SAMURAYLAR
Bəşəriyyət başlanğıcdan
ta bu günlərə
gələnədək inanılmaz
sınaqlardan keçdi,
çox böyük maneələri aşdı,
ağılasığmaz çətinlikləri
adlamış oldu. Təsəvvür etmək
olmur ki, bu günün insanı ilkin dövrlərdə ən ibtidai işlər üçün hansı əzabları yaşamalı
olmuşlar, hər bir yeniliyi mənimsəmək
üçün çox
böyük zaman sərf etmişlər. Bizə qəribə gəlsə də insanlıq əvvəllər yaşamaq
uğrunda mübarizə
apara-apara qidalanmağı,
mövcud olmağı,
yeyəcək əldə
etməyi... öyrənib,
bundan sonra təbiətlə mübarizədə
necə yaşamağı
kəşf etməyə
başladılar. Çünki
bunları anlamaq üçün onlara Böyük Yaradan şüur vermişdi.
Və həyatları
üçün nələrin gərəkli olduğunu
öyrənəndən sonra insanlığın həm faciəsi,
həm də inkişafı başladı. Axı, hər kəs
gərəkli olanlara daha çox sahib olmaq istəyirdi. Bunun
üçün də hər şeyə hazır idi.
Öldürməyə, almağa, zəbt etməyə, qan
tökməyə... Daha sonra insanlıq bütün bunları
mütəşəkkilləşdirdi, daha asan, daha çox əldə
etmək naminə birliklər yaratdı. Dəstələr,
tayfalar, qoşunlar... meydana gəldilər. Onların ənənəsi,
qaydaları, xarakteri, növləri, eləcə də
adları müəyyən edildi. Hətta bütün bu
proseslərin özündə belə haqlı və haqsız
tərəflər meydana gəldi. Və millətlər,
xalqlar bu ümumi prossesdən keçdilər. Yaşam və
sahibolma mücadiləsini təbii seçim qanunu kimi dəyərləndirib
qədim dövrün insanlarına şamil etmək
mümkün olsa da mən heç vaxt onu ədalətli
saymamışam.
Yeni era başlanandan
sonra hər xalqın özünəməxsus döyüş
dəstələri, qoşun növləri də
formalaşmağa başladı. Həmin döyüş dəstələrini
elələri vardı ki, onlar yalnız istehkamlar qurmaq, səngərlər
yaratmaqdan ötrü idi. Başqaları vardı ki, əsasən
hərbi sursatların daşınmasına cavabdeh olurdu.
Kütləvi toqquşmalar, qarmaqarışıq
döyüşlər üçün nəzərdə
tutulan əsgərlər, hərbi hissələr də
mövcuduydu... Amma hər hakimiyyətin, hər baş
komandanın tam mənası ilə elitar, yüksək səviyyəli
döyüş qabiliyyətinə malik dəstələri də
olurdu ki, onlar ən həlledici məqamlarda, ən çətin
situasiyalarda meydana buraxılırdı. Və bu dəstə
üzvləri mənsub olduqları xalqın ən
köklü mental xüsusiyyətlərinə malik olurdular.
Kiyev Rusiyasında knyaz drujinaları, Qərbi Avropada kralın
döyüş fovaritləri, saray cəngavəri, bir sıra
Şərq hakimiyyətlərində şah süvariləri
vardı. Yaponların belə döyüşçüləri
SAMURAYLAR ADLANDIRILIRDI. Kim idi samuraylar?
"SABURAXLAR"
Yaponiya adalarında məskunlaşmış
yaponlar da başqa xalqlar kimi eyni inkişaf yolu, oxşar tarixlər
yaşamışlar. Yeni eranın 4-5-ci əsrlərində
varlı zadəganlar arasında çəkişmələr
güclənməyə başlayanda böyük tayfaların
başçıları onların maraqlarını qoruya biləcək
daha böyük, daha cəsur, daha sadiq döyüş dəstələri
formalaşdırmağa başladılar. Çünki
onların arasında baş verən hərbi xəyanətlər,
amansız çarpışmalar zamanı məhz bu cür dəstələrə
daha çox ehtiyac duyulurdu. Artıq 7-ci əsrin əvvələrində
yaponların ordusunda hərbçi aristokratlar, elitar
döyüşçülər yaranmağa başladı ki,
onlara samuray (yaponca "saburax") deyirdilər. Samuray
sözünün mənası müdafiə etmək, xidmət
(hərbi) göstərməkdir.
Samuray qanunlarına
görə, bu döyüşçülərin
sırasına yalnız hərbi qəhrəmanlığa can
atan, cəsur, comərd və ədalətli
döyüşçülər daxil edilə bilərdilər
ki, onlar da əsasən zadəganlardan, kiçik mülkədarlardan,
imkanlı şəxslərdən və onların ailə,
tayfa üzvlərindən ibarət olurdular. Amma bununla belə,
onların sırasında sadə kəndlilərə, sənətkarlara
da rast gəlmək mümkün idi. Qayda isə hamı
üçün bərabər idi: hər bir kəs mütləq
öz cəsurluğunu sübuta yetirməliydi.
645-ci ildə taxta
çıxan imperator Kotokuya saray çəkişmələrini
neytrallaşdırmaq, nəzarətində olan ərazilərdə
hakimiyyətini dərinləşdirmək, yerlərdəki
güclü, dikbaş tayfaları susdurmaq, itaətdə
saxlamaq üçün ona sədaqətli, cəsur və
döyüşkən, güclü hərbi dəstək - əsgərlər
lazım idi. Çox keçmədi ki, o hər tərəfdən
belələrini hakimiyyətə cəlb etməyə müvəffəq
oldu. Və beləliklə, ilkin samuraylar meydana gəldi. Və
proses uzun dövrlər davam etdi. Həmin dövrlərdə
adlarını samurayların tarixinə yazan çoxlu sayda
samuraylar bu gün də tanınır. Aketi Mitsiuxide, Miyamoto
Musasi, Kusunoki Masasiqe, Minamoto no Yoshiie və başqaları. Amma...
SAMURAY ADININ ŞƏRİKLƏRİ VƏ ...
Sonrakı dövrlərdə
samurayların klanları,
tayfaları da yaranmağa başladı ki, iri feodallar
onların döyüş
bacarıqlarından yararlandılar.
Amma zaman keçdikcə situasiya dəyişməyə başladı.
Belə ki, 9-cu əsrin əvvəllərində
Yaponiyada feodalların
yeni parçalanma dövründə samurayların
rəqibləri - "roninlər"
meydana gəldi. "Roninlər" kim idi? Kral hakimiyyətindən
narazı olanlar, vergiləri ödəyə
bilməyən kəndlilər
dağlara, meşələrə
çəkilərək qaçaqçılıqla
məşğul olurdular.
Kiçik feodallar, mülkədarlar var, dövlətlərini, ailələrini
quldurlardan qorumaq üçün həmin dəstələri - "roninlər"i
pulla tuturdular. Hətta bəzi hallarda onlar daimi orduya da
çevrilə bilirdilər.
Bir azdan onlar da özlərini
samuraylar adlandırmağa
başladılar. Amma bütün bunlar əsl samurayların xoşuna gələ bilməzdi. Çünki artıq 9-cu yüz illikdə Yaponiyada ilkin samuraylar öz məziyyətlərinə
görə kifayət
qədər hörmət
və nüfuza sahiblənə bilmişdilər.
Onların fərqli geyimləri, fərqli silahları olurdu. Hətta samurayların zahiri görünüşlərinin
də özəllikləri
vardı. Artıq yaponiyanın ayrı-ayrı
əyalətlərində fəaliyyət
göstərən məktəbləri
belə yaranmaqdaydı.
"Roninlər"
isə samuraylar kimi ola bilmirdilər.
Əvvəla onlar peşəkar döyüşçü
yox, sadəcə kəndlilərin arasından
çıxmış silahlı
quldurlar idilər. Onlar üçün döyüşçü namusu,
döyüşçü adının müqəddəsliyi,
comərdlik heç bir əhəmiyyət daşımırdı. Belə
demək mümkünsə,
onlar sadəcə həyatda mövcud olmaq üçün qeyri-peşəkarcasına silah
işlədən idealsız,
məqsədsiz adamlarıydı.
Bütün bunlar əsl yapon samurayların nüfuzuna, hörmətinə, adına
ləkə gətirdiyi
üçün onlar
"roninlər"i bu
işdən çəkindirməyə
çalışdılar. Hətta
dəfələrlə samuraylarla
bu quldur dəstələri arasında
silahlı toqquşmalar
da baş verdi. Və döyüş qabiliyyətləri
arasında çox böyük fərq olduğundan samuraylar belə bandaların bəzilərini məhv edə bildilər.
Amma sonradan aydın oldu ki, silah gücünə
bu prosesin öhdəsindən gəlmək
mümkün deyil. Bu üzdən də samuraylar öz qaydalarında müəyyən
dəyişiklik etmək
məcburiyyətində qaldılar.
Və beləliklə,
samuray prinsiplərinin
yeni bir mərhələsi başladı.
Belə ki, samuraylar özlərini adi əsgər kimi deyil, dərin
dini inancları olan, döyüş üstünlüklərinə və
özəl namus - busido kodekslərinə, onun fəlsəfəsinə,
mahiyyətinə malik
döyüşçü - Busi yetişdirməyə və təqdim etməyə başladılar.
("Busi" yapon sözü olub, döyüşçü deməkdir).
Bu da o demək idi ki, samuray
üçün döyüşün
ustalıqlarına və
incəliklərinə yiyələnmək
bəs deyildi. O həm də Samurayların döyüş
fəlsəfəsini mükəmməl
şəkildə mənimsəməliydi.
Və qeyd edək ki, bu
proses çox uzun bir zaman
sürdü. Hətta
demək olar ki, yeni təlim
samurayların psixologiyasına,
xarakterinə ənənəvi
şəkildə oturuşması
üçün yüz
illiklər lazım gəldi. Və bu dövrlər ərzində samuraylar dəfələrlə müharibələrə,
döyüşlərə cəlb edildilər.
16-cı əsrin
başlanğıcında artıq
samuraylar qəti olaraq cəmiyyətin, eləcə də ordunun elitar, ali təbəqəsinə
çevrildilər. Və
bundan sonra samurayların sırasına,
bu təbəqəyə
yol təsadüfi, layiq olmayan şəxslərin
üzünə birdəfəlik
bağlandı. Əvvəllər
hər bir cəsur döyüşçü
samuray ola bilirdisə, bundan sonra kənar şəxslərin bu ada sahiblənməsi mümkün olmadı. Artıq 16-cı əsrdən
sonra Yaponiyanın samuraylar deyilən elitar döyüşçüləri
vardı ki, bunlar digər əsgərlərə bənzəmirdilər.
Demək lazımdır
ki, samurayların bura qədər gəlib çıxması
asanlıqla başa gəlmədi. Bundan ötrü onlar çox böyük qurbanlar verməli, dərin mübarizələrdən
keçməli oldular,
zaman-zaman xəyanətlərə
məruz qaldılar. Nəsillər dəyişdi,
amma onlar öz sözlərindən,
amallarından dönmədilər.
Və nəhayət...
SAMURAYLARIN SONU
Nəhayət, 1868-ci ildə Yaponiya
imperatoru Meydzi bir sıra islahatlara
başladı. Bundan sonra samurayların məlum şəkildə
mövcud olması tam
məhdudlaşdırıldı. Sonra da onların
döyüşçü kimi fəaliyyətinə icazə verilmədi. Çoxları bunu yeni iqtisadi münasibətlərin,
yəni feodalizmin süqutu, kapitalizmin isə təşəkkül
tapması ilə əlaqələndirsə də,
əslində bu dünyanın siyasi prosesləri ilə bağlı olan bir iş idi.
Bundan başqa, həmin dövrlərdə
Yaponiyada samurayların
sayı kifayət qədər çoxalmışdı
ki, bu da
bəzi məqamlar üçün mərkəzi
hakimiyyəti narahat edirdi. Samuraylar "səhnə"dən çəkilməliydi.
Beləliklə, Yaponiya
tarixində cəsurluğun,
igidliyin simvoluna, bir növ sinoniminə
çevrilmiş samuraylar
tarixə qovuşdu. Və bu prosesin
özü də elə-belə sonuclanmadı.
Çox ağrılı,
çox əzablı
itkilərdən sonra bu sona çatdı.
Hətta belə aqibətlə barışmayan
bir çox samuray qurban getdi.
Bununla belə,
öz döyüş
bacarıqları və
fəaliyyətləri ilə
bir sıra yüksək titullu samuraylar adlarını Yaponiya tarixinə yazmağı bacardılar.
Oda Nabunaqi, Tokuqava İeyasu, Aketi Mitsiuxide, Miyamoto Musasi, Kusunoki Masasiqe, Minamoto no Yoshiie və başqaları indi də hörmətlə xatırlanır. Məhz bu hörmətə görədir ki, yapon samuraylarından bəhs edən əsərlər hələ
indi də yazılır, yeni-yeni filmlər çəkilir.
BABƏK YUSİFOĞLU
Ədalət.- 2011.- 25 yanvar.- S. 5.