Axundovun Azərbaycan ədəbiyyatında rolu
Bizə
ikinci Axundov
lazımdırmı?
2012-ci il TÜRKSOY çərçivəsində
"Mirzə Fətəli Axundov ili" elan olunub. Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində özünəməxsus yer
tutan dahi dramaturqumuz haqqında qələm adamlarının
fikirlərini öyrəndik.
Gənc yazar Əsəd Qaraqaplan
düşünür ki, Axundov milli ədəbiyyatımızın
əsasını qoyub: "Axundov Şərq ədəbiyyatını
Azərbaycan ədəbiyyatına çevirən adam idi. Yəni
bizim o günə kimi əsasən Şərq ədəbiyyatı
kimi tanıdığımız ədəbiyyat, Axundovdan sonra
milli ədəbiyyata çevrilməyə başladı. Həm
də janr, üslub, düşüncə baxımından da
milliləşdi. Əslində bu proses - Şərq ədəbiyyatından
Azərbaycan ədəbiyyatına keçid çoxdan
başlamışdı. Aşıq şeirlə və bir
neçə başqa müəlliflər bu prosesi
başlamışdı. Amma kompleks halında deyildi. Axundov
bunu tamamlayıb milli ədəbiyyatın fundamental əsasını
qoydu. Axundov həm də çürük mental
düşüncənin, cəhalətin və bu kimi
anlamsız şeylərin kökünün kəsilməyə
başlayan ilk klassik idi. Bir incə məqamı demək istəyirəm.
Axundovun böyüklüyü onun bu yolun səhv olduğunu
bilə-bilə getməsi idi. Necə ki eyni yolu gedənlərin
də necə bir yalnışlıqda olduğunu sonralar
hamımız gördük. Amma bütün bu tabuları,
çürük mental dəyərləri, cəhaləti və
s. məhv eləmək üçün bu "səhvləri"
mütləq etmək lazım idi. Axundov da buna getdi. Halbuki
özü də klassik üslubda başlamışdı və
böyük bir "klassik" ola bilərdi. Axundov Azərbaycan
ədəbiyyatının klassiki yox, özü, yolu oldu.
Hamı "onun üstündən keçib" gəldi.
Bunları nəzərə alsaq bizə ikinci Axundov lazım
deyil. Bizə indi Füzuli heç lazım deyil. Elə
başqaları da. Bizə az-çox Əhməd bəy
Ağaoğlular lazımdı demək istəsəm də,
heç o da lazım deyil. Əslində onlar lazım
olduqlarını eləmiş və vaxtında "lazım
olublar". Bizə indi canlı tanıdığımız və
dəyər verdiyimiz adamlar olduğu kimi lazımdı. O birilər
zatən var. Hər şeyi və hər kəsi artıq
öz adıyla çağırmaq vaxtıdı. Yenilikdən
danışarkən hətta Axundovlara da gərək
duyulmamalıdır. Azərbaycana indi Axundov yox, bizlər
lazımıq."
Gənc yazar Şəbnəm
Karslı düşünür ki, Axundov hələ də
öz layiqli qiymətini almayıb: "Axundovun haqqı və
dəyəri verilməyib. Onu Azərbaycan ədəbiyyatında
və publisistikasında ilk islahat
çağırışçısı və ən ciddi tənqidçi
hesab etmək olar. Təkcə "Kəmalüddövlə məktubları"
kifayət edir ki, onun aydın siması Azərbaycan
üçün dəyəri açıq
görünsün. Yazdığı əsərlərin
dövrünü nəzərə alsaq sözün həqiqi
mənasında mütəfəkkir olduğunu görərik.
Azərbaycanda Axundov qədər islahatçı ikinci bir
yazıçı tanımıram. Azərbaycanda ikinci Axundova
ehtiyac yoxdur. Ümumiyyətlə heç nəyə ehtiyac
yoxdur, mən bu mövzuda çox pessimistəm. Nə deyirsiz
deyin, nə yazırsız yazın, amma heç nəyin hədəfə
toxunacağına inanmıram. Özümüz
yazdığımızı özümüz oxumağa davam
edəcəyik. Axundovu orta məktəb tədrisi vasitəsilə
bütün ölkə oxuyub, bir xeyri yoxdur ortalıqda,
ikincisini, üçüncüsünü lap minincisini də
yaradıb oxutdurmağın bir xeyri olmayacaq."
Yazar Oktay Hacımusalı hesab edir
ki, Axundov bənzərsiz qələm adamı olduğu
üçün "ikinci Axundov"un ortalığa
çıxması da mümkünsüzdür: "Mirzə
Fətəli Axundovun ədəbiyyatımızda yeni bir
eranın başlanğıcını qoyan görkəmli bir
dramaturq, nasir, tənqidçi və filosof olması qətiyyən
şübhə doğurmayan danılmaz həqiqətdir. İndinin
özündə də Axundovun zəngin, rəngarəng ədəbi
irsindən faydalanmaq, öyrənmək çox vacibdir. Ədəbiyyatşünaslıq
elminin, nəzəri-estetik fikrin, ədəbi tənqidin təşəkkülündə
və formalaşmasında çox böyük xidmətləri
olan bu dahi mütəfəkkirin əsərləri, nəzəri-estetik
fikirləri yeni tarixi şəraitdə belə öz əhəmiyyətini
itirməmiş, əksinə, xüsusi bir əhəmiyyət
kəsb etməyə başlamışdır. "Kəmalüddövlə
məktubları" fəlsəfi traktatında Axundov Kəmalüddövlənin
məktublarından bir vasitə kimi istifadə edərək
xalqın maariflənməsi, dünya mədəniyyətindən
xəbərdar olması, onun öz azadlığı
uğrunda mübarizə aparması, zəlilliyə, köləliyə,
yaltaqlığa, riyakarlığa, nifaqa, məkrə, hiyləyə,
qorxaqlığa, iküzlülüyə qarşı
çıxması üçün yeni tipli ədəbiyyata
böyük ehtiyac olduğunu söyləyirdi. Müasirlərinin
əsl poeziyanın mahiyyətini anlaya bilməmələri onu
narahat eləyir və dahi mütəfəkkir poeziya necə
olmalıdır sualına cavab axtarırdı. O, "müəyyən
vəzn ilə bir-birinin yanına düzülən, sonları
qafiyələndirilən, məşuqələri əsli
olmayan sifətlərlə vəsf edən, bahar, payız fəsilləri
qeyri təbii təşbehlərlə təsvir olunan" şeirləri
çox əhəmiyyətsiz və zərərli hesab edirdi.
Mirzə Fətəli "poeziyanın məzmunu nəsr əsərlərinin
məzmunundan qat-qat təsirli olmalıdır" qənətində
idi. Mirzə Fətəli ibarəbazlığı, yersiz
şişirtmələri, real həyatdan qaynaqlanmayan bənzətmələri
qətiyyən bəyənmir və belə hesab edirdi ki,
"Poeziya həqiqətə uyğun, mövcud vəziyyətlə
əlaqədar olan yüksək keyfiyyətli, şənləndirici
və ya kədərləndirici hekayə və şikayətdən
ibarət olmalıdır ki, hər kəsin könlünə
yatsın və ona təsir bağışlasın".
Axundov bədii əsərlərin dilinin ibarələrdən
təmizlənib canlı danışıq üslubunda
olmasını ona görə arzulayırdı ki, bu əsərləri
oxuyan və dinləyənlər müəllifin əsas məramını
anlaya, oradakı fikir və mülahizələrdən bəhrələnə,
hadisələrdən ibrət götürə bilsinlər.
Axundov fanatizmin düşməni olmuşdur, Allahın yox.
Axundov təqlidin düşməni olmuşdur, Füzulinin yox.
Mən düşünürəm ki, ikinci Axundova ehtiyac yoxdur.
Birincinin yolunu davam etdirsək bəsimizdir."
Yazar Babək Göyüş
düşünür ki, Axundov kimi dahilər hər xalqın
tarixində yalnız bir dəfə zühur edir : "Axundovun
yaratdığı əsərlər təkcə
keçmişimizlə deyil, elə bu günümüzlə
də həmhahəngdir. Sadəcə M.F.Axundovun ədəbi
irsinə bir ədəbiyyatşünas və pedaqoq kimi dərindən
bələd olan Firudin bəy Köçərlinin onun
yaradıcılığı haqqında qələmə
aldığı bir sitatı xatırlatmaqla bu mövzuya son
qoymaq olar. "Komediya yazmaq hər bir ədibin işi deyil. Ədəbiyyatın
bu növündə əsərlər vücuda gətirmək
üçün elm və savabdan başqa təcrübə,
bilik və millətin məişətinə ətraflı bələdiyyat
dəxi lazımdır. Bunlardan əlavə fitri bir istedad və
yaradıcı bir qüvvə, bir təbii-füsunsaz,
bistilahi-türki "Allah vergisi" lazımdır ki, bir
yandan görüb-eşitdiyini götürüb yetirə
bilsin və bir tərəfdən öz fikrü xəyalatı
ilə yoxdan var etsin". Bəli, bu "allah vergisi", yoxdan
vücüda gətirmək qüvvəsi Mirzə Fətəlidə
var imiş... Bunu təsdiq edən ədəbi faktlar -
xalqın qan yaddaşı ilə sıx bağlı olan
yaradıcılığının müxtəlif biçimli
janrları - atalar sözləri, lətifə motivləri və
ya lətifə, qaravəlli nümunəsi, xalqın aforistik
leksik fondunu təşkil edən folklor inciləridir.
Bu gün Azərbaycana ikinci Axundov
hökmən lazımdır. Azərbaycana nəinki ikinci
Axundov, elə ikinci Füzuli, ikinci Nizami, ikinci Nəsimi, ikinci
Mirzə Ələkbər Sabir, ikinci Üzeyir Hacıbəyov
da lazımdır. Ancaq təəssüflər olsun ki, öz
üslublarına görə öz xalqının
yaddaşına hopmuş dahilər yalnız bir dəfə
doğulur və elə bir dəfə də ölür."
Rəssam və yazar Fərhad
Yalquzaq bu gün Axundov kimi ziyalılara çox ciddi
ehtiyacımız olduğunu deyir: "Bilirik ki, Mirzə Fətəli
ilk olaraq dini təhsil almışdı, çünki o zaman
çağdaş elmləri öyrənmək
üçün Azərbaycanda təhsil ocağı yox səviyyəsindəydi
və çocuqlar yalnız mədrəsə səviyyəsində
təhsil ala bilirdilər. Bu təhsil də onların
gözünü inkişafa və tərəqqiyə
bağlayırdı. Mirzə Fətəli də öz
zamanının bir çox insanları kimi ruhani olmaq istəyirdi,
ancaq Mirzə Şəfi ilə tanışlığı onu
bu düşüncədən tamamilə
daşındırdı. Mirzə Şəfi ona dünyəvi
elmlərdən danışdı, dinin, xurafatın
insanların beynini necə zəhərlədiyini anlatdı.
Getdikcə dindən daha çox uzaqlaşan Axundov rus dilini
öyrənmiş və bu dilin sayəsində dünyəvi
elmlər haqqında çoxlu sayda kitablar oxumuşdu. Sonradan,
o öz dram əsərlərində altını çizərək
elmləri öyrənməyin nə qədər faydalı
olduğunu göstərmişdi və hər cəhddə
övladlarını mədrəsələrə yönəldən,
onların ruhani, molla olmasını istəyən adamları tənqid
atəşinə tutmuşdu. Öz zəmanəsi
üçün Axundovun yazıları və
düşüncəsi çox təhlükəli idi - onu ya
anlamaq istəmirdilər, ya da həddindən artıq
yaxşı anlayıb qarşısını almaq istəyirdilər.
Axundov öz əsərləri ilə insanlara
düşünməyi aşıladı, onların gözlərini
açdı... Ədəbi düşüncənin
inkişafı ağılın gözübağlı dini
fanatizm üzərində qələbəsi deməkdir. Nə
yazıq ki, Axundov idealları, onun içini yandırıb
parçalayan cahillik tarixin yaddaşına gömüləcək
səviyyəyə gəlib çatmadı, 200 il bundan öncə
olduğu kimi, bu gün də aktualdır. Bu
günümüzdə də Axundovu gözü götürməyənlər
çoxdur, çünki bu gün də,
ağılını inkişaf etdirib yüksək əqli mədəniyyətə,
uzaqgörən düşüncəyə, sağlam analiz etmək
qabiliyyətinə malik olan adamlar onları istismar edən
zümrəyə lazım deyil.
Bu gün bizə Axundov hər
zamandan daha çox lazımdır. Ancaq nə yazıq ki,
dünyanın belə inkişaf etdiyi bir dönəmdə bu
məsələ bizdə hələ də aktualdır. Deyirlər
ki, Avropa ölkələri sivil inkişafda bizdən 200 il irəli
gedib, deməli, məntiqnən götürsək biz hələ
200 il onların arxasınca sürünməliyik ki, bəlkə
bir balaca ölkəmizi və xalqımızı inkişaf
etdirib dirçəldə bilək. Axundov bizim bu
günümüzü görsəydi yerindəcə infarkt
keçirərdi. Onun səviyyəsində insanları maarifləndirəcək
adamları bu gün barmaqla saymaq olar... bu da çox azdır.
Bu gün bir başqası "Kəmalüddövlə məktubları"
yazsa, İrandan gələn bir fitvayla arxadan
bıçaqlanmayacağına kimsə zəmanət verə
bilməz... və bu iyirmi birinci əsrin Azərbaycan
reallığıdır. Nə yazıq ki, bu günkü gənclik
də, tam on doqquzuncu yüzilin toplumu kimi, Axundov fikirlərini
top-tüfənglə qarşılayır. Yəni: söz
vermişəm: bütün varlığımla orta əsrlərdə
ilişib qalacağam, inkişaf etməyəcəyəm, yeni
heç nə öyrənməyəcəyəm! Deyilən hər
yeni sözə şəbədə qoşacağam, hər
yeni kitabın üstünə dini kitablarla gedəcəyəm!
Hər yeni düşüncəli adamı kafir, məlun,
cahil, satqın elan edəcəyəm! Heç bir kitabı
oxumayacağam, bütün kitabların söylədikləri
və söyləyəcəkləri artıq bir kitabda var, həyatımın
sonuna qədər yalnız o kitabı oxuyacağam, ordan ibrət
götürəcəyəm, çocuqlarıma da o kitabda
yazılanları öyrədəcəyəm! Söz
vermişəm: mən heç zaman ayılmayacağam!
Başımı yerdən qaldırmayacağam! Söz
vermişəm- kölə doğulmuşam, kölə də
öləcəyəm!"
"Asif Ata Ocağı"nın
Yükümlüsü İşıqlı Atalı
düşünür ki, Axunovun ədəbi-fəlsəfi
konsepsiyası olmayan cəsarətli fəlsəfəçidir:
"Çağına görə Mırzə Fətəli
Axundovun hünərli yazarlığı,
davranışları olub. Ancaq onun ayrıca, bənzərsiz
olaraq Azərbaycan ədəbiyyatına, ictimai fikrinə
möhtəşəm yaradıcı təsirinin olması qənaətini
qəbul etmirəm. Belədə müəyyən sahələrdə
Axundovun birinciliyini əsas götürür, ondan sonra bu sahədə
qazanılan ugurları onun adiyla bağlayırlar. Ancaq birinci
olan həm də bənzərsiz olmalıdır. Axundovun
dramaturgiyasında bənzərsizlik, həyatdan
üstünlük məqamları, gərgin, insanı yaradan,
həyatla üz-üzə qoyan, həyatı yenən məqamlar,
dahi konfliktçilik yoxdur. Ancaq Hüseyn Caviddə, Mirzə Cəlildə
və Cəfər Cabbarlıda dediyim cəhətlər əsasən
aparıcıdır. Dramaturgiyada məncə, əsas olan
budur. Dahilik- bənzərsizlikdir. Axundovla Əbədi Sabahlara
getmək mümkün deyil. Onun özündən sonrakı Azərbaycan
ictimai mühitinə təsir edən, yəni ömürləşən,
sabahda qalacaq ədəbi-fəlsəfi tənqid konsepsiyası
yoxdur. "Kəmalüddövlə məktubları" fəlsəfi
əsər deyil, ancaq cəsarətli publisistikadır. Axundov
fiilosof deyil, çünki özünün
yaratdığı fəlsəfəsi yoxdur. Ancaq onu
istedadlı fəlsəfəçi saymaq olar. Axundovu faciəvi
sayıram, ona görə ki, özünün yolu yox idi.
Əvvəla, hər kəs
özüdür. Özü olan isə bənzərsiz deyilsə,
deməli, var olmayıb. Var olmaq üçün isə
yalançı böyüklərdən xilas olmalıyıq.
Bizə ikinci Axundov yox, özünəməxsus, xəlqi
qüdrəti aqibətində yaradan və dediyi kimi
yaşayan, zamandan üstün olan şəxsiyyətlər gərəkdir.
Asif Atanın Ocağı bu cür ölçünü
yaradır və halında təsdiq edir."
Cəlil
Cavanşir
Ədalət.-2012.-7
avqust.-S.4.