"Hamı"nın
bəziləri haqqında
Yazmaq,
bəzən düşünmək imkanın; daraldır. Başqa
sözlə, yazarkən şaxəl düşüncən bir
istiqamətə yönəlir. Ona görə də yazı
axar "çay" yox, axar "çayın qolu"dur.
Deyilənə görə, Sokrat o səbəbdən də
düşüncələrini yazmırdı, söyləyirdi.
Vaqif Bəhmənli haqqında nəinki
yaxşı yaza, bundan daha yaxşı danışa bilərəm,
nəinki, yazmaq. Vaqif müəllimin nəfis tərtibatlı
"Hamı" kitabınıi ki günə oxudum.
Kitabın strukturu da maraqlı qurulmuşdu: "Mən, Sən,
O, Biz, Siz, Onlar, Hamı, Söz Nöqtə". Tərtibatına
isə söz ola bilməz. Şair dostum Elşad Ərşədoğlunun
həmin kitab haqqında fikri yadıma düşür:
"Adam istəyir, kitabı yesin".
Amma təbii ki,
"Hamı"nın "bəziləri"ndən
danışacağam. Məsələn, "Diş"dən...
Diş vəfasız
dostlar
kimidir:
qocaldıqca
itirirəm
bir-bir.
Bu şeirə şair ruhunun ritimli
cümləsi də deyə bilərik. Şeirin estetik dəyəri
ondadır ki, həqiqət bənzətməylə verilib.
Başa düşmədim? Bənzəyirsə, deməli, həqiqət
deyil. Vaqif müəllimin şeirinin özəlliyi həmin sərhədsizliyi
(həqiqətlə həqiqətə bənzəyən
arasında) ifadə edə bilməsindədir. Real-irreal aləmin
kənarları görünmür, nəhayətsiz
sonsuzluğun konturlarını cızmalı olursan. Bu təkcə
düşüncənin, poetik özəlliyin yox, ən əsas,
yozum imkanının genişliyini mümkün edir.
Son dövrlər orta yaşlı
nəslə mənsub olsa da Vaqif müəllinin şeirlərində
qocalıq mövzusu qara saçları bürüyən
ağ dən kimi sıx-sıx görünür. Məncə,
insan cavan olanda dünyaya, yaşlaşanda isə
dünyanın faniliyinə inanır, ona görə də
cavanlıq etirazla, qocalıq razılaşmayla bitir. Bəlkə
də, bu şüuraltı ilə əlaqəlidir.
Yeriyir, təntiyir... dağ bilir
düzü
Gözündə şəhər
kənd, kənd şəhər olur.
Bir doğma salamdan islanır gözü
Adam qocalanda
bir təhər olur.
Güzgülər haqqında ölkəmizdə
hələlik yeganə
araşdırma əsərinin
müəllifi olduğuma
görə hər şeydən əvvəl Vaqif müəllimin "Güzgü" şeiri haqqında danışmaq istəyirəm, hansı ki, tədqiqat zamanı həmin şeirdən də istifadə etmişəm.
Mən ikiüzlü güzgünün
Sirrini belə yozdum
Böyük göstərən üzü:
düşmənimdi,
Kiçik göstərən üzü:
dostum.
1. Şeir ilkin mənası ilə çox açıqdır, aydındır:
Böyük göstərən
üzü düşmən,
kiçik göstərən
üzü dost. Bəs güzgüdəki
insanı özü, əsl məni boyda göstərən kimdir? Bəs o hansı güzgü
meyarıdır ki, insanı nə böyük, nə kiçik, özü olduğu kimi göstərir? Böyük və
kiçik (dost-düşmən)
verilib, bircə Qızıl Orta qalıb. Qızl Orta, hər şeyi özü boyda göstərən isə Tanrıdır. Şair Qızıl Ortanı göstərmir. Niyə?
2. Bəlkə
də o səbəbdən
ki, Qızıl Ortanın, əsl nəzərin gizlədilməsi,
dünyəvi əbədi-əzəli
qanuna işarədir:
"Biz onu görməsək
də, o bizi görür".
3. Böyük
göstərən üzü
düşmən, kiçik
göstərən üzü
dost: Kəsəsi, nə
dost bizə düzgün
qiymət verə bilir, nə düşmən. Düzgün dəyər olmayan yerdə, düzgün qiymət hardan olsun. Bəlkə güzgünün həqiqət
sirri güzgünün
gözəgörünməyən içindədir: İnsanın
həqiqi mahiyyəti və dəyəri məhz insanın özünün gözə
görünməyən içində
olduğu kimi...
4. Dost bizi öz güzgüsündə
(yəni, gözlərində)
kiçik, düşmən
böyük bilib qiymətləndirəcəksə, deməli, bizim əsl mənimizi təhrif edəcək. Sözümün canı:
Biz hər dəfə
kiminsə tərəfindən
qiymətləndiriləndə, həm də təhrif olunmuş oluruq.
"Güzgü" şeiri
şeirimizin "çılpaqlaşdığı",
ancaq "üst məna"dan ibarət olduğu bir vaxtda
yozulan, çoxqatlı şeirdir...
...
Anadan olduğum gündən başlayıb
Bir
şeir yazıram həyatım boyu...
Yuxarıda misal gətirdiyim
şeir məndə poeziya haqqında yeni bir düşüncə
formalaşdırdı: bütün şeirlərimiz bir
obrazın (şairin) dilindən "deyildiyinə" görə,
bir sistemli-sistemsiz düşüncənin məhsuludur və
biz birinci şeirimizdən, sonuncuya qədər, əslində,
elə BİR ŞEİR yazmış oluruq.
Yəqin ki, mübahisəsiz bir məqamı
da vurğulamaya bilmirəm ki, V.Bəhmənli analoji şeirin
(mən-sən) danılmaz yaradıcılarından biridir. Onun
"Yeger" (təbiəti mühafizə təsərrüfatında
müəyyən areala nəzarət edən işçi)
şeiri analoji fakturayla (bir dillə əvəzləmə)
yazılıb. Bu şeir, sanki, müəllifin açıq
cavabı özünə sarı düşən
"dedim-dedi"sidir.
Sən
yeger, mən şair, bəllidi açma
Yüz dəfə bükülüb eşilən,
sınır...
Sizin tərəflərdə kollar, ağaclar
Bizim tərəflərdə kişilər sınır!
"Biz-siz" (bizim-sizin) əvəzləməsiylə
yazılan bu şeir son dövrlərin maraqlı şair "əl
işləri"ndəndir. Şeirdə dünya-meşə
müqayisəsi də əbədi-əzəli problemə
işarədir: İnsanların öz ilkinliyi meşədə
(vəhşi təbiətdə) olduğuna görə, mədəni
arealda da insan öz mahiyyətini həmin yerlə müqayisə
edir. Canlı-cansız müqayisəsi labüddür.
Müqayisə, həm də başqa dünyanın (ilkinliyin)
varlığına inamdır. İnamımız əskilməsin...
Fərid
Hüseyn
Ədalət.-2012.-19
aprel.-S.5.