İnam Evində 20 Yanvara həsr
olunmuş tədbir keçirilib
Azərbaycan tarixində ən dəhşətli faciələrdən
sayılan 20 Yanvara Mütləqə İnam
Ocağının özünəməxsus baxışı
var.
Bugünlərdə
İnam Atanın (Asif Atanın) Mütləqə İnam
Ocağının İnam Evində adıçəkilən
faciə ilə bağlı keçirilən tədbirdə
Ocağın Ruhani Başçısı Safruh, Ocaq
Yükümlüsü İşıqlı Atalı, Yolruh
Atalı, Uluruh Atalı, İnamyurd Atalı ilə
yanaşı, bu hadisələrdə İctimai Dəfn
Komissiyasının sədri olmuş, dəyərli
aydınımız, professor Qüdrət Əbdülsəlimzadə,
həmin hadisələrdən sonra fəaliyyətə
başlayan "20 Yanvar" qəzetində baş redaktorun
1-ci müavini işləmiş şair, publisist Qəşəm
İlqar Ruhdaş və dəyərli aydınımız Baba Əhmədli
iştirak edib. Beləliklə, söhbəti təqdim edirik.
İşıqlı Atalı:
- Ürəyinizdə
Ata günəşi olsun, Ocağımızın dostları,
amaldaşlarım. Bu gün Azərbaycanın tarixi faciələrindən
biri olan 20 Yanvar mövzusunda söhbətə
yığışmışıq. Adətən olub keçənləri
tarixin öhdəsinə buraxırlar. Məncə,
yaşanmışların dəyərini, təhlilini uzağa
saxlamamaq gərəkdir. Bununla bağlı Ocağın öz
gələnəyi var. Hələ faciənin ilk günlərində
İnam Ata 20 Yanvar hadisələrinə öz münasibətini
bildirmişdi. Burada iştirak edənlər həmin tarixi hadisələri
canlı yaşayanlardır. Bu toplantıda Mütləqə
İnam Dünyabaxışının məntiqinə dayanaraq
20 Yanvar faciəsinə münasibətimizi bildirəcəyik. Öncə
istərdim ki, İnam Atanın "20 Yanvar" adlı
içsəsini oxuyum.
***
İNAM ATA
20 Yanvar
Qərb Erməniləri
Qorbaçovşinadan incimişdilər.
Moskva Erməniləri
Qorbaçovşinadan incimişdilər.
Ermənistan Erməniləri
Qorbaçovşinadan incimişdilər.
Balalarımıza
güllə atılmalıydı.
Qorbaçovşina inciyənlərlə
barışmalıydı.
Azərbaycan hökuməti
özünün elan etdiyi suverenliyə elə inandı ki,
özünü doğrudan da, müstəqil saydı və Mərkəzə
diş qıcartdı.
Mərkəz də onun
dişini qırıb qarnına tökdü.
Nəqliyyat
Blokadaçılarına atıldı balalarımıza
atılan güllə.
Neftçalalılara
atıldı.
Cəlilabadlılara
atıldı.
Naxçıvanlılara
atıldı.
Lənkəranlılara
atıldı.
Tətilçilərə
atıldı.
Gəncə adına
atıldı.
Xətayi adına
atıldı.
Balalarımızı
ordunun üstünə göndərənlər
Balalarımızla bir yerdə ölməliydilər - onda
günahlarını yuya bilərdilər.
Hökumət camaata
bildirməliydi ki, müstəqildir - bu səbəbdən də
Kirovabadı Gəncə adlandırdı.
Hökumət Mərkəzə
bildirməliydi ki, qeyri-müstəqildir - bu səbəbdən
də ordunu köməyə çağırdı.
Azərbaycan hökuməti
və bəzi qeyri-formallar özlərini və xalqı tələyə
saldı, bir-birinin ardınca fəalcasına kal tədbirlər
gördü və Mərkəzə müdaxilə imkanı
yaratdılar - Şərə xeyir verdilər.
Balalarımıza
gülləni Rus imperiyası atdı.
Erməni daşnakları
atdı.
Azərbaycan hökuməti
atdı.
Qeyri-formallar atdı.
Azərbaaycan hökuməti,
qeyri-formallar Yağının tələsinə
düşdülər, Yağıya qırğın
imkanı yaratdılar. Yağı istəyinə xidmət elədilər,
balalarımızı ölümün ağzına
atdılar.
Dünya bizə
ağlamır, çünki bizim Vətəndən başqa
Dünyamız yoxdur.
Bakıdan qaçanlara
ağlayır Dünya - Bakıda qırılanlara
ağlamır.
Dünyanın
Balalarımıza ağlamaq ləyaqəti çatmadı.
Hökumət əvvəl
Mərkəzə hayqırdı, sonra rus əhalisinə
yalvardı, öz hayqırtısından diksindi.
Əvvəl
ayrılmağa dartındı, sonra qardaşlıq ailəsindən
beşəlli yapışdı.
Azərbaycana Beynəlmiləlçilik
gülləsi dəydi.
Balalarımızın
qırılması Azərbaycan hökumətini qorxutmadı -
Rusların qaçması qorxutdu.
Ölənlər
Qalanların əcdadı oldular.
Qalanlar Ölənlərin
varisi olmalıdırlar.
Göylər
Balalarımıza ağladılar - Muğam yaşıyla.
Balalarımızı əvvəl
rus gülləsi qırdı, sonra şaxsey-vaxsey.
Tənha
ağlayarlar - Birgə gülərlər.
***
Safruh:
- Asif Atanın adına
bağlı olan Ocaq yalnız həqiqət deməlidir. Qüdrət
müəllimin "20 yaşlı 20 Yanvar" kitabının
ön sözündə belə bir fikir var ki, mərkəz Azərbaycanda
islam fundamentalizminin iyini hiss elədiyindən bu hadisələri
törətdi: düşündü ki, burada islam
respublikası yaranar, bu da başqalarına bir örnək
olar. Ancaq mən başqa cür düşünürəm.
İttifaq gördü ki, belə hadisələr onu
dağıda bilər və qarşısını aldı. Belə
şeyləri istənilən dövlət özünü
yaşatmaq üçün edir. Bu, başadüşüləndir.
Bəs, qırğın nə üçün idi? Dövlətin
başında oturanlar qırğının məna və
mahiyyətini başa düşsəydilər, onlar buna getməzdilər.
Çünki qırğın edəcəksən, üzərində
qırğın apardığın xalq deyəcək ki, mən
bir yanlış elədim, bu mənə on cəza verdi. Belədə
inam sarsılar. Onu gərək eləməyəydilər, məntiqə
görə.
Bu qırğın
islama görə deyildi. Başlıca nədən
türklükdür. Mənim belə bir fikrim var ki, 20 Yanvarda
atılan güllələrin hamısı türkə dəyib.
Düzdür, Qüdrət müəllimin kitabında da
yazılır ki, orda ayrı-ayrı millətlərin də
nümayəndələri olub. Amma gülləni atdıran
türkə atdırıb. 20 Yanvarın amansızlğına
görə mənim qənaətim budur. Sonra deyirlər 20
Yanvar xalqımızın qəhrəmanlıq səhifəsidir.
Ola bilər, qəhrəmanlıq ünsürləri olub. Amma
xalq zahiri maraq əsasında tökülmüşdü
küçələrə. Belədə yaranan axın öz
qanunauyğunluğunu qoyur ortaya: marağa görə gəlsən
də, indi artıq iştirakçısan. Yoxsa o, qətiyyən
mütəşəkkil bir hadisə deyildi, mənim
ağlımca. Yad-yabançı düşmən əhvallı
ordu camaatın üstünə yeriyib. Özü də
heç kim düşünməzdi ki, qırğın olacaq.
Mərkəz xalis, müharibə hazırlığı
görmüşdü.
Qüdrət Əbdülsəlimzadə:
- 20 Yanvarla bağlı ayrıca
kitab yazmışam. Orada hər şey var. Ancaq Asif Atanın
"20 Yanvar" yazısı diqqətimi daha çox çəkdi.
Orada hadisəyə tamam fərqli yanaşma var. Ona görə
düşüncələrimi başlıca olaraq bu yazı
üstündə deyəcəyəm. Yazıda Ata deyir ki,
"balalarımıza güllə atılmalıydı".
Bu, çox düz qənaətdir. Məsələnin alt
qatlarını bilməyənlər söyləyirlər ki,
xalq özünü səbrli aparsaydı, dözümlü
davransaydı, bu hadisələr olmazdı. Oradan ikinci bir nəticə
çıxarılır ki, demək, bizim azadlıq uğrunda
mübarizəmiz elə-belə, qansız da başa gələrdi:
Sovet İttifaqı dağılacaqdı, hamıya düşəndən
bizə də pay düşəcəkdi. Məncə, Asif
Atanın bu düşüncəsi bütün o fikirlərin
hamısını alt-üst edir: güllə
atılmalıydı! O ki qaldı, niyə
atılmalıydı, siz də bilirsiniz ki, onun bir neçə
səbəbi var idi. Tarixi "belə eləsəydik, elə
olmazdı" meyarlarıyla dəyərləndirmək
düzgün deyil. Tarixdə hər hansı hadisə bir dəfə
olur. Ümumiyyətlə, faciənin özündə də
işıqlı cəhətlər var.
İkincisi, Asif Ata deyir
ki, dünya bizə ağlamadı. Bu da böyük
sözdür. Yəqin Sovet İttifaqı dağılmağa
başlayanda belə bir razılıq olub ki, Pribaltika tərəf
Qərbin təsirində olacaq. Qafqazın isə beynəlxalq
səviyyədə gərginlik yaratmayan məsələləri
Rusiya istəyən kimi həll ediləcək. Doğrudan da
belədir! Bugünə qədər Qarabağ məsələsi
həll olunmur. Çünki Rusiya bu işə tam
razılığını vermir.
Qəşəm İlqar Ruhdaş:
- 20 Yanvar hadisəsindən
sonra eyniadlı cəmiyyət, fond və qəzet
yaradıldı. Onda mən "20 Yanvar" qəzetində
baş redaktorun birinci müavini vəzifəsində
çalışırdım. Mən də Asif Atanın o
sözüylə razıyam ki, güllə gec-tez
atılmalıydı. Çünki 20 Yanvara aparan hadisələr
vardı. 1982-ci ildə Zori Balayanın "Ocaq" kitabı
çapdan çıxmışdı. Həmin o kitaba bir
neçə adamın sərt münasibətli yazısı
vardı. O cümlədən Eldar Baxış da bir şeir
yazmışdı. Onun şeirini "Ədəbiyyat və
İncəsənət" qəzetində düz 1986-cı
iləcən saxladılar. Sonra öyrəndik ki, o şeirin
getməməsi ilə bağlı Mərkəzi Komitədən
tapşırıblarmış.
Safruh qardaşım
bayaq yerli hökumətin, rəhbərlərin xalqa
yadlığından danışdı. Doğrudan da,
yuxarıdakıların xalqa bu yadlığı olmasaydı,
belə faciələrimiz yaranmazdı. O vaxt yuxarıda
oturanların qeyrətsizliyindən yarandı bu faciə. Hadisənin
baş verməsinin səbəbləri çoxdur. Başlıca
səbəblərdən biri Azərbaycan türkünü dərindən
sarsıtmaq idi.
Baba Əhmədli:
- Hadisələrin mahiyyəti
çox gözəl açıqlandı. Biz ki Asif Atanın
yolu ilə gedirik, ona görə Atanın 20 Yanvarla
bağlı dediklərinə nəyisə artırmaq yersiz
olar. O, məsələnin mahiyyətinə düzgün vara
bilib, faciənin başvermə səbəblərinin
bütünlüklə açıb-göstərib.
Mənə elə gəlir
ki, mərkəzi hakimiyyət SSRİ-nin
dağılmasını öncədən bilirdi. Mən də
düşünürəm ki, o güllə
atılmalıydı, bu hadisələr baş verməliydi.
Məsələyə ən
doğru münasibət Atanın yanaşmasıdır. Əgər
xalqımız Ocağın dediyi yolla gedərsə,
özünün yiyəsi olarsa, həmişə ayıq
olarsa, onda belə, bu sayaq faciələrlə
qarşılaşmaz.
İşıqlı
Atalı:
- Burada vurğulanan məqamlardan
bu sonuc çıxdı ki, SSRİ imperiyasının
çöküşü zamanı konkret olaraq
xalqımızın başına gələn faciələr
gözlənilən idi. Əgər xalq gözlənilməz məqamlara
hazır ola bilirsə, az itki verir. Yox, hazır olmursa, 20 Yanvar
kimi böyük faciələr yaranır. Deməli, biz
gözlənilən faciəvi məqamlardan mümkün qədər
az itki ilə mənəvi sarsıntısız çıxa
bilərdik.
Bir dəfə Ata ilə
görüşlərin birində Babəkin məğlubiyyətinin
əsas səbəbinin nədən ibarət olması ilə
bağlı ona sual verildi. Atanın cavabı konkret oldu:
"Ruhaniyyatına bərabər siyasətinin
olmaması!" Ata demək istəyirdi ki, dünyanın
siyasi gedişatı var.
Safruh:
- Bütün bu faciələrdən
çıxış yolu var: türkün Mütləqə
İnamı Dünyabaxışı əsasında. Bir Azərbaycan
müəyyənliyi olmalıdır. Ərazi, etnik müəyyənlik,
ziyalıyla, ruhaniylə hərbçinin birliyi
olmalıdır. Bayaq dediyim kimi, ermənilərdə,
gürcülərdə kilsələr xalqın müəyyənliyini
yüzillər boyu qoruyub. İndi Azərbaycan o yolu gedə
bilməz. Çünki o sayaq getmək Azərbaycanın
türklükdən ayrılıb nəsə yeni bir yol
tutmasına gətirib çıxarar. Azərbaycanın gələcəyi
türk mahiyyəti əsasında yarana, yaradıla bilər. Həmin
gələcəyin yaranması ciddi mübarizələrdən
keçir: dövlət, ordu, inam səviyyəsində
mübarizələrdən. Çoxlu imtinalardan keçir. Fərdlərin
imtinasından başqa Azərbaycan toplumu nədənsə
imtina etməlidir. Ata "20 Yanvar" yazısında deyir ki,
cavanlarımızı öncə yağı gülləsi
qırdı, sonra şaxsey-vaxsey. Şaxsey-vaxsey bir rəmzdir.
O rəmzin içərisində elə dəyərlər var
ki, insanlarımız onları sevirlər. Necə eləyək
ki, ümumbəşəri, lap dindən gələn
yaxşı dəyərlər dışlanmadan biz o
şaxsey-vaxseydən imtina edək? Doğruçu xilas istəyirsənsə,
doğruçu söz deməlisən. Ona görə hesab edirəm,
hamının ürəyindəndir ki, türkün öz
inamı olmalıdır. Onun öz müqəddəs
kitabı, öz soyundan müqəddəs insanları
olmalıdır. Onun oğlanlarının
üç-beşinin canı çıxmalıdır ki, Azərbaycan
coğrafiyasından türk kimliyi üçün həqiqəti
təmsil etsin, onun ətrafında inanc ola bilsin. Azərbaycan cəmiyyəti
nəhayət, uşaqlanmamalı və gələcəyə
yön almalıdır. Ata niyə şaxsey-vaxseyə
qarşı çıxır? Orada ölüləri
ağlamaq, hiddətlənmək əvəzinə
şaxsey-vaxsey dedilər. İndi də o şaxsey-vaxsey deyənlər
imkan vermir ki, sən öz dövlətini əməlli-başlı
idarə edəsən. Ondan gərək arınasan. Onlar gərək
sənin Atanın sözünü desinlər. Onda dünya səndən
çəkinər. Çəkinmir dünya. Gərək
dövlətin möhkəmlənsin.
İşıqlı Atalı:
- Xalqı kim
yaratmalıdır? Faciəvilikdən üstün olan kəs.
Fərd zamandan, gerçəklikdən üstün
olmalıdır ki, xalqı yaratmaq qüdrətinə
çatsın, faciəni aşa bilsin. O zaman biz
dünyanın indiki qarışıq əhvalını
aşıb özümüzü təsdiq edə bilərik. Fərdin
faciəsi özünə yetə bilməməsindən,
özünü tapmamasından başlayır. Fərd
özünü yaratmasa, xalq da yaranmayacaq. Fərd
inamsızdırsa, xalq da inamsız olacaq.
Sosializmdən kapitalizmə
qayıtdıq. Adamların varlanma ehtirası, rəqabətçilik
artdı, milli əhvallara, vətənçilik duyğusuna zərbə
dəydi. Bu, o deməkdir ki, 20 Yanvar faciəsi zamanı
yaşanan romantik əhvallar bundan sonra çətin
görünə. Faciə maddi itkidən çox, mənəvi
itki yaradır. Daha çox mənəvi boşluqdan yaranır
faciə. Millət gerçəklikdən üstün ola
bilmirsə, bu mənəvi uçurumun dərinliyindən
yaranır. Faciə güclü millətə gəlsə də,
içində otura bilmir. Zəif millətisə içəridən
dağıdır.
Həmişə
düşünmüşəm: bu boyda faciələrdən
sonra niyə yox olmadıq? Çünki möhtəşəm
fitrətimiz, ruhumuz bizi ölməyə qoymadı. İnam
Atanın istədiyi səviyyədə xalq yaranmalıdır.
Fərdlər bu yolda özündən keçməlidirlər.
Xilas Mütləqə İnamdadır.
Atamız var olsun!
9 Qar ayı 32-ci il
(9 yanvar 2011-ci il)
Ədalət.- 2011.- 20 yanvar.- S. 6.