Üç prinsip, altı element
Dağlıq Qarabağ probleminin həllini
düyünə salan da budur
Dağlıq Qarabağ probleminin tənzimlənməsi
məqsədilə aparılan danışıqların bir
neçə illə müqayisədə intensivləşdirilməsi
məsələnin tez bir zamanda həllinə ümidləri
artırmasa da diqqətdən kənarda qalmaması
baxımından təqdirəlayiq hesab oluna bilər. Bir şərtlə
ki, bu intensivlikdə həqiqətin yanında olunması
prosesi özünü göstərsin. Qeyd edək ki, Azərbaycanın
işğal edilmiş ərazilərinin hissə-hissə azad
edilməsi istiqamətində danışıqların xeyli
intensivləşdiyi bildirilsə də bu proses hələ
reallaşma mərhələsinə keçmir. Baxmayaraq ki,
dünyanın aparıcı ölkələrinin məsələyə
münasibəti, aparıcı beynəlxalq təşkilatların
vermiş olduqları rəylər də torpaqların
qaytarılmasının zəruriliyini təsdiqləyir. Bu mənada
ATƏT-in Minsk Qrupu həmsədlərinin qurumun sonuncu
sessiyasında danışıqlar prosesinin nədən ibarət
olduğunu özündə ehtiva edən hesabat xarakterli
açıqlamasında əksini tapan məqamlar diqqəti cəlb
edir.
Öncə amerikalı həmsədr
Robert Bradtke çıxışında təfərrüatlara
aydınlıq gətirməyə çalışıb.
Bradtke həmkarlar ilə problemin həllini 3 prinsip əsasında
gördüklərini bildirib: gücdən istifadə etməmək,
dövlətlərin ərazi bütövlüyü və
xalqların öz müqəddəratını təyin etmə
hüququ. Həmçinin vasitəçilərin
münaqişənin 6 element əsasında həllinə
çalışdıqları bəlli olub: Dağlıq
Qarabağ ətrafındakı rayonların
boşaldılması; Dağlıq Qarabağa keçid
statusu verilməsi; Ermənistanla Dağlıq Qarabağ
arasında birbaşa əlaqənin təmin edilməsi;
Dağlıq Qarabağın hüquqi statusunun yekun həlli;
Köçkünlərin yurd-yuvalarına qayıtması;
Bölgədə beynəlxalq təhlükəsizlik və
sülhməramlı əməliyyatların təmin edilməsi.
Fikirlərini
açıqladıqdan sonra amerikalı həmsədr tərəflərin
bəzi prinsipləri qəbul etməməsi səsəbindən
yekun sazişin əngəlləndiyini vurğulayıb.
Bradtkenin dediklərini uzun illər eşitdiyimizi nəzərə
alsaq, məlum nitqdə yeni nəsə axtarmağa dəyməz.
Azərbaycan xarici işlər
naziri Elmar Məmmədyarovun da danışıqlar prosesi ilə
bağlı son açıqlamasında müəyyən məqamlara
toxunub. Nazirin sözlərinə görə, Ermənistan
Silahlı Qüvvələri işğal edilmiş torpaqlardan
çıxsa, bu, regionda böyük imkanlar yaradacaq,
kommunikasiyalar açılacaq, qaçqınlar öz
torpaqlarına qayıdacaqlar. E.Məmmədyarov onu da bildirib ki,
hazırki danışıqlar prosesində əsas problem gələcəkdə
müəyyənləşdirilməsi mümkün olan
status-kvo deyil, torpaqların işğalı və
qaçqınların mövcud olması məsələsidir.
"Biz hamımız, həmçinin Ermənistan tərəfi,
anlayır ki, indi statusu müəyyən edə bilmərik.
Bunu yalnız son mərhələdə etmək mümkün
olacaq", - deyə nazir vurğulayıb.
Nazir ATƏT-in Minsk qrupu həmsədrlərinin
bu ayın sonuna qədər regiona səfər edəcəklərini
deyib: "Biz danışıqları davam etdirməklə
bağlı razılığa gəlmişik. Artıq bəzi
məsələlər üzrə razılığa gəlmişik
və bu irəliləyişi əldən verməməliyik".
Həmçinin E.Məmmədyarov danışıqlar
prosesinin gedişində bir sıra çətinliklərin
mövcud olduğunu diqqətə çatdırıb: "Bəzi
məsələlərin müzakirəsi zamanı biz güzəştlər
əsasında yeni formula nail olmaqda çətinliklə
üzləşirik. Biz onlar üzərində işləməliyik.
Açıq məsələlər var ki, onlara görə
danışıqları davam etdirmək lazımdır. Əgər
biz prinsipləri razılaşdıra bilmiriksə, bu,
kiçik problemdir. Baza prinsiplərinin müəyyənləşdirilməsi
zamanı tərəflərin razılığa gələ
bilmədikləri məsələləri böyük
sazişin hazırlanması zamanı razılaşdırmaq
olar".
Nazir onu da qeyd edib ki, təhlükəsizliyin
təmin olunması baxımından münaqişə
zonasında sülhməramlı qüvvələrin yerləşdirilməsi
zəruridir: "Əgər Ermənistan qoşunları əraziləri
boşaltsa və məcburi köçkünlər öz
torpaqlarına qayıtsalar, onların təhlükəsizliyinin
təmin olunması vacibdir, çünki biz Ermənistan tərəfinə,
onlar isə bizə inanmır".
Yeri gəlmişkən,
Dağlıq Qarabağ danışıqlarının təfərrüatları
açıqlanmasa da qeyri-rəsmi formada məlumatların
sızdırılması halları həmişə olub. Hələ
bir neçə il əvvəl Türkiyə mətbuatı
dövlət rəsmilərinə istinadən bəzi
detalları açıqlamışdı. Modern.az-ın məlumatına
görə sayta Türkiyə diplomatik nümayəndəliklərindən
ciddi məlumat daxil olub. Məlumata görə artıq tərəflər
həmsədlərin dedikləri 6 məsələdən 4-nə
prinsipcə razılıq veriblər ki, onlar da
aşağıdakılardan ibarətdir:
Dağlıq Qarabağ ətrafındakı
rayonların boşaldılması; Ermənistanla Dağlıq
Qarabağ arasında birbaşa əlaqənin təmin edilməsi;
Dağlıq Qarabağın hüquqi statusunun yekun həlli;
Köçkünlərin yurd-yuvalarına
qayıtması.
Qeyd edək ki, Dağlıq
Qarabağa keçid statusu verilməsi və bölgədə
beynəlxalq təhlükəsizlik və sülhməramlı
əməliyyatların təmin edilməsi məsələlərinin
tərəflərin danışıqlarınida dəfələrlə
müzakirəyə çıxarılıb. Amma hər
hansı razılığın əldə olunması
mümkün olmayıb. Göründüyü kimi
razılaşdırılmış dörd məsələ tərəflər
üzərinə aşağıdakılara əməl etmək
öhdəliyi qoyur.
Deməli, bu razılaşmaya əsasən,
Qarabağ ətrafındakı Azərbaycanın rayonları
boşaldılacaq, Ermənistanla Qarabağ arasında
Laçın dəhlizi yaradılacaq, eyni zamanda
Qarabağın hüquqi statusu ilə bağlı məsələ
öz həllini tapacaq, məcburi köçkünlər
öz evlərinə qayıdacaqlar. Ancaq Dağlıq
Qarabağa keçid statusu verilməsi və bölgədə
beynəlxalq təhlükəsizlik və sülhməramlı
əməliyyatların təmin edilməsi məsələləri
tərəflər arasında razılaşdırıla bilmir.
Azərbaycanlı nazir Elmar Məmmədyarovun son
açıqlamasında da tərəflər arasında
qarşılıqlı etmimadsizlığın olduğu
birbaşa qeyd olunub.
Bəllidir ki, Ermənistan tərəfi
danışıqlarda birmənalı olaraq Qarabağa status tələb
edir. İşğalçı dövlət Qarabağa
müvəqqəti keçid statusunun verilməsi ilə
razılaşmır. Qarabağa keçidsiz statusun verilməsinə
nail olmaq isə birdəfəlik bu bölgədən Azərbaycanın
əlini üzməsi demək olar. Məhz buna görə də
Azərbaycan tərəfi buna razılıq verə bilmir.
Şübhəsiz, rəsmi Bakı bunun çox qorxulu və
demək olar öz əli ilə Qarabağı itirməklə
nəticələnə biləcək qədər ciddi fəsad
verən incə məqam olduğunu dərk etməmiş
deyil. Azərbaycan bununla razılaşsa, dərhal sonra
dünyanın ayrı-ayrı ölkələri
Qarabağın müstəqilliyini avtomatik olaraq tanıyacaq və
istinad nöqtəsi Azərbaycanla Ermənistan arasında olan
razılaşma göstəriləcək. Hər iki tərəf
üçün bu su kimi aydındır. Ermənistan da ona
görə danışıqlarda birinci məsələ kimi
bunun həllini istəyir. Eyni zamanda bu məsələni ortaya
atan tərəflər də. Təcavüzə məruz qalan
Azərbaycan isə atması istənilən bu addımın
ona nəyin bahasına başa gələcəyini dəqiq bildiyindən
ən sonda bu məsələyə baxılmasına
razılıq verir.
Ciddi mübahisə doğuran ikinci
məsələ isə bölgəyə sülməramlı
qüvvələrin yerləşdirilməsi ilə
bağlıdır ki, burada da fikirlər haçalanır. Azərbaycan
tərəfi bu məsələdə BMT statusulu qüvvələrin
təmsilçiliyini istəyir və bu tələbində də
israrlıdır. Ermənistan isə əksinə, hesab edir ki,
artıq bölgədə sülhməramlı qüvvələr
var. Çünki Ermənistan tərəfi bölgədə
sülhməramlı qüvələr deyəndə yalnız
Rusiyanı düşünür və bu ölkənin Ermənistandakı
hərbi qüvvələrini nəzərdə tutur.
Əslində Ermənistan bunu iddia
edəndə Rusiyanın mövqeyini ortaya qoyur. Regionda
Rusiyanın ciddi fəallıq göstərməsi də
bölgədə yalnız özünü sülhməramlı
kimi görməsidir. ATƏT-in Minsk qrupunda təmsilçilik
bu iddianı stimullaşdıran amil rolunu oynamaqda Rusiyaya
yardımçı olur. Digər iki vasitəçi dövlət-rəsmi
Vaşinqton və Parisin bu məsələdə Kremlə
razılaşacağı inandırıcı görünməsə
də rəsmi Moskva bütün mümkün vasitələrdən
yararlanmaqla onları ram etməyə
çalışır.
Proseslərin sonunun nə ilə nəticələnəcəyi
hələlik bəlli olmasa da işartıların təhlükəliliyi
nəzərə alınarsa, yalnız qardaş ölkə-Türkiyəyə
ümid qalır. Çünki uzun illərdir Türkiyənin
bu prosesə cəlb olunması arzulanır ki, bu da təhlükənin
ram edilməsi istiqamətində ona bəslənilən
ümiddən irəli gəlir.
Xatırladaq ki,
danışıqlar prosesində tərəflərin
razılığa gəlməməsinin kökündə də
bu iki məqam dayanır. 1994-cü ildən bu günə kimi
davam edən müzakirələrdə tərəfləri
kompromisə getməməyə məcbur edən bu məqamlar
əks təqdirdə müharihə riskini artırır.
Rusiya xaricində regionda maraqlı olan dünyanın super
güclərinin istəyi isə Cənubi Qafqazda müharibə
ehtimalını sıfıra endirməkdir. Bu istək isə
anlaşılandır. Əlbəttə ki, Azərbaycanda
enerji maraqları müharibəni istisna edir. Super güclər
başa düşür ki, enerji mənbələri olan Azərbaycan
müharibə edərsə, bu onlar üsün mənfi nəticələrə
səbəb olar. Digər bir tərəfdən də lokal
mahiyyət daşıyan Dağlıq Qarabağ problemin
çözümünün müharibə ilə
sonuclanması masştabını genişləndirə bilər.
Amerikalı həmsədr Robert Bradtkenin fikirlərində də
əslində bu ehtiyatlılıq özünü göstərir.
Onun "problemin həllini 3 prinsip əsasında
görürük: gücdən istifadə etməmək,
dövlətlərin ərazi bütövlüyü və
xalqların öz müqəddəratını təyin etmə
hüququ"-deməsi buna əsas verir. Həmin üç
prinsip arasında "xalqların öz müqəddəratını
təyin etmə hüququ" məsələsinin yer
alması danışıqlarda kompromisin əldə
olunmamasında əvvəlki iki məqamdan az rol oynamır. Məhz
Ermənistanın iddialarına cavab olaraq əks olunan bu tezis
danışıqlar prosesində işğalçı
dövlətə əlavə stimul verir. Rəsmi
Bakının bununla razılaşacağı da mümkün
deyil.
Göründüyü problemi
çözmək üçün bir araya gələn vasitəçilərin
ortaya çıxardıqları təkliflər də bir-biri
ilə ziddiyyət təşkil edir. Həmçinin də bütövlükdə
dünyada cərəyan edən proseslərdə müxtəlif
yanaşmalar nümayiş etdirən həmsədr dövlətlərin
təmsilçiləri xalqların öz müqəddəratını
təyin etmə hüququna istinad etməklə özlərini
inkar etmiş olurlar. Çünki bu təkliflər əleyhinə
olduqları və dəfələrlə səsləndirdikləri
gücdən istifadə etməmək məsələsinin əksini
gündəmə çıxarır. Bunu isə tərəflərdən
də yaxşı onların özləri başa
düşürlər. Amma nə məqsədlə belə
edirlər, bilinmir.
Gültəkin
Ədalət.-2011.-12-13
oktyabr.-S.3.