Salam
Sarvan: "Heç vaxt "xaltura" eləməmişəm"
"Mən
bir az ayaqüstü adamam"
Kulis.az-ın suallarını
şair Salam Sarvan cavablandırır.
- Sizi şeiri sevməyən
şair hesab etmək olarmı?
- "Şeiri sevməyən
şair" ifadəsi Aqşin Yeniseyin mənim
haqqımdakı yazısının sərlövhəsidi. Sadəcə,
dostlar mənə hədiyyə kimi tərtib elədikləri
kitaba bu sərlövhəni ad seçiblər. Yeri gəlmişkən,
bu ad çoxlarını çaşdırıb. Şairin
şeiri sevməməsi adama qəribə gələrdi. Ancaq
istənilən şairin şeirdən bezməsi halları ola
bilər. Bu hissi müxtəlif vaxtlarda mən də
keçirmişəm.
- Deyə bilərsinizmi, hansı
vaxtlarda?
- Bu, müxtəlif səbəblərlə,
müxtəlif ovqatlarla bağlı olan məsələdi. Bəzən
sürət əsrində, dünyadakı bu informasiya
burulğanı dövründə 45 yaşlı adamın kompyüter
arxasında oturub şeir yazması mənə gülməli gəlib.
Bəzən şeirin ümumən oxucuya, cəmiyyətə
lazımsızlığı qənaətinə gəlmişəm.
Bəzən də elə olub ki, yazdıqlarımın
qisasını almağa çalışıblar məndən,
nahaq yerə incitməyə çalışıblar. Belə
məqamlarda adamın şeirdən soyuması təbii
haldı. Ancaq yaxşı ki, bu hiss həmişə ötəri
olub.
- Bəlkə bir az konkretləşdirək,
kimlər sizi incitməyə çalışıb?
- Ürəkbulandıran olsa da,
ciddi bir şey deyil. Ona görə də konkretləşdirmək
istəməzdim. Söhbət xəstə ədəbi mühitin
özəlliklərindən irəli gələn hallardan gedir.
Bir vaxtlar mənə qarşı təşkil olunmuş
kampaniya xarakterli hücumlardan gedir. Düzü, qəribə
hisslər keçirirdim: təsəvvür elə, mən
şeir yazıram, amma buna görə qələm
yoldaşlarım mənə nifrət eləyirlər.
Şairi bəyənməmək olar, onun şeirlərini qəbul
eləməmək olar, ancaq dünyanın ən nəcib
işlərindən biri olan şeir yazmağa görə
şairə qarşı öz qələm
yoldaşlarının nifrət püskürmələrini
görmək heyrətamiz bir şey idi.
Hə, bir şeyi də deyim.
Şeir adamı həyata qarşı praqmatiklikdən də
uzaqlaşdırır axı. İstəsən də, istəməsən
də şair taleyi yaşamalı olursan, bu da sənin həyatın
acı gerçəkliklərinə
uyğunlaşmağına mane olur. Düzü, bu cəhət
də şeirə münasibətdə bəzən
qarışıq hisslər doğurur.
- Konkret danışmaqdan
qaçdınız, amma olsun. Başqa bir suala keçək.
Bir neçə il əvvəl Yazıçılar Birliyini kəskin
tənqid edirdiniz, amma daha bu haqda heç nə
danışmırsınız. Yazıçılar Birliyi dəyişib,
yoxsa Salam Sarvan?
- (Gülür). Heç biri dəyişməyib.
Dəyişməyib deyəndə, Yazıçılar Birliyində
heç bir irəliləyişin olmadığını demək
də insafsızlıq olardı. Son bir-iki ildə
Yazıçılar Birliyində müəyyən silkələnmələr
hiss olunur. Bu addımlar Azərbaycan ədəbiyyatının
köklü problemlərinin həlli istiqamətində olmasa
da, hər halda, hansısa məsələləri həll eləməyə
çalışırlar. Məsələn, mən gənclərin
Yazıçılar Birliyinə cəlb olunmasına, sonradan
onlara o xəttlə təqaüd verilməsinə
yaxşı baxıram. Ta orası aydındı ki,
bütün dövrlərdə ümumi ədəbiyyat
axınında adətən iki-üç talantlı imza olur.
Təbii ki, AYB-yə cəlb olunan gənclərin də
hamısı istedadlı deyil. Amma bu axının içərisində
iki-üç istedadlı adamın
yaradıcılığı da hansısa formada həvəsləndirilirsə,
bunu dəyərləndirməmək doğru olmazdı.
Mənim Yazıçılar
Birliyinə iradlarım beş cümlədən ibarət idi.
Mən o beş cümləni beş dəfə dedim. Ta bunu
altıncı, yeddinci dəfə deməyə nə ehtiyac
var?
- Yazıçılar Birliyinin
qurultayı olmalıdır. Hansısa dəyişiklik gözləyirsinizmi?
- Kiçik miqyaslı dəyişikliklər
ola bilər. Hansısa strukturda hansısa yerdəyişmə
mümkündü. Əlinin yerinə Vəli gələ bilər
və sair. Ancaq bu, Yazıçılar Birliyi kimi böyük
təşkilatın fəaliyyətinə gözlədiyimiz səviyyədə
təsir göstərməyəcək. Bəlkə də mən
səhv eləyirəm, Allah eləsin ki, olsun.
- Şeirin öldüyünü
deyirlər, siz də əvvəlki fikirlərinizdə buna
müəyyən mənada işarə vurdunuz.
Doğurdanmı, şeir öldü?
- Şeir insanın emosiyalarıyla
bağlıdı deyə heç vaxt ölməyəcək.
Hətta şeiri ədəbiyyat janrı hesab eləməkdən
də çəkinirəm. Məncə, şeir
janrlarüstü faktdı, onun ədəbiyyata aidiyyatı
yoxdu. Ancaq ədəbi aurada şeirin və nəsrin çəkisi
müxtəlif vaxtlarda müxtəlif ola bilir. Bir vaxtlar Azərbaycanda
şeirin dominantlığı vardı. Amma son 3-4 ildə
yazarlar da, oxucular da nəsrə meyllənib. Hazırda bu mənada
gedən prosesi belə dəyərləndirmək olar: getdikcə
nəsr kütləviləşir, şeir elitarlaşır.
- Nəsrə keçidin
artmasından danışdınız. Ancaq maraqlıdır ki,
siz nəsrə keçmədiniz. Bu, şeirə sadiqlikdən
irəli gəlir?
- Bu, xüsusi tənzimlənən
bir məsələ deyil ki, "mən heç vaxt şeirdən
əl çəkməyəcəyəm, nəsrə
keçməyəcəyəm". Düşünürəm
ki, getdikcə janrlar arası ziddiyyətlər aradan qalxacaq.
Şeir, hekayə, roman, poema, esse, filan... Şəxsən mən
bu cür bölgüləri indi də şərti hesab eləyirəm.
Amma ədəbiyyat aləmində bu cür bölgülər
hələ də əhəmiyyətini itirməyib, ancaq itirəcək,
şərti bölgülər aradan qalxacaq. Məsələn,
ta Salamın şeiri, povesti, essesi olmayacaq, Salamın
yazısı olacaq. "Yazı" anlayışı
ümumi ədəbiyyat termini kimi bütün bu janr
bölgülərini əvəz eləyəcək.
Nəsr yazmağa sadəcə
hövsələm çatmaz. Mən bir az ayaqüstü
adamam, oturmaqla aram yoxdu. Çox vaxt evdə yeməyi də
ayaq üstə gəzişə-gəzişə yeyirəm. Həm
də məsələn, "Hərb və sülh"
qalınlığında romana görə Tolstoya qətiyyən
qibtə eləmirəm, əksinə, yazığım gəlir.
Xeyli düşüncələrim
var ki, sırf nəsr situasiyalarıdı, ancaq mən
onları hətta hekayəyə çevirməyə də ərinirəm.
Ona görə də həmin məqamları sadəcə,
"romandan çıxarışlar" janrında
aralarına üç nöqtə qoyaraq yazıb
başımdan eləyirəm. Məsələn "Keçəl
Həsən və Həsən keçəl" ironik
düşüncələr silsiləm çap olunanda
çoxları deyirdi ki, heyif o "romandan" ki, sən onu
bu cür yazdın.
- Otağınıza daxil olanda yeni
köşə yazısı üzərində işləyirdiniz.
Və dediniz ki, köşə yazmaq sizi xeyli yorur. Bu
baxımdan maraqlıdır, köşə yazısı sizin
üçün nədir: şeirlə deyə bilmədiklərinizi
söyləmək imkanı, yoxsa maddi ehtiyacları
qarşılamaq istəyi?
- Mənim köşələrim
publisistik yazılar deyil ki. Onlar da bədii yazılardır. O
köşələrdə şair üslubu var, şeir
texnikası var, şeir intonasiyası var. Hətta cümlə
quruluşlarında şəkilçilərdən istifadə
etməməyimi bəzi dostlar tapıntı hesab eləyirlər.
Ancaq bu, elementar şeir texnikasıdı. Bilirsiz ki, şeirdə
şəkilçilər az iştirak eləyir.
Əlbəttə ki, əsas olan
maddi ehtiyacları qarşılamaq istəyidi. Mən yazi
adamıyam, əlimdən başqa heç nə gəlmir.
Şeirə qonorar vermirlər. Şeir kitabının
satışından qazanc əldə eləmək
mümkün deyil. Köşə yazılarına isə
normal qonorar almaq olur.
Ancaq heç vaxt "xaltura" eləməmişəm.
Yazının səviyyəsindən arxayın olmayınca,
acından ölsəm də onu redaksiyaya göndərmərəm.
Bu məsələdə çox qətiyyətliyəm.
Özü də mən hər bir köşəyə əsər
kimi baxıram. Tək öz yazımda yox,
başqalarının köşələrində də bir əsər
səviyyəsi axtarıram. O səviyyəni tapmayanda həmin
köşə yazarını bir daha oxumuram. Əlbəttə,
söhbət mümkün orta səviyyədən gedir.
- Köşələrinizdə
fikrin sətiraltı çatdırılmasına, söz
oyununa çox meyillisiniz. Necə
düşünürsünüz, hər şeyin
çılpaq, birbaşa deyilə bildiyi ilin-günün bu
vaxtında bunlara ehtiyac varmı?
- Tutaq ki, iki maşın toqquşur.
Bu hadisəni reportyor bir cür yazacaq, publisist başqa cür
yazacaq, yazıçı tamam başqa cür. Sənin
jurnalist olaraq çılpaq informasiya kimi təqdim elədiyin
bu hadisəni aydındı ki, yazıçı bədii
süzgəcdən keçirib verəcək. Bu hadisənin
yazıçı təqdimatında üslub olacaq, hadisəüstü
təfəkkür-düşüncə gəzişmələri
olacaq. Əlbəttə ki, bu halda iki maşının
toqquşması informasiya kimi sətrin altına düşəcək.
Söz və məna oyunları isə köşəyə
bir şirinlik qatır, oxunaqlılıq qatır. Ümumən
istənilən yazıda oyun olmalıdı. İstənilən
yazıda üslub olmalıdı. Yoxsa məsələn,
Kortasarın, Nabokovun, Markesin üslub fərqlərinə nə
ehtiyac vardı, elə çatdırmaq istədikləri hadisəni
nağıl kimi danışardılar da. Ya da həmin hadisədən
bir jurnalist kimi quru reportaj verərdilər də.
- Belə fikirlər də var ki,
Salam Sarvan ümumi mətndə yox, misralarda güclü
şairdir. Bu fikirlə razılaşırsınızmı?
- Yazdığım şeirlər
haqqında bir-birinə zidd olan, bir-birini təkrar eləyən
xeyli fikirlər deyilib. Bunların hamısına müəllifin
münasibət bildirməsinə ehtiyac yoxdu. Ümumiyyətlə,
o şeirləri heç vaxt müdafiə eləmək fikrim
olmayıb. Amma bu sualınız çox maraqlı gəldi mənə.
Mən şeir yazmağa
başlayanda Azərbaycan poeziyasında biabırçı bir
ənənə vardı. Şair iki misrada ifadə oluna biləsi
bir fikir tapırdı. O iki misranı şeirin axırına
qoyub, üstünü 7-8 bəndlik söz
yığınıyla doldururdu. Hətta oxucular da bu şairlərin
fırıldağının çəmini
tapmışdılar: əllərinə şeir düşən
kimi son iki misranı oxuyurdular. Bu vəziyyətdə mən əslində
şeirə elan olunmamış manifestlə gəlmişəm.
Düşüncəm beləydi ki, şeir ilk misradan
başlamalıdı.
Bu, o demək idi ki, şeirdə
artıq misra olmamalıdı. Bu da o demək idi ki, şair
şeir-şeir, bənd-bənd yox, misra-misra yazmalıdı.
Yəni, lakonikliyə münasibətim bu cür radikal idi. Yəqin
ondandır ki, mənim şeirlərimin yarısı sonacan bir
mətləbdən bir poetik ovqatda danışmaq
baxımından bütöv görünmür, birxəttli
görünmür. Yəni yazdıqlarımın
yarısıyçün eyni bir şeirdə bir haldan
başqa hala, bir düşüncədən başqa
düşüncəyə qəfil keçidlər xarakterikdi.
Ancaq bunu o şeirlərin hamısına aid eləmək olmaz.
Onların yarısı siz deyən mənada bütöv
şeirlərdi.
- Necə
düşünürsünüz, şeir yazan istedadlı,
ümidverici gənclər var?
- Gənc deyəndə hansı
yaşı nəzərdə tutaq?
- Aqşin və o yaşda şairləri
nəzərdə tutmuram.
- Hə, Aqşin mənim sevdiyim
şairlərdən biridi, ancaq o, artıq gənc deyil, 35
yaşı var. Belə başa düşdüm ki, siz 2000-ci
ildən sonra ədəbiyyata gələn gəncləri nəzərdə
tutursunuz. Bu gənclərin əksəriyyəti sanki eyni bir
konveyerdən çıxıblar - bir-birinin təkrarıdırlar.
Mən hətta onların bəzilərini həyatda
tanıyıram - tamam fərqli dünyagörüşlü
adamlardı. Bəs necə olur ki, fərqli
hiss-düşüncəyə malik bu gənclər şeir
yazanda bir-birinə oxşayırlar?
Məncə, bunun əsas səbəbi
odur ki, gənclərimiz şeir şablonlarına çox aludə
olurlar. Yadımdadı, sovet dövründə şablonlar
şairlərimizi necə çulğamışdı. Hətta
xanım şairlər də sevgi şeirlərində sevdiklərinə
"gülüm", "ceyranım" deyə xitab eləyirdilər.
İndi interneti doldurmuş
şeirlərdə hər şey tapmaq olar - müəllifin, cəmiyyətin,
insanın əzablarını... Ancaq bu mətnlərdə
şeirin öz əzabı yoxdu. Məncə, artıq oxucunun
ixtiyarına verilmiş mətnin sir-sifətindən müəllifin
yox, həmin mətnin yorğunluğu, o mətnin müəllif
tərəfindən hansı əziyyətə düçar edilməsi,
hansı əzablardan keçib ərsəyə gəlməyi
sezilməlidi.
İndiki gənclərin şeirlərində
romantika demək olar ki, yoxdu. Söhbət romantik pafosdan getmir,
ancaq şeirdə gerçək həyatın romantikasına
ciddi ehtiyac var.
Ancaq bu ümumi şeir
axınında fərqli görünən gənc şairlər
də var. Ad çəkmək istəmirəm, qorxuram kimsə
yadıma düşməz, ədalətsizlik eləmiş
olaram.
- Bu günlərdə mühüm
sayıla biləcək bir hadisə baş verdi.
Yazıçı Kamal Abdullanın "Nobel"ə namizədliyi
qeydə alındı. Necə
düşünürsünüz Kamal müəllimin bu
mükafatı almaq şansı varmı?
- Biz ümumilikdə belə fikirləşirik
də: "Doğrudanmı, bu mükafatı Azərbaycana verərlər?"
Bu mənada Kamal Abdullanın özünün də, azərbaycanlıların
da tərəddüdü başa düşüləndi. Bu tərəddüdü
"Nobel"ə namizədlərin əksəriyyəti
keçirib. Az-çox məlumatım var: ədəbiyyat
üzrə "Nobel"çilərin təxminən 90 faizi
üçün bu mükafatın alınması gözlənilməz
olub. Onlar son ana qədər inanmayıblar bu mükafatı
alacaqlarına. İndi həmin gözlənilməzlik Azərbaycançün
də baş verə bilər. Yəni Kamal müəllimin
şansı başqalarından az deyil.
Ağa CƏFƏRLİ
Ədalət.-2012.-12 aprel.-S.8.