HƏQİQƏT,
ANCAQ HƏQİQƏT...
Aqil Abbasın yeni romanı
işıq üzü görüb-"Allahı qatil edənlər".
Bu roman bizim ən sevimli jurnalımız olan "Azərbaycan"da
(2011, oktyabr sayı) öz oxucularını gözləyir. Cəmi
1000 nüsxə tiracla nəşr olunan (vaxtilə 7000) bu
jurnalı Bakının qəzet köşklərində,
metro stansiyalarında axtarın, tapın, bəri başdan
deyim ki, o romanı oxumağınıza qətiyyən
peşiman olmazsınız. Əvvəla; bu, çox ciddi
romandır, içində HƏQİQƏT var və Aqil Abbas
o yazıçılardandır ki, həqiqəti yalanla bəzəyib
oxucuya sırımır, əksinə, bütün
yalanların üstündən keçib əsl həqiqəti
ortaya qoyur. Dahi Nizami Gəncəvi yazırdı ki: Yalanlar
ardınca getsə sənətkar, Əyri pərdə kimi
baş-ayaq çalar. Aqil də yalanları, özü də
həqiqət donunda cilvələnən yalanları dahi
ustadı Mirzə Cəlil kimi ifşa hədəfinə
çevirən bir yazıçıdır. İkincisi; həqiqət
o zaman səni özünə cəzb edir ki, o, bədii həqiqətə
də çevrilmiş olsun. Yəni həyat həqiqəti ilə
bədii həqiqət arasında heç bir ziddiyyət
gözə dəyməsin. Aqilin romanında də bizə təqdim
olunan gerçəkliyin özüdür.
Üçüncusu; yazıçının
canlandırdığı həyat lövhələri, obrazlar
səni düşünməyə vadar etsin və əsəri
oxuyub bitirəndən sonra o lövhələr, o insan
obrazları uzun müddət sənin fikrini məşğul
eləsin. Bu romanı oxuyandan sonra əlinə əlinə
vurub "ah, həyat, nə gözəlmiş, nə
şirinmiş" demirsən.
Fikrimizcə, Aqil Abbas istər
"Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz",
istər "Dolu", istərsə də "Allahı qatil
edənlər"də məhz bu üç səmti
düzgün müəyyənləşdirəndən sonra
oxucuya üz tutub.
"Allahı qatil edənlər"
romanında Aqil Abbasın bir romançı kimi də
formalaşdığının şahidi olduq. Nəsrin ən
çətin və ən mürəkkəb janrı olan roman
XX əsrdə insanın daxili-ruhi təkamülünün
ideal göstəricisi səviyyəsində bir hadisəyə
çevrilmişdir. XX əsrdə bu janrın əsas missiyası
dünyanın özünün bütövlükdə mahiyyət
və mənasını açmaq, onun amansız həqiqətlərini
insanın gözləri qarşısında canlandırmaq və
bədii sözün qüdrətilə insana
yaşamağın fəlsəfəsini
açıqlamaqdır. Odur ki, roman kimi belə böyük
bir missiyanı həyata keçirən bir janra müraciət
etmək və həm də istəyinə az-çox nail olmaq
cəsarət tələb edir.
Aqil Abbasın romanı hansı
xüsusiyyətləri ilə seçilir, diqqəti cəlb
edir?
Roman haqqında ilk sözü
söyləmək çox çətindir, amma biz
çalışacağıq ki, əsərin necə deyərlər,
əsas nəbzini tutaq.
Kəskin konflikti ilə seçilən
bu romanda belə bir hadisə təsvir olunur: Azərbaycan
ordusunda xidmət edən "Akademik" (hamı onu belə
çağırır) ləqəbli əsgər bir gün
üzünü yoldaşlarına tutub deyir: "Qardaşlar,
biz bura Vətəni qorumağa gəlmişik, komandirlərə
fəhləlik eləyib gün keçirməyə yox! Evə
dönəndə sevdiyiniz qızlara, analarınıza, balaca
bacı-qardaşlarınıza nə deyəcəksiz? Nə
ilə lovğalanacaqsız? Sement
qarışdırmağınızla, daş
daşımağınızla?! Yoxsa axşamlar ucuz araqlardan
içib şellənməyinizlə? Sizi bilmirəm, mən
daha heç kimə nökərçilik edən deyiləm".
"Akademik"in bu
çıxışının öncə əsgər
yoldaşlarına təsiri az olursa, sonra get-gedə
hamını düşünməyə məcbur edir. Bəzilərinə
ritorik təsir bağışlayan bu sözlərin əslində,
böyük həqiqət olduğu romanda bütün
çılpaqlığı ilə meydana çıxır.
Ona görə də, içi əsl vətənpərvərliklə
dopdolu olan "Akademik"in bu sözləri hərbi hissədə
böyük reaksiya doğurur. Batalyon komandiri və digər
yüksək rütbəli zabitlər bu "cəncəl"i
dəfələrlə cəzalandırırlar, amma
sındıra bilmirlər. Nəhayət, insanı məhv etməyin,
alçaltmağın ən təhqiredici üsuluna əl
atırlar. Təhqir olunmuş "Akademik" onun mənliyini
alçaldan üç əsgər yoldaşını qətlə
yetirir, sonra özünü də öldürür... Əsgərləri
bu işə sövq edən Komandir də günlərin birində
öldürülür. Onu kim öldürür? Bu haqda bir qədər
sonra... Beləliklə, bu qətllərlə bağlı cinayət
işi qaldırılır və romanda sücet əsasən
bu cinayətin açılışına həsr olunub.
Göründüyü kimi,
yarı detektiv təsir bağışlayan bu romanda sosial məzmun
başlıca xətdir. Cinayət cinayətdir, onu açmaq
hüquq işçilərinin işidir, amma müəllif bu
cinayət hadisəsi- Komandirin qətlə yetirilməsi səbəbləri
üzərində bizi düşündürür. Əlbəttə,
bəzi nikbin oxucular narazılıqla başlarını
bulayıb deyə bilərlər ki, Aqil Azərbaycan ordusunu
rüsvay edir. Məgər gün-gündən qüvvətlənməkdə
olan ordumuzda belə rüsvayçılıqlar ola bilərmi?
Təbii ki, onların fikrincə,"Akademik"in
çıxışı da mövcud durumu əks etdirmir. Hələ
məlum münaqişənin sülh yolu ilə həlli
üçün baş sındırırlar. Amma müharibə
də labüddür... Mərhum şairimiz Qabil isə məşhur
şeirində yazırdı: Ümid sənədir ancaq Azərbaycan
əsgəri!.
Romanda müharibə haqqında
heç bir söz deyilmir, məqsəd başqadır. A.Abbas
işğala məruz qalmış, torpaqlarının iyirmi
faizini itirmiş bir məmləkətin düşünən,
ağıllı bir vətəndaşının faciəli
taleyini izləyir və oxucuya belə bir fikri
aşılayır ki, bu məmləkətdə heç də
hamımız o "Akademik" kimi
düşünmürük. Heç şübhəsiz, Aqilin
təsvir elədiyi belə hərbi hissələr orduda az
deyil. Ona görə də A.Abbas bir yazıçı kimi həyəcan
siqnalı səsləndirir, humanizm və bəşəri
duyğulardan uzaq olan bir hərbi hissəni -onun komandirini,
zabitlərini insanlığa səsləyir. Özündən
heç nə uydurmur, çünki romanda təsvir edilən
hadisələr həqiqətdir, bu və ya buna bənzər
olaylar haqqında qəzetlər az yazmayıblar.
Ancaq romanın ideyasını
bununla da məhdudlaşdırmaq olmaz. Burada hər şeydən
əvvəl, insan taleyi izlənilir. Məgər təhqir
olunan, alçaldılan insanlar elə ordudamı olur?
Keçid dövrünün bəlalarından yaranan xaosdan,
müsibətdən, narkomaniyadan, uşaq və qadın
alverindən, kreslo və vəzifə
alqı-satqısından, yerlipərəstlik kimi qorxulu mərəzdən
hələ də qurtulmayan məmləkətimizdə ən
böyük problem İNSAN AMİLİDİR. İnsan
müstəqilliyin ona bəxş etdiyi azadlıq sevincini yaşamaq
istəyir. O, öz ölkəsinin sahibidir, söz demək
hüququna malikdir, torpaqlarını azad görmək istəyir.
Aqil Abbas məhz belə bir insanı əsərinin qəhrəmanına
çevirir. Amma bu qəhrəmanın qələbəsini
yox, faciəsini bizə göstərir.Əlbəttə, bizimlə
razılaşmayıb deyə bilərlər ki, bu obraz
heç də qəhrəman səviyyəsinə yüksəlmədi,
o necə qəhrəmandır ki, amansız təhqirlərə
məruz qalır, məgər onun xilası üçün
başqa yollar yox idimi? Bu adam başqa bir mübarizə yolu
seçə bilməzdimi? Təbii ki, seçə bilərdi,
amma A.Abbası düşündürən başqa məsələdir.
O, belə bir fikri aşılayır ki,
torpaqlarımızı işğal edən düşmən
gec-tez öz cəzasını alacaq, ordumuzun zəfər
marşı çalınacaq... amma bu son və həlledici
döyüşdən öncə daxilimizi, içimizi təmizləməliyik.
Bazar psixologiyasının yaratdığı alqı-satqı
duyğusundan, bir-birimizi riyakarcasına aldatmaqdan, biganəlikdən,
laqeydlikdən, yad və yabançı meyllərə uyub vətənsizləşməkdən,
vəzifə və kreslo davasından xilas olmalıyıq. Hər
bir ölkənin ordusu onun təkcə döyüş qabiliyyətini
deyil, həm də mənəvi gücünü,
potensialını da ortaya qoyur. Əgər bu gün hansı hərbi
hissədəsə əsgərə qul kimi, fəhlə kimi,
hətta hambal kimi yanaşılırsa, orada da
"Akademik" kimi etirazçılar, haqq sözü çəkinmədən
üzə deyənlər susdurulursa, təhqir olunursa, bax, bu barədə
fikirləşməyə dəyər!
Öncə söylədik ki, Aqil
Abbas öz romanına detektiv ünsürləri qatıb. Amma
bu romanda həmin elementlər əsərin janr strukturuna
çökmür, sadəcə, fon təşkil edir.
Çünki detektiv romanlarda cinayətin izləri təfərrüatı,
bütün gedişiylə izlənildiyi halda, Aqilin
romanında buna ciddi cəhd duyulmur (Çingiz Abdullayev
olsaydı, bunu çox uğurla həll eləyərdi). Səbəb
odur ki, müəllif cinayətin özündən çox,
onun səbəbləri barədə düşünür. Azərbaycan
əsgərini üç əsgər yoldaşını
öldürməyə nə vadar etdi?-Aqili bu sual
düşündürür və çalışır ki, həmin
suala real həyat həqiqətindən cavablar tapsın. Sonda məlum olur ki, komandiri öldürən
şəxs "Akademik"in
anasıdır. "Akademik"in
atası Kriminalistə
deyir: "Gəl sən razı olma ki, o boyda
oğul dərdi çəkən bir ana bu yaşında
həbsxanaya düşsün,
həbsxanada ölsün.
Sənin üçün
nə fərqi, əsas odur ki, qatili tapmısan!
Mən etiraf edirəm. Polkovniki mən vurmuşam. İkimiz də müsəlmanıq.
Bunun bircə yolu var, ya məni
həbs edirsən, ya da bu
namus məsələsidi,
xanımımı atacam,
amma həbsxanaya düşməyə qoymayacam.
Söz sənindir. Sənin də anan var,
bacın var. Nə fərqi, mən öldürmüşəm, yoxsa
xanımım?!. Əslində, bunu mən
eləməliydim, kişiliyim
çatmayıb".
Kriminalist "Akademik"in
atası ilə razılaşır və silahı alıb
kişini qabağına qatır. Oxucuya elə gəlir ki, hər
şey bitdi, ammagA.Abbas sonluğu başqa cür tamamlayır.
Ata kriminalistdən xahiş edir ki, maşını
saxlasın, bir neçə dəqiqəliyə oğlunun qəbrinə
baş çəkmək istəyir. "Durmuşdu oğlunun
qəbri üstə, əllərini göyə açıb
dua oxuyurdu Kriminalistsə məhəccərə söykənib
siqaret çəkə-çəkə bu mənzərəni
müşahidə edirdi.
Axırıncı dəfə diz
çöküb qəbirin torpağını
sığalladı, oğlunu qucaqlayırmış kimi, məzarı
qucaqladı və hıçqırdı.
Kriminalist siqareti atdı,
maşının qapısını açıb silahı
götürdü, bir silaha baxdı, bir oğlunun qəbrini
sonuncu dəfə qucaqlayan ataya baxdı... baxdı...
...Və silahı tulladı
çaya, keçib oturdu sükanın arxasında,
maşını sürüb getdi".
Ata evə qayıdır.
Arvadına deyir ki, polkovniki öldürən qatil
tapıldı. Onu Allah öldürdü.
Romanın belə bir sonluğu
simvolikdir, rəmzi məna daşıyır və
yazıçı demək istəyir ki, bu dünyada Haqq var, Ədalət
var, amma Haqqın, Ədalətin gücü yoxsa, göydə
Allah var.
Aqil Abbas bu romanı "birnəfəsə"-iki aya yazıb. Bunun məsələyə, yaradıcılıq zamanına bir elə dəxli yoxdur. Romançı üçün məsafəni hansı vaxta qət etmək önəm kəsb eləmir. Romanla bağlı indi söyləyəcəyim iradların da buna aiddiyyəti yoxdur. Çox istərdik ki, romanı kitab kimi çapa hazırlayanda bəzi boşluqlar tamamlanaydı. Məsələn, "Akademik"in onu təhqir edən, mənliyini alçaldan əsgər yoldaşlarını öldürməsi səhnəsinə rast gəlmədik. Yaxud, Polkovniki qətlə yetirən Ana obrazı romanda sönük işıqlandırılıb, onu bu qətlə vadar edən səbəblər, keçirdiyi psixoloji hisslərlə də qarşılaşmadıq. Hərbi hissədə hökm sürən və "Akademik"i də sərt çıxışlar eləməyə vadar edən qanunsuzluqlar, zorakılıq, rüşvətxorluq və s. neqativ hallar da dərinliyilə açıla bilərdi. Təbii ki, prokurorun, müstəntiqin, kriminalistin "axtarışları" hesabına. Bununla romanın sosial məzmunu bir az da dolğunlaşardı.
Bunlar bizim şəxsi qənaətimizdir.
"Allahı qatil edənlər"
Aqil Abbasın "Dolu" romanından sonra ikinci uğurlu əsəridir.
Ürəyi dolu olan bu yazıçıya roman
yaradıcılığında yeni uğurlar arzulayaq!
Ədalət.-2011.-19
oktyabr.-S.4.