Rasim
Balayev: "Bu gün o filmləri çəkən oğullar
yoxdur"
Azərbaycanın xalq artisti, kino
tariximizdə Babək, Nəsimi kimi tarixi obrazlar
yaratmış, Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqının I katibi Rasim Balayev APA-ya müsahibə
verib. Aktyor müsahibəsində Azərbaycan kino sənayesinin
hazırkı durumunu bu sözlə izah edib: "İndi,
ümumiyyətlə bizim barıtımız yoxdur"...
- Rasim müəllim, bir müddət
əvvəl cərrahiyyə əməliyyatı olundunuz.
Hazırda səhhətiniz necədir?
- Şükür, babatam.
Yavaş-yavaş işə çıxıram. Təki
canım sağlam olsun, filmlərə çəkilmək istəyirəm.
- İşləriniz necə gedir?
Ümumiyyətlə, iş varmı?
- Nə deyim.
Kinematoqrafçılar İttifaqının işi demək
olar ki, tam pozulub, çünki maliyyə ayrılması
üçün uzun müddət aidiyyəti qurumlara
müraciət etdik və heç bir müsbət cavab
almadıq. Hələlik elə-belə oturmuşuq burda...
Aradabir filmə çəkilirəm, deyəsən indi də
çəkmək istəyirlər. Bir də
görürsünüz deyirlər çəkilişlər
var, sonra plan dəyişilir.
- Siz kinoda əsasən tarixi
obrazlar yaratmısınız. Deyəsən, axtarırlar,
tapmırlar, sonra yenə Sizə müraciət edirlər...
- Vallah nə deyim, yəqin aktyor
tapa bilmirlər və sonra yenidən mənə müraciət
edirlər. Axtarırlar ki, "daha bu olmasın", sonra
görürlər tapa bilmirlər yenidən mənə
müraciət edirlər.
- Azərbaycanda kino sahəsində
artıq beynəlxalq şəkildə baş tutan "Şərq
- Qərb" kinofestivalı da iki ildir keçirilmir.
- Bəli, iki ildir artıqdır ki, yeganə beynəlxalq kino festivalımız keçirilmir. "Şərq-Qərb" festivalına insanlar artıq vərdiş eləmişdi. 2000-ci ildən etibarən bu festival Heydər Əliyevin sərəncamı ilə ənənəvi keçirildi. İki il bundan əvvələ kimi az-çox pul ayrılırdı, amma sonradan pul ayrılmadı. Deyirlər, guya "Nizami" kinoteatrı hazır olduqdan sonra festival mərkəzi olacaq və festival orada keçiriləcək. Amma o vaxta kimi də keçirmək olardı. Bu ənənəni pozduq. İndi də tamaşaçılar görürlər ki, artıq festival keçirilmir və unudulub gedir. Unudulur... Arabir düşünürəm ki, mən bu gün sağam, amma unuduluram. Əmin edə bilərəm ki, Azərbaycanda Rəşid Behbudov və Leyla Bədirbəylidən məşhur adam olmayıb, amma unudulub... Bu gün Leyla Bədirbəylini yeni gənclik tanımır, Rəşid Behbudovu tanıyan bizim nəsildir. Amma bu gün onlar haqqında arabir veriliş verilir, vəssalam. Biz unutqan millətik. Ümumiyyətlə, unutqanlığa meylliyik. Bəzi sənətkarlar, yazıçılar onlar da öz övladlarının, qohum-əqrəbasının hesabına anılır. Bu gün Vaqif Səmədoğlu olmasa Səməd Vurğundan, Anar olmasa Rəsul Rzadan danışmazlar. Vəziyyət bu həddə gəlib çatıb. Keçmişdə isə bunun üçün bir şöbə var idi, bu işləri qaydaya salırdılar, tapşırıq verirdilər. Özümə qarşı xalqın sevgisini hiss edirəm, amma bəzi nəslin yadından çıxmışam. Axı bu tökülmüş eyni sifətləri televiziya efirlərində nə qədər göstərmək olar? Əşi, çıxın gedin, bir az istirahət edək. 20 gün, 1 ay görünməyin, sonra göz muncuğu kimi yenə gələrsiniz. Şəxsən mən Azərbaycan televiziyalarında "Xəbərlər"dən başqa heç nəyə baxmıram. Tək evlənmək deyil e, bizim problemimiz? Nə qədər mətbəx verilişi olar? Elə səviyyəsiz söhbətlər edirlər ki, dəhşətdir.
- Bəlkə Kinematoqrafçılar İttifaqının, "Şərq-Qərb" Kinofestivalı ətrafında yaranan problemin kökündə bu işə Rüstəm İbrahimbəyovun rəhbərlik etməsi dayanır? Məhz Rüstəm müəllimə olan hazırkı münasibətdən doğur bütün bunlar?
- Bəlkə də... Əslində mən də belə düşünürəm, amma belə münasibət olmaz. Axı burada bir Rüstəm deyil, o sədrdir, buranın 260 üzvü var. Bir adama münasibətə görə, böyük bir idarəyə belə münasibət göstərilməsi şəxsən mənə çatmır. İnanın, Kinematoqrafçılar İttifaqının son illərdə o qədər şaxəli fəaliyyəti olub ki, hətta rəssamların, bəstəkarların rəhbərləri gəlirdi və bizə həsəd aparırdılar. Rəhmətlik Vasif Adıgözəlov deyirdi ki, "sizdə olan səmimiyyət, mehribançılıq bizdə yoxdur". Və bu da son...Heç mübarizə də aparmırıq. Biz müəyyən həqiqətləri dedik, xahiş elədik, reaksiya olmadı. İndi mən aidiyyəti təşkilatları məcbur edə bilmərəm ki. Bu könüllü ictimai qurumdur və fəaliyyəti üçün az miqdarda maliyyə yardımı lazımdır.
- Əgər bu cür münasibət mövcuddursa, Sizi bura gəlməyə nə vadar edir?
- Kinoya olan məhəbbət amili də
var. Eyni zamanda bura ünsiyyət üçün ümumi bir
evdir. Mən istərdim ki, bu evimiz
dağılmasın, fəaliyyətini davam etdirsin. Ola
bilər ki, sabah I katib kimi burada olmayım,
amma buranın üzvü kimi yenə də bura gəlmək
istəyirəm. Hərə qapılıb öz
evində otursa, onda necə olacaq? Əgər
mən xaricdəki kimi bir filmdəki baş rola 1 milyon
alsaydım, o zaman 10 faizini bu ittifaqın fəaliyyətinə
yatırardım. Amma biz elə pul almırıq.
Bu gün vaxtilə kinoya ömrünü fəda
edən, hazırda evində xəstə yatan adamlar var,
hamısı unudulub. Vaxtilə biz onlara
kömək edirdik, lazımi dərmanları alırdıq, ad
günlərini keçirdik. Bu gün
heç bunu da edə bilmirik.
- Rasim müəllim, hər il ənənəvi olaraq Azərbaycan kinosuna
dövlət büdcəsindən müəyyən məbləğdə
pul ayrılır. Sizcə o pul hara xərclənir?
- Görürsünüz, bu
sualı mənə verirsiniz. Filmlər çəkilir,
ən böyük dərdlərimizdən biri prokat dərdidir.
Bəzən məndən də soruşurlar: "Siz film çəkmirsiniz?". Deyirəm çəkirik, il
ərzində dörd, üç, bəzən iki film çəkilir.
Bəs hanı bunlar? Müəyyən
filmləri bir-iki dəfə Heydər Əliyev Sarayında,
bir də ittifaqda 100 nəfər üçün göstərirdilər,
vəssalam. Sonra hansısa kanalda bir dəfə
göstərərlər, ya yox. Atılıb
qalır elə orda və kinolar həyat görmür. İstehlakçı yoxdursa o zaman bu kinonu niyə
istehsal edirik? Kinoteatrımız yoxdur.
Bir dənə "Azərbaycan"
kinoteatrıdır, orda da ancaq Amerika filmləri göstərilir.
Ola bilsin, keyfiyyətsiz filmlər var, amma axı
bunların arasında baxımlı filmlər də var. Demirəm
Amerika səviyyəsindədir, amma bir dəfə baxmağa dəyən
filmlərdir. Bəli,
tamaşaçını qaçırtmışıq.
Bu da böyük bir problemdir. Bu gün kino
işçisinin ən çətin vaxtlarından biridir və
problem ondadır ki, tamaşaçı 30 il
əvvəlki tamaşaçı deyil. Bu gün
tamaşaçını ələ almaq üçün
bütün fürsətlər var. Gərək elə film
çəkəsən ki, tamaşaçı da gedib
baxsın və desin ki, buna yalnız kinoteatrda baxa bilərəm.
Bu gün o filmləri çəkən oğullar yoxdur!
Çəkirlər, biri o birindən yaxşı, bir az pis, amma təəccübə səbəb
olan filmlər yoxdur. Dünyada bu gün kinoteatr
sahəsi tamamilə başqa sistemlə işləyir. Biz hələ buna başlamamışıq,
başlaya bilmirik. Bunun üçün hələ
vaxt lazımdır.
- Düşünürəm ki, bu
gün "Babək" və ya "Nəsimi" filmi
kinoteatrda nümayiş olunsa, ora az-çox
tamaşaçı gələcək, amma "Cavid
ömrü" filminə heç gəlməyəcək...
- Nə deyim Vallah, çətin
məsələdir. "Cavid ömrü" sənədli,
xronikal bədii filmdir. Keçmişdə çəkilən
filmlərdə - hətta bədii cəhətdən zəif
olsa belə, bir səmimiyyət, bir fikir, ideya vardı. Bu
gün o yoxdur. Bu gün bir filmə baxırsan sona kimi də
anlaya bilmirsən - axı burada nə demək istənilir? Yəni,
kor-koranə xarici filmləri təqlid etməklə bir yerə
çıxa bilmərik. Bizim özümüzə uyğun
kinolarımız olmalıdır. Təbii ki, bizim film
İtaliya, Fransa filmlərindən fərqlənməlidir. Sadəcə
xarici görkəmimizə görə yox, baxışda da fərq
olmalıdır. Bu gün elə kino çəkməliyik ki,
onu dünya bazarına çıxara bilək. Baxırlar,
almırlar. Bu da başqa bir problemdir. Amma bu tək kinoda deyil,
elə bizim mədəniyyətdə də, musiqidə də
var. Görün Azərbaycan musiqisini nə günə
qoyublar. Hansı kanalı açırsan meyxana göstərirlər.
Nə meyxanadır bu, nədir bu? Adam məəttəl
qalır. Vaxtilə bizim mədəniyyəti -
Üzeyir Hacıbəyli, Qara Qarayev, Fikrət Əmirovun
musiqiləri tanıtdırdığı halda, bu gün
meyxana, ucuz - ucuz sözləri olan bayağı musiqilər
tanıtdırır və bunu da efirə buraxırlar.
Özbaşınalıq baş alıb gedir. Yeni nəslin
zövqünü korlayırlar. Çox problemlər var. Vaxtilə
biz senzuranın əleyhinə idik, amma bu gün onun əsl
vaxtıdır. Bu gün efir "proxodnoy dvor"dur. Belə xaos
olmaz axı. Konkret tələb qoyulmalıdır - bu
adamı efirə çıxarmaq olmaz!
- "Cavid
ömrü" filminə hər tamaşa edəndə
düşünürəm ki, Rasim müəllim ya məcbur
olub bu filmə çəkilib, ya da tərəf müqabilləri
onu qane etmədiyi üçün həvəssiz çəkilib.
Filmdə canlandırdığınız
Hüseyn Cavid rolunuzdan özünüz razısınız?
- Həvəssiz sözü
doğru olmazdı, mən epizodik rolu belə həvəslə
ifa edirəm. Cavid obrazını əgər mən
orda yaxşı canlandıra bilməmişəmsə, bu mənim
çatışmayan cəhətimdir. Sadəcə
nə yazılıbsa, necə yazılıbsa mən onu
çalışmışam ki, bir aktyor kimi ifa edim. Bəlkə filmin janrı elədir ki, belə
alınıb. Film boyu Cavid
yaradıcılığını göstərməyə
çalışırlar, bu da ola bilsin kinoya
tamaşaçını cəlb edə bilmir. Dəfələrlə
gürcülərə sual vermişəm ki, Şote Rustavelli
haqqında niyə film çəkmirsiniz? Deyiblər
ki, Şote Rustavelli bizim üçün əlçatmaz bir
insandır və əgər bir aktyor çıxıb
döşünə döysə ki, mən bu rola layiqəm,
onda çəkərik.
- Filmin ssenarisinə nəzərdə
yetirəndə zəif olduğunu hiss etmədiniz?
- Filmdə süjet bir xətt
üzrə gedəndə tamaşaçını yorur. Bu yaxınlarda rusların çəkdiyi
"Dostayevski" filminə baxdım. Mironov
oynayıb o rolu. Filmdə Dostayevski həyatdakı
kimi göstərilib. O, qumar oynayır, pis vəziyyətə
düşür, çıxılmaz vəziyyətdə
qalır. Bunun əsərlərini almırlar,
özünü ora çırpır, bura çırpır.
Qumarda uduzur, sevir, hirslənir, ağlayır.
Axı bu insandır. Biz
axı həmişə eyni əhval-ruhiyyədə olmuruq.
İstəyirəm ki, bir obrazı oynayanda onun hətta
naqis hərəkətlərini də göstərim. Bizdə isə bir növ tanınmışlar
bütləşdirilir. Cavid zarafat edə
bilməz, ciddi olmalıdır. Bax, məsələ
budur.
- Siz, Azərbaycan xalqının
çox sevdiyi və inandığı aktyorsunuz. Bu statusa malik olan biri kimi Azərbaycan kinosunun
inkişafı ilə bağlı təklifləriniz olubmu?
- Bunu təvazökarlıq olsun deyə
demirəm, düşünürdüm ki, müəyyən
sözümü demişəm, amma əsl sözümü
deyə bilməmişəm. Çox təəssüf
ki, gözləyirəm və əsl sözümü deməyə
bir şey yoxdur. Əvvəllər məndə
seçim imkanı çox idi, iki-üç ssenari təklif
olunurdu və onların arasından özümə daha
yaxınına razılıq verirdim. Amma
indi görürəm ki, seçim edə bilmirəm və istər-istəməz
nostalji hisslərə görə, çəkiliş
üçün darıxdığıma görə, razı
oluram. İçimdə isə o rol mənim xoşuma gəlmir,
nəyinsə naminə, bəlkə qonorarın naminə... Amma zaman vardı ki, buna razı olmurdum. Bax belə vəziyyətdir. Əsas
məsələlərə müdaxilə edə bilmirik.
Çox addım atmışam, amma həmişə
ironiya ilə qarşılanmışam. Deyiblər
ki, əşi, qoy danışsın, bu, köhnə fikirli
adamdır. Yəni bu məsələləri
həll edən adamlar çıxışlarımı
"it hürər, karvan keçər" prizmasından dəyərləndirirlər.
- Deyirsiniz, bu işdə adı
olan qurumlar məsuliyyətli olsalar, Hollivvud səviyyəli
film çəkə bilərik?
- Yox, Hollivuddan danışmağa
dəyməz belə. Əlbəttə ki, yox.
- Niyə
Qazaxıstan çəkir, Azərbaycan isə yox?
- Çünki
Qazaxıstanda bu məsələ ilə aidiyyəti təşkilatlar
maraqlanır, adamları gətirir, pul verir. Biz də bunu edə bilərik.
- Biz də Jerar Departyeni gətirdik
və vədlərini dinlədik.
- Jerar Departye kimdir
ki. Rüstəm İbrahimbəyov kimi sənətkarımızı
Qazaxıstana çağırıb film çəkirlər,
burdan-bura onu qoyub gör biz kimi gətiririk. Hələlik sağdır, biz bilmirik o kimdir, amma
sonra gec olacaq. O azad sənətkardır. Hər
hansısa bir fikrinə görə bunu etmək doğru deyil.
Təbii ki, bu gün mən kənd təsərrüfatı
haqqında danışa bilmərəm. Kinoda
olan proseslərin içindəyəm və problemləri
sadaladım. Bu durumda kino sahəsində
uğur qazanmaq mümkün deyil. Gözləyək...
- Nə qədər?
- Çətin sualdır. Bəlkə də, ömür boyu.
- Bəs, bizim aktyorları nə səbəbə
xarici filmlərə dəvət etmirlər?
- Aktyor gərək filmlərdə
elə gözəl rollar oynasın ki, onu görən adam desin ki, "bu nə gözəl aktyordur, nə
gözəl oynayır". Belə işlər
yoxdur axı, kimsə də bizə həsəd aparsın.
Əvvəllər Sovet vaxtı mənim filmimə
baxırdılar, Özbəkistana, Tacikistana dəvət
edirdilər.
- 4 il bundan əvvəl
Sizinlə söhbətimizdə kino haqqında daha
ümidverici danışdırdınız. Bu
gün isə elə bil ümidləriniz sönüb.
- Həvəsli, ümidli nədən
danışım? Deyirlər, ümid sonda
ölür, amma əsaslı dəyişiklik olmasa, bilmirəm
daha nə olacaq. Bu işlə çox
ciddi məşğul olmaq lazımdır. Pis-yaxşı
müəyyən ənənələrimiz var idi, onu qorumaq
lazımdır.
- Bu gün Azərbaycanda
güclü rejissor olaraq kimin adını çəkə bilərsiniz?
- İstəmirəm ad
çəkim, çünki birinin adını çəksəm,
o biri qalacaq. Film çəkmək qabiliyyəti olan adamlar var, amma
onlar "ofsayt"da qalıblar, onlara film vermirlər. Hüseyn
Mehdiyevə film vermirlər, niyə? İspaniyada
onun filmi birinci yeri tutub, çox gözəl filmləri var.
Axı şəxsi münasibətləri sənətə aid
etmək olmaz. Kiminsə kimdənsə
xoşu gəlmir, onu filmə yaxın buraxmır. Nə qədər məndən zəhlən getsə
də, axı sən bilməlisən ki, bu rol Rasimindir. Sən bilməlisən ki, bu filmi Hüseyn Mehdiyev
çəkə bilər.
- Deməli, bir bəla da odur ki,
kino sahəsində şəxsi münasibətlərə
istedaddan daha çox önəm verilir.
- Hə, bir adamdan xoşları gəlmir,
hamılıqla birgə deyirlər "ona film vermək olmaz,
onun ssenarisini qəbul etməyin". Niyə?
Bu müxalifətçidir, nə bilim nə.
- "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasının əsaslı təmiri ilə
bağlı layihələndirmə üçün
müqavilə imzalanacağı gözlənilir. Sizcə, kinostudiyaya əsaslı təmir olunsa, hər
şey həllini tapacaq?
- Bu gün kinostudiyanın texniki
bazası bərbad vəziyyətdədir. Amma mən
ondan əvvəl kinostudiyanın yaradıcı potensialı
haqqında fikirləşərdim. İnanın,
balaca bir ofis tutub yaxşı film çəkmək olar.
Yəni, kinostudiya boyda sahəsi olmasın, balaca
bir yer olsun. Onsuz da kinostudiyanın da sahəsində ev tikirlər, bir azdan kinostudiyanı sökəcəklər
və deyəcəklər "nəyə lazımdır,
burada yaxşı, hündür evlər tikmək olar". Bax
dediyim həmin balaca yerə üç-dörd nəfər
yaradıcı, istedadlı adam
yığıb yaxşı film çəkmək olar. Yəni, binanın möhtəşəmliyi o qədər
də vacib deyil. Amma o da lazımdır, hər
halda yeni aparaturalar lazımdır. Hazırda
kinostudiyada 70-ci illərdə Heydər Əliyevin
tapşırığı ilə alınan texnikadır, hələ
işləyir. Amma görün necə yeni
aparaturalar çıxıb. Bunların
hamısı effektlərdir, əsas yaradıcı fikir
olmalıdır. O da yoxdur. Bax budur dərdimiz.
Loru dildə deyim - çiti gətirib deyirsən
ki, bundan mənə qəşəng kostyum tik. Bu çitdir də, axı bundan nə kostyum
çıxacaq?
- Azərbaycan kinosunda öz dəsti-xətti
ilə seçilən Rasim Balayevin
yaradıcılığı dövründə ən
bahalı rolu hansı olub?
- Elə azdır ki, deməyə
belə utanıram. Mən Amerika, Avropa aktyorlarının
aldığı qonorarlardan danışmıram, hələ
Allahın Rusiyasında filmə çəkilən bir aktyor
özünə ev, maşın da alır,
hələ özünə çox gözəl
yaşayış qurur. Söhbət 100 min
dollardan gedir. Bizdə isə baş rol
üçün 2, 3, ən uzağı 5 min verirlər.
Elə tarixən belə olub. Hər zaman deyirəm, çox şeylərdə
Rusiyanı təqlid edirik, elə bu məsələdə də
təqlid edək də, nə olar?
- Heç qonorar davası eləməmisiniz?
- Çox vaxt eləməmişəm,
amma indi məcbur edirlər, az qalıram
dava edəm. Elə səviyyəyə
çatdırırlar ki, artıq variantım qalmır. Ağlasığmaz şeylər edirlər və
çıxılmaz vəziyyətdə qalıram.
İnsafınız olsun... Özləri məcbur
edirlər ki, mübahisə edim. Bugünkü kinonun vəziyyətinə
uyğun bir əhvalat yadıma düşdü: "Bir
ölkənin padşahı ara-sıra əyalətlərə
gedir, hər gedişində bunun şərəfinə
yayılım atəşləri açılır. Bir əyalətə gedir, orda yayılım atəşi
açılmır və şah dilxor olur ki, deyəsən
burada onu artıq istəmirlər. Deyirlər
yox şahımız, elə şey yoxdur. Şah
maraqlanır ki, bəs niyə yayılım atəşi
açılmadı? Deyirlər bunun 40 səbəbi
var. Birincisi barıtımız yoxdur, şah deyir saxla 39 səbəb
lazım deyil!" İndi, ümumiyyətlə bizim
barıtımız yoxdur...
Ədalət.- 2011.- 24 sentyabr.-
S.18.