«Azərbaycanda
meyxanaçılar da film çəkir»
Elməddin Süleymanov: «Bukovskini bu
ölkədə öldürdülər»
Müsahibim Türkiyə Beykent Universitetinin tələbəsi
Elməddin Süleymanovdur. Təxminən dörd
ay öncə onun Bakıda təşkil etdiyi şeir gecəsində
iştirak etmiş və geniş reportaj yazmışdım.
Eyni zamanda Elməddinin istedadlı və
bacarıqlı bir gənc olduğunu həmin yazıda
xüsusi vurğulamışdım. Bakıda
yay tətilini şeir gecələrinə həsr edən Elməddin
Türkiyəyə qayıdan kimi, bir film çəkmək həvəsinə
düşdü və cəmi bir aya təxminən 30 dəqiqəlik
«Plastilin» adlı filmi ərsəyə gətirdi. Filmin operator və montaj işini Mahir Kərimli həyata
keçirib. Elməddin isə filmin həm
ssenari müəllifi, həm də yeganə aktyorudur. Bir sözlə film cəmi iki nəfərin
gücünə çəkilib.
Filim youtube-də təxminən 1000 dəfə izlənib
və xüsusilə gənclərin çox diqqətini
çəkib.
Hazırda Türkiyədə oxuduğu Universitetdə
imtahanlara başı qarışan Elməddinlə skype vasitəsi
ilə çəkdiyi filmdən, oxuduğu kitablardan və Azərbaycan
ədəbiyyatından danışdıq.
-İstərdim ki, filmin
yaranmasından, film çəkmək ideyasının
doğuluşundan danışasan. Necə oldu ki, film çəkmək qərarına gəldin?
-Həm
teatr səhnəsində, həm də film sektorunda bu üslub
çox işlənib. Amma mənim
üçün çəkdiyimiz filmin mövzusu çox fərqli
və maraqlı bir həyat hekayəsi əsasında
yaranıb. Bir az da dəyişik
üslubda və formada bu mövzunu Azərbaycan
tamaşaçısına çatdırmaq qərarına gəldim.
Film çəkmək qərarımı isə,
bu sahəyə olan marağıma və sevgimə görə
vermişəm. Əslində mənim bu
sahədə oturuşmaq və yerimi möhkəmlətmək
arzum yoxdur. Sadəcə maraqdan bu işə
girişdim. Gələcəkdə necə
olacağını deyə bilmərəm.
-Öz gördüyün işdən
razı qaldınmı?
-Sözün
açığı ilk iş idi. Eyni zamanda bu ilk iş bir tələbənin
gördüyü ilk işdir. Bunu xüsusi
olaraq vurğulamaq istəyirəm. Dünyanın
hər yerində tələbələrin gördüyü
işlər kiçik imkanlar və kiçik şərtlər
daxilində baş tutur. Bütün məhdud
imkanlara baxmayaraq, film haqqında söylənən rəylərə
əsasən belə qərara gəlmişəm ki, məncə
çox normaldır. Ya çox
yaxşı, ya çox pis deyən yoxdur.
-Adətən gənclər
uğursuzluğunu, alınmayan işlərini yaşla, gəncliklə
ört-basdır etmək istəyirlər. Sən də
özünə haqq qazandırırsan, yoxsa hesab edirsən ki,
gördüyün iş məhz belə olmalı idi?
-Əslində
tənqid hər zaman var. Xüsusilə də publikanın
gözlədiyindən artıq iş görən adamlar
üçün tənqidlər hər zaman olur. İnsanın özünə haqq
qazandırmağı təbii prosesdir. Mən
təbiət etibarı ilə minimalist insanam və hər
zaman minimumlara qane olmağa çalışıram. Bu
ölkə üçün, sənət üçün
iş görən insanlar çox vaxt tənqidə məruz
qalıb. Hal-hazırda bu bir inkişaf mərhələsidir
mənim üçün. İnkişaf
etdikcə tənqidlər çoxalacaq və mənim də tənqidlərə
münasibətim yəqin ki, dəyişəcək. Birinci işdən fantastik bir nəticə
özüm də gözləmirdim. Yəqin
ki, tamaşaçılar bizim ilk işimiz olduğunu nəzərə
alacaq. Yenə təkrar edirəm, bu bir tələbə
işidir. Gələcəkdə görəcəyim
işlərdə daha yaxşı nəticə əldə etməyə
çalışacağam.
-Bildiyim qədər sən tamam
başqa bir sahədə təhsil alırsan. Yəni sənin
gələcək ixtisasının kinoya, kinossenaristliyə qətiyyən
aidiyyatı yoxdur. Necə oldu ki, gələcəyin sənaye
mühəndisi oturub qərar verdi ki,
ssenari yazsın?
-Əslində bu mənim həyat hekayəmlə
bağlıdır. Orta məktəbin 8-9-cu siniflərində
oxuyarkən dram əsərlərini götürüb
özüm üçün aktyorluq edirdim. Aktyor olmaq mənim arzularımdan olub. Evdə monoloq söyləyə-söyləyə
dolaşır, ciddi şəkildə aktyor olmaq istəyirəm.
Daha sonra bir rok qrupu yaradıb İstanbulda gecə
həyatı yaşamaq xülyasına düşdüm.
Zaman-zaman ssenaridə tapdım özümü.
Mən yazmasam rahat ola bilmərəm. Bəs niyə mühəndisliyi seçdim? Sözün düzü bunu bilmirəm,
çünki universitetdə təhsil almaq kimi ciddi arzum yox
idi. Ancaq ən ideal sayıla biləcək
sahəni seçdim. Hələ ki,
seçimimlə razıyam. Yaxşı
ki, ssenaristlik sahəsini seçməmişəm.
Çünki mənim tanıdığım, incəsənət
sahəsində təhsil alan insanlar var ki,
onların nə isə eləmək niyyətləri yoxdur. Bəlkə də mühəndislik oxumaq
sıxıcı olduğu üçün mən bu sahəyə
daha həvəslə və istəklə yanaşıram.
Bu cür təbii və şəffaf sənət
insan üçün daha rahatdır.
- Deməli, sən bu sahədə
rahatlıq tapırsan?
- Bəli,
bu sahə mənim ən çox rahat olduğum və
özümü gümrah hiss etdiyim sahədir.
- Hansı rejissorların
yaradıcılığını izləyirsən?
- Mən əslində
çox film seyr etməyi sevmirəm. Çünki
mənim üçün ən önəmli olan kitab
oxumaqdır. Ancaq mənim favorit
rejissorlarım var. Məsələn Cim Carmuş, Vudi Allen,
Tarkovski mənim sevdiyim rejissorlardır. Müəyyən
rejissor işlərini həvəslə izləyirəm. Ancaq çox da güclü film həvəskarı
deyiləm. Bəzən iki saatlıq filmi
iki-üç günə izləyirəm.
-Amma
sadaladığın rejissorlardan təsirlənməmisən. Məncə sənin filmində bu rejissorların təsiri
yoxdur. Sadəcə bəzi məqamlarda təsir duyulur...
-Məncə
insan gördüyü, tanıdığı, izlədiyi
şeylərin təsiri altına düşməməlidir. İnsan özünü axtarmalı,
özünü ifadə eləməlidir. Ancaq
bənzərliklərin olması təbidir. Çünki hər şey bir-birinə bənzər
və bir-biri ilə əlaqəlidir.
-İstəyirəm
bir az da ədəbiyyatdan danışaq. Çünki sənin daha çox maraq göstərdiyin
sahə ədəbiyyatdır. Məncə şeirlə
başlamısan...
-Bəli,
ədəbiyyat mənim sevdiyim sahədir. Yaradıcılığa
yeni başlayanda nəsr də yazmışam, amma şeir məndə
daha təbii alınırdı.
Ədəbiyyat böyük sahədir. Ədəbiyyatı
ədəbiyyat edən ona göstərilən münasibətdir.
Təəssüf ki, ədəbiyyat
hal-hazırda yerlə sürünür. Xüsusilə
də şeir sahəsi. Mən düşünürəm
ki, peşəkar mütaliəsi olan insan, həm də peşəkar
yazıçı ola bilməz. «Çoxlu mütaliə edib ədəbiyyatla məşğul
olmaq lazımdır» düşüncəsində olanlar
yanılır. Çox təbii olaraq,
mütaliə prosesindən sonra insanda yazmaq həvəsi
yaranır. Ancaq çox oxuyub yazmayan insanlar və ya az kitab oxuyub yaxşı əsərlər
yazanlar da var. Bu zaman və insana bağlı bir məsələdir.
Düzünü deyim ki, Azərbaycan ədəbiyyatının
vəziyyəti ürəkaçan deyil.
- Sən özün oxuduğun əsərlər
kimi bir əsər yaza bilirsənmi? Mütaliən
sənə təsir edirmi?
- İstənilən
adam bir həftə ardıcıl və
sistemli Şekspiri mütaliə etsə və növbəti həftə
yazmağa başlasa yazdıqları Şekspirin
yazdıqlarının təsirində olacaq. Ən
azı bir detal bənzəyəcək. Mən
sistemli mütaliənin də bu baxımdan tərəfdarı
deyiləm. İndiyə qədər əlimə
nə keçib oxumuşam. Öz
üslubunu yaratmaq məsələsi 2012-ci ildə
mümkün olacaq bir şeir deyil. Mənim
şeirlərimdə bəzən Bukovski təsiri duyulur və
mən səmimi olaraq bu təsiri etiraf edirəm. Açığı məcbur oluram ki, şeirə
bir söyüş daxil edim. Amma bundan xilas olmaq
üçün bir müddət bu yazmağa ara
verdim.
-Özün də qeyd etdin, həm
şeirdə, həm nəsr yazılarında eyni zamanda
çəkdiyin filmdə söyüşə, jarqonlara
çox meyillisən. Mətndə söyüş istifadə
etmək fərqlənmək ehtiyacından yaranır, yoxsa bu təbii
bir partlayışdır?
-»Plastilin» filmi ən çox söyüşlərə
görə tənqidə məruz qalıb. İnsan bir
işi görəndə hər şeyin normada və
qaydasında olduğunu düşünə bilər, amma
qıraqdan baxanlar bunu başqa cür qiymətləndirər,
başqa münasibət göstərər. Söyüş bütün zamanlar üçün
diqqət cəlb edən bir məsələdir və qəbul
edək ki, çoxları buna qatlana bilmir. Amma söyüşü necə söymək məsələsi
də önəmlidir. Elə adamlar var ki,
mətndə bunun dozasını çox edir. Söyüşə qarşı çıxanlar və
qəbul etməyənlərlə razılaşmıram.
Normal insan həyatında söyüşdən
istifadə edir və hər kəs söyüş
söyür. Əgər mətndə
söyüşləri ixtisar etsək, filmdə
söyüş olmasa biz öz səmimiliyimizə zərbə
vurmuş olarıq.
-Bilirsən, cəmiyyətin bizdən
gözlədiyi müəyyən şeylər var. Məsələn,
insanlar filmə baxıb ordan tərbiyəvi bir nəticə
çıxarmaq, nə isə öyrənmək istəyir. Təbii
ki, içini yazmaq, ürəyin istəyən kimi ssenari
ekranlaşdırmaq sənin haqqındır. Ancaq mənə
maraqlıdır, nə üçün cəmiyyətin istədiyi,
ağsaqqalların arzuladığı kimi yaşamaq istəmirsən?
-Mən hər
zaman bu fikri müdafiə eləmişəm: «İnsanın
güclü siyasəti olmalıdır». Məsələn,
kənddə kəndli, şəhərdə şəhərli
olmalısan. Bu ikiüzlülük deyil,
vacib məqamdır. Hesab etmirəm ki, cəmiyyətə
qarşıyam. Bacardıqca cəmiyyətin
qoyduğu qaydalarla oynamamağa çalışıram və
tam ortada dayanıb müşahidə edirəm. Bütün doğrular və yalanlar bu cür
deşifrə olunur. 35-40 yaş arasında
olan milyonlarla insanlar var ki, cəmiyyətin qaydaları ilə
oynayır. Bu insanlar 18-20 yaş arasında
özünü dəyişdirə, təsdiq edə bilməyən
insanlardır. İnsan 20 yaşına qədər
özünü dəyişə bilmirsə, bu yaşdan sonra
metamorfoz mümkün deyil.
-Filmə qarşı tənqidlər
səni ruhdan salmadı ki?
-Qətiyyən.
Mən hətta ssenarini yazanda qeydlər
etmişdim ki, hansı hissələr tənqidə məruz
qalacaq. Əgər tamaşaçı
müəyyən məqamda özünü qəhrəmanların
yerinə qoya bilirsə və müqayisə apara bilirsə bu
artıq filmin uğurudur. Mən çoxlu
mesajlar aldım. Bəziləri
yazırdı ki, «mənim həyatımı yazmısan», «mən
hər gün belə hadisələrlə rastlaşıram».
«bu mənəm» və s. Bu artıq mənim
üçün gördüyüm işin uğurudur. Hər kəsin həyatında belə məqamlar
var. Amma gözləmədiyim tənqidlər də oldu.
Səmimi olaraq deyim ki, mən özümün ssenarist
işindən razıyam, amma rejissor və aktyor kimi tənqidlər
hələ çox olacaq. Təsəvvür edin
ki, bizim qurduğumuz «Ghetto Film»in ilk işində cəmi iki nəfərlə
film çəkdik. Amma bildiyimiz kimi film bir
komanda işidir. Tənqidlərin olması
təbiidir. İki nəfərə ancaq bu qədər
iş görmək olar. Filmin sonunda az qala
yediyim simitlərə də təşəkkür etmək istəyirdim
ki, kollektiv çox görünsün. (gülür)
-Gələcəklə bağlı
hansı planların var?
-Qarşıda
hələ iki illik bir universitet təhsili var. Paralel olaraq
müəyyən işlər planlaşdırıram. Roman üçün çox tezdir. Amma bir şeir kitabı haqqında
düşünürəm. Yayda da bir
uzunmetrajlı film çəkmək istəyirəm.
-Son olaraq
Azərbaycan kinosu və Azərbaycan ədəbiyyatı
haqqında fikirlərini öyrənmək istərdim. 21
yaşında hekayələr, şeirlər yazan, film ssenarisi ərsəyə
gətirən və aktyorluq edən bir gəncin nə
düşündüyü məncə oxucular
üçün də maraqlıdır...
- Ədəbiyyat
haqqında bir az sərt danışacam. Ən yeni Azərbaycan ədəbiyyatını demək
olar ki, oxumuram. Azərbaycan ədəbiyyatının son
olaraq iki kitab oxumuşam: Qan Turalının «Mustafa» romanı və
sənin «Underground sevgilər» şeirlər kitabını. Qan Turalının «Mustafa» romanında
inqilabçı bir gəncdən bəhs olunur və məncə
bu Turalın özüdür. Tural romantik
bir insandır və bu sahədə də irəliləyir.
Sənin isə nəsrin haqqında bir şey
deməyəcəm. Şeirlər isə,
alınır. Sənin daha çox şeir yazmağını
arzulayıram.
Hal-hazırda
sosial şəbəkə şairləri və
yazıçıları var. Bütün dünyada
yazarlar ölkə miqyasında tanınmağa cəhd edir,
ancaq bizdə hamı sosial şəbəkələrdə
tanınmağa can atır. Yazarlardan Seymur Baycanın qəribə
fantaziyası var. Yazdıqları məncə gördükləridir.
Yaxşı yazıçıdır, amma mövzuları
mükəmməl deyil. Əli Əkbər gəncliyini
yaşaya bilməyənlərdəndir. Onu ciddi personaj hesab
etmirəm. Hansısa bir jurnalistə qarşı şantaj
işi aparılır və ölkədə çox adam buna
qarşıdır. Amma Əli Əkbərin çıxıb
sosial şəbəkədə «Filankəsi bəyənməyənin...»
deyə söyüş söyməsi, gəncliyə bu
cür yön verməsini qəbul etmirəm. Belə
yazıçı mənim üçün yeniyetmədir.
Şeirdə Aqşin Yenisey qadın və allah mövzusundan
başqa mövzuların da olduğunu nəzərə
almalıdır. Nə istəyirik qadından və allahdan? Azərbaycanda
bu mövzu çox işlənib. Məncə fantaziya
gücümüz olmalı, başqa mövzular seçməliyik.
Qisməti çox bəyənirəm. Qismət fərqli
yazmağı bacarır. Mənim də çox sevdiyim «Beat
generation» haqqında bir yazı yazmışdı. Deməli,
o, cəmiyyətə fərqli şeylərin lazım
olduğunu, gənclərə yön verməyin vacibliyini
başa düşür. Amerika ədəbiyyatında Villiam
Berrouz, Cek Keruak kimi yazarların Azərbaycan oxucusuna
çatdırır. Təəssüf ki, bizdə yazılan
kitablardan film çəkmək mümkün deyil. Bir də təəssüf
ki, bizdə qurşaqdan aşağı yazan bir nəsil
yaranıb. Bunu da yaxşı yazmağı bacarmırlar.
Bukovskini bu ölkədə öldürdülər. Məncə
Bukovskinin sonuncu ölümü Azərbaycanda baş verdi.
Qurşaqdan aşağı yazmaq mövzusu çox
bayağılaşdı. Bakıda keçirdiyimiz «Ghetto Poetry
Night» şeir gecəsini xatırla. Gənclər
çıxıb ancaq söyüş dolu şeirlər oxudu.
Amma məsələ bu cür olmalı deyil axı. Başqa
mövzularda da yazmaq lazımdır. Türkiyədə bu
Küçük İskenderdə alınır.
Film məsələsində isə çox qarışıqlıqdır. Mən «Plastilin» filmini çəkməyə başlamamış youtube vasitəsi ilə bəzi qısametrajlı və tammetrajlı filmlər izlədim. Son dövr kinematoqrafiyamız çox bayağıdır. Maraqlıdır ki, Azərbaycanda meyxanaçılar da film çəkir. Eyni zamanda çəkilən filmlər də çox sünidir. Əgər film çəkiriksə, sənətlə məşğul oluruqsa səmimi olmalıyıq.
Cəlil Cavanşir
Ədalət.-2012.-4 dekabr.-S.5.