"Ürək
dözmür ayrılığa..."
Tələbə
və müəllimlər onun işığına
yığışmışdı
Bu
günlərdə Ağcabədidə tələbə və
müəllimləri bir araya gətirən maraqlı bir tədbir
keçirildi. Əslində bu, söz adamı ilə tələbə
və müəllimlərin canlı təması idi. Yəni
Azərbaycan Müəllimlər İnstitutunun Ağcabədi
filialında yazıçı-publisist, respublikanın əməkdar
jurnalisti, Qarabağ müharibəsi veteranı Ziyəddin
Sultanovun yeni ədəbi uğurunun təqdimatı
keçirilirdi. Tədbiri giriş sözü ilə
AMİ-nin direktoru tarix elmləri doktoru Xəqani Məmmədov
açaraq Ziyəddin Sultanovun yazıçı-publisist kimi təkcə
bölgədə deyil, bütövlükdə Azərbaycanın
söz dünyasındakı yerindən, uğurlarından,
nüfuzundan danışdı. Və bildirdi ki, Ziyəddin
müəllimin hər bir yeni kitabı müəyyən mənada
həm də Qarabağın tarixi, Qarabağın gerçəklikləridir.
Tədbir
iştirakçıları qarşısında
çıxış edən hər kəs yaxşı bilirdi
ki, Azərbaycan jurnalistikasında özünəməxsus dəsti
xətti olan istedadlı yazıçı Ziyəddin Sultanov
"Qızıl qələm", "Zərdabi",
"Osman Mirzəyev", "Dan Ulduzu", "Araz Ali Ədəbi
və Ali Medya" mükafatlarına layiq görülüb. Ömrünün
45 ildən artıq bir dövrünü professional jurnalistikaya
həsr edən Ziyəddin müəllim "Məni də sevən
var", "Ömür keçdi, gün keçdi",
"Ağ dərədən gələn var", "Əsirlər,
itginlər, girovlar", "Kəklik", "Ölüm
sevinməsin qoy", "Xatırla məni",
"Qarabağ müharibəsi: faktlar, hadisələr,
düşüncələr...", "Göylərdən gələn
gəlin", "Ürək dözmür
ayrılığa..." adlı bədii və publisistik
kitabların, yüzlərlə məqalənin, oçerklərin,
informasiyaların müəllifidir. O, Azərbaycan Jurnalistlər
Birliyinin, Yazıçılar Birliyinin üzvüdür.
1984-cü ildən "Xalq" qəzetinin Qarabağ üzrə
bölgə müxbiridir.
İstedadlı
yazıçı-jurnalist Ziyəddin Sultanovun
yaradıcılığı barəsində
çıxış edən AMİ-nin Ağcabədi
filialının "Pedaqoji" fakültəsinin dekanı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Mətanət
Fərzəliyeva və filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Tahir Kərimli bildirdilər ki, Ziyəddin müəllimin
"Ürək dözmür ayrılığa..."
adlı növbəti kitabında özünün müxtəlif
illərdə qələmə aldığı 3
(üç) sənədli povesti, 7 (yeddi) hekayəsi
toplanmışdır. Qarabağ mövzusu, Qarabağ dərdi,
onun ağrılı-acılı günlərinin təsviri
onun yaradıcılığının ana xəttini təşkil
edir. "Ürək dözmür ayrılığa..."
kitabında da Qarabağ müharibəsindən, Vətən həsrətindən,
torpaq itkisindən, Xocalı faciəsindən,
ölümün gözünə dik baxan qeyrətli Azərbaycan
oğullarından və qızlarından, namuslarını,
ismətlərini şərəfsiz yaşamaqdan üstün
tutan həyalı qız-gəlinlərdən, od-ocaq, yurd-yuva
həsrətindən bəhs edilir. Bu kitabda "Xocalı faciəsi",
"Göylərdən gələn gəlin",
"Axıradək oxunmamış kitab", sənədli
povestləri, "İşıq həsrəti",
"Üzü bəri baxan dağlar, mənim sizdə anam
qaldı", "Fəryad", "Min yüz əlli
beş gün düşmən əlində girov qalmış
Fərman Quliyevin hekayəti", "Kəlbəcərdən
gələn var", "Qayalardan qopan daş kimi",
"Ölümün gözünə dik baxan oğlan"
adlı sənədli hekayələri toplanmışdır.
Ümumiyyətlə, Ziyəddin müəllimin əsərlərinin
hər birində Qarabağ müharibəsi mövzusu
reallıqların təqdimatıdır, tərənnümüdür,
təsviridir. Eyni zamanda Azərbaycanda, füsunkar Qarabağda
baş verən hadisələrin tarixi faktlarla əsaslanan ədəbi,
bədii, publisistik şərhidir. İşığına
toplaşdığımız əsərdə Qarabağ
müharibəsinin qanlı-qadalı illərini,
yaşanmış tarixi gerçəklikləri bir daha
gözlər önünə gətirən, xalqın dərdinə
möhürlənmiş ürəkləri silkələyən
bir yaradıcılıq nümunəsidir.
Xatırlatmaq lazımdır ki, 25
ildən artıqdır ki, Qarabağ mövzusu Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatında və jurnalistikasında ön cərgədə
dayanır. Hadisələrin başlamasından 25 ilə
yaxın bir vaxt keçsə də, ancaq hələ də
müqəddəs vətən torpaqlarımız mənfur
düşmən tapdağı altındadır, hələ də
müharibə gedir, hələ də atəşkəs rejimi
vaxtaşırı pozulur, hələ də düşmən əsirliyində
qız və gəlinlərrimiz var. Nə qədər ki,
şəhidlərimizin, şəhid şəhər və
rayonlarımızın qisası alınmayıb, düşmən
tapdağı altında inləyən torpaqlarımız azad
edilməyib, bu mövzu öz aktuallığını itirməyəcək.
Bu mövzuya hər gün, hər saat müraciət etməliyik,
hər gün, hər an yazmalıyıq,
danışmalıyıq. Mənfur düşmənləri
torpaqlarımızdan qovana qədər, dünya dövlətləri
haqq səsimizi eşidənə qədər, üçrəngli
Azərbaycan bayrağı Qarabağda, Qarabağın
zümrüd qaşlı üzüyü Şuşada,
Ağdamda, Laçında, Kəlbəcərdə
dalğalanana qədər.
Bu bədii əsərin bir
üstün cəhəti də odur ki, bədiilik məhz onun
həyat həqiqətlərinə sadiqlik prinsipinə əsaslanaraq
yazılmasıdır, gerçəkliklər həyat hadisələrin
fonunda ümumiləşdirilməsidir. Və əsərdə
təsvir olunan hadisələrin böyük qismi
yazıçı təxəyyülünün məhsulu
deyil. Çünki hadisələrin canlı şahidi olan
müəllif konkret adlar, ünvanlar göstərməklə
qələmə aldığı əsərin dəbii mahiyyətini
həm də tarixləşdirmiş,
faktlaşdırmışdı. Və bu da çox
böyük peşəkarlıqla həyata keçirildiyindən
oxucu bədii əsərlə tarixi gerçəkliyin
paralelliyini hiss etmədən əsərin aurasında
özünü iştirakçı kimi hiss edə bilir.
"Xocalı faciəsi" sənədli
povestində Xocalıda baş verən soyqırımı
hadisələri, tarixin bağışlamayacağı
qanlı cinayətlər bu əsərin ana xəttini,
aparıcı mövzusunu təşkil edir. Əsərdə
Xocalı faciəsi bütün təfərrüatı ilə
tədqiq olunur.
Əsər "Qanla yazılmış
səhifə", "Hər gün böyüyən kənd",
"Xocalılar", "Haray", "Xocalı qan
içində", "Telefonçu qızlar",
"Xocalıdan Şelliyə", "Diqqət! Diqqət!
Danışır Xocalı!", "Bu dərdi biganə
ağlamaz", "Necə qan ağlamayaq!",
"Xocalı ruslara neyləmişdi?", "Atan kazaklar
aradan çıxır", "Keçmiş müttəfiqlər
dalaşır", "Günahsızların günahı nə
idi?", "Xocalı qaçqınları",
"Xocalı batalyonu", "Məhsəti türkləri",
"Xocalılar, hardasınız?", "Dünya,
Xocalı hanı?", "Xocalı xeyriyyə cəmiyyəti",
"Sarı sim və yaxud son söz əvəzi" adlı
21 başlıqdan ibarətdir. Hər bir başlıq
altında təsvir olunan hadisələr, hekayətlər vahid
süjet xəttində birləşmiş müstəqil, hər
birinin öz qəhrəmanı olan hekayələrdir.
Başlıqlara elə ustalıqla, profesionallıqla adlar
seçilib ki, oxucu bu adla təsvir ediləcək hadisənin,
əhvalatın mahiyyətini başa düşür, onun
marağını artıraraq istiqamətləndirir, onu
oxumağa məcbur edir. Bu hekayələrin hər birində
yüzlərlə insanın real obrazları, xarakterləri,
başlarına gətirilən faciələr təsvir olunur,
sanki oxucu həmin hadisələrin canlı şahidi olur,
oxucunu mütəəssir edir, həmin dəhşətli
anları yaşadır.
Bu hekayələrdə xalqın təlaşı,
səksəkəli həyatı, ruhi sarsıntıları, əzablı,
işgəncələrlə dolu günləri təsvir
olunur. "Ürək dözmür ayrılığa..."
kitabında 350-dən artıq insanın adı çəkilir,
onların hər biri haqqında müəllif məlumat verir, əksəriyyəti
bədii obraz səviysinə yüksəlir.
"Xocalı faciəsi" əsərinin
geniş təhlilə ehtiyacı yoxdur. Çünki bu əsərdə
bizim ən ağrılı yerimiz, XX əsrin faciəsi-Xocalı
soyqırımı qələmə alınıb. Müəllifin
göstərdiyi faktlar, təsvir etdiyi hadisələr həqiqətdir.
Söhbət etdiyi insanlar canlı şahidlərdir. O dəhşətli
anları öz gözləri ilə görən, erməni vəhşiliklərinin
təcavüzünə məruz qalan, ev-eşiyi, ailəsi
dağıdılan insanlardır. Bu əsərin ən
uğurlu cəhətlərindən biri də ondan ibarətdir
ki, Xocalı döyüşlərində həlak olan qəhrəmanların
igidliyi təsvir olunur, faciədən sağ-salamat
çıxan insanların gözləriylə gördükləri
hadisələrdən danışılır.
Ziyəddin Sultanovun "Göylərdən
gələn gəlin" povesti Laçında doğulub
boya-başa çatan, xalqımızın qeyrətli
qızı Səma Kərimovanın həyat səlnaməsidir.
Müəllif qəhrəmanını bədii publisist
sözün gücüylə şəhidliyin ən uca zirvəsinə
yüksəldir. Azərbaycanlı qızı Səma öz
ölümüylə düşmənə qələbə
çalır, düşmənə qalib gəlir, düşməni
heyrətə salır. Bu şərəfli ölüm erməni
vəhşiliyi ilə, faşist xisləti ilə
döyüşən bir qadının mənlik
döyüşü, əxlaq mübarizəsidir.
Doğulub boya-başa
çatdığı kəndini, vətənini,
od-cağını qoyub gedə bilməyən, uçurumun
başındakı uca qayanın zirvəsində, əlində
yaylığını qeyrət, namus, iffət
bayrağına çevirən əbədi heykəlləşən
Tutu qarı, yaylığını oğluna nişangah qoyub
özünü Həkərinin sularına qərq edən Qəmzə
nənə, onlarla qız-gəlinin namus yolunda özlərini
şəhid etməsi, Azərbaycanlı qadına mənsub
namus uğrunda döyüş faciələri məharətlə
qələmə alınmış və düşmənə
mənəvi qələbə simvoluna çevrilmişdir.
Bədiilik sənət əsərinin
əsas spesifik keyfiyyəti, gözəllik forması, estetik məziyətin
ən yüksək təzahürüdür. Bədii əsər
həyatın obazlı təsvirindən ibarət olur. Bədiilik
yalnız forma ilə məhdudlaşmır, bədiiliyin həlli
yüksək ideya daşıyıcısı olan mövzu ilə
bədii təsvirin bütün əsas vasitələrinin
uyğunluğu probleminin həlli əsasında müəyyənləşə
bilir. Bu uyğunluq yazıçının istedadlı,
yazıçılıq təcrübəsi, seçdiyi
mövzunun gerçəkliyə münasibəti ilə
bağlıdır.
Ziyəddin Sultanovun əsərlərinin
dili sadə, anlaşıqlı, canlı xalq
danışıq dilindədir. Əsərlərinin sadə, bəzək-düzəksiz,
canlı xalq dilində yazılmasını, az sözlə dərin
məna ifadə etmək xüsusiyyətini müəllifin
böyük uğuru kimi qiymətləndirmək olar.
Yazıçının əsərlərində
Qarabağın ərazi vahidləri bütün rəngarəngliyi,
zənginliyi ilə əks olunmuşdur. Antoponimlər, toponimlər,
oykonimlər, entonimlər, hidronimlər müəllifin
bütün əsərlərində işlədilir. Hətta
elə antroponimlərə-insan adlarına rast gəlmək
olur ki, onlar haqqında mənbələrdə məlumat
yoxdur. Bunlar Azərbaycan dilində işlənən və
çox az hallarda təsadüf olunan antroponimlərdir.
Ziyəddin Sultanovun əsərlərinin
qəhrəmanları Qarabağ müharibəsinin
yaratdığı, taleyini Qarabağın taleyinə
bağlayan insanlaın obrazlarıdır.Bu insanlar ən
çətin məqamlarda millətin, vətənin taleyini
öz talelərində gəzdirən insanlardır və onun
yaradıcılığının gücü, bədii-estetik
dəyəri məhz bundadır. Yazıçı jurnalist
Qarabağ müharibəsində baş verən hadisələrin
hansına müraciət edibsə, hansına toxunubsa orada
özünəməxsus bir yenilik, bir təravət, bir
novatorluq yarada bilib. Ziyəddin Sultanovda həyati müşahidə
qabiliyyəti çox qüvvətlidir. O, hamıya məlum
olan hadisələri bədii publisist sözün qüdrəti
ilə məcraya sala bilir, onu ümumiləşdirir.
Z.Sultanov erməni
işğalına, erməni faşizminə qarşı
mübarizədə sadə bir jurnalist deyil, qələmini,
istedadını, həyatını və canını əsirgəməyən
döyüşçü bir jurnalist, Qarabağ müharibəsi
mərhələsi jurnalistikamızın
yaradıcılarındandır.
Ziyəddin Sultanovun yeni
kitabının təqdimat mərasimində
çıxış edənlər - filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Vaqif Allahverdiyev, pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru Sabir Məmmədov, Ağcabədi rayon İcra hakimiyyətinin
müavini Əbülfət Tapdıqov, şairə Məhsəti
Musa və digərləri onun əsərlərinin müxtəlif
çalarlarını, məziyyətlərini qeyd etməklə
yanaşı, onu da vurğuladılar ki, müəllif
bütün əsərlərində oxucu ilə birbaşa təmasa
üstünlük verir. Çünki o özü həmin
hadisələrin içərisində olduğundan özü
də danışır və özü də qəhrəmanlarını
danışdırır. Bu canlı dialoq oxucuları yormur, əksinə,
oxucular da əsərlərin epizodik qəhrəmanları kimi
hadisələrin içərisində müəlliflə
birlikdə yol gəlir.
Bəli, Ağcabədidə,
AMİ-nin filialında keçirilən həmin tədbirdə
Ziyəddin Sultanov bir müəllif kimi ona göstərilən
diqqətə görə, iştirakçılara təşəkkür
etməklə yanaşı, həm də verilən sualları
da məmnuniyyətlə cavablandırdı. Bax elə bu məqamın
özü də həmin tədbirin təkcə rəsmi bir mərasim
yox, həm də isti, səmimi fikir mübadiləsi, doğma
mühitdə görüş təsiri yaratdı. Yəqin ki,
hər kəs bu görüşdən, bu təqdimatdan xoş
bir təəssüratla ayrıldı. Və bir də hiss
olundu ki, bölgədə fəaliyyət göstərən
bu ali təhsil ocağının müəllim və tələbələri
bu qəbildən olan tədbirlər üçün həm qəribsəyiblər,
həm də onun keçirilməsində həmişə
maraqlıdılar.
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət.-2012.-21
aprel.- S.17.