MƏHBƏSDƏN MƏKTUBLAR

 

(Faiq Balabəylinin "Burda darıxmaq olmaz" şeirlər kitabı haqqında)

 

Azərbaycan ədəbiyyatında ilk həbsiyyələrin müəllifi böyük ustad Xaqani Şirvani olubdur. Sarayda yaşasa da, şahı, onun nəsil-nəcabətini tərifləyən qəsidələr yazsa da, yeri gələndə zülmə, haqsızlığa dözməyən, "qəfəs bülbülü" olmaq istəməyən Xaqani 1170-ci ildə Şirvanşah Axsitanın əmrilə həbs olunur, yeddi ay həbsxanada yatır. Xaqani orada çox əziyyətlər çəkir, amma Azərbaycan poeziyasının inciləri sayılan Həbsiyyələri də elə orada yazır.

 

Hər səhər qalxar göyə ah ilə

əfqanım mənim,

Qərq olar qanda şəfəq tək

çeşmi-giryanım mənim.

 

Oxşayır kündə ayağımda

dəyirman daşına,

Qanlı göz yaşımla işlər

bu dəyirmanım mənim.

 

Söykənib divarına zindanın, üz tutdum göyə,

Asiman tək güllər açdı

çeşmi-giryanım mənim.

 

Xaqanidən sonra çox şairimiz həbslərə düşdü, sürgünlərə göndərildi, amma o şairlərin heç də hamısı barmaqlıqlar arasında belə gözəl sənət inciləri yarada bilmədilər.

Əlbəttə, bu mövzunun özü də bir tədqiqat əsəridir. Təbii ki, bu mövzu haçansa yazılacaq. Yoxsa Cavidlərin, Cavadların, Müşfiqlərin ruhu inciyər. Ancaq mən son otuz ildə-sovet dönəmindən üzü bəri bəzi həbsxana olaylarını xatırlamaq istəyirəm. Gözəl nasir Çingiz Ələkbərzadəni yəqin ki, unutmamısınız. O da taleyin qəzavü-qədərindən bir neçə il dustaq həyatı yaşadı. Həbsdən qurtulandan sonra Çingizin "Zindan" romanı və "Zindan şeirləri" yarandı. "Zindan" romanı Şair və Zindan mövzusunda ilk böyük nəsr əsəri idi. Siz müstəqilliyimiz uğrunda böyük mübarizimiz, Xalq şairi Xəlil Rza Ulutürkün "Lefertovo gündəliyi" ilə də tanışsınız. X.Rza 90-cı illərin ən gözəl şeirlərini zindanda yazdı,-desək səhv etmərik.

 

Yüz il, min il yaşaram

Bu zülmət zindanda mən.

Təki əsirgəməyin,

Kağız, qələm verin siz.

 

Heç də ifrata varmaram, desəm ki, "Lefertovo şeirləri" dünya ədəbiyyatında Musa Cəlilin, Y.Fuçikin zindanda yazdığı əsərlərlə bir sırada durur.

Şair və Zindan. Belə bir tale beş il öncə Faiq Balabəylini də haqladı. (Ondan bir az əvvəl istedadlı nasir Əyyub Qiyas düşmüşdü barmaqlıqlar arxasına və həbsxanada keçirdiyi günlərin ağrı-acılarını, azadlıq duyğularını silsilə şeirlərə çevirmişdi).

Faiq Balabəyli niyə həbs edilmişdi? Doğrusu, indi bu suala cavab axtarmaq istəməzdim. Haqlımı, haqsızmı? Hansı səbəbdən olursa-olsun, yenə bu suala cavab axtarmıram. Ancaq onu bilirəm ki, Faiq Balabəyli həbsxanada ən gözəl şeirlərini yazdı, hətta deyərdim o vaxtacan Faiq bizim poeziyamızda adi bir sıra nəfəri idisə, həbsxana Faiqin poetik istedadını tam üzə çıxardı. Sübut eləməyə ehtiyac yoxdur: şairlərin bir çoxu həyatlarının ən sarsıntılı günlərini, illərini yaşayanda birdən-birə ilham bulaq kimi qaynayır, dəniz kimi coşur. Onlar həbsxanaya düşürlərsə, azadlığın, sərbəstliyin təşnəsinə çevrilirlər. Ya heç həbsxanaya düşməsinlər, xalqın başı üstünü qara buludlar alanda şairlər var ki, azadlıq mücadiləsinin liderlərinə çevrilirlər.

Gəlin, bu söhbətə xitam verək. Keçək Faiqin şeirlərinə.

Həbsxana da bir evdir. Amma bu evdə sadəcə azadlıq çatışmır. Hər kəs öz günahı, ya günahsızlığı üzündən günlərini sayır. Kimsə burada ağalıq eləyə bilər, başqa dustaqlardan fərqli olaraq, o, on-on beş adama hökmünü göstərə bilər. Ancaq o adam da sərbəst deyil, həbsxana başçılarının quludur. Faiq Balabəyli bu "EV"in şairi oldu, həm də qəfəsə salınan bir quş.

 

Azadlığa can atır

Qəfəsdə çırpınan quş.

Dimdikləyir qəzəblə

Qəfəsin məftilini.

Hansı namərd bu quşu

Salıbdır dar qəfəsə.

 

Faiqin həbsxana şeirlərinin simvolik qəhrəmanı Quşdur. Həm məhbəs quşu, həm də azad quş. Birincisi, azadlığı, çölü-çəməni, göy üzü əlindən alınmış, qəfəsə salınmış Quş-bu Quşla dustaq obrazı arasında fərq yox... İkincisi isə, səmada süzən, Azadlığı qanadlarına almış, çölün-çəmənin şahı - Quş.

 

Əfsus, mümkün deyildir

Tikanlı məftillərin

Arasından boylanmaq

Aydın sabah şehinin

Ətirinə boylanmaq

Nəsibin olacaqmı?

 

Başqa bir şeirdə

 

Quş olmaq istədim,

İstədim qanad açıb

Uçum doğma ellərə

Barmaqlıq arxasından.

 

Faiqin həbsxana şeirlərində fərdi yaşantılar həyat, dünyanın gedişi, azadlıq həsrətiylə bağlı düşüncələrə meydan açır. Nədir bu düşüncələr? Faiq deyir ki, həbsxana ilə azadlıqdakı həyat arasında fərq yalnız darıxmaqdadır. Yəni həbsxanadakılar buradan çıxacaqları günün həsrətiylə darıxırlar. Əslində, çöldə hər gün cinayətlər törənir, insanlar bir-birinə qənim kəsilir, güclülər gücsüzləri əzir.

 

Darıxmaq dünyanın ən axmaq işi,

Darıxanlar isə

ən kövrək

adamlarıymış.

Göz yaşları həm də ürəyində

Gəzdirdiyin daşlardı,

Ata bilməyəndə əriyib su olurmuş.

 

"Burada darıxmaq olmaz" - ona görə də Faiq həbsxanada olduğu hər gün bir və ya bir neçə şeir yazırdı və bu şeirlərdə etiraf xətti daha bariz nəzərə çarpır. Bu etiraflar ömrün ötən illəri, ayları ilə bağlıdır. Yadına düşənlər kimlərdir? Öncə anası, sonra ailəsi-oğlu, qızı, həyat yoldaşı, onlarla bir sırada ən yaxın dostları. Keçmiş xatirələr bir-bir dilə gəlir.

 

Axı, hardan biləsən ki,

mən nələr çəkdim

nələr düşündüm sənsiz

Qədrini bilmədim, bilirəm,

Könlünü oxşayan sözlər

demədim

ad günündə gül almadım.

Sənə yazdığım şeirlərimi

sənə oxumadım.

Bu dünyanın sənin

göz yaşına

Dəymədiyini indi bildim.

Xətrinə o qədər

dəymişəm ki...

 

Ümumiyyətlə, həbsxana keçmişlə bu günün dondurulduğu yerdir, - desək, səhv etmərik. Və burada insan, kimliyindən asılı olmayaraq özünə dost qazanır, çünki hamını gələcək birləşdirir.

Faiqin bir çox şeirlərində pessimizm güclüdür və bu da təbiidir. (Onun kitabına ön söz yazan müəlliflərdən biri - Azər Turan da bunu doğru qeyd edir: Şeirlərindən görünür ki, Faiq çox bədbindir. Amma şükür ki, orada, o dar duracaqda Faiq Balabəyli şair ruhunun təzəliyini qoruyub saxlayıb). Hər kəs həbsxanaya eyni xasiyyətdə və xarakterdə ayaq basmır. Durub deyək ki, Faiq Xəlil Rza olmalıydı, ya Xosrov Ruzbeh kimi düşünməliydi, səhv etmiş olardıq. Faiq o həbsxanaya Məhəmməd Hadi, ya da Müşfiq kimi düşməmişdi. Sadəcə olaraq, tələyə düşmüşdü, - deyə bilərik. Və buna görə də orada inqilabi şeirlər, iqtidar əleyhinə qəzəbli misralar dilə gətirə bilməzdi. Amma həbsxanada, barmaqlıqlar arasında da təkcə oğul-uşaq, ailə dərdi çəkmək şəxsin məhdudluğuna rəvac verərdi. Yaxşı ki, Faiq bu məhdudluqdan qaça bilir. Onun şair fikri təkcə ailəsinin, doğmalarının həsrətini çəkmir, həm də "dünya seyrinə" çıxır, Azərbaycanı dolaşır, uşaqlıq illərinə baş vurur, Zaman haqqında düşüncələrə gətirib çıxarır. Budur, 2006-cı il, 20 oktyabrda, həmin gün axşam yağan yağışdan sonra yazılan bir şeir:

 

Axşamkı yağışdan sonar

Anamın fikri min, gözləri dörd olacaq.

Aranı dağa daşıyacaq,

dağı arana.

Elə zənn edəcək ki,

dustaq oğlu

Yağışdan islanır, küləkdən üşüyür...

Axşamkı yağışdan sonra

Azadlığa çıxmaq həvəsim

Birə-beş artdı.

Oğlumun alnından öpmək istədim

Qızımın saçından,

Anamın ürəyindən.

 

Təbii ki, Faiq Balabəyli öz şeirlərində dustaqxana mənzərələrini də əks etdirməyi unutmayıb. Sən demə, dustaqxana həyatı, buradakı yaşayış tərzi də ayrı bir aləmmiş. "İllah da görüşə çıxasan, Pah, gəl həngaməyə bax! Hiyləgər DPNK-ların yaltaq nəzarətçilərin, "iş görən" "operlərin" üzündəki "mənzərəyə" bax.

Faiq Balabəyli indi azadlıqdadır və yenə də sevimli peşəsinə, naşirlik-qəzetçilik işinə qayıdıb. Bircə onu bilirəm ki, həbsxanadan çıxandan sonra onun azca sınıxdığını hiss etdim. Amma sonra üzündə, gözündə yaz gülləri açdı, yenə eyni səmimiyyət, yenə eyni təbəssüm.

Faiq Balabəyli həbsxanadan çıxdı. Ora niyə girmişdi, suçlu idimi, suçsuz idimi, bunun fərqində deyiləm. Əgər suçlu idisə, yenə ona bəraət qazandırmaq olar. Çünki ətrafımızda o qədər suçlular var ki, Faiq Balabəylinin suçu olubsa, ovucda çətin görünən bir qum dənəsinə bənzər. Olmayıbsa, bəraətə ehtiyac yox. Amma o həbs-cəza müddətini Faiq saman kimi göyə sovurmadı, gözəl bir şeir kitabı hasilə gəldi (hələ bir povest də yazıb).

 

Təməli qoyulur ayrılıqların,

Hələ buludların gözləri yaşlı,

Günləri qabaqda gözləyir bizi,

Mən yaxşı bilirəm

darıxmaq nədir,

Mən yaxşı bilirəm

ayrılıq nədir.

 

 

VAQİF YUSİFLİ

 

Ədalət.- 2011.- 29 yanvar.- S. 19.