə Türkiyənin Azərbaycan qarşısında böyük xidmətləri var. Türkiyə zabitləri Azərbaycanda azərbaycanlı zabitləri hazırlayırlar, təlimatlandırırlar və bu məsələdə əllərindən gələni də əsirgəmirlər.
- Azərbaycan NATO ilə neçə
illərdir əməkdaşlıq edir, amma üzvlük məsələsi
də uzanır...
- Siz buna beş
dəqiqəlik iş kimi
baxmayın. Bu bir tarixi prosesdir. Gördünüzmü ki, sovet ittifaqı çökdü.
Bunu əvvəlcədən bəyan
edənlər də vardı. Varşava müqaviləsi ölkələri-Şərqi
Avropa dövlətlərinin
hamısı Rusiyanın
müttəfiqliyindən canını
qurtarıb NATO-ya daxil oldular. Macarıstan, Çexiya, Slovakiya, Yuqoslaviyanın parçalanmış dövlətləri
hamısı NATO-nun üzvü
oldular. Həmçinin sovet respublikaları-Latviya,
Litva, Estoniya da NATO-ya üzv
ölkələrdir. Azərbaycan,
Gürcüstan, Ermənistan
da nə vaxtsa NATO-nun üzv dövlətləri olacaq.
Amma bu bir
az vaxt
aparan proses olacaq axı.
- Rusiyanın aqressivliyinin qarşısının alınması
üçün Cənubi
Qafqaz ölkələrinin
Avropa Birliyinə üzvlük məsələsi
sürətləndirilə bilər?
- Bu proses tarixilik baxımından 5 il, yaxud
10 il çəkə
bilər. Amma biz gərək öz
ölkəmizdə Avropanın
standartlarına cavab verən islahatları aparaq. Bu islahatları
aparmadan hara daxil olmaq mümkündür?
Türkiyə uzun illərdir Avropa Birliyinə daxil ola bilmir.
Biz isə hər
bir məsələdə
Türkiyə ilə müqayisədə çox-çox
geriyik. Doğrudur, daxildə bir
sıra məsələlərdə
islahatlar aparılır,
amma onlar kafi deyil. Ona görə də Qərb bütün postsovet məkanı ölkələrindən islahatları
sürətləndirməyi tələb edir.
- Türkiyə-İsrail münasibətləri
nə ilə sonuclanacaq?
- Hazırda münasibətlər çox
kəskinləşib. Amma vaxtı
çatanda münasibətlərdəki
gərginlik aradan qaldırılacaq. Çünki bu iki dövlət
Amerikanın müttəfiqidir.
Ona görə də hər iki dövlət
öz aralarındakı
ziddiyyəti aradan qaldırıb normal həddə
gətirməlidirlər. Hələ ki, hər iki
dövlət bir-birinə
qarşı əzələ
nümayiş etdirməkdədir.
Buna baxmayaraq münasibətlər
bundan uzağa getməyəcək.
Gültəkin Qəhrəmanlı
Ədalət.-
2011.- 11 oktyabr.- S.3.