XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatına yeni bir
baxış
(B. Əhmədovun "XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi" ikicildliyi barədə)
Azərbayacan
ədəbiyyatşünaslığında vulqar sosiologizmin
meydan suladığı tarix çox da uzaqda qalmayıb. Sovet
ideologiyasının diktəsi ilə bədii materialı ədəbi-estetik
meyarlardan deyil, ideloji tələblərdən
çıxış edərək qiymətləndirmək bəlası
ədəbiyyatşünaslığımızı ədəbi
proses və faktları, yazıçıların
yaradıcılığını düzgün qiymətləndirmək
missiyasından uzun illər uzaq qoymuşdur. Keçən əsrin
70-ci illərindən başlayaraq vulqar sosioloji yanaşmalara
etiraz səsləri eşidilsə də, bu yanaşma ədəbiyyatşünaslığımız
üçün aparıcı meyl olaraq qalmaqdaydı. Azərbaycan
müstəqillik əldə etdikdən sonra ədəbiyyatşünaslıqda
da vulqar sosioloji yanaşmadan sürətlə uzaqlaşmaq istəyi
gücləndi. Ümumən, klassik ədəbi irsin bir
sıra problemlərinə yenidən baxmaq, nəzəri fikrin
son nailiyyətləri səviyyəsindən onları yenidən
dəyərləndirmək ədəbiyyataşünaslığımızın
bir nömrəli vəzifəsi kimi görünməyə
başladı. Bu da təbii şəkildə təhsil, elm sahəsində
çalışanların, tələbələrin yeni
yanaşmanı özündə əks etdirən monoqrafiya, dərslik
ehtiyaclarını da ortaya çıxardı. Xüsusən,
ali məktəb tələbələrinin bu ehtiyacını
ödəmək təxirə salınmaz vəzifə olaraq
qarşıda dayanmaqdadır. Problem yalnız onda deyil ki,
köhnə dərsliklər, ədəbiyyat tarixləri ən
yeni nəslin bilmədiyi kiril əlifbasındadır. Tələbələr
həm də yeni yanaşmanı özündə əks etdirən
dərslik axtarışındadırlar. Yeni ali məktəb dərsliklərinin
sifarişi, yazılması, nəşri əlaqədar orqanların
yadından sanki çıxmışdır. Belə bir zamanda
tələbələrin ehtiyaclarını ödəmək
istəyi ilə pulsuz, heç bir maddi yardım və stimul
olmadan bəzi dərsliklər də yazıldı. (
Baloğlan Şəfizadə. "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi (ən qədim dövrlər) (2003), Xeyrulla Məmmədov.
"XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı" (2006),
Tahirə Məmməd. "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" (2010) və s.). Müəlliflərin zəhmətini
qiymətləndirərək deməliyik ki, adlarını
çəkdiyimiz nəşrlərin heç biri klassik dərslik
tələblərinə tam cavab verə bilmədilər.
Klassik mənada dərslik yazmaq işinin son illərdə
uğurlu nümunələrindən biri filologiya elmləri
doktoru, professor Bədirxan Əhmədovun nəşr etdirdiyi 2
cildlik ( 3-cü cild yazılma ərəfəsindədir)
"XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı" adlı
kitabıdır. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin təqdim edilən cildləri istər həcmcə
(iki kitab bir yerdə 900 səhifəyə yaxındır), istərsə
də məzmunca fundamental bir dərslik-tədqiqat, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının bu sahədə
aparılmış araşdırmalarının həm bir
növ yekunu, həm də yeni istiqamətdə aparılacaq tədqiqatların
bünövrə daşıdır. Dərslik bakalavr və
magistr pilləsində təhsil alan tələbələr
üçün nəzərdə tutulmuşdur. Bəlkə
də müəllifin iki cildliyin çapında yol verdiyi
anaxronizm (dərsliyin 2-ci cildi 2010, 1-ci cildi isə 2011-ci ildə
nəşr olunmuşdur) də tələbələr
üçün daha aktual olan, onların bir nömrəli
ehtiyacını ödəmək istəyindən irəli gəlmişdir.
Kitabın 1-ci cildi XIX əsrin
90-cı illərindən başlayaraq XX əsrin 20-ci illərinə
qədərki dövrü, 2-ci cildi isə XX əsrin 20-50-ci
illərini əhatə edir. Hər iki dövr ədəbiyyatımızın
verimliliyi, üslub zənginliyi baxımından diqqət
çəkən, metod və üslub, qiymətləndirilməsi
cəhətdən mübahisə doğuran
dövrüdür. Təbii ki, o dövrdə
yazılmış bədii materialları yenidən yazmaq, təshih
etmək, ya da ədəbi yaddaşdan silib atmaq mümkün
deyil, ancaq onların yenidən qiymətləndirilməsi,
şərhi vacib və gərəklidir. İllərlə
formalaşmış, bir çox hallarda
şablonlaşmış fikirlər, mülahizələr,
hökmlər çərçivəsindən kənara
çıxaraq, onlara yeni metodoloji baxış sərgiləmək,
mövcud olanlara başqa bir "gözlükdən"
baxmaq, ədəbi materialı əhatə edə bilmək,
aparılan araşdırmaları ümumiləşdirmək tədqiqatçıdan
cəsarət, dərin araşdırma, geniş mütaliə
və bilik tələb edir. Müəllif 1-ci cildə
yazdığı "Giriş"də məramını və
qarşısına qoyduğu vəzifəni aydın şəkildə
ifadə etmişdir: "...XX yüzilliyin ədəbi prosesini
yeni elmi konsepsiya və metodologiya ilə öyrənilməsi əsas
şərtlərdən biridir. Mövcud dərsliklərdə
sovet ədəbiyyatşünaslığının
dövrün ədəbi prosesinə ideoloji yanaşmaları ədəbi
hadisələri obyektiv qiymətləndirməyə imkan vermədiyindən
yeni araşdırmalara ehtiyac qalmaqdadır. Artıq müstəqillikdən
iyirmi il keçməsinə rəğmən ən zəngin
və mürəkkəb yüzilliyin ədəbiyyatının
dərsliklərdə köhnə stereotiplərlə dəyərləndirilməsinə
son qoymaq məqamı gəlib çatıb." İnamla demək
olar ki, professor Bədirxan Əhmədov yuxarıda
sadaladığımız keyfiyyətlərə sahib olmaqla
qarşısına qoyduğu vəzifənin öhdəsindən
layiqincə gələ bilmişdir. Dərslikdə əhatə
olunmuş dövrün ictimai-siyasi tarixinin, ədəbi şəraitin
obyektiv olaraq araşdırılmasının, ayrı-ayrı
mərhələlərin xüsusiyyətlərinin
aydınlaşdırılmasının və ədəbi məhsullara
yeni baxış ifadə edilməsinin şahidi oluruq.
Hər iki cilddə müəllif
XX əsr ədəbiyyatımızı həm dövrlərə
(onilliklərə) görə, həm ədəbi növlərə,
həm də ədəbi problemlərə görə
araşdırmışdır. Bundan əlavə
ayrı-ayrı sənətkarlar haqqında portret oçerklərdə
də onların yaradıcılığı
işığında ədəbiyyatın ümumi problemlərinə
diqqət yetirilmişdir. Doğrudur, bu cür problematika
bolluğu, hər şeyi əhatə etmək, ənənəvi
dərsliklərdən gələn struktur elementləri (həm
ədəbi növlər üzrə təhlillər, həm də
portret-oçerklər yazmaq) əsərə bir sxematiklik və
ağırlıq gətirsə də, dövr, ədəbi
meyllər haqqında geniş və aydın təsəvvür
yaradıla bilmişdir.
XIX əsrin sonları, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatının yeni bir metoda keçmə,
müxtəlif ədəbi cərəyanların yanaşı
mövcud olduğu, forma, məzmun və ideya baxımından
rəngarəng bədii əsərlərin meydana gəldiyi
dövrdür. Bizim ənənəvi ədəbiyyatşünaslığımızda
dövrün iki böyük ədəbi-publisist abidəsini -
"Füyuzat"la "Molla Nəsrəddin"i, iki ədəbi
metodu - romantizmlə tənqidi realizmi üz-üzə qoymaq cəhdləri
uzun zaman davam etmişdir. Təqdirə layiq haldır ki, müəllif
əvvəllər yazılmış dərsliklərdə
olduğu kimi həmin dövrdə mövcud olan ədəbi
metod və cərəyanları qarşı-qarşıya
qoymaq, birini digərindən daha gərəkli bir hadisə
hesab etmək yolunu tutmamış, onları məhz ədəbi
proses və fakt olaraq, hər metodu öz estetik tələbləri
və meyarları çərçivəsində təhlil
etmişdir. Bu dövr haqqında nə qədər çox
yazılsa da, mübahisəli məsələlər, fərqli
yanaşmalar qalmaqdadır. B. Əhmədov belə mübahisəli
məsələlərdən uzaq durmur, onlara müasir,
siyasi-ideolji prizmalardan kənarda dayanaraq cəsarətlə
yanaşır, müasir elmi qənaətlər müstəvisində
qiymətləndirir. Müəllif ədəbiyyatşünaslığımızın
indiyə qədərki uğurlarından bəhrələnsə
də, deyilənləri təkrar etməmiş, problemlərə
öz baxışlarını ortaya qoymuşdur.
Müəllif XX yüzilliyin ən
mürəkkəb, qarışıq, ziddiyyətlərlə
dolu, milyonlarla insanların faciəsinə səbəb
olmuş 30-cu illər ədəbiyyatına münasibətdə
tamamilə yeni, cəsarətli yanaşmalar sərgiləyir. Ədəbiyyat
və repressiya məsələlərində populist, əslində
isə informasiya dəqiqliyinə, sənəd şəhadətinə
əsaslanmayan ittihamlardan uzaq durmağa çalışaraq həmin
dövrün ədəbi faciəsini bütün xarakteri ilə
açmağa çalışır. Burada geniş oxucu
kütləsinə adı o qədər də bəlli olmayan
Ümgülsüm, Əliyusif, Ə. Dai və başqa kimi
yazıçıların yaradıcılıq nümunələri
təhlilə cəlb olunmaqla o dövrün ədəbi mənzərəsinin,
ədəbi problemlərinin əhatəli bir şəkildə
işıqlandırılmasına nail olunur. Kitabın 2-ci
cildində bu barədə xeyli yeni informasiya verilmişdir. Tədqiqatçının
hər bir hadisəyə konkret sənədlər, faktlar əsasında
qiymət vermək, ədəbi mübahisələrlə
danosbazlığı fərqləndirmək səyləri təqdirə
layiqdir. Bizim razılaşmadığımız yalnızca
ucdantutma hamıya, hər şeyə "zaman belə idi,
günahkar sistem idi, başqa çarə yox idi" kimi
prinsip və mövqe ilə qiymət verilməsinə meyldir.
Bu cür yanaşma ziyalı, qələm sahibinin məsuliyyəti
məsələsinin üzərindən xətt çəkmək
olardı. Repressiya yalnızca Stalinin və sistemin
günahı olmuş olsaydı, Stalinin ölümü,
sistemin dağılması ilə də aradan qalxardı. Ta bu
günədək davam edən danosbazlıqlar, MK-ya yazılan
məktublarla vicdanlı ədəbi şəxsiyyətlərə,
vicdanlı ziyalılara qarşı hücumlar olmazdı. Tarix
yalnız tarix üçün öyrənilmir. Tarix həm də
bu gün üçün dərslər çıxarmaq naminə
öyrənilir. Bu hadisələri dərslikdən öyrənən
gənc nəsildə dolayısı ilə belə bir fikir
yarana bilər ki, məqsəd üçün (yaşamaq,
karyera, repressiyadan qaçmaq və s.) hər cür vasitə
(danos, böhtan, siyasi ittiham irəli sürmək və s.) məqbuldur.
Biz özümüzdə cəsarət tapıb siyasi həyatda
və psixologiyada baş vermiş eybəcərliyin ədəbi-əxlaqi
həyatımızda da əksini etiraf etməyi
bacarmalıyıq. Əks təqdirdə, əxlaq tərbiyəsində
tarixin rolunu heçə endirmiş olarıq.
Aydındır ki, bir məqalə
çərçivəsində dərsliyin bütün məziyyətləri
barədə geniş danışmaq imkanı yoxdur. Qısaca
olaraq "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"
dərsliyinin diqqət çəkən məziyyətlərinə
bir daha diqqət yönəltmək istərdim.
1) Dərslikdə tədqiqata cəlb
olunan dövrün ədəbi məhsullarının dəyərləndirilməsində
yeni metodoloji yanaşma ortaya qoyulmuşdur. Xüsusən, M.
Hadi və H. Cavid kimi ziddiyyətli elan edilmiş, Ə.
Hüseynzadə, Ə. Ağayev kimi burjua yarlığı ilə
düşmən cəbhəsinə atılmış, Ə.
Müznib kimi "mürtəce romantik" epiteti ilə
damğalanmış sənətkarlara, son illərdə 37-ci
il repressiyasına münasibətdə qeyri-peşəkarlığın
meydan sulamasından doğan səhv yanaşmalara yeni metodoloji
prinsiplər əsasında qiymətləndirilmə işi
aparılmışdır. Başqa bir bədii-estetik müstəvidə
və fərqli meyarlarla yanaşmanı romantizmə, 30-cu illər
ədəbiyyatına münasibətdə daha aydın şəkildə
görə bilərik. Bu münasibət zəminsiz,
faktsız, göydəndüşmə deyil, konkret bədii-tarixi
örnəklərə dayanılaraq irəli
sürülmüşdür. Məsələn, bizdə Azərbaycan
romantizminin yaranmasını (daha da güclənməsini yox,
yaranmasını) 1905-ci il rus inqilabının təsiri ilə
bağlamaq ənənəsinin qarşısına müəllif
bu inqilabdan daha öncə yazılmış bədii örnək
(Ə. Hüseynzadənin 1904-cü ildə yazılmış
şeiri) və romantizmin ədəbi-tarixi qaynaqları (klassik
ədəbiyyatımızın metodu və onun təsiri)
arqumenti ilə çıxır.
2) Kitabda hədsiz dərəcədə
geniş material əhatə olunmuş, təhlilə cəlb
edilmiş, ümumiləşdirilmiş, ümumi istiqamət, ədəbi
meyllər və istiqamətlər konteksində qiymətləndirilmişdir.
3) İndiyə qədər
yalnızca adı çəkilmiş, ya da "düşmən
cəbhə"nin əsgərləri kimi qiymətləndirilmiş
yazıçı və publisistlərin həyat və
yaradıcılıqlarını işıqlandıran protret
oçerklərə yer verilmişdir. 1-ci cilddə Əlibəy
Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağayev, Haşım bəy
Vəzirov, Əliabbas Müznib, Əlipaşa Səbur, 2-ci
cilddə Hacı Kərim Sanılı, Almas
İldırım, Məmməd Əmin Rəsulzadə
haqqında portret oçerklər verilmiş, Azərbaycanın
Cümhuriyyət dövrü və mühacirət ədəbiyyatı
ayrıca fəsillərdə
araşdırılmışdır.
4) Müəllif Azərbaycan ədəbiyyatı
anlayışını yalnızca Quzey Azərbaycanda
yaradılan ədəbiyyatla məhdudlaşdırmamış,
hər iki kitabda sözü gedən dövrdə Güney Azərbaycanda
yaradılmış ədəbiyyata da imkan səviyyəsində
yer ayırmışdır. Fikrimizcə, bu dogru
yanaşmanı bir az da irəli apararaq, onu Güney Azərbaycan
ədəbiyyatı adı altında yox, bütöv bir ədəbiyyat
olaraq öyrənmək daha doğru olardı.
5) Müəllif təkbaşına
bu cür ağır bir işin öhdəsindən gəlmişdir.
Bəzilərində belə bir təsəvvür
formalaşıb ki, ədəbiyyat tarixləri yalnızca
kollektiv əməyin nəticəsi kimi ortaya çıxa bilər.
Xüsusən, çoxcildlik, geniş bir dövrü əhatə
edən ədəbiyyat tarixinin yazılması müəlliflər
ordusu tərəfindən ( məsələn, Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası Ədəbiyyat İnstitunun
yazmış olduğu "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" çoxcildlikləri kimi) yerinə yetirilməlidir.
Professor B. Əhmədov isə fərdi şəkildə ədəbiyyatımızın
ən zəngin və mürəkkəb bir dövrünün
- bütöv XX əsrin ədəbiyyat tarixini, onun inkişaf
istiqamətlərini, mövzu və ideya problematikasını,
sənətkarlıq xüsusiyyətlərini ortaya qoyan bir tədqiqat-dərslik
yazmaq cəsarəti göstərmişdir.
Kitablarda dərslik
üçün xoşagəlməz xırda və texniki
qüsurlar da mövcuddur. Müəllif 30-cu illərdən
danışarkən yazır: "Ədəbi irsə,
klassikaya, eləcə də ənənə və milli
mentalitetə nihilist münasibət hələ də aradan
götürülməmişdi. Ədəbiyyatda, sənətdə
ideoloji təmayüllər qalmaqda idi." (2-cild, s. 106)
(Seçdirmələr mənimdir - V.Ə) Əlbəttə,
burada "aradan götürülməmişdi", "təmayüllər
qalmaqda idi" kimi hökmlər özünü doğrultmur.
Çünki nihilist münasibət, ideoloji təmayüllər
30-cu illərdə yerini möhkəmlətməyə, tam və
qəti qələbəyə hazırlaşırdı. Dərsliyin
gələcək nəşrində diqqətli redaktə və
korrektura işi bu kimi səhvləri asanlıqla aradan
qaldıra bilər.
B.Əhmədovun haqqında söz
açdığımız dərslik-tədqiqatı,
bütövlükdə, həm ədəbiyyatşünaslığımızın,
həm də dərslik yazma ənənəmizin ən
uğurlu örnəyi hesab edilməlidir.
Dos.
Dr. Vurğun Əyyub
(Türkiyə)
Ədalət.-2012.-14 aprel.- S.12-13.