"ARAZBARI"
ÜSTƏ
ƏDƏBİ
HƏYAT
Uşaqlıqdan bu musiqinin
heyranıyam. "Arazbarı" çalınanda istər-istəməz
xəyala dalıram. Niyə
"Arazbarı" adlanıb
bu, musiqi dili ilə desək,
vokal-instrumental pyes. Təbii ki, Araz çayı ilə bağlıdır.
Başqalarını bilmirəm,
amma mən onu dinləyəndə öncə musiqinin nikbin xallarını tuturam, içimdə Arazın o tayı ilə bu tayı
arasında həsrət
körpülərini və
bu taydan o taya yol alan
insan karvanını görürəm. Və birdəngbu xəyallar qırılır...
Ağ dəvənin üstə gözəl,
Gözündən
yaş xəzəl-xəzəl.
Ölüm doğulmadan əzəl,
Qəribliyi, dərdi dastan,
Yol başlayıb gedən karvan.
O karvanın iziylə yol gedirəm. Araz boyu.
Araz boyu bu nə
köçdü?
Məndən, səndən, ondan keçdi.
Göz yaşını güllər
biçdi,
Yarı bülbül, yarı xarı-
"Arazbarı".
Dayan! Ayaq saxla! Fikirləş ki, bu "yolçuluq
köhnə mərəz,
arxadan harayım yetməz..sən nigaran, yol nigaran".
Sona Vəliyevanın "Arazbarı"
şeirlər kitabını
hissiz-həyəcansız oxumaq
olmur. Ən kədərli, hətta ən nostalji şeirləri də səndə ovqat yaradır. Şeir odur ki, misra-misra
səni öz təsiri altına ala. O şeirin içində sənin də ürəyindən keçən,
amma deyə bilmədiyin misralar varsa, demək, o şeir artıq şeir yox, POEZİYADIR.
Həmişə
qadın yazarların şeirlərini oxuyanda daha çox üç mövzu ilə üzləşməli
olursan.
Sevgi (hicran, vüsal həsrəti, ümidsizlik).
Təbiət. Ana. Əlbəttə,
qadın yazarlar da Vətəndən, ömür-gün qayğılarından,
bu günümüzdən,
tariximizdən söz açırlar. Ancaq dediyim üç mövzu elə bil onların şairlik taleyinin alın yazılarıdır
(Təbii ki, bu fikri mən
qadın yazarlarımızın
heç də hamısına şamil eləmirəm).
Sona Vəliyevanın şeirləri
isə mövzuca rəngarəngdir. Budur, həmin kitabda mənim ən çox sevdiyim bir şeir: "Sərçələrin yurd
sevgisi". Şeir uzundur, amma onu
oxuyub başa çatdırandan sonra qətiyyən həcmi barədə fikirləşmirsən.
Çünki əsl şeirdə məzmunun poetik ifadəsi yetərincə olur, yəni hər misra sanki dəqiqliklə hesablanır. Nə deyir bu şeirdə
Sona xanım? Şeirdə sərçələrin,
dünyanın ən zəhmətkeş yurdçularının
(başqa ifadə tapa bilmirəm) bizə-insanlara örnək
olası həyatı,
onların birliyi, harmoniyası qələmə
alınır. Sərçələrin
aləmində də torpaq, yuva, Vətən
davası gedir. O zərif quşlar insana bənzəmək istəmirlər, çünki
onların savaşı
sonda birliyə, vəhdətə aparırsa:
Biz adam olsaq da
quşlar kimi bacarmadıq.
Tanrım, ucadan
uca Tanrım!
Sən bu dağılmaqda
olan dünyanı,
yuva quran, bala qoyan,
əzabkeş,
yurdkeş
sərçələrin
yurd
sevgisinə bağışla,
çör-çöp
sevgisinə
bağışla.
Bir oxucu kimi təbiətdən
yazılan şeirləri
maraqla oxuyuram. O şeirləri ki, orada yağış yağsın və bu yağış hardasa bir az
mənə bənzəsin.
Çünki yağışda
bir az qüssə
var, həsrət var... və həm də həzinlik var.
Sona xanımın "Bu yağış
mənə bənzəyir"
şeirini oxuyandan sonra dərk elədim ki, məndə bu fikir haçan doğub? Elə bil, bu şeiri
mən yazmışam
(şairliyim olmasa da). Bax, şeir
ona görə yazılır ki, sənin içindəki yağışı da yağdırır. Başqa
bir yağış şeiri-"Yaman uzandı bu yaz yağışı".
Doğrusu, yağış
deyəndə payız
fəsli yada düşür, yaz yağışı həmişə
"kövrək alma çiçəyini,
nar çiçəyini"
döyür. Mənə
onun kitabın sonundakı "Tənha sarı yarpaq" və "Tənha ağac" şeirləri
daha çox xoş gəldi.
Tənhalıq
insan üçün
həm ağır dərddi, həm də azadlıqdı. Dərd o zaman olur ki, tənhalıq
səni özünə
təslim edir, sənin ümidin, xəyalın və gözləyənin yoxdursa,
o tənhalıq bir boşluqdur. Amma tənha olmaq həm də şair üçün azadlıqdı, sərbəstlikdi.
Heç kəsə deyə bilmədiyin sözü tənhalığa söyləyirsən.
Sona xanımın bu iki şeiri
isə metaforik səciyyə daşıyır.
İnsan tənhalığı
ilə yarpaq tənhalığı assosiasiya
edilir.
Sarı yarpaq tənhalığı
və gücsüzlüyü
ilə insan tənhalığı arasında
paralellik var.
İnsanın içində də o tənhalıq kök salıb və günlərin birində insanın içində o
tənhalıq da torpağa düşəcək,
sonra baharda ümid kimi göyərəcək, əsir
torpaqların azadlıq
müjdəsini gətirəcək.
Bəs tənha ağac?
Salam, tənha ağac, bu boş
çöllərə
Sən hardan gəlmisən, necə bitmisən?
Nədən baş götürüb dostdan, yaxından,
Elindən, obandan niyə itmisən?
Arxa biləcəyin, dost biləcəyin,
Sevib gözlədiyin söylə,
de varmı?
Heç kimə açmaram sirrini, söylə,
Ağac da dil deyib
heç ağlayarmı?
Gəlmişəm
yanında sirdaş olmağa,
Dayanaq əl-ələ, budaq-budağa.
İçimi göynətdi çəkdiyim
dərdlər,
Gəlmişəm
yanında ağac olmağa.
Sona Vəliyevanın şeirlərində
vətənpərvərlik duyğuları içdən
gəlir, patetikadan, oxunmuş kitablardan, Vətən haqqındakı
nitqlərdən yox.
Yüz ümid becərsən birisi bitməz,
Qəlbi soyuyanı Günəş
isitməz.
Yüz dəfə diləsin Tanrı eşitməz
Sözünü
milləti əsir adamın.
İçimiz
boşaldı torpaqdan
öncə,
Sonra can göründü Vətən
yerinə.
Öncə can
sağlığı deyən
kəslərin
Torpağı bölündü bədən
yerinə.
Sağlığın,
varlığın dəyər
ölçüsü
Vətən sərhədidir, Vətən
bayrağı.
Uğrunda ölməyi bacarmadıqca
Torpaq unudacaq Vətən olmağı.
Sona Vəliyevanın şeir dili axıcıdır. Olsun ki, bəzi
şeirlərində fikrin
ifadəsində tək-tük
yerinə düşməyən
sözlər, hətta
misralar tapmaq olar, amma ümumilikdə
bu şeirlər məhz ŞEİR DADI verir.
O, hecada da yazır, sərbəstdə də.
Şeirlərində polifoniya
nəzərə çarpır.
Qəmdən də yazır, sevincdən də. Şad olduğu anları da şeirə çəkir, qüssəli,
narahat çağlarını
da. Xalq şeirindən gələn
ruhu duyursan bir sıra şeirlərində.
Bu yandan açarı mənəm,
O yandan kimdir bağlayan?
Tanrı əliylə açıram,
Dayan, a qapı
bağlayan.
Bu qapı gözüm qapağı,
İçi Vətənin torpağı.
Ürəyim yağı tapdağı,
Sən də bax, qapı
bağlayan.
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının kitaba
yazdığı ön
sözdən bir misal gətirmək istəyirəm: "bu kitabda analarımızda, bacılarımızda gördüyüm
bir Azərbaycan qadınının, Azərbaycanın
parlaq obrazı var.
Hansı yaşda olur olsun, ata ocağında
uşağa, içi
çiçəkləyən badam ağacına dönən, sönmüş
təndirləri ürək
oduyla yandırmağa
çalışan, qıfıl
tanımayan qapıları
bağlı görəndə
"qeyrət açarları"
axtaran, övladına
dilinin, torpağının
şahı-Xətai kimi
olmağı qartal uçuşunu öyrədən...Şuşaya bayraq taxan qardaş axtaran, qayğılardan yorulanda ağaca, çiçəyə dönmək
istəyən...sözləri
vərəqə göz
yaşı kimi tökülən, bir üzü gülən, bir üzü ağlayan, Allahını sevən, halal, saf bir Tanrı
adamı olan kövrək, amma mətin, kişi qeyrətli Azərbaycan qadınıdır". Mən
bu fikri nəinki ayrı-ayrı şeirlərdə, ümumən
bütün kitabın
ümumi ruhunda, poetik intonasiyasında gördüm.
Bəli, bu kitab bir
Azərbaycan qadınının,
bir ananın kitabıdır. Mirzə Cəlil yada düşür: "Anamın
kitabı". O ki qaldı konkret ANA mövzusuna. Şairənin
"Anamın əlləri"
şeirini Sona xanımın ən gözəl şeirlərindən
biri hesab etmək olar.
Oxşayım çinar boyunu,
Əlləri sehirli anam.
Əlin dərman deyilib,
Bəlkə...bəlkə, sağalam.
Çörəyi
üçkük gülüdü,
Bayram qoğalları şirin.
Təndiri soyuq alışır,
Gəzir anamın əllərin.
Payız yağışıyam, Allah,
Gözüm ovunmur, kirimir.
Öz əlim quruyan budaq,
Anamın əllərin verin.
İki əl, iki aləm,
Gözümdən
tökülən qəm.
Oxşasa rahat ölləm,
Əllərində
anamın.
"Arazbarı"
kitabını oxudum, başa çatdırdım
və birdən-birə
mərhum şairimiz İsa İsmayılzadənin
aşağıdakı misraları
ilə Sona xanımın Arazbarı ruhlu şeirləri arasında bir doğmalıq gördüm:
Qatar gedir Araz boyu,
Qadım qıvrıla-qıvrıla.
Qatar gedir Araz boyu-
Həsrətimin
paraleli.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2012.-21
aprel.- S.19.