QƏHRƏMANLIQ
DASTANI
Sənədli
hekayə
Muğan qədim və gözəl diyarımızın düzən bölgəsidi. Yaz-yaz fəsillərində Günəş bu yerlərə od ələyir, təkcə insanlar yox, gəlirli təsərrüfat, o cümlədən qoyunçuluq inkişafdan qalır, xəstəliklərdən ölüm-itim baş alıb gedir. Neyləyəsən, 40-45 dərəcəlik istidən əziyyət çəkməmək mümkünsüzdü. Buna görə, bir zamanlar hökumətin qərarı var idi və bu qərarı əldə dəstəvuz eləyən qoyunçuluq təsərrüfatları Novruz şənlik əri qurtarar-qurtarmaz qalxırdı Ermənistanın şimal tərəflərinə, Kəlbəcərin Sarıyer yaylağına, xəzan fəsli başlayana kimi çobanlar yaylaq həyatı yaşayırdı. O yerlərə getmək də, gəlmək də bayram idi, əsl şənlik idi. Mənfur, məkrli qonşularımız dönük çıxana kimi vəziyyət beləydi. İndi o illərin çobanları Ermənistan, Dağlıq Qarabağ olaylarını eşitdikcə dərindən köks ötürür, əllərini-əllərinə vurub, o dığalara yaxşılıq etdiklərini xatırlayırlar, "nankor çıxdılar, bizim çörəyimiz, hörmət-izzətimiz gözünü tutacaq alçaqların" söyləyirlər. Bəzi hövsələsiz, dözümü bir əlcə olan qocalar o yaylaqlarda axçelərlə keyf çəkdiklərini arvad-uşağın yanında belə utanıb-eləmədən dilə gətirir.
Budur 23 il qabaq,
1989-cu il. Sarıyer yaylağı.
Payızın soyuq nəfəsi hiss edilir. Deyəsən,
payız həmişəkindən tez gəlir, göylər
qızı Günəşin odu-alovu azaldıqca, boz buludlar səhər-səhər
karvanını cənuba sarı sürür, göylərə
çətir tutan, çobanların, davarların kölgəsində
dincəldiyi, sərinlədiyi şam ağacları xəzəllənir.
Yarpaq tökümüdürg Bunlar işarədi
çobanlara: hazırlaşın, bu gün-sabah doğma yerlərə
- Muğana köç başlanacaq. Gənc
çobanlar geriyə dönməyə yamanca sevinirlər,
axı doğmalar, ələlxüsus gəlinlər nigaran
baxışlarla, həsrətlə, intizarla yollarını
gözləyir onların.
Həsənqulu-dünyanın
zahirən bu fağır bəndəsi, özünün
söylədiyi kimi, düz 13 il Sarıyerdə
qoyun-quzu otarıb və oralarda Seyran adlı bir erməniylə
qardaşlıq olub. Amma faciəvi sonluqla
qurtarıb bu qardaşlıqg İndi Həsənqulu qoca
vaxtında dostluq elədiyi cavanları günəşli
havalarda başına yığıb, o yaylaq dövründəki
igidliyini yox ey, əsl qəhrəmanlığını
şövqlə, həvəslə dilə gətirir.
Cavanlar bu kişinin hekayətini eşidib qürurlanırlar, Həsənquluya
xüsusi rəğbət, məhəbbət bəsləyirlər
Bir şənbə günü inəyimizi
götürüb evdən uzaqlara getdim, yoncalıqda
qoyun-quzusunu otaran Həsənquluyla çənə söhbəti
elədim və elə o axşam yuxuma haram qatıb eşitdiklərimi
olduğu kimi, bəzək-düzəksiz,
düzüm-düzüm düzdüm ağ
kağıza.
İlk öncə Həsənqulunun
portret cizgiləri:
70-i ötüb, əlini
uzatsa, 80-a çatır. Amma 50 yaş verməzsən.
Ömrü-günü çöl-bayırda,
qoyun-quzu arxasında keçib. Hələ
yanaqlarının qızartısı, səsinin ahəngi dəyişməyib.
Tay-tuşları kimi sual işarəsinə
dönməyib. Qıvraqdı,
haylı-küylüdü. Ucadan
danışır, bir sıçrayışla yəhərsiz-yüyənsiz
atın belinə qalxır. At çapmaqdan
xoşu gəlir. Heç nədən,
heç kimdən qorxacağı, çəkinəcəyi
yoxdu onun. Yalan-palan kimsəni tovlamaq, aldatmaq haqqında
fikirləşməz! Söz dedisə, o
sözünün ağasıdır. Səni səsləyəndə,
"ehey, ay, filankəs" demir, fitlə
çağırır istədiyi şəxsi.
Dodağıyla, barmaqlarıyla fit verməyi
xoşlayır.
Özü demişkən,
dükan-bazar, alver işlərindən başı
çıxmır. Malı, qoyun-quzunu
böyük oğlu Sərdar satır, evə nə
lazımdı-bunlar hamısı Gülcənnətin
boynunadı. Hətta Həsənqulunun
geyim-kecimi də arvadlıq işdi.
Ayrıca satdığı var və
orada paltardan əlavə bıçağı, baltası, dəhrəsi
var. Bir də gördün, Gülcənnət demiş,
tutması tutdu, götürdü silahlarını çox
yox, 20 dəqiqəyə qoyunu kəsdi, soydu, doğrayıb
verdi arvad-uşağa "aparın, yeyin" dedi.
Ağartını
çox sevir. Səhər-səhər bişmiş
südə 2-3 qaşıq şəkər tozu töküb
qarışdırır, sonra çörəyi
doğrayır, ye ki, yeyəsən
Qoyunçuluğu əla
bilir Həsənqulu.
Deyir: doğulanda dişi quzu 10-11 dəqiqəyə
anasının döşünü tapır, erkək əfəldi,
14-15 dəqiqəyə ayağa durub, əmməyə
başlayır
Allah vursun itquyruq
merinosu. Bizim bir Qarabağ cinsli qoyun 2-3 merinos
qədər ət, yun verir. Böyük qızın toyunda bir
qoç kəsmişdim, çəkdilər 72 kq ət verdi. Məəttəl qaldı
uşaqlarg təkəsiz sürü olmaz. Keçinin
südü can dərmanıdır.
Uşaqlarla məzələnməyi,
zarafatlaşmağı var Həsənqulunun. Amma hərdən
hirslənir onların üstünə: buna bax, sən Allah
heç 20 yaşları yoxdu, qabırğaları sananır.
"Qarnı cırılsın sizi doğan
anaların. Malışdı-talışdı nədi,
onnan böyüdüblər sizidəg Keçi südü
içsəydiniz, belə sısqa, əcaz, çəlimsiz
olmazdız axıg Eynək taxıb dərsə gedən
uşaqları görəndə deyinir öz-özünə:
buna bax, indidən dörd göz olublar. Kişilikləri necə
olacaq bu yazıqların?..."
Son vaxtlar zəmanəylə
tən gəlmir o. Bəzi-bəzi işlər, yaşam tərzi
ürəyincə deyil. İstəyir nəsə
danışsın, desin, sonra dilini dişiylə tutub
saxlayır, üzdə olmasa da, arxasınca "kişi
qocalıb, ağlı çaşıb" deyirlər. Amma sözdü, dözə bilmədi o gün,
yataqda - heç tək yata bilər? Gülcənnət
yanında olmasa, gözünə yuxu gedər -
sıxışdırdı arvadı: "özün bilirsən,
mən gəlinlərlə pərdəli dolanıram. Sən onları başa sal, de ki, bu yaxşı
döyül axı, üç gəlinin neçə
balası var? - Beş. Belə ailəlik
olar? Noolub, Allaha şükür, hərənizin
ev-eşiyi, işi-gücü, çörəyig Bə niyə
3 ailədə 5 uşaq, hə? Sən Allah, o Fuada bax
ey-ortancıl oğlunun qarasınca danışdı, ədə,
ay oğraş, acından ölürsən? Özün müəllim,
arvadın müəllim, bircə dənə
qızınız varg Arvadağız kopoyoğlu"
Həsənqulunun
qardaşlığı Seyran haqqında da bir neçə
söz. Gəncənin qulağının
dibində - Xanlar rayonunda anadan olmuşdu. Peşə
məktəbində oxumuşdu. Onun-bunun
evində rəngsazlıqla, bəzək-düzəklə məşğuldumg
Bizim adət-ənənələri, dastanları, nağıl
və rəvayətləri bizdən yaxşı bilirdi əclaf.
Sənlə danışanda, atalar
sözümüzü, zərb məsəllərimizi elə
yerli-yerində işlədirdi, əlin üzündə
qalırdı, tanımasaydın deməzdin ermənidi. Hərdən
Aşıq Ələsgərdən təcnis, gəraylı
söyləyib, irişə-irişə baxırdı
üzüvə, göz vurub, səni ələ
salırdı, sanki demək istəyirdi: bax ha, ay müsəlman,
mən sənin Aşıq Ələsgərini əzbər
bilirəm.
Seyranın arvadı
Anuş Basarkeçərdən idi və bir gün kişini
yoldan çıxartdı, köçdülər Sarıyer tərəflərə.
Burda qaz vurub, qazan doldururdu Seyran. Qoyun-quzu sürüsü vardı. Yaylağa gələn çobanlardan ucuz qoyun
alıb, aparıb uzaqlarda baha satırdı.
Hə, beləcə gəlib
çatdıq o vaqiəyə ki, gözünə
döndüyüm Həsənqulu əsl igidlik, şücaət
göstərmişdi və o igidlik, o şücaət indii Biləsuvarda
dillər əzbəridi, cavanlar bir-birinə Həsənqulunu
göstərib deyirlər: baxmayın, qocalığına,
cavanlıqda iki ermənini ağacla öldürüb. İndi bu yaşında əlini sıxanda
gözündən yaş süzülür.
Bəs o vaqiə
harda, necə baş vermişdi? Seyran -
tülküyə biclik, hiyləgərlik dərsi verən erməni
bilib, o daha doğrusu, Həsənqulu özü ona
çatdırıb ki, bəs Biləsuvardan xəzinadar Qaçay
gəlib yaylağa və irəliki ay üçün əməkhaqqını
gətirib çobanların. Həsənqulu
yaxşı məvacib alıb - 275 manat. Hə, bu xəbəri
bilən Seyran tovlayıb, fırlayıb, pulunu qoparmaq istəyir
Həsənqulunun və axşam onu evə dəvət eləyir:
- Bizə gəl, Anuş bacın səni
qonaq çağırır. Ad
günümdür mənim.
Pah, məzən olsun Həsənqulu,
gözləri alışıb-yanır, az
qalır şadlığından qol götürüb
oynasın. Anuşkanı görəcək
axıg Yamanca kəsdirir onnan. Hətta bir
dəfə meşədə istəmişdi Anuşu
süpürləyib işini görsün,
alınmamışdı, daha doğrusu, məqamında Seyran
agac arxasından çıxıb onların yanına gəlmişdi.
Hayıl-mayıllığına
görə qınağa çəkmək olmaz Həsənqulunu.
Neyləsin, böyük-böyük şəhərlər
və bu şəhərlərdə seksual həyat yaşanan
mehmanxanalar görüb? Yox! Kurortlara gedib, dənizdə
lüt-üryan çimən qızlara doyunca tamaşa eləyərək,
gözünün qurdunu öldürüb? Yox! Səhər
Gülcənnət, axşam Gülcənnət
Süfrə
açılıb Seyranın ikiotaqlı mənzilində.
Hər cür nazı-nemət var. o biri otaqdan
tez-tez səssizcə yemək, şoraba, göyərti, gətirən,
bəzənib-düzənmiş Anuşu görəndə
gözləri alışıb-yanır, ağzı
açıla qalır Həsənqulunun. Serən
"Əsli və Kərəm" dastanını nəql
edir. Gəncəli Ziyad xanın oğlu Kərəmin
xəzinədar Qara Keşişin qızı Əsliylə bir
könüldən min könülə vurulması və
Keşişin bu ilahi sevgiyə qarşı hiyəlsi, məkri
heyrətləndirir Həsənqulunu. Zoğal
arağının birini boşaldıblar. Butulkasını
20 manata Anuşdan alır bizim qəhrəman. İki qırmızı onluğu da o,
ötürür Anuşkaya. Bu da
qurtarır, üçüncü gəlir. Artıq özündə deyil, ucadan
danışır. Dastana qulaq asdıqca əlini
dizinə çırpır, söyür Keşişi. Əclaf Keşiş də Əslini
qaçırır Gürcüstana, Qarsa, Bəyazidə,
Vanna, Ərdahana. Kərəm də Sofi lələsiylə
onun ardınca düşüb çölə,
dağa-daşa qərib diyarlara. Əraq
odunda yanan Kərəmin iztirablarına dözə bilmir Həsənqulu.
Keşiş Əslini lap uzaqlara - Hələb
şəhərinə götürüb qaçanda
tabı-tavanı tükənir. Qışqırır
Seyrana:
- Ədə o Keşiş
alçağı tay qaçırtma o
yan-bu yana. De, qızı versin Kərəmə.
Bağrı çatdadı uşağın.
- Yoox, bəs bilmirsən ki, Kərəm
müsəlman, Əsli ermənidi? Olmaz! Keşiş düz eləyir
- Seyran lap hövsələdən çıxarır Həsənqulunu.
- Ədə, sənə
demirəm qaçırtma Keşişi? Ay biqeyrət bəsdi
də
Həsənqulu, de
bayaq, cumur qapı dalında qoyduğu qızılı
çomağa. Bir göz
qırpımında 3-4 zərbə endirir Seyranın kəlləsinə.
Qan götürür ermənini. O biri
otaqdan Anuş qaçır haya, əlindəki
"Aynalı"nı tuşlayır Həsənquluya.
Havaya qalxan çomaq bu dəfə qoluna dəyir
Anuşun. Tətik çəkilir, güllə
deşik-deşik eləyir Seyranın kəlləsinig yerə
düşən tüfəngi götürməyə cəhd eləyən
qadının başına zərbələr endirən Həsənqulu
görür ki, çomaq Anuşun kəllə
sümüyünü xınc-xınc eləyir. Nəfəs dərir, baxır, baxır. Ər ölüb, arvad xırıldayır və bir
azdan bu xırıltı da kəsilir. O biri otağa
cumur, qız yoxdu, yəqin qaçıb bayıra. İndicə
qonşular gələcəkg dayanmaq olmaz! Tez
qapı dalına qoyduğu yapıncısını geyir, heybəsini
götürür, özünü atır gecənin
qucağına. Asta qaçana iman qənim.
Özünü yetirir baytar həkim
Alı kişi Talıbova. Bəs
hal-qəziyyə belə-belə. Moskvanın əliylə
ermənilərin Azərbaycan torpaqlarını işğal
etmək siyasətini dövrü mətbuatdan müntəzəm
izləyən baytar həkimi Həsənqulunun aqibətini
göz önünə gətirir və ağıllı tədbir
tökür:
- Yubanma, elə bu gecə qayıt
Muğanag Sabah səni damlaya bilərlər - deyir tələs,
gecikmə! Sonra çoban qapıdan çıxanda məsləhət
verir:
- Ədə,
maşına minmə. İki tranzitdə, yoxlamada ələ
keçə bilərsən hag gündüz orda-burda daldalan,
gecə yol get.
Üç gündən
sonra Həsənqulu evə gəlir. Eşidir
ki, milis onu axtarır. Yaxşı qonşu
qohumdan irəlidi - demişlər. Əslən Lerik
rayonundan olan qonşu Gülağa kişi
aparır onu Lerikin Mistan kəndinə. O camaat da etibarlı
çıxır, 8 ay meşədə, dağlarda gizlədir
Həsənqulunug Dünya dəyişir, "Ümumittifaq
axtarış"ı ləğv olunur.
Əlibala
Rəhimov
Ədalət.- 2012.- 6 aprel.- S.7.