Bu, Naxçıvandı
Çox rahat idik
Lahıc səfərindən
dönər-dönməz oradakı təəssüratlarımı
sizinlə bölüşərkən növbəti səfərim
haqqında da düşünürdüm. Reportaj
üçün əlverişlı yerlər çox olsa da mən
daha maraqlı məkan axtarırdım. Nəhayət ki, qərara
gəldim. Bu dəfə sizə Naxçıvanda
gördüklərimdən, eşitdiklərimdən,
başıma gələnlərdən danışacağam...
...Heç sübh
azanı verilməmişdi, fotomüxbirimiz Əjdərlə
artıq Heydər Əliyev adına Beynəlxalq Hava
Limanında idik. Nə Əjdər, nə də mən
Naxçıvanda olmadığımızdan "görəsən
necə olacaq, necə yerdir"? - deyə söhbət edirdik.
Nəhayət ki, qeydiyyat vaxtımız çatdı,
keçıb təyyarəmizə yaxınlaşdıq. Elə
bilirdim "basabas" ancaq metro və avtobuslarda olur. Təyyarəyə
minəndə yaşadığım "basabas"- dan sonra
metro və avtobuslara "şükr" dedim. Güc-bəla
ilə gəlib yerlərimizə oturduq. Budur, Azərbaycanca
güclə danışan stüardessanın nazik səsini
eşitdik. Təyyarədəki qaydaları başa salan
xanım eyni zamanda telefonları da söndürməyi
xahiş etdi. Yenicə yerdən üzülüb havaya
qalxmışdıq ki, arxamızdakı şişman
dayının telefonuna zəng gəldi: "Aloo, hə, hə
qalxmışıq uje, gəlirik daa bə..."
...1 saatlıq
uçuşdan sonra Naxçıvan torpağına endik. Gələndə
necə basabasla təyyarəyə minmişdiksə, elə də
düşdük. Daha doğrusu itəliyə-itəliyə
düşürtdülər. Bu bizim millətə xas olan, nəqliyyat
vasitələrindən istifadə qaydalarıdır.
Eşitmışdim ki, Naxçıvan soyuq olan yerdir deyə,
əlavə isti geyim, şərf də
götürmüşdüm. Amma çatar-çatmaz istidən
əynimdəki üst geyimimi də çıxarmalı oldum.
Naxçıvan Hava Limanında bizi əvvəlcədən
danışdığımız bələdçimiz Abbasov
Rövşən gözləyirdi. Onunla görüşüb,
Muxtar Respublikadakı reportajımıza başladıq.
Bildiyim qədər
Naxçıvan çoxəsirlik tarixə və zəngin
maddi-mədəniyyət abidələrinə malik olan qədim
Azərbaycan torpağıdır. Burada hələ neolit
dövründə yerli tayfalar oturaq həyat sürüb,
müxtəlif təsərrüfat və sənət sahələri
ilə məşğul olublar. Bir zamanlar məkan
"Naxçuan", "Naxcuan" və ya
"Naqşecahan" adlanıb. Bir sıra Fars və Türk
mənbələrində Naxçıvan "Nəqşicahan"
kimi göstərilir. 3500 ildən çox yaşı olan Naxçıvan
haqqında ilk yazılı məlumata Klavdiy Ptolemeyin
"Coğrafiya" əsərində rast gəlinir.
Böyük karvan yolunun üzərində yerləşən
Naxçıvan şəhəri miladın III yüzilliyində
Sasanilər tərəfindən dağıdılıb...
Şəhərə
çatar-çatmaz bir doğmalıq, istilik hiss etdim. Ətrafdakı
nizam-intizam, sakitlik, sakinlərin bir-birinə
mehribanlığı diqqətimi çəkdi. Bələdçimizin
sözlərinə görə şəhərdə hər
şənbə və bazar günləri iməcilik
keçirilir. "Naxçıvanın qanunları başqadır"-
deyən Rövşən buradakı abadlıq işlərindən
ağızdolusu danışdı. "Naxçıvanda
bekarlar ücün çayxana yoxdur. Belə yerlərin
hamısı bağlanıb. Rayonlarda camaat gedib ancaq domino, nərd
oynayırdı deyə, Naxçıvanda bekar
çayxanaları yığışdırılıb".
Gəzintimiz boyu nə şəhərdə, nə də
şəhərdən kənarda butka və ya küçə
satışına rast gəlmədik. Şəhərdə 4
ticarət mərkəzi, iki bazar və standarta uyğun ərzaq
malları mağazaları fəaliyyət göstərir. O ki
qaldı şəhərdəki nəqliyyat vasitələrinə,
sürücülər hamısı xüsusi geyimdə
işləyirlər. Xidmətdə dəqiqliyə və yol hərəkəti
qaydalarına riayət etməyənlər üçün isə
ciddi ölçü götürülür. Rövşənin
sözlərinə görə burada xeyir şər evləri
və cənazə maşınları sakinlərə pulsuz
xidmət göstərir. Əvvəllər
üzümçülük, pambıqçılıqla məşğul
olan Naxçıvan sakinləri indi əsasən
taxılçılıqla məşğuldurlar...
Əshabi-Kəhf səfası
Şəhərdə
qısa gəzinti edib, bələdçimizlə bir qədər
söhbətləşdikdən sonra yolumuzu buranın qədim,
tarixi və dini məkanı olan Əshabi-Kəhfdən
saldıq. Məkana çatmamış yolumuzun üstündəki
su quyusu ilə tanış olduq. Quyudakı su birdən - birə
öz-özünə qaynayır, sonra isə sakitləşır.
Rövşənin sözlərinə görə bura gələn
zəvvarlar saatlarla suyun qaynamasını gözləyirlər
ki, diləkləri qəbul olsun. "Ayağınız
yüngüldür, diləyiniz də qəbul oldu. Baxın, gələn
kimi su qaynamağa başladı". Bir az suyun kənarında
dayanıb onun qaynamasına tamaşa etdikdən sonra Əshabi-Kəhfə
yolumuzu davam etdirdik. Budur, əfsanəvi məkana gəlib
çatdıq. Oradakı təəssüratlarımdan söz
açmamışdan əvvəl bir az bu qədim tarixi və
dini məkan haqda danışmaq istəyirəm. Əslində
bu məkan haqqında dəqiq məlumatı Mənəvi
Dünya İctimai Birliyindəki dostlarımızdan öyrəndim.
Sən demə, Əshabi-Kəhf sözü ərəbcədən
"mağara əhli" anlamına gəlir. Həmin
mağara əhli Qurani-Kərimdə insanlara örnək olaraq
göstərilib. Görəsən bu mağara əhli kimlərdir
ki, Allah onların əməllərinə bu qədər
önəm verərək, adlarını Qiyamətə qədər
əbədiləşdirdi? Əshabi-Kəhf Quranda zikr edilsə
də, öncəki səmavi kitablarda onlar barədə
heç bir məlumat yoxdur. Ona görə də, həmin gənclərin
Həzrəti İsadan (ə) sonra yaşayıb xristian
olduqlarını iddia etmək daha məntiqli olar. Həqiqətən
də, xristian aləmi yeddi Efes gəncinin hadisəsindən
agahdır. Belə ki, xristian tarixçilərinin
yazdığına görə, III əsrdə Roma
imperatorluğunun Efes şəhərində (hazırda Efes
Türkiyə ərazisindədir) yeddi yunan əsilli zadəgan
gənc, xristian dinini qəbul ediblər. Həmin dövrdə,
Roma imperatorluğu ərazisində bütpərəstlik rəsmi
din idi və Tək Allaha sitayiş edən xristianlıq
yasaqlanmışdı. Başda Efes valisinin oğlu Müqəddəs
Maksimilian (Məksəlinə) olmaqla daha altı zadəgan gənc
o zamanın adətinə görə orduda xidmət etməli
idilər. 249-251-ci illərdə hökmranlıq edən
imperator Desius Trayan (Dağ Yunis) günlərin birində əmr
edir ki, əsgərlər bütlərə qurban kəssinlər.
Həmin yeddi gənc bundan imtina edirlər və nəticədə
ordudan qovulurlar. Gənclər bir itlə şəhəri tərk
edib mağarada gizlənir və burada Allahla raz-niyaz edirlər.
Bir gün gənclərdən biri Müqəddəs
İamvlix (Yəmlixa) mağaradan çıxıb şəhərə
çörək dalınca gedəndə xəbər tutur ki,
imperator onların edamına hökm verib: yeddi gənc
yaşadıqları mağarada diri-diri hörülməli
idi. Məhkəmədə iştirak edən iki nəfər məmur
təqiyyə edən xristianlar idi, yəni dinlərini gizlədirdilər.
Ona görə də, onlar mağara hörülərkən
ora yeddi gəncin həyatı barədə məlumat yazıb
qoyurlar. Lakin gənclər ölmədilər, Allah onları
200 illik yuxuya qərq etdi. Həmin dövrdə artıq Roma
imperiyası xristianlığı qəbul etmişdi.
İmperator Feodosiyin yanına bir iddə kafir gəlib ona
deyirdilər ki, Qiyamət günü insanların dirilməsi mümkün
deyil, çünki onların cəsədi
çürüdüyündən sonra cismi bərpa etmək
mümkünsüz olacaq. Bu mübahisə imperiya ərazisində
geniş yayılır. Elə bu dövrdə gənclər
oyanır və neçə il yuxuda qaldıqlarını
bilmirlər. Dağılmış divardan çıxıb
Müqəddəs Yəmlixa adəti üzrə çörək
dalınca şəhərə gedir. Şəhərdə
xristianlıq rəmzlərini görən gənc təəccüb
edir. Sonra çörək alarkən, o, cibindəki pulu verir və
satıcı onu qədim pul oğrusu sanıb məmurlara təhvil
verir. Bu zaman Efes valisinin yanında olan yepiskop hadisədən xəbər
tutub xalqı aparır həmin mağaraya və orada həm qədim
kitabə, həm də digər gəncləri görürlər.
İslam mənbələrində
də, təxminən bu hadisə qeyd olunur. Lakin, gənclərdən birinin
zadəgan deyil, sonradan qoşulan bir çoban olduğu bildirilir. Həm də müsəlmanlar ili qəməri
təqvimlə hesabladığından,
Qurani-Kərim onların
309 il yatdıqlarını
bəyan edir. Allah bu hadisəni belə nəql edir: "...Bir zaman gənclər mağaraya sığınıb:
"Ey Rəbbimiz! Bizə Öz tərəfindən
mərhəmət bəxş
et və işimizdə
bizə düz yol göstər!"-
demişdilər. Biz onları mağarada illərlə (üç
yüz doqquz il) yuxuya
verdik. Sonra iki tayfadan (möminlərdən və
kafirlərdən) hansının
onların mağarada qaldıqları müddəti
daha düzgün hesabladıqlarını bilmək
üçün onları
oyatdıq. Biz onların əhvalatını
sənə olmuş bir həqiqət kimi söyləyirik.
Onlar Rəbbinə iman gətirmiş gənclər
idi. Biz də
onların hidayətini
artırdıq. Onlar
(kafir hökmdarın qarşısında) durub:
"Rəbbimiz göylərin
və yerin Rəbbidir. Biz heç
vaxt Ondan başqa tanrıya ibadət etməyəcəyik.
Əks halda olduqca böyük
bir küfr danışmış olarıq!"-
deyərkən onların qəlbinə qüvvət verdik. (Cavanlardan biri o birilərinə dedi:) "Bizim bu xalqımız Allahdan başqa tanrılar qəbul etdi. Bəs nə üçün
onlar buna aid bir dəlil gətirmədilər? Allaha
qarşı yalan uydurandan daha zalım kim
ola bilər?!" (Gənclərin başçısı,
belə dedi: ) "Onları
və Allahdan başqa tapındıqları
tanrıları tərk
edib getdiyiniz zaman mağaraya çəkilin ki, Rəbbiniz sizə Öz mərhəmətindən
əta etsin və işinizdə sizin üçün fayda hazırlasın".
(Orada olsaydın)
günəşin doğduğu
zaman onların mağarasının sağ
tərəfinə yönəldiyini,
batdığı zaman
isə onlardan uzaqlaşıb sol tərəfə
addadığını, onların
da mağaranın içində geniş bir yerdə yerləşdiklərini görərdin.
Bu, Allahın dəlillərindəndir. Allah
kimi doğru yola yönəldərsə,
o, doğru yoldadır.
Kimi də azdırarsa, ona doğru yolu göstərən bir yaxın adam
tapa bilməzsən. Onlar yatmış ikən sən onları oyaq hesab edərdin.
Biz onları sağa-sola
çevirirdik. Onların iti
isə girəcəkdə
qabaq pəncələrini
uzadıb yatmışdı.
Əgər sən onları
görsəydin, dönüb
onlardan qaçardın
və dəhşət
səni bürüyərdi.
Beləcə də onları
bir-birindən hal-əhval
tutsunlar deyə, oyatdıq. Onların
biri dedi: "(Mağarada) nə qədər qaldınız?"
Onlar: "Bir gün və ya bir gündən
az!" - deyə cavab
verdilər. Onlardan (bəziləri isə) belə dedi: "Qaldığınız müddəti
Rəbbiniz daha yaxşı bilir. İndi içərinizdən birini
bu gümüş pulunuzla şəhərə
göndərin ki, görsün ən təmiz təam hansıdırsa, ondan sizə ruzi gətirsin. O, çox
ehtiyatlı olsun və sizin barənizdə
heç kəsə bir xəbər verməsin! Doğrusu, onlar sizi ələ keçirsələr
ya sizi daşqalaq
edəcək, ya da öz dinlərinə
döndərəcəklər. Belə olacağı təqdirdə,
siz nicat tapa bilməzsiniz!"
Beləcə, (insanları)
onların halından xəbərdar etdik ki, Allahın vədinin həqiqət olduğunu və o Saatın gələcəyinə
şübhə olmadığını
bilsinlər... (Kəhf
surəsi, ayələr
9-21)
...Onu da qeyd edim ki, Əshabi-Kəhf
haqqında bir çox rəvayətlər var. Belə ki,
dünyanın bir sıra bölgələrində Əshabi -
Kəhf adı ilə məşhur olan mağaralar
mövcuddur. Naxçıvandakı Əshabi-Kəhf şəhərdən
təqribən 12 km aralı, İlandağ ilə Nəhəcir
dağı arasında yerləşən mağaradır.
Sözügedən məkanda soyuqdan və istidən qorunmaq
üçün hər cür şərait var. Kənardan
mağaraya gedib çatmaq nə qədər çətin
görünsə də, rahatlıqla dağın
başına qalxdıq. Havanın təmizliyi, ətrafdakı
sakitlik lap adamı məst edirdi. Burada Zəvvarlar
üçün mükəmməl və əlverişli
şərait yaradılıb. Əsrlərdir insanların inanc
yerinə çevrilən Əshabi-Kəhfdə bərpa və
abadlıq işləri 1998-ci ildə umummilli lider Heydər Əliyevin
tapşırığı və himayəsi ilə həyata
keçirilib. Bu gün isə bu ənənəni
Naxçıvan Ali Sovetinin sədri Vasif Talıbov davam etdirir.
Ziyarətgaha girər-girməz burada xüsusi nəzarətin,
himayənin olunduğu dərhal hiss olunur. Ətrafdakı təmizlik,
yaradılan səliqə-səhman bizi heyran qoymuşdu.
Düzünü etiraf edim bu qədərini gözləmirdim.
Düşündüyümdən də artıq ürəkaçan
məqamlarla rastlaşdım.
Mağaradakı təbii sığınacaqlar
ayrı-ayrı otaqları xatırladır. Uzun illər
yandırılan tonqalların təsirindən divarlar
qaralıb. Əvvəllər təbii giriş çox çətin
keçilə bilən, sürüşkən qayadan ibarət
olsa da, indi bu sürüşkən qayalar xüsusi pilləkənlər
və keçidlərlə əvəz olunub. Ərazi
bütövlükdə qayalar və daşlardan ibarətdir.
Ancaq buna baxmayaraq, yuxarı qalxdıqca xeyli ağac və
kollara rast gəldik. "Damcıxana" deyilən məkana gəlib
çatdıq. Bura gələn zəvvarlar
"Damcıxana"-da başlarına damcı düşənə
qədər oturub gözləyirlər. Fotomüxbirimiz Əjdər
istəməsə də burada xeylı oturub başıma
damcı düşənə qədər mən də
gözlədim. Mən bir damcı gözləyirdim,
ikisi-üçü birdən düşdü... Mağaradan
düşəndə isə bir ağ pişik yüyürərək
mənə tərəf gəldi. Pişiklərə
qarşı o qədər də marağım yoxdur, amma bunu
sevdim. Miyoldayaraq qarşımda əzizlənməsi isə lap
xoşuma gəldi. Bir az onu əzizləyəndən sonra
yolumuza davam etdik...
İradə Nurəddinqızı
Ədalət.- 2011.- 28 yanvar.- S. 7.