Şeyxülislam
Allahşükür Paşazadə: "Bir növ
özümü qurban verirəm"
"Azərbaycanda heç bir
şey gözlənilmir, gözləməsinlər də
Avqustun 26-da Qafqaz Müsəlmanları
İdarəsinin sədri, Şeyxülislam Hacı
Allahşükür Paşazadənin 63 yaşı tamam olur. Bu
münasibətlə ANS PRESS-in müxbiri, Hacı
Allahşükür Paşazadə ilə görüşərək
ondan eksklüziv müsahibə götürüb. "Ədalət"
qəzeti həmin müsahibəni təqdim edir.
-Ömrünüzün 63-cü ilinə qədəm qoyursunuz. Amma biz 22 il əvvələ, 20 Yanvar hadisələrinə qayıtmaq istərdik. Ona görə ki, sovet qoşunları Azərbaycana girəndə xalqın arxasında dayanan yeganə adam siz idiniz. Azərbaycanın çox ümidsiz vəziyyətdə olduğu ağır günlərdə məhz siz Mixail Qorbaçova məktub yazdız. Bu gücü haradan almışdız
-Bismillahir Rəhmanir
Rəhim. Hər hansı bir nailiyyətə çatmaq
üçün, bir məsələni həll etmək
üçün əvvəlcədən həyati təsirlər
olur. 1990-cı il 20 yanvarda baş verən hadisələrdə
M. Qorbaçova yazdığım etiraz dolu məktub-müraciətin
ərsəyə gəlməsində əlbəttə ki, mənə
təsir edən müəyyən qüvvələr, amillər
var idi. Bu təsirlər təkcə 20 yanvarda
olmamışdı, sözsüz, onun təsiri çox
böyük oldu. Çünki şəhid olanlar, yaralılar
hamısı buraya - Təzə Pirə gətirilirdi. Meyitlər
burada yuyulub, kəfənlənirdilər. Onların bədənlərindən
çıxan güllələr, qanlı paltarlar,
tırtıllar altında qalmış
uşaqlarımızın ayrı-ayrı bədən hissələri,
anaların ahu-naləsi, ağlaşması, insanların nifrəti...
Çox dəhşətli gecə idi... Bunu təsəvvür
etmək çox çətindi. Meyitlərin ardı-arası
kəsilmir, kəfən-tabut çatışmır... Camaat
evlərindən taxta-mismar, kəfənlik ağ parçalar gətirirdilər.
Çünki imkan yox idi. Meyit 5 olar, 10 olar, daha 150 meyiti bir
gündə yuyub-kəfənləməyə hazır deyildik.
Həmin gecə öz əcəli ilə vəfat edənlər
də az deyildi. Bunlar hamısı insana təsir etməyə
bilməz. Fəqət, deməzdim ki, təsir təkcə
bunlar idi. Mən axı
həm də sovet dövrünün, kommunist rejiminin dini lideri
olmuşam. O zamanlar mənim kimi Şeyxülislamların
başına az oyunlar gətirmirdilər, bizi çox incidirdilər.
M. Qorbaçova etiraz məktubunu yazmaqda 70 il boyunca Sibirdə
sürgün edilmiş möminlərimizin acı taleyinin də
təsiri az olmadı. Rəhmətlik atam
danışırdı ki, o dövrdə kimsə rəhmətə
gedəndə meyit namazını qılmağa molla
tapmırdılar. Sovetlər zamanı hökm sürən
Allahsızlıq dövründə həm məscidlər
yıxıldı, həm də insanların mənəviyyatını
məhv etdilər. Və gəlib 20 Yanvar hadisələrinə
çatanda isə, mən adi vətəndaşlardan daha
çox təlatümə gəldim. Çünki mənim
kimi dini liderlərin məhvi 70 ildir davam edirdi. Amma
özünü sülhsevər dövlət kimi
tanıtdıran Sovetlər birliyinin xalqı
açıq-aşkar öz tankının altına atması,
öz vətəndaşına güllə atması şəxsən
mənə və mənim yanımdakılara öz təsirini
göstərməyə bilməzdi. O vaxt mənim də
içimdə elə bil təlatüm yaranmışdı ki,
səsimi çıxarmaya bilməzdim, susa bilməzdim.
Sözlərimi deməyə bir hədəf var idi, o da Sovet
dövlətinin, kommunist rejiminin başında dayanan Mixail
Qorbaçov idi və mən o məktubu yazdım.
-O
dövrdə SSRİ hələ dağılmamışdı
və KQB-nin gücü yetərincə idi. Qorxmadınız?
-Bilirdim ki, məni öldürəcəklər
və bundan heç qorxmurdum. Hər şeyi göz
önünə almışdım. O vaxta kimi dini liderin
dövlət rəhbərinə, həm də SSRİ kimi
dövlətin rəhbərinə belə müraciəti hələ
olmamışdı.
Biz dindarlar o dövrdə dövlətin
ikinci dərəcəli vətəndaşları
sayıldığımızdan mənim reaksiyam onlar
üçün gözlənilməz oldu. Onlar siyasətə
əl atdılar və 20 yanvarda baş verənləri
İslam inqilabı kimi qələmə vermək
üçün taktika işlətmək istədilər. Hətta
SSRİ-nin rəhbərlərindən biri olan Yevgeni Primakov mənə
dövləti idarə etməyi öz əlimə
götürməyi təklif etdi. Məqsədləri məni
tora salmaq, öz törətdiklərinə dini
çevriliş donu geyindirmək idi. Biz bunu başa
düşdük və mənım onlara cavabım belə
oldu: "Mən din adamıyam, dövlət adamı deyiləm.
Mənim 2 rükət namazım sənin verdiyin dövlətdən
daha artıqdı".
Bu hadisələrdən sonra öz
ailəmə vəsiyyətimi də etmişdim. Elə olurdu
ki, uşaqlarıma deyirdim ki, darıxmayın, atanız qəhrəman
kimi öləcək, mənimlə qürur duya bilərsiz.
Uşaqlarım da gözləri yaşlı mənə
baxırdılar və hər şeylə
razılaşırdılar. Demək istəyirəm ki, ailəliklə
hər şeyə hazır idik.
Hətta o dövrdə qəzetlərin
birində şəhidlərin şəkillərini dərc eləmişdilər,
mənim şəklim onların arasında var idi. Yəni bu o
demək idi ki, gec-tez mən də şəhid olmalıyam.
-Bəs
necə oldu ki, sizi sağ buraxdılar?
-Xalqdan qorxdular! Mən xalqın
arxasında dayandığım kimi, artıq xalq da mənim
arxamda dayanmışdı. Şəhidlərimizin dəfnində
1 milyona yaxın insan iştirak elədi. Dövlət yox idi, Əbdürrəhman
Vəzirov da, Ayaz Mütəllibov da xalqı qoyub
qaçmışdılar. Bayaq siz dediyiniz kimi, xalqın yeganə
ümid yeri mən idim və xalq mənim ətrafımda
toplaşmışdı. Allaha şükür ki, xalqdan
çəkindilər və mənə toxunmadılar. Sonralar
yavaş-yavaş hər şey öz məcrasına
düşdü.
-Biz 20 yanvar hadisələrindən
təsadüfən söz açmadıq. 20-25 yaş
arası gənclərin çoxu o vaxt baş verənlərdən
xəbərsizdir. Çoxları xəbərsizdir ki, o vaxt Azərbaycanın
siyasət və dövlət rəhbərləri
qaçdığı məqamda xalq məhz sizin ətrafınızda
toplaşmışdı. 20 yanvar hadisələrinin və
sonrakı proseslərin tam içində olan yeganə
insansınız ki, hər şeydən xəbəriniz var. O
qara tarix sizin yaddaşınızdadı...
-Əslində məktəblərdə
tarix kimi keçilir, hər il qara 20 yanvar günü yada
salınır. O dövrdə Azərbaycan xalqının təfəkküründə
bir dönüş yarandı. Çox ağır dövr idi.
Təzə Pir Məscidi xalqın müraciət edə biləcəyi
yeganə yer idi. Heç bir rəsmi idarə, heç bir
qürum işləmirdi.
Telefonlarımız belə işləmirdi,
informasiya blokadasında idik. O vaxt "Vətən" Cəmiyyətinin
sədri Elçin müəllimin (Elçin Əfəndiyev nəzərdə
tutulur-red.) vasitəsilə, gizli formada xariclə əlaqə
saxlaya bilirdik.
Moskvadan, ümumiyyətlə hər
yerdən çoxlu KQB işçiləri gəlmişdi
Bakıya. Çoxlu materialları, mənim
çıxışlarımı yoxa çıxartdılar o
vaxt SSRİ-nin daxili işlər naziri Vadim Vakatinin mənə
üzrxahlıq məktubu vardı, onu da apardılar. Mən
onu çox pis şəkildə təhqir etmişdim.
"Yazova, sən mənim xalqımı, millətimi pis
günə qoymusan, üzr istəməlisən" deyə tələb
elədim. O an üzr istəməsə də, sonradan məktub
vasitəsilə üzr istədi. Həmin o məktub, Heydər
Əliyevin mənə ünvanladığı başsağlığı
məktubu və bir çox başqa sənədlər
oğurlandı. Xalqdan çox şey gizlədildi.
Çünki çox faktların üstü
açılmadı, çox sübutlar məhv edildi.
Qadağan olunmuş güllələri, avtobusda güllədən
ölmüş uşaqların, şəhidlərin qanlı
paltarları, əşyaları, güllədən deşilmiş
pasportlar və s. hamısını guya insintaq dövründə
predmet kimi apardılar və bir də qaytarmadılar.
Çoxusunu elə özümüzünkilər elədilər...
Mənim özümün bacımın qaynını
qapısının ağzında güllələdilər.
Cavan oğlan idi, nə xalq cəbhəsində idi, nə də
başqa tərəfdə. Adi bir insan idi. Bizdə adətdir
ki, anasının gözü görməsin deyə
paltarını da yanında dəfn eləyirlər. Bizi məcbur
elədilər ki, qəbri qazaq, o qanlı paltarı
çıxarıb istintaqa təhvil verək. Dəlil-sübut
qalmamaq üçün o paltarı da apardılar, qaytarmadılar.
(Söhbətimizin bu əsnasında şeyxin boğazı
quruyur, öskürək boğur. Oruc olduğundan su içə
bilmir və bir müddət şeyxin halının düzəlməsini
gözləyirəm.)
O dövrləri xatırladıqca
istər-istəməz adama təsir eləyir. O dəhşətlər
gözümün qabağında baş verib.
-Xalq
daha nələrdən xəbərsizdir?
-Xalq bilmir ki, 20 yanvar hadisələrindən
sonra, hələ SSRİ dağılmamışdı,
Naxçıvanda müstəqilliyimizi elan elədik və bizi
tanımaları üçün bəzi dövlətlərdən
xahiş elədik. Mən Pakistana, Səudiyyə Ərəbistanına,
Türkiyəyə, İrana və çox yerlərə
getdim. O ərəfələrdə Seneqalın paytaxtı
Dakarda İslam Konfransı keçirilirdi və orada 47 dövlət
rəhbəri iştirak edirdi. Suriya ilə Əlcəzair məni
qəbul etmədi, onlar SSRİ-nin əleyhinə getməkdən
çəkindilər. Qalanların hamısı ilə təklikdə
görüş keçirdim. 45 dövlət Azərbaycanı
tanımış oldu. Əslində Azərbaycan hələ
tam müstəqil deyildi. Azərbaycanın dövlət olaraq
İslam Konfransına qəbul olunması birbaşa mənim
xidmətimdi. SSRİ-nin tərkibində olan respublikalardan
İslam Konfransına üzv olan ilk ölkə biz olduq.
-SSRİ-nin dağılması ilə
möminlər rahat nəfəs aldılar, hər kəs
qorxmadan Allahını tanıdı...
-70 il ərzində
xalqımızın haqqı çox itirildi, çox
haqsızlıqlarla üzləşdi. 1917-ci ildə Azərbaycanda
1500-dən çox məscid olub, 1990-cı ildə isə 18 məscid
qalmışdı. Məscidlər ya
dağıdılmışdı, ya da başqa təyinatlarda
istifadə olunurdu. 90-cı ildən bu yana isə 2000-ə
yaxın məscidin fəaliyyətinə nail olmuşuq.
Görün nə qədər fərq var. Bu millətin mənəviyyatının,
dininin inkişafı deməkdir. Dini universitetin, dini fakültələrin
açılması, insanların ziyarətə getmələri,
bunlar hamısı inkişaf deyilmi? Sovet dövründə 1-2
adam Həcc ziyarətinə getmişdisə, bu gün hər
dəfə 3-5 min adam gedir. Bütün bunlar qurban getmiş
şəhidlərimizin hesabınadır. Biz onları
unutmamalıyıq.
Bunları qiymətləndirməmək,
görməmək o deməkdir ki, bu insanlar sadəcə Azərbaycanın
uğurlarını, inkişafını görmək istəmirlər.
Bu insanlar hansısa siyasi ambissiyanın qurbanlarıdır.
Onların arxasında istər xarici, istər daxili qüvvələr
dayanır. Belə qüvvələr bu gün də var. Azərbaycanda
elə insanlar var idi ki, nəinki Qorbaçovla, ermənilərlə
əməkdaşlıq edirdilər. O qüvvələr
hakimiyyəti ələ keçirmək üçün Heydər
Əliyevi politbürodan uzaqlaşdırdılar və onunla da
torpaqlarımızın 20 %-i əldən getdi.
-Azərbaycanda
iğtişaşlar yaratmağa cəhd edən hansısa dini
qüvvələr mövcuddur?
-Burada dini qarşıdurma yaratmaq
istəyənlər də bunu din üçün etmirlər.
Azərbaycanda hər hansı iğtişaşı yaratmaq
İstəyən Ermənistanın
dəyirmanına su tökür. Bu da ən böyük dərdimiz
olan Qarabağ probleminin həllinin ləngiməsinə gətirib
çıxarır.
-Ümumiyyətlə, radikal
islamçılara münasibətiniz necədir? Tatarıstanda
baş verənlərdən sonra radikal islamçılara
qarşı hansı addımları atmağı
düşünürsüz?
-Tatarıstanda necə baş verib bilmirəm, amma bizdə
bu cür hadisələrin törədilməsi mümkün
deyil və buna görə də heç bir addım atmağa
ehtiyac yoxdur. O ki qaldı qeyri-ənənəvi məzhəblərə,
onlar o qədər də çox deyillər ki, nəsə
etsinlər. Lap 1000 nəfər olsunlar, bu qədər adam neyləyə
bilər?
Onlar bir tərəfdən
çoxalırlar, bir tərəfdən də azalırlar.
Çünki insanlar həqiqəti gördükdən sonra
aldandıqlarını, tora salındıqlarını
başa düşürlər və bu yoldan qayıdırlar.
Bizdə tarixən ənənəvi dəyərlər
güclü olub. Azərbaycanda yəhudu də, müsəlman
da, xristian da həmişə birlikdə yaşayıblar və
bu gün də yaşayırlar. Hətta kilsəyə gedən
azərbaycanlılar var. Məscidlərə gələn ruslar
da var. Bir sözlə, Azərbaycanda heç bir şey
gözlənilmir, gözləməsinlər də.
-Qeyri-ənənəvi islam təriqətləri ənənəvi
5 məzhəblə yanaşı yaşaya bilərmi, yoxsa bu
ciddi qarşıdurmalara gətirər?
-Azərbaycanda heç bir
qarşıdurma yoxdur, ola da bilməz. Azərbaycanda nəinki
müxtəlif məzhəblər, dediyim kimi, başqa dinlərin
nümayəndələri həmişə bərabər
yaşayıblar.
-MDB
ölkələrinin ən tolerant müsəlman teoloqu, din
xadimisiz. Təsadüfi deyil ki, Terekdən tutmuş Araza qədər
bütün Qafqaz sizi öz lideri sayır. Sizcə İslam
ümmətində vəhdətə nail olmaq
üçün hansı addımlar atılmalıdır?
-Misal üçün mən iftar
qonaqlığına Şimali Qafqaz müftilərini dəvət
etmişdim. Onlar 1500 km yolu qət eləyib mənimlə oruc
açmağa gəlmişdilər. Onlar sünnidirlər, mən
şiə. Biz heç vaxt sünni-şiə söhbəti
eləməmişik. Həmçinin Moskvadan, Türkiyədən,
Gürcüstandan, Avropadan çağırdığım
15-20 nəfər dindarlar var idi. Bütün bunlar ona görədir
ki, bu insanlarla işləmək, onları eşitmək,
onların dərdlərinə şərik olmaq
lazımdır. Necə ki, mən Qroznıda,
İnquşetiyada baş verən hadisələrlə
bağlı dəfələrlə səfər etmişəm,
problemlərinin həllinə yardımçı olmağa
çalışmışam.
Ona görə də onlar məni
Çeçenistan Respublikasının "Kadırov
ordeni" ilə təltif etdilər. Müxtəlif ölkələrdə
məni orden-medallarla mükafatlandırıblar. Bunlar elə-belə
olmayıb, mən həmişə onların yanında
olmuşam. Bütün din xadimlərinin xeyirlərində-şərlərində
iştirak edirəm. Misal üçün, Kabarda-Balkar ölkəsində
vəfat edən var, bu yaxınlarda ora getməliyəm. Ordan gəldikdən
sonra İstanbulda hörmətli din xadiminin övladının
toyuna dəvətliyəm, ora gedəcəm. Bunların
hamısını, yəni hörmət-izzəti əldə
saxlamaq üçün insanın özündən çox
şey asılıdır. Allah-Təala buyurur ki, bütün
iman gətirən şəxslər bir-biri ilə
qardaşdırlar. Qardaşlar arasında sülh yaratmaq
vacibdir. Çətinliklərimiz də olur, hətta müftilər
arasında münaqişələr də olur. Məcbur oluram
gedirəm, ya da ikisini də bura çağırıb məsələni
həll etməyə çalışıram. Onların daxili
işlərinə qarışmıram, necə müftilik
edirlər, dini məsələlərini necə həll edirlər,
bu işlərə qarışmıram. Amma ağsaqqal kimi hər
zaman mənimlə məsləhətləşirlər, məndən
soruşurlar. Mən də heç vaxt məsləhətimi əskik
etmirəm. Bacardığım qədər hər işlərində
yardımçı oluram. Ayrı-ayrı dövlətlərdə
yaşasaq da, mənəvi bağlılığı qoruyub
saxlayıram. Bunlar hamısı danışıqlarla həyata
keçirilir. Bir növ özümü qurban verirəm.
Ədalət.-2012.-25 avqust.-S.6.