Məryəm Əlizadə:
"Dünyada yeni aktyor tipi
yaranmaqdadır"
Akademik Milli Dram Teatrının
direktoru, professor İsrafil İsrafilov və sənətşünaslıq
doktoru, professor Məryəm Əlizadə Polşada
keçirilən Teatr Tənqidçilərinin Beynəlxalq
Assosiasiyasının XXVI Konqresində iştirak edib. Konqresdə
Azərbaycan rəsmi şəkildə Teatr Tənqidçilərinin
Beynəlxalq Assosiasiyasına üzv qəbul olunub. Qurumun yeni
yaranmış Azərbaycan şöbəsinə rəhbərlik
etmək üçün professor Məryəm Əlizadənin
üzvlüyü təsdiqlənib. Qarşıdan həm də
Məryəm Əlizadənin doğum günü gəlir.
Onunla teatrımız barədə söhbət etmək
üçün fürsət axtarırdım, bu iki fakt bəhanə
oldu.
-Assosiasiya 50 ildən
artıqdır fəaliyyət göstərir, rəsmi dili
ingilis və fransız dilidir. Əsas məram teatr tənqidini
təbliğ etmək, dünya teatrları arasında
ünsiyyət yaratmaqdır. Təşkilat dünyanın 58
ölkəsində təmsil olunur. Mişel Vayes 14 ildir ki,
assosiasiyanın baş katibidir. Prezident koreyalıdır.
2006-cı ildən bu təşkilat ən fəal teatr tənqidçisinə
"Meduza" mükafatı verir. Bu dəfə mükafat
hindistanlı teatr tənqidçisinə verildi. Azərbaycan
assosiasiyanın işində ilk dəfə iştirak edib
üzv seçildi. Nüfuzlu teatr tənqidçilərinin
çıxışları oldu. Amerikadan, Çindən,
Kanadadan, Yaponiyadan, Fransa, Belçikadan teatr tənqidçiləri
öz münasibətlərini bildirirdilər.
-Azərbaycan
təmsilçiləri çıxış etmədilər?
-Yox, ilk dəfə iştirak
etdiyimiz və üzv olduğumuz üçün
çıxışçılar siyahısına
salınmamışdıq. Növbəti dəfə Çində
keçiriləcək konqresdə Azərbaycan
teatrşünaslarının da çıxışı olacaq.
-Bu
assosiasiyanın işi dünya teatr prosesinə nə dərəcədə
təsir göstərir?
-Dünya teatr tənqidçiləri
çox maraqlı çıxışlar etdilər. Onların
danışdıqları işlər monitorda həm də
nümayiş olunurdu. Hansı teatrlardan, hansı rejissor və
aktyordan danışılırdısa, onların işləri
video təsvirlərdə təqdim olunurdu. Onları
gördükcə qəribə hisslər keçirirdim.
Gördüklərim və yeni teatr estetikası kimi təqdim
olunan o işləri Vaqif İbrahimoğlu çoxdan Azərbaycanda
eləyib. "Kafkadan salam", "O, məni sevir" və
bir çox tamaşalarında Vaqif Avropanı
qabaqlayıbmış. Çox kədərləndim ki, bir az
da yaşasaydı, Vaqif bu gün dünyaya
çıxış imkanlarından faydalanıb Azərbaycan
teatrını, özünü bir rejissor kimi dünyaya
tanıdardı. Göstərərdi ki, siz bu gün etmək
istədikləriniz Azərbaycan teatrında "Yuğ"un
timsalında var, neçə illərdir mövcuddur.
Teatr tənqidinə bu gün
çox böyük əhəmiyyət verirlər. Teatr
biliciləri teatr prosesini teatr tənqidi olmadan
mümkünsüz hesab edirlər. Teatr tənqidində gedən
ixtisaslaşmanı səmərəli hesab edirlər. Həm səhnəqrafiya,
həm rejissor və aktyor işi, dramaturgiya problemlərini
araşdıran çox dəyərli tədqiqatlar var.
Xüsusilə aktyor oyununda müşahidə edilən dəyişikliklər
müzakirəyə geniş yer verdi. Hazırda dünyanın
teatr səhnəsində yeni aktyor tipi yaranmaqdadır. Aktyor
yaradıcı mənini oyun prinsipləri ilə birlikdə təqdim
etmək iddiasındadır. Bu iddia əsassız deyil. Proqnoz
vermək olar ki, aktyorluq bir sənət növü kimi teatr sənətində
itirdiyi hegemonluğu qaytarmağa yaxındır. Aktyor sənəti
teatr tənqidi tərəfdən xüsusi münasibət tələb
edir. Dünya teatr prosesində müşahidə edilən
stereotiplərlə yeniliyin mübarizəsi diqqəti cəlb
edir. Söylənildi ki, teatr tənqidinin bu prosesdə
mövqeyi birmənalı olaraq belədir-obyektivlik və
professionallıq əsas meyar olmalıdır.
Biz teatr tənqidinə bu gün
çox da müsbət münasibət bəsləmirik. Həmin
məclisdə iştirakımdan anladım ki, bu münasibətin
kökündə duran odur ki, Sovet dövründə teatrdan və
teatr tənqidindən ideoloji məqsədlər
üçün istifadə edilib.
-Tənqid
lazımdır, eləmi?
-Obyektiv, qərəzsiz tənqid
labüddür, bu da teatrın inkişafına xidmət edir. Tənqid
qamçılamaq deyil, təhlildir. Bu baxımdan son vaxtlar
yaxşı yazılar, monoqrafiyalar var. Az saydadır. Amma var.
Niyə? Çünki teatr sənəti son dərəcə
mürəkkəb bir sənətdir, həm
yaradıcılıqdır, həm elmdir. Bütün
dünyada bu peşə ilə məşğul olanlar barmaqla
sayılır.
-Dünya teatrında başqa hansı proseslər gedir? Stanislavski
məktəbinin dünya teatr məkanında nə dərəcədə
yeri var?
- Dinlədiyimiz məruzələrdə
"Teatr teatr məkanından kənarda" mövzusuna da yer
ayrılmışdı. Küçə teatrları, bizim
üçün ənənəvi olmayan digər formalar
geniş yayılıb. Tamaşa açıq havada suyun üzərində
qurulur. Eksperimental teatrlar çox böyük, maraqlı
işlər görürlər. Tamaşaçı ilə
sonsuz ünsiyyətə girən tamaşalar hazırlanır,
biz buna Azərbaycanda hələ rast gəlməmişik.
Sözün az olması, plastika bolluğu yenə mənə
"Yuğ"un poetikasını xatırlatdı.
"Faustun metamorfozası" adlı tamaşa su üzərində
çox fantastik bir yozum idi. Bir çox yozumlar fərdlərin
arasındakı iç konfliktlərindən
danışır və böyük maraq yaradır. Yəni mənfi
ilə müsbətin yox, fərdlərin mübarizəsi
zamanın tələbi olub.
-Dünya teatrları ilə müqayisədə Azərbaycan
teatrı hansı yerdədir?
-Müqayisəyə çətinlik
çəkirəm, ona görə yox ki, bu barədə fikrim
yoxdur. Yox, müqayisə etmək özü düzgün
deyil. Niyə? Çünki bizə heç də bu gün
Avropa, dünya teatrlarını yamsılamaq,
götürüb Azərbaycan teatr məkanına
köçürmək lazım deyil. Misal gətirim,
Barşava teatrının bir tamaşasına baxdıq -
"Teorema T". Bizim üçün ənənəvi
olmayan mövzu idi, eynicinslərin münasibətləri. Bu,
onların öz həyatıdır ki, teatrlarında
güzgüləyirlər. Biz də öz həyatımızı
güzgüləməliyik. İlk növbədə öz
tamaşaçımız üçün
teatrımızın səviyyəsini qaldırsaq, Avropa
üçün də maraqlı olacağıq. Milli keyfiyyətlərimizdən
imtina etməməliyik, onda dünyaya maraqlı olarıq. Tələb
odur ki, peşəkarlığı yüksəltməliyik.
"Teorema T" bizim mövzumuz deyildi, amma ürək
ağrısı ilə çıxdıq tamaşadan. İnsan
faciəsi o qədər peşəkarlıqla verilmişdi ki,
təsirlənməyə bilmirsən. Biz də öz
mövzumuzu- insan taleyi üstündə peşəkarlıqla
verməliyik. Avropa bu gün Şekspirdən imtina etməyib, o
da var, bu da var. Azərbaycan teatrı da bu gün bu istiqamətdə
addımlar atır, yaxında nəticələr görünəcək.
Milli Dram Teatrında Elçinin "Şekspir" əsərinə
quruluş verən moldavan rejissor Petro Avropada tanınan rejissor
imiş. "Şekspir"ə də gözəl quruluş
verib. O tamaşanı Avropaya çıxartmaq olar.
İnteqrasiya budur. Azərbaycan teatrları dünya səhnələrində
çıxış etməsə, necə tanınar?
-Klassika ilə bağlı fərqli
fikirlər var. Kimisi deyir eyni əsərin eyni quruluşuna nə
qədər baxmaq olar, yenilik gətirilməlidir. Bir qisim
tamaşaçı isə deyir klassikaya toxunmaq olmaz.
-Bu məsələ hələ
70-ci illərdə geniş müzakirə olunmuşdu. Teatr tənqidçiləri
o vaxt son qərar verdilər ki, klassika muzey eksponatı deyil. Hər
bir rejissor hər bir klassik əsərə sərbəstcəsinə
öz yozumunu öz prizmasından, öz zamanının
prizmasından verə bilər, hətta lazımdır ki,
versin. Yenə Vaqif İbrahimoğlu yadıma düşdü.
Neçə illər bundan qabaq Vaqif İbrahimoğlunun
quruluşunda Çexovun "Albalı bağı" əsərinin
""1-ci akt" tamaşasına baxdıq. Tamaşaya
Moskvadan tənqidçilər gəlib baxdılar və heyrətə
gəldilər ki, bir azərbaycanlı rejissorun ağlına
belə quruluş necə gəlib? Dedilər ki, yəqin
Çexovun ruhu şad oldu, çünki siz ona yeni nəfəs
verdiniz.
-İştirak etdiyiniz konqresə
qayıdaq, çünki bu, kiçik hadisə deyil...
-Əlbəttə, bunun üçün Mədəniyyət və Turizm nazirliyi böyük işlər gördü. Azərbaycan teatrının dünyaya inteqrasiyası bizim ölkənin iqtisadi durumundan çox asılıdır. İnanıram ki, bu, olacaq, çünki dövlətimiz, ölkəmiz inkişaf edir. Azərbaycan teatrının yolu düzgündür, teatrlarımızda yaxşı tamaşalar var. Tələbimiz peşəkarlığı yüksəltməkdir.
Ramilə
Qurbanlı
Ədalət.-2012.-11 aprel.- S.8.