OXŞARLIQ
Esse
Şad-xürrəm, gözəl əhval-ruhiyyə,
iştahla nahara əyləşmişəm, bax elə indicə
"bismillah" eləyib Allah-Təalanın qismət
payından nuşi-canla yeməyə başlayacam. Nə qismətimdi
bu naharda? Bozbaş! Bir şairin bir zamanlar dediyi kimi, ən
çox döyülən, söyülən və yeyilən
milli xörəyimiz. Birdən həyət darvazası
döyülür. Kimsə gəlir. Bəlkə o uzaqlardan gəlib
qapı-qapı dilənən qaraçı qadındı -
bizim yerli camaata xas olmayan ləhcəylə qurban
olduqlarımızın birbəbir adını çəkib nəzir
istəyəcək, bəlkə ailənin falına baxacaq, hə?..
Xanım gedir darvazaya və tez də
geri dönür, 50 qəpiyi ovcumda tutmuşam, verim ki, gələn
çıxıb getsin. Yox, o əlüstü mənə
him-cim edir:
- Özün get, səni istəyir.
- Kim? Tanışdı? Qonşudu?
Və evə niyə gəlmir?
- Yox, Yox tanımadım.
Çıx darvazaya görəcəksən kimdi.
Xarici maşın dayanıb. Zahiri
görünüşü heç yatsam da yuxuma girməyən,
müasir dəblə geyinib - kecinən, başında
bahalı molla papaqlı bir vücud. Əlində təsbeh
Görüşürük və
başlayır tanımaza-bilməzə mənim mədhimə,
heç xoşlamadığım moizəyə:
- Sizi küçənin o
başında nişan veriblər - oxumuş, ziyalı
adamsız, mömin bəndəsiz.
İslam dini, müsəlmanın
müqəddəs borcu, təqva yolu, ibadət əhlinin savab əməlləri,
daha nələr, nələr... Qısası, ucun alıb,
ucuzluğa gedir. Hövsələm daralır:
- Eşidirəm əmioğlu...
Buyurun, bizə görə qulluq... Bəlkə nahara
qonağımız olasız?
- Süfrəniz bol olsun. Mən gəlmişəm...
Sözünü yarımçıq qoyur, məni
maşının arxa oturacağına yönəldir. Əl
atıb portret şəkillərdən birini
götürür, uzadır mənə. Lap yaxından, diqqətlə,
maraqla baxıram. Təxminən 20x30 nisbətində portretdi,
çərçivəsi də gözəldi?
Təəccüblənir, sirr
açılmış kimi astaca, pıçıltıyla
deyir:
- Bıy, tanımadız? O gözəgörünməzin
- Həzrəti Əlinin - qurban olduğumun şəklidi də,
bax ey, nur yağır çöhrəsindən... öpür
şəkli, bir andaca ah çəkir, ağlamsınır:
"Aduva qurban olum, ya Əli".
- Hə, qaranlıq, mübhəm məqam
axtarmağa dəyməz. Hər şey məlumdu. Hansısa
kino - serillarda canlı obraz kimi görmüşəm onu...
"Qonaq" əzilib-büzülür:
- Qiyməti 50 manatdı,
görürəm mömin bəndəsən, 10
çıxaram.
Əlimə alıram, adicə
insan şəkli, amma deyəsən üstündə işlənilib.
Kserekopiyadı.
- Sağ ol, qardaş, sonra gətirərsiz.
Gələn ayın əvvəlində. İndi əlim
aşağıdı...
Qırsaqqız olub
yapışır?
- 5-də çıxıram.
- Almıram!
Dirəşir, utanıb-çəkinmədən
valın o biri üzünü çevirir. Bayaqdan məni
mömin, Əli aşiqi sayırdı, indi müsəlmançılığa,
şiə məzhəbinə nabələdliyimə görə
prikola tutur:
- Heyf, heyf zənnimə... Elə
sizin kimilərin ucbatından din-islam gedir əldən də...
Sözümüz çəpləşir,
hövsələm tükənir, daha hisslərimi cilovlaya
bilmirəm:
- Əəə, sürüş
burdan! Rədd ol
Milləti avam yerinə qoyan dələduz!
Həyət qapısını
çırpıram, evə gəlirəm.
Qırmızı işıq
yanır-sönür. Darvaza arxasından bizim mükaliməmizə
qulaq asan xanımım mızıldanır:
- Nahaq qovdun onu... Gərək
alaydıq o şəkli.
Asardıq qonaq otağının
baş tərəfindən.
- Kəs səsüvü! Get öz
işinlə məşğul ol!
Qızdır bozbaşı! Evin hər
yanında mənim, sənin, oğlumun, qızımın, nəvəmin
şəkli olmalıdı! Bildin?!
İstəyirsən Həzrət -
Əlini canlı insan kimi görəsən, lap söhbətləşəsən,
get mənim doğma kəndimə - Cürəliyə. Gör
Qurbanı də...
Mətbəxi səliqə-səhmana
salır Zərifə. Birdən o biri otaqdan səs gəlir
qulağıma. Birincidə oxuyan Əjdər gülür.
Noolub ona, niyə öz - özünə gülsün?
Dəli olub?
Zərifə təəccüblənir
soruşur:
- Ədə, məktəbdə
noolub, nə yaduva düşüb ki, öz-özüvə
pıqqıldayırsan?
- Heç nə,
ay ana, bir kişi var ey,
uşaqlar ona "dəli Qurban" deyirlər. Gəlmişdi
məktəbimizin arxa
tərəfinə. Toplaşmışdıq
başına.
- Pis-pis söz deyirdi?
- Yoox, söyüş söymürdü,
biədəb hərəkət-zad
eləmirdi. Ağzına
nə gəldi danışırdı, piləyirdi...
Biz də heç-zad başa düşmürdük.
Zərifə
hiss etdi ki, Əjdər birinci dəfə görür Qurbanı.
- O, niyə heylədi, ana? Elə bil ağlı
yoxdu... Nə təhərdi o? Babam yaşındadı, amma babama, qoca kişilərə
bənzəmir. Başının,
üz-gözünün tükü
at quyruğu kimi nə uzunluğa. Sinəsin, kürək-başın
tük örtüb.
- Sən heylə şeylərə
fikir vermə, Əjdər. Dərsini öyrən, əlaçı
ol.
Uşaq marağı hələ soyumayıb deyəsən:
- Ana, deyirəm
dəli heylə olur də... bir oğlan var idi, tutmuşdu
əlindən, ağlayırdı,
yalvarırdı ona:
- "Baba sən
Allah get evimizə. Uşaqlar
səni lağa qoyur..."
Zərifə mətbəxdən çıxıb
gəldi Əjdərin
yanına və söhbətə nöqtə
qoydu:
- Hər kəndin öz dərdi-səri var, oğul. Qurban da bizim camaatın
dərdi-səridi, bildin?
- Bə niyə heylə olub o kişi? Heç pis adama oxşamır... Heç kəsi vurmur, söymür, qucaqlayır uşaqları,
yalvarır, bəzi-bizə
sözlər danışır.
Hay nə bilim, allahı çox istəyin, müəllimi çox istəyin, ata-ananızın sözünə
baxın, çörək
yeyəndə "bismillah"
deyin...
Zəifə bələd idi kəndin bu qeyri-adi bəndəsinə.
Hərdən evdən
çıxıb hara
gəldi üz tutan Qurbanı uşaqları qoymurdu rayona, başqa yerlərə gedib-gələ.
Nəzarət eləyir, dilə tutub, yalvar-yaxar edirdilər ki, elə Cürəlidə bu ətraflarda hərlənib-fırlansın, necə
olsa tanıyırlar, danışığına, uzun-uzun
qeyri-adi sözlərinə
məhəl qomurlar.
Zərifə bəlkə on dəfə
Qurbanın qız-gəlinlərlə
necə söhbətləşməsinin
şahidi olmuşdu. Çərənləmir, yava-yava,
biədəb söz çıxmır dilindən.
Haqq üçün heç kəs deyə bilməz ki, Qurban kiməsə
böhtan atdı, kimisə şərlədi,
hökümətin, aşıb-daşan,
qapısında iki xarici maşın dayanan filankəsin arxasınca hədyan-mədyan
söylədi.
Bəs kimdi o? hardan gəlib, hara gedir?
Uşaqlığı,
cavanlığı necə
imiş? Niyə havalı-havalı danışır?
Bəs niyə yas təziyyələrində
mollalar onu görəndə özlərini
yığışdırırlar, "buyur, buyur, Qurban
kişi, keç yuxarı başa" deyirlər?
Zərifə -
bu cavan gəlin eşitmişdi ki, Əsnayı adlı qız yeznəsi Əlisahibin qoltuğuna sığınmağı,
onun qazancına göz tikməyi özünə rəva bilməyərək kolxoz bazarında qoşulur alverçi qadınlara və başlayır çak-çuk eləməyə.
Göy-göyərti, mer-meyvə
alıb-satmağa. Və
bir gün kəndə xəbər yayılır ki, Əsnayı kiməsə
qoşulub qaçıb...
Sonra taleyi gətirməyib cavan gəlinin, üç il ötməmiş, qucağında bir oğlan uşağı-bax,
bu Qurban təzədən qayıdır
yeznə qoltuğuna, təzədən çıxır
bazara, çak-çuk
eləməyə. Beləcə,
illər ötür, Əsnayı Qurbanı araya-ərsəyə gətirir.
Yeniyetməlik zamanı
Qurban oğru gədə-güdəyə urcah
olur. Toyuq-cücə qoyun-quzu oğrusu təki onu həbs
eləyirlər. 4 il türmə həyatı yaşayır. Kalonlarda kimlərlə cur imiş,
kimlərlə hansı
yola, əmələ qurşanıbmış, bunları
Qurbanın özündən
savayı bilən nə gəzir.
Hə, burası diqqət çəkən, hətta
çoxlarını təəccübləndirən
odur ki, "dəli, havalı" adlandırılan bu Adəm övladı, türmədə çox
güman, ola bilsin, qəlbən, ruhən Ulu Yaradana aşıq olmuş, təqva yolunu tutmuş insanların əhatəsinə
düşərək əsl
mömin bəndəyə
çevrilmişdir. Bütün
hərəkətlərində, qeyri-adi söhbətlərində
günah, murdar işlərdən uzaqda dayanır Qurban.
20 ildən çoxdur
başının, üzünün, sir-sifətinin
tükünə əl vurmur, tez-tez yuyunur, daranır və
ayda bir-iki dəfə bütün bədənin az qala yarısını
örtən saç - saqqallının ucunu
qayçılayır.
Nədir o kişinin dəliliyi,
havalılığı? Kənd əhlindən eşitdiyim mətləblərin
bir neçəsini dilə gətirirəm:
... İbadətindən,
oruc-namazından qalmaz... Ötən il iyul ayının sonunda,
Ramazan ayının axırlarında kəndə hay
düşdü ki, bəs Qurban yoxa çıxıb.
Axtardılar, gəzdilər, gördüm deyən olmadı.
Havasatın sərinində o yenə peyda oldu. Hardaymış
görəsən? Özlərinin hovuzunda, hərarətin
yüksəkliyinə dözə bilməyib, giribmiş suya...
Uşaqlar həyətin qırağında balaca hovuz düzəltdilər
ki, Qurban istidən daldalansın.
Bir dəfə
sayıqlayırmış: "Gecə ağ atlı, ağ
saqqallı Xıdır peyğəmbər qonaq gəlmişdi
bizə. Dəstəmaz alıb, namaz qıldı bizim həyətdə.
Mənə dedi: "bura pak, təmiz məkandı,
çünki burda əsl məhəbbət, sevgi var: təzə
evlənənlər arasında bircə dənə də
ayrılma, boşanma yoxdur".
Gəl Qurbanın
sayıqlamasına şəkk elə. Həqiqətən
Cürəlidə toy çaldırıb evlənənlərin
izdivacı, şükür, pozulmayıb. Eşq olsun ismətli,
namuslu qız ərə verən, hörmətlə, izzətlə
gəlin saxlayan analara!
... Qurban söyləyir: sənin qəlbin
Allahın evidir, ora başqasının daxil olmasına imkan
vermə!
Əhsən belə dəliyə!
... Ağac altında oturub, yerə
baxır və nəsə danışırmış. Elə bilirlər,
budu ha, havalanıb yəqin. Soruşublar:
"əşi, ay rəmətliyin
nəvəsi, kimnən
danışırsan?" "Dostumla", "Hanı bə dostun?", "Bax budu dostum
- qara torpaq. o, bircə mənim yox, hamının etibarlı, sədaqətli
dostudu".
Gəl bu düşüncə sahibinə havalı de!
... Qurban seyidləri görəndə
yalvarırdı, əllərini
öpür, dua edirdi onlara. "Bizim övliyalarımız,
əsabələrimizdi" deyirdi. Hətta Mir Qasımın qulağına
pıçıldayıbmış ki, mənim yeməyimə zəhər
qat, qoy sənin əlinlə o dünyalıq olum. Axı imam Əlini də övliyaları zəhərləyib cənnətə
göndərib. Son vaxstlar
fikrini tamamilə dəyişib o, daha doğrusu, seyidlər, imam
övladları ilə
rastlaşarkən, yalvarıb-yaxarmır,
əksinə tüpürür
belələrinə. Soruşurlar:
ay Qurban nooldu, niyə bu məzlumu
- Kərbəlalara tüpürürsən
indi? Cavab verir: Axmaq, iyrənc
adamlarmş... Bilmirdim,
demə göz zinasına mübtəlaymışlar:
yaxası-başı, qol-qıçı
açıq qadını,
qızı həris baxışlarla süzür,
tamah salırlar onlara... Şorgözdülər
bu seyidlər...
Son sözümə
inanın, zərrə
qədər şəkk
etməyin ki, gözəl, yaraşıqlı,
heç kimə bənzəməyən insandı
Qurban. Yerişi, duruşu, hərəkətləri
elə bil kinoserialda görünən
imam Əlidi. Şüurun
lap alt qatında düşünür,
hiss edirəm ki, bəs beləcə "havalı-havalı" danışan
bu adam imamın
kənddə peyda olan prototipi, oxşarı deyilmi?
Əlibala Rəhimov
Ədalət.-2012.-24
aprel.- S.6.