Amerikanın Qafqaz siyasəti
Amerikanın Cənubi
Qafqaz siyasətini arxa plana keçirməsi müqabilində
Rusiyadan umduğu güzəştləri əldə etmiş
kimi görünür. Hər halda Kreml bölgədə
üstünlüyünü təmin edə bilib. Bütün
bunlara rəğmən, hələ də Amerikanın bölgədəki
status-kvonu öz xeyrinə dəyişməsinin
mümkünlüyü istisna olunmur. Bu fikirlərdə müəyyən
qədər həqiqət olduğunu deyən siyasi şərhçi
Qabil Hüseynlinin sözlərinə görə, Barak Obama
Amerikanın dövlət başçısı seçildikdən
sonra bir sıra məqamlarla bağlı fərqli siyasət xətti
götürüb:
"Məsləhətləşmələrin baş
tutması prinsipial əhəmiyyətə malikdir"
"Bəllidir ki, Barak
Obama hakimiyyətə gəldikdən sonra Rusiya ilə
münasibətləri yaxşılaşdırmaq xatirinə,
həm də Əfqanıstan və İraq məsələləri
ilə bağlı problemlərin çoxluğu səbəbindən
Cənubi Qafqaza müəyyən qədər zəif diqqət
ayırdı. Amma son vaxtlar həm Amerikanın, həm də
Avropa Birliyinin Cənubi Qafqaza diqqətinin artmasının
şahidi olmaqdayıq. Bu həm hərbi strateji məsələlərlə
bağlıdır, həm də nəzərdə tutulan iri
iqtisadi layihələrlə. İlk növbədə də
"Nabucco" qaz kəməri layihəsi ilə əlaqədardır.
İstər-istəməz Amerika həm Avropa Birliyinə dəstək
vermək, həm də Əfqanıstan və İraqdakı
proseslər naminə Cənubi Qafqazla bağlı siyasətinə
yenidən baxmaq məcburiyyətində qalacaq". Artıq
bunun ilk işartılarının da görünməkdə
olduğunu bildirən politoloq qeyd edir ki, Avropa Birliyi
komissiyasının sədri Barrozonun səfəri bunu təsdiqləyir:
"Yəni Avropa Birliyi komissiyasının sədri, faktiki
olaraq qurumun baş naziri Barrozonun səfəri təsadüfi
deyil. Çox güman ki, gündəmdə duran əsas məsələlərdən
biri də "Nabucco" qaz kəməri layihəsi ilə
bağlı olacaq. Eləcə də fevralın əvvəllərində
Amerika-Azərbaycan təhlükəsizliyinə dair ikitərəfli
danışıqlar başlayacaq. Doğrudur, bu
danışıqlar ənənəvi xarakter
daşıyır və demək olar hər il keçirilir. Amma
təhlükəsizlik məsələləri ilə
bağlı ikili məsləhətləşmələrin
baş tutması prinsipial əhəmiyyətə malikdir".
Q.Hüseynlinin sözlərinə
görə, əvvəlki görüşlərdən fərqli
olaraq bu dəfə daha ciddi məsələlərin müzakirə
olunacağı istisna deyil: "Əgər bu məsələlərin
üzərinə Amerikanın artıq səfirini təyin etməsini,
həmçinin də Ermənistana müəyyən təzyiqlərin
də özünü göstərdiyini əlavə etsək,
onda rəsmi Vaşinqtonun siyasətində yenilikləri
görmək mümkün olacaq. Cənubi Qafqazın daha bir
ölkəsi olan Gürcüstanla münasibətlər normal
qaydada inkişaf edir və burada ABŞ-ın müəyyən
hərbi kontingenti yerləşdirilib. Hərbi kontingentin
sayı da tədricən artırılmaqdadır. Bütün
bunları götür-qoy etdikdən sonra demək olar ki,
sürətlə olmasa da, tədricən ABŞ-ın Cənubi
Qafqaz maraqları Avropa ilə birlikdə yenidən gündəmə
gəlməkdədir".
Rusiyada demokratik dəyişikliklərin əsas
simasını prezident Dmitri Medvedev müəyyənləşdirir
Barak Obama hakimiyyətinin
ilk dönəmlərində arxa plana keçirdiyi Cənubi
Qafqaz maraqları müqabilində umduqlarını əldə
edə bildimi? Yenidən Cənubi Qafqaz məsələsinin
gündəmə gətirilməsinin nə kimi fəsadları
ola bilər? Siyasi ekspert Barak Obamanın Rusiya ilə münasibətlərin
normallaşdırılması siyasətini davam etdiyini bildirdi:
"Hazırda da Rusiya ilə münasibətlərin
normallaşdırılması prosesi davam etməkdədir. Strateji
hücum silahlarının ixtisarına dair ABŞ-Rusiya
müqaviləsinin imzalanması və hətta ABŞ Konqresində
ratifikasiyadan keçməsi hər iki ölkənin kütləvi
qırğın silahlarına yiyələnmənin
dayandırılması istiqamətində ciddi addım
atdıqlarını göstərir. Bundan əlavə həm
ABŞ, həm də Avropa Rusiyada demokratik dəyişikliklərə
ciddi dəstək verirlər. Bu gün Rusiyada demokratik dəyişikliklərin
əsas simasını prezident Dmitri Medvedev müəyyənləşdirir.
Bu mənada Qərb də onunla münasibətləri yüksək
səviyyədə saxlamağa çalışır". Hazırkı
Rusiya prezidentinin yenidən seçiləcəyinə
şübhə etməyən politoloqun qənaətincə,
belə olacağı təqdirdə həm Cənubi Qafqaza, həm
də Rusiyaya münasibətdə tamamilə yeni bir eranın
başlanacağını təxmin etmək
mümkündür.
Atlas
Araşdırmaları Mərkəzinin rəhbəri, siyasi
şərhçi Elxan Şahinoğlu da etiraf edir ki, ötən
əsrin 90-cı illərində postsovet məkanı ölkələri
müstəqilliklərinə qovuşanda ABŞ-ın Cənubi
Qafqaz regionunda siyasəti olduqca fəal idi. Bütün
dövrlərdə bu bölgənin hegemonu olan Rusiya isə Cənubi
Qafqazda bildiyini həyata keçirməyi bacarmırdı:
"Enerji resursları tapılmışdı və Rusiya bu
resurslardan təkbaşına istifadə etməyə
çalışırdı. Amma biz gördük ki,
bütün təzyiqlərə baxmayaraq, Azərbaycan məhz
Qərb şirkətləri ilə əməkdaşlığa
üstünlük verdi. Bu isə Rusiyanın xeyli dərəcədə
qıcıqlanmasına gətirib çıxarırdı.
Daha sonra isə enerji resurslarının dünya dövlətlərinə
çatdırılması məsələsi gündəmə
gəldi. Həmin ərəfədə də Rusiya boru xəttinin
onun ərazisindən keçməsi üçün Azərbaycana
təzyiqlər göstərdi. Lakin ABŞ və bəzi Avropa
dövlətlərinin dəstəyi ilə Azərbaycan
alternativ marşurutları seçə bildi".
Bu ABŞ üçün çox böyük mənfi
nəticələrə gətirib çıxarar"
Digər tərəfdən,
Dağlıq Qarabağ probleminin həlli ilə bağlı məsələdə
də Amerikanın zaman-zaman fəallıq göstərdiyini və
müəyyən görüşlərin təşəbbüskarı
olduğunu vurğulayan politoloq deyir ki, həmsədrlik
institutu yaradıldıqdan sonra da Vaşinqton prosesdə digər
vasitəçi dövlətlərlə bərabər səviyyədə
iştirak etməyə çalışıb: "Bu siyasət
2001-02-ci illərin əvvəllərinə kimi davam etdi. Amma
çox təəssüflər ki, Barak Obama ABŞ prezidenti
seçildikdən sonra Rusiya ilə münasibətlərin
nizamlanması xatirinə bəzi məsələlərdə
geri çəkilib. Həmin məsələlərdən biri
də Cənubi Qafqazdır və Ağ Evin bu regionda əvvəlki
fəallığı hiss olunmur. Sanki Rusiya ilə bir sıra
məsələlərdə sövdələşdiyinə
görə Cənubi Qafqazı Kremlin ixtiyarına verib. Rusiya
da bu bölgədə faktiki olaraq istədiyini edir. Ermənistanla
hərbi anlaşma imzalayır, onu müasir silahlarla təmin
edir. Gürcüstanın ərazi bütövlüyünə
xələl gətirərək Abxaziya və Cənubi
Osetiyanı işğal edərək özünün hərbi
qüvvələrini orada yerləşdirir. Yaxud da
Dağlıq Qarabağ problemini yaratmaqla vəziyyəti idarə
etməyə çalışır və faktiki olaraq il
yarımdır ki, prosesi təkbaşına nəzarətdə
saxlayır. Bu vasitəçilik sayəsində Rusiyada 6-7
görüş keçirib, amma nə Amerikadan, nə də
Fransadan xəbər var. Bu siyasətin davamı ona gətirib
çıxara bilər ki, Rusiya burada birmənalı olaraq
dominant rol oynayar. Bu ABŞ üçün çox böyük mənfi nəticələrə gətirib
çıxarar".
Uzun müddətdən
sonra ABŞ-ın səfir təyinatını
reallaşdırdığını qeyd edən
E.Şahinoğlunun fikrincə, səfir təyinatı o demək
deyil ki, bu, bütün məsələləri həll edəcək
və ABŞ-Azərbaycan münasibətlərini istənilən
səviyyəyə gətirib çıxaracaq: "Brayza
müəyyən qədər uğurlar əldə etsə də
adi bir diplomatdır. Amerikanın Azərbaycan siyasətini dəyişməsi
üçün burada fəallaşması lazımdır. Digər
tərəfdən Azərbaycanın özünün də
beynəlxalq aləmdə aktivləşməsi və Qərb
dövlətləri ilə münasibətlərini genişləndirməsi
üçün Rusiya ilə münasibətlərinə bir qədər
diqqət yetirməsi zəruridir. Bəziləri Rusiyanı
strateji partnyor adlandırır, amma Azərbaycan dövlətinin
torpaqlarını işğal edən ölkənin bizim
strateji partnyorumuz olması sual doğurur. Ona görə də
Qərblə Azərbaycan arasında əməkdaşlıq hərtərəfli
və qarşılıqlı maraqlar əsasında
olmalıdır. Bu mənada ABŞ-ın hazırkı siyasət
kursunun dəyişməməsi bölgə üçün
yaxşı heç nə vəd etmir. Bütövlükdə
Qərbin, Amerikanın regionda siyasəti aktivləşməli
və Rusiyanın bu bölgədə təkbaşına fəallığına
son qoyulmalıdır. Çünki biz təkcə regionda
mövcud olan Dağlıq Qarabağ məsələsini
götürsək, onda Rusiyanın ilyarımlıq cəhdinin
heç bir nəticəsi olmadığını görərik.
Bu danışıqların kulminasiyası sayılan ATƏT-in
Astana Sammitində də Rusiya prezidenti bir kəlmə də
olsun Dağlıq Qarabağ problemindən danışmadı.
Ona görə ki, Rusiya Dağlıq Qarabağ probleminin ədalətli
həllində deyil, Ermənistanla hərbi strateji müttəfiqliyin
davamında maraqlıdır. Azərbaycanla isə iqtisadi
münasibətlərin genişlənməsi və enerji
resursları ilə bağlı əməkdaşlıq etmək
istəyir".
"Obama hakimiyyətə gəldikdən sonra bu
ideyadan vaz keçdi"
Politoloq onu da deyir ki, Cənubi
Qafqaz məsələsində Barak Obamaya bəslədiyi
böyük ümidlər özünü doğrultmayıb. Rusiyaya
olunan güzəştlərin müqabilində Amerikanın
istədiyini əldə edə bilməsinə gəlincə,
E.Şahinoğlu hesab edir ki, Vaşinqton buna nail olub: "Barak
Obamadan əvvəl prezident olan Corc Buşun Polşa və
Çexiyada raketdən müdafiə qurğularının
yerləşdirilməsi ilə bağlı qərarı
vardı. Kreml bundan çox narahat olmuşdu. Obama hakimiyyətə
gəldikdən sonra bu ideyadan vaz keçdi və bundan sonra
Rusiya-ABŞ münasibətləri bir qədər istiləşdi.
Bunun müqabilində də Rusiya çoxillik siyasətindən
əl çəkərək İranın nüvə
çalışmaları məsələsində
Amerikanın yanında yer aldı. Hansı ki, Ağ Ev bunu
çoxdan arzulayırdı. Cənubi Qafqazı güzəştə
getmək əvəzində hardasa Amerika öz istədiyini əldə
edə bildi. Amma məsələ burasındadır ki, istədiyini
əldə etməsi məsələsi hələ bir qədər
problemlidir.
Çünki hələ
bilmək olmaz ki, Rusiyanın İranla bağlı siyasəti
dəyişəcək, yoxsa yox. Rusiyanın nüvə məsələsində
İrana qarşı yönələn sanksiyalara
qoşulub-qoşulmayacağı bəlli deyil. Digər tərəfdən
də Cənubi Qafqazı götürsək, ABŞ rəsmiləri
hər zaman bölgənin, o cümlədən də Azərbaycanın
açar dövlət olduğunu vurğulayırlar. Əgər
Rusiya "Nabucco" məsələsində Azərbaycana təzyiq
göstərsə və məqsədinə nail olsa, bu, Avropa
Birliyi dövlətlərinin Rusiyadan
asılılığının artması deməkdir. Bu isə
Amerikanın milli təhlükəsizlik maraqlarına cavab
vermir. Odur ki, Amerikanın Cənubi Qafqaz siyasətini arxa plana
keçirməsi son nəticədə elə onun özünə
zərbə vura bilər".
Gültəkin
Ədalət.- 2011.- 15 yanvar.- S. 9.