Dustaqxananın divarları soyuduqca türkçülüyə
körüklənib yanan div
adam
Anadoluda
bir köyməzarlığına gömün məni
Və
də uyarına gələrsə
Təpəmdə
bir də çinar olursa.
Moskvadakı mənzilinin pəncərəsindən
nə Anadolu görünür, nə Kuvayyi-Milliye şəhidlərinin
məzarlığı, nə gülhanə parkında əsən
rüzgarlardan xışım-xışım
xışıldayan ceviz yarpaqları, nə də gecənin
sakitliyində uçuşan mələklərin səsi
eşidilir. Görünən və duyulan yalnız ona
yaxınlaşmaqda olan ölüm rüzgarı idi. Sabah yox, o
birisi gün... O, bu yolu sevə-sevə getmək istəyirdi -
ancaq məmləkətinə. Əklillərlə bəzədilmiş
bahalı tabutda deyil, yağışlı-çiskinli yaz
yağışında, üstüaçıq
maşında, ayna kimi açıq alnına yağış
yağa-yağa. Anadoluda bir çinar altında həmişəlik
uyumağa. Acı bir həsrətlə gülümsündü
div adam: "Heç olmasa pəncərəmdən Ankara hərbi
dustaqxanası, ya da həbsxanaların ən
qaranlığı, kameraların ən nəmlisi olan Bursa
qalası görünəydi, təki məmləkət
görünəydi".
1963-cü il iyunun 3-də XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının zirvələrindən
sayılan, bütün zamanların böyük şairi,
doğulandan ölənədək qərar tutduğu zirvədən
enməyən Nazim Hikmət dünyasını dəyişdi.
"Nobel" mükafatından imtina edən fransız
şair Jan-Pol-Sart bu ölümdən sarsılır və:
"O, əsla uyumadı, Ölüm bu xarüqəladə
insanın ilk və son uyqusu oldu" dedi. Planetin hər
yanından görünən bu ölüm vətənində
nə göründü, nə duyuldu. Sevənləri
pünhan ağladı, yoxsa sürgün edərdilər.
Ankara dustaqxanasında mavi gözlü divi dəmir
barmaqlıqlardan canlı-canlı görmək
üçün gecələr gizlin gəlib-gedənlər,
örtüyünün altında çiçək, val,
şəkər, tütün, gözləmə, bir də təsbeh
gətirənlər indi gizlin-gizlin də
ağlayırdılar bu həyat aşiqinə. Onu dəlicəsinə
sevən müğənni Semiha Bərksoy bir gecə hücrənin
paslı barmaqlıqlarından şairə isti gözləmə
atarkən "suç" üstündə yaxalanır. Səhəri
gün Ankara valisi müğənnini yanına
çağıraraq "Sən bu dəli kommunisti sevirsən
yoxsa?" deyə soruşur. "Bəli" deyir Semiha. Vali
bu səsdən dəhşətə gəlir və dəli
olur.
1930-1935-ci illərdə Bursa
qalasında yatarkən Ankarada bir neçə şair və
yazıçı Nazimin azadlığa çıxması
üçün aclıq elan edir. Yetişən nəsil onu
bitib-göyərdiyi torpaqdan köklü-köməcli
ayırmamaq üçün təşkilat yaradıb, etiraz səslərini
qaldırdılar. Onu sevənlər gah təqib edilir,
dustaqxanalara salınır, gah da Avropaya "ezamiyyətə"
göndərilirdi. Nazim Hikmətin arzuladığı
Türkiyədə nə istismarçı var idi, nə
istismar olunan. Amma nə etsin ki, onun inancına görə bu
yol sosializm, kommunizm ideyalarından keçirdi. O, Lenin car
çəkdiyi proletarizm, qardaşlıq, ağasız, qulsuz
kommunizm ideyalarına inanırdı, təkcə o deyil,
milyonlar inanırdı buna.
Rəssam, dramaturq, türk
dünyasının böyük oğlu Nazim Hikmət 1902-ci
il yanvarın 20-də İstanbulda, əsilzadə bir ailədə
dünyaya göz açıb. Körpəlyindən həm
zahiri görünüşü, həm də ağıl və
fərasətinə görə yaşıdlarından
çox fərqlənib. 1918-ci ildə İstanbul hərbi Dənizçilik
Məktəbinə daxil olur. 1919-cu ildə Türkiyənin
xarici müdaxiləçilər tərəfindən
işğalı əleyhinə yazdığı şeirə
görə məktəbdən qovulur. 1921-ci ildə Rusiyaya
üz tutan gənc Nazim 1922-1924-cü illərdə Moskvada
Şərq Zəhmətkeşləri Kommunist Universitetini
qurtarır. Bu dövr III internasionala abidə qoyulması,
"futuristlərlə imajistlər arasında
dartışmaların aparıldığı dövr idi.
Nazim olduqca saf, sadə və həddən artıq
istedadlı, eyni zamanda kommunist olduğundan Kreml onu öz məqsədləri
üçün "sevə-sevə" canına çəkdi.
Hətta Moskvanın küçələrində 20
yaşlı gənci həbsxana qəhrəmanı kimi
gül-çiçəklə qarşıladılar. Həmin
gün siyasi baxışlarına görə Nazimə qucaq
açan Moskva bir neçə ildən sonra öz
övladı Aleksandr Soljenıtsını siyasi
baxışlarına görə vətənindən qovdu,
yaradıcılığını qadağan etdi. Nazim isə
Türkiyəyə dönmək, öyrəndiyi "sosializm
və kommunizm ideyalarınının xoşbəxtliyini"
ölkəsinə də yaşatmaq istəyirdi. Bu niyyətlə
inqilabi fəaliyyətə girişir və keşməkeşli
həyatı bundan sonra başlayır. Həbsxanalar,
sürgünlər, təqiblər, maşın qəzaları,
ölümə təhdidlər və sonunda bu yaşamlardan
usanaraq Şimala qaçmaq. Həmin dövrdə Türkiyənin
yaşadığı siyasi mənzərə də Nazimin
düşüncələri kimi mürəkkəb və
qarışıq idi. İmperialist dövlətlər Sultan
Türkiyəsini öz aralarında bölüşdürmək
istəyirdi. Düşmən donanmaları İstanbul
sularında üzür, krallar ordularına "Ankaraya" əmrini
verirdi. Türkiyənin bu qaranlıq və qarışıq
tarixi hər bir türk aydınının taleyindən
keçdi. Lakin türk oğulları bundan öləzimədi,
türkçülüyə daha da körükləndilər.
1963-cü il iyunun 3-ü. Dünya
onu son mənzilə yola salmaq üçün Ankaraya deyil,
Moskvaya toplaşmışdı. Arxasınca ağlayan isə
"Qarlı qayın romanında" nəğməsi idi. Bu
nəğmədə tək övladı Mehmetin xiffəti,
Gülhanə parkında onsuzluqdan üşüyən ceviz
ağacının, sevdiyi türkülərin xiffəti, bir də
Anadolu yaylasında bəxtiyarlıqdan papağını yan
qoyub fit çalmaq həsrəti vardı. Əsərləri
bütün xalqların və millətlərin dillərinə
tərcümə olunmuşdu. Pablo Pikasso, Renato Kuttuzo, Abidin
Dino kimi dünya şöhrətli rəssamlar onun tablosunu
yaratmışlar. Böyük rəssam Turan Səlim onu
dustaqxana libasında, dəmir barmarlıqlar arasında dəli
bir görkəmdə çəkməyi daha çox sevərmiş.
Cəzaevlərinin kirli pəncərələrindən mavi
gözlü div daha gözəl, əzəmətli, daha sevimli
görünürmiş.
Nazim Hikmətin
yaratdıqlarının hər birində Türkiyə var idi.
Yaradıcılığını oxuyanlar Türkiyəni seyr
etmiş kimiydilər. Şeirlərində bütün
dünya dillərində izi görünən türk dilinin
ucalığı var idi. Latın Amerikalı şair Pablo
Neruda xarüqəladə bir sevgiylə sevrəmiş
böyük türk oğlunu. Ona Lenin mükafatı təqdim
olunarkən toplantının sonunda bu mükafata görə
heç kimə təşəkkür etmir və onu almaqdan
utanır. Çıxışını isə başdan
sonra Nazim Hikmətə həsr edir: "Nazim Hikmət
"Nobel" mükafatı almalıdır. Şairin taleyindəki
bu halal şöhrət kəsirinin suçu Türkiyənin,
öz məqsədləri üçün ona guya sahib
çıxan Kremlin və onun böyüklüyünü
görə bilməyən Nobel Komitəsinin boynuna
düşür. Nazim Hikmət o sənətkarlardandır ki,
8 cildlik əsərlərinin içərisində diqqəti cəlb
etməyən, ruhu silkələtməyən bir misra, bir
cümlə belə yoxdur".
1935-38-ci illərdə təkcə
türk aydınları deyil, bütün dünya Nazimin
azadlığı üçün
çağırışlara qoşulur. Fransa
ziyalıları adından Jan-Pol Sartr, Lui-Araqon, dahi rəssam
Pablo Pikasso bu barədə tələbnamə yazaraq Parisdəki
türk səfirliyinə təqdim edir.
Nədəndirsə XX əsrin əvvəlindən
başlayaraq vətənləri türk aydınları
üçün soyuq dustaqxana odaları olub. Onlar sevdikləri
məmləkətlərinə yalnız cəzaevlərinin
hisli-paslı pəncərələrindən baxa biliblər.
Rza Tefviq, Rza Nuran, Nihal Adsız, Ənvər Paşa, Nuru
Paşa, Adnan Menderes, İsmayıl bəy Qaspıralı, Nəcib
Fazil Qısakürək, Əhməd bəy Ağaoğlu, Əli
bəy Hüseynzadə, Hüseyn Cavid, Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə, Əhməd Cavad, Almas İldırım, Abbas
Mirzə Şərifzadə, Peyami Səfa və neçə-neçə
aydınlar. Onların üzünə yalnız dustaqxana
qapıları açıq olub. Sonra da ya Qum adasında
alnından güllələnərək Xəzərə
atılıb, tələyə salınaraq qətlə
yetirilib, ya da Adnan Menderes sayağı "Vətənə xəyanət"
maddəsilə açıq-aşkar edam edilib. Biri də qəflətən
Cem Sultan kimi şişib və ölüb. Ancaq
işığa sevdalanmış bu pərvanələr
ölümlərini də sakit qarşılayıblar:
"Olacaqsa qoy olsun, təki Vətən sağ olsun" deyiblər.
Çoxlarına vətənlərində yaşamaq deyil,
ölmək nəsib oldu. Böyük Nazim isə hələ
də vətənində bir çinar altında uyumağa həsrətdi.
Altmış ildən bir az
çox yaşayan böyük şairin
sağlığında həm özü azadlıqdan məhrum
edildi, həm şeirləri. O, hər şeyə rəğmən
həyatı dəlicəsinə sevir, yazır,
yaradırdı. Nazim şeirə nə quş civiltisi, nə
də musiqi kimi yanaşırdı. Sözə sənət
kimi, sərkərdə kimi yanaşırdı. Hər kəlməsi
yeniydi, hər misrası düşündürürdü. Ona
görə də dünya ədəbiyyatında xidməti
olan söz-sənət adamları Nazim Hikməti sənətin
divi kimi qəbul edir, onu öyrənirdilər, ona bənzəmək
istəyirdilər. O isə tək və bənzərsiz idi.
Özəl həyatı da təlatümlü keçib. Elə
heey sevib və sevilib. Qəribədir ki, həyatındakı
qadınların çoxu onu cəzaevlərindəki
barmaqlıqlardan baxaraq sevib. Qızılı saçlı,
mavi gözlü pələng həbsxanada, məhbus
paltarında, qandallı halda daha əzəmətli
görünürmüş. Gözəl üzünə həsrət
qaldığı isə "Fosforlu Cevriyyə"nin müəllifi,
dövrünün gözəl yazarlarından biri Suat Dərviş
olub. Çoxlu qadınları olsa da, tək övladı
Mehmet dayısı qızı Münəvvərdən
dünyaya gəlib.
Azərbaycana çox
bağlılığı vardı. Deyilənə görə
Bakıya gələndə şəhərdə bir gözəllik
rüzgarı əsirmiş, onu görmək üçün
hamı boylanır, o da insanlara təzimli bir sevgiylə salam
verərmiş. Onun Bakıda ilk şeirlər kitabı
"Günəşi içənlərin
türküsü" 1928-ci ildə əski əlifba ilə nəşr
olunur. Ayağı Bakıya düşdüyü gündən
Azərbaycan mədəniyyətini, sazını,
sözünü, musiqisini, bircə-bircə gəzdiyi tarixi
abidələrini öyrənir, çoxlu sayda xatirələrini
yazarmış. Hər dəfə Bakıya gələndə
"Leyli və Məcnun" operasına baxırmış.
Bir dəfə tamaşanın sonunda qəflətən səhnəyə
çıxaraq Leyli rolunun ifaçısı Rübabə
Muradovanın qarşısında diz çökür, sənətə
və gözəlliyə heyrətini gizlədə bilmir. Onun əsərləri
Azərbaycan dilində dəfələrlə nəşr
olunub, pyesləri tamaşaya qoyulub. Dünya şöhrətli
bəstəkar Arif Məlikov şairin "Məhəbbət Əfsanəsi"
pyesi əsasında eyni adlı balet yazıb. Bir çox bəstəkarlar
şeirlərinə mahnı və romanslar bəstələyib.
Sevdiyi Türkiyəsinin bir udum
havasını alırmış Bakıdan. Çox
sevirmiş Bakıda oyanmağı, obaşdan Bakının
Anadoluya bənzər küləyini ciyərinə çəkməyi.
Türkce sesler gelir
yollardan,
Karanlığı
yok eder
türkce
işığı.
Bir İzmire benzer,
bir
İstanbula.
Denizle dağ karışığı,
Daha mavi, daha ak,
Baküde uyanmak.
İki olursan burda,
iki
yurdun olur,
İki kez anlatdığı
masaldan
kurtulursun.
Ölümden soraki
diriliş
var ya,
Artıq seninçin gerekmez.
Hem yakın,
hem uzak,
Baküde uyanmak.
1963-cü ildən bəri Anadoludan əsən rüzgarlara həsrət mavi gözlü divin ruhu hələ
də pəjmürdədir.
Gülhanə parkında kimsəsiz
qalmış tənha
ceviz ağacı da həsrətlə onu gözləyir - zirvəsindən heç vaxt enməyən Nazim Hikməti.
Rəsmiyyə RZALI
Ədalət.-2012.-21 aprel.- S.22.