QEYRƏT
CƏNGİ VƏ SEVGİ NOBARI
Cəmil Əlibəyov
Ədəbi-bədii romandan - parça
(əvvəli ötən
saylarımızda)
Şuşadan enib, Ərgünəşə sarı üz tutanda, vaxt qısa olduğundan bir yerdə maşını saxlatmalı oldum.
- Adılo Gəlinqayaya başqa yolla getməli
oluruq. Bu
yola "Molla Nəsrəddin" yolu deyilir. Ağdamdan
keçməli olsaq bizi incidə bilərlər - niyə
getmişdiniz, icazə aldığınız məskəndən
niyə qayıdırsınız?! Bu yol isə
birbaşa bizim rayona gedir. Bilirsən bu yolu tarixə bu adla
kim salıb. Bax, Dəli
Sonanı yazan dahi dramaturq və jurnalist, sovetlər gələndə
o Şuşada yaşayırdı. Fikirləşib
ki, bütün şərqdə yayılmış və
rusların Azərbaycanı işğalına dönə-dönə
satira yazmış adamı rus bolşevikləri salamat
buraxmayacaqlar. Durna yolunu seçib
özünə, faytonla buradan xətərsiz keçib. Araz qırağındakı Alxanlı kəndində
qonaq qalıb. Qazi Mirzə Əli Axundzadənin
himayəsi ilə Arazı sağ-salamat adlayıb. Qazi Mirzə Əli mənim babamdır. O ruhani
başçı tarixə onunla düşüb ki, Mirzə Cəlil
onun avam kəndliləri elmə-biliyə
çağırmasını, əməli
xeyirxahlığını "Amerikanın kəşfi"
səviyyəsində qiymətləndirmişdi. Onun da aqibəti yaxşı olmadı.
- Nə
demək istəyirsiniz, bu yol bizi də o iqbala aparacaq.
- Yox,
sözgəlişi dedim. Aqibəti tarix qiymətləndirir.
Güman edirəm ki, siz bütün çətinliklərə
baxmayaraq, izinə düşdüyünüz bu haqq işini
inşallah başa çatdırarsınız, tarixə
düşərsiniz və mənim babama verilən qiymət -
Amerikanın kəşfi səviyyəli şöhrət sizə
də qismət olar.
-
İkimizə! birlikdə!
Adılo, bilirsən birlik nə vaxt olur?
- Siz
deyin.
-
Xalqımızın mənəvi tanrısı Nizami belə nəql
eləyir bu məqamı. İran şahı
Xosrov türk məlakəsi Şirinə məhəbbətini
həyatiləşdirmək istəyəndə? Məşuqə deyir.
Gərək sən bir neçə qoca tapaydın.
Onlar gəlib işi edəydi aydın.
Adam
göndərəydi kəsdirib kəbin
Bunlara layiqdir şəkərdən Şirin.
- Kifayətdir.
Əcdad nənəniz Şirinin qanı azərbaycanlı
qadınların damarlarından axmaqda davam edir.
Xosrov
hardan gəlmişdi
- İrandan, Arazı keçmişdi, Azərbaycan
torpağında, bax ermənilərin iddiasında olduqları
bu Qarabağ yaylağında gözəli görüb bənd
olmuşdu.
- Tarix təkrar
olunur - Adılo zarafatla qəbahətini yumaq istədi. Bəlkə ibtidaidə fransada da belə bir adət-ənənə
var imiş. İndi bizim ölkədə
sevgi azaddır. Mən güman edirəm ki, dünya
demokratiya qanunu bərqərar olsa, birinci bənddə
yazılacaq: sevgi azaddır! Zaman və məkan müstəvisindən
asılı olmayaraq!
-
İnşallah! Qarabağ da bu minvalla öz haqqını ala
bilər!
BU DA GƏLİNQAYA!
BU DA SEVGİ DƏFTƏRİM!
Yox, bu o Gəlinqaya
deyildi!
Bizim pişvazımıza çıxanlar da gəlinqayalı
deyildilər.
Saqqallı ermənilər idi. Və tezliklə
anladım ki, bunlar fransız
jurnalistini qarşılamağa - doğma tərəfdaşlarının
xidmətində durmaq üçün gəliblər - təm-təraqla!
Mən özümü itirdim. Birdən bizlər
yanılmış olarıq - Fransa jurnalisti Paris lobbisinin istəyincə
gəlmiş olar.
Düzü, Adılonun nəzakətli
davranışı, hərdən erməni kəlməsi
işlətməsi də şəkk etməyimə əsas
verirdi. Qızıl Xaç Cəmiyyətinin təmsilçisini
isə arzuolunmaz qonaq kimi soyuq qarşıladılar. Erməni dığaları böyrümdə-başımda
çox dolansalar da, fransızı incik salmamaq
üçün ehtiyatla tərpənirdilər. Madamg madamg kəlməsindən o tərəfə
keçmirdilər.
Özünü
keşişə oxşatmış erməni hiss edirdim ki,
gözaltı məni süzür. Oğru
pişik kimi bir xeyli marıtlayıb, gah gözümün
içinə, gah boy-buxunuma, daha çox da saçlarıma
baxırdı.
Və qəsdən, mənim ona yaxınlıq verməyim
üçün yaltaqlıq edirdi. "Sizin qulunuz Karapet xidmətinizdədirg"
İndi tanıdım, bu ki, Rəşid kirvə idi!
-
Xanım, siz ermənilərə yoldaş deyirsiniz?! - Adılo
soruşdu.
- Kirvə
başqa ayamadır. Xeyirxah azərbaycanlılar,
donuz əti yeyən ermənini murdar hesab etsə də, ürəklərini
sındırmamaq üçün belə bir yaxınlıq ənənəsi
qoyublar. Bağışla məni,
oğlanlara sünnət edəndə, erməni tutur
uşağı, olur ailəyə yaxın.
- Əcəb!
Kirvə də imkan düşən kimi sizi topa tutur!
Qəribə millətsiniz?!
Mən ehmalca baş hərəkətimlə
"anladım" deməklə kifayətləndim. Ancaq
şübhələrinə son qoymaq istəmirdi Karapet.
Mən bu üç günə, biləndən sonra ki,
fransalı türk qızı roluna girməliyəm, çox
məşq etməli olmuşdum. Rövşanədən
ancaq içimdəkilər qalmışdı.
Ehtiyat etdiyim bircə səsim idi. Aktrisa
üçün hər hansı bir əcnəbi obrazına
girməkdə, gerçəklik yaratmaqda çətini də
milliyətinə uyğun səs ahəngi seçmək
olardı. Susmaq - ən vacibdi. Fransalı türk qızını təqdim etmək
gərəkliyi üçün hərdən bir türk kəlmələri
işlədirdim ki, inam yaradım.
Qonağı qarşılamağa hazırlıqlı gəlmişdilər. Və təntənəli
qarşılanma məclisi bizim evin qonşuluğunda -
özünü Karapet kimi tanıtmaq istəyən Rəşidin
evində düzəldilmişdi.
Rəşid kirvə oxumamışdı. Bizim kənddə
dördsinifli ibtidai məktəb var idi. Bizimlə
iç-içə yaşayan ermənilər bir neçə
kilometr aralıdakı kənd məktəbinə getməli
olmuşdular. Mən onu tanıyandan kolxoz
donuzlarını otaran görmüşdüm. Sonra bizim kəndə qrad - dolu buludlarını
dağıdan top verdilər. İşlədən
özümünkü idi, alman müharibəsindən əlil
dönmüş topçu əsgər. Müəllim,
marağımızı nəzərə alıb, bizi topun
yanına aparmışdı. Görək buludları necə
başımız üstündən top mərmiləri ilə
dağıdılır. Rəşid atamın
qılığına girdi ki, donuzlar xəstəlik tapıb,
qırılıb, işsizəm, məni düzəlt
topçuya köməkçi. Qocalıb,
şikəst adamdır. Mərmiləri
daşıya bilmir. Kömək edərəm.
Atam
ürəyi yumşaq adam idi, sədrdən
xahiş elədi. Topçu dünyasını
dəyişəndə, peşəkar tapana qədər Rəşid
əvəz elədi topçunu.
g
İçəri girirəm. Süfrə
açılıb, süfrə deyəndə
ağlınız əsl süfrəyə getməsin. Atamın palıddan düzəltdirdiyi yazı
masasının, mətbəx stolumuzun üstünə qəzet
döşənmişdi.
Ermənilərin çox xoşladığı
qızardılmış donuz balası -
"çoşka" yazı masasının
üsütünü tutmuşdu, sarımsaq, xiyar turşusunun
iyi baş çatdadırdı.
Dişimi boğazıma qapayıb, öyüməkdən
özümü güclə saxladım. Tut arağının qoxusu
beynimi didirdi..
Adıloya danışmağa imkan vermirdilər. Fransa da erməni
qalmadı ünvanına badə qaldırılmasın,
axırda Adılo yada düşdü. İçəridən
gəlmiş çalsaqqal erməni rus generalının
adını çəkdi və fransıza xoş gəlsin
deyə bunu da unutmadı ki, ərə, rus tutovkanın
küpünə girir, deyəndə ki, fransız qonağımız
var, gedək boğazımızı isladaq, "net, net!"
dedi, onlar araq xoşlamırlar. Tutovqa içirdərsiniz,
ölüb-eləyər şərinə düşərsiniz.
Görünür, "ölüb-eləyər" xofu
məclisin müddətini bir qədər gödəltdi. Ağıllı
Vahid artıq maşında idi. Nəhayət, gecədən
xeyli keçmiş araq qoxuyan, yağ
yanığı dadan otaqdan çıxa bildik. Qabaqda da
Karapet. Və bizimlə təklənmək ona
daha çox lazım imiş.
Fransızı yanladı.
- Mosa
(müsyöcan) məzhəb haqqı bunların ağlı
yoxdu. Qızlar, qaçıb canlarını
qurtarmaq əvəzinə gedib özlərini qayadan atıb
öldurublar. Top mənim əlimdəydi, qaçanlara mərmi
korlamazdım. Qaçırdılar cəhənnəmə
- gora. Mən mərəkdə, pəyədə
gizlənənləri topla qorxudurdum ki, qaçıb rədd
olsunlar. Adılo "and" mərasimindən
bezikib, araya söz qatdı.
- Cənab
Karapet, sənin yerin Parisdi. "Soyqırımı"na səs verməyənləri, sözlə
yox, topla qorxudardın Parisdə.
-
Xaç haqqı, topun qabağına qatıb, Parisdən
çıxardardım, elə, türklər kimi.
- Bizi bu
gecə necə qoruya biləcəksən?
- Mənim
kəndimə bir köpəkoğlu ayaq basa bilməz.
Mən Karapeti qızışdırmaq istədim.
-
Yerevandan gəlmiş soldatlar hardan biləcək ki, sənin kəndindir.
Sənin qonaqlarındır?!
- Müsəlmanları
qovan kimi, elan etdim ki, bundan sonra "gəlinqaya" - zad
yoxdur. Karapetkert var!
- Səni Yerevanda tanımırlar. Bu qədər xidmətin var,
çəksinlər aparsınlar ora!
- Ərə, Musa, sən ermənini yaxşı
tanımırsan. Öz aralarında bir-birini qudurmuş it
kimi tuturlar. Kənarda, türkə
qarşı qardaş olurlar. Bunların bir
düşməni var, o da türkdür.
- Sən
ki, ermənisən, türkün də düşmənig
-
Başqa bəla var.
- Nədir
o?
- Adım
Rəşiddir. Rəşid kirvə deyirlər
mənə.
- Noolsun?!
- Rəşid
müsəlmanca igid deməkdir. Ona görə
qoymayıblar adımı. Ermənilər də belə
inanc var. Arvad uşaq doğurg
Adılo məzəllik elədi.
-
Uşağı bəs kim doğar?!
- Yox, ey,
doğur, uşaq körpə ikən ölür,
yaşamır. Onda doğulan uşağa
türk adı qoyurlar. Kaş qarnı
cırılaydı, doğmayaydı məni. İndi Rəşid adı qaxanc olub başıma.
Məndən igid də çıxmadı, oldum
donuz çobanı.
Sən öz ayağınla gəlmisən, bəlkə
məni Parisə aparasan. Orda deyillər, erməni hansı adı
istəyir, qoyur övladına. Müsəlman adı
pisdir, niyə "Arşın mal alan"
filminin artisti Rəşid Behbudovu Fransa alqışla
qarşıladı. Elə Yerevanın
özündə, nə qədər müsəlman adı var.
Türklərin oxuyanı Zeynəb Xanlarovanı ermənistanın
xalq artisti elədilər. Kimdi indi
Sayat-Novaya qulaq asan.
- Karapet,
ağıllı adama oxşayırsan. De
görüm, qabaqkı dövr - Azərbaycan vətəndaşı
olanda yaxşıydı, yoxsa indi. Qarabağda
yaradılan hökmranlıq?
-
Bunları yazma, ha.
Məzhəb haqqıg duz deyirəm.
Erməninin nazik yerinə toxunmuşdu. Danışdı ki, dava
düşməmişdən can deyib - can eşidirdik. (İndi bir-birimizin kölgəsini
ayaqlayırıq.) Dolanışığımız
da elə bundan çıxırdı, nəğməmiz də.
Eşitmiş olarsan can deyib haystan Azərbaycan - oxuyardıq.
Can
deyirdik, boğaz bir idik. Dolanışığımız
yaxşı idi.
Bax, onları qorxuzub qaçırdandan sonra Allah da bizdən
əyib. Allah iki deyil, bir Allahımız var. O vaxtlar
taxılımızı
yığıb-yığışdıra bilmirdik. Niyə ki, mən bulud qovan topunu işlədirdim.
Qoymurdum qara bulud yumurta boyda dolunu zəmilərə
səpələsin. İndi nə top var, nə
taxıl. Bunları, sənə ürək
qızdırıb deyirəm. Yazmayasan,
yoxsa, kənddən qovarlar məni. Vallah-billah
bizimkilərin başı xarab olub. azərbaycanlıların
yaxşı bir misalı var: quduran qırx gün çəkər.
Biz o günü gözləyirik ki, türklər gəlib bizi
qıracaqg
Yumuşaldığını görüb, gözlədiyi
yaxşı günün muştuluq siftəsini verdim. Nəm-nüm
eləsə də, pulu aldı. Məni
gülmək tutdu, dolları elə qamarladı kig ovcunun
içində bükmələdi, görən olmasın.
Adılo
dedi: Parisdə hər millətdən adam
yaşayır. Hərənin də öz marağı, xisləti
var. Ermənilər çox pulpərəstdir, atasını
söy, əlinə pul ver. Biz fransızlar da sizlər kimi səxavətliyik,
yaxşı misal var: varını verən utanmaz.
- Madam, ağlın nə kəsir bizim bu sevdalaşmağımızdan - Adılo soruşdu. Yanlayıb qulağına dedim ki, bizlər başqayıq. Ürəyimizdə nə var dilimizə gəlir, məni bağışla, bunların xasiyyəti başqadır, ehtiyatlı ol. Min-bir dilləri var.
- Nədən hüşənirsən kig
- Bunların başçıları, necə deyərlər - qazdan ayıqdır. Bəlkə Rəşidin üstünə adam salıb, nə üçün gəldiyimizi səhih öyrənməsini tapşırıblar.
Adılo güldü.
- Mən onun söylədiklərini də, Köndələn çayın vadisində, hələ də qanın rəngi getmədiyi qayanın yanında lentə alacam. İstəsən, səninlə də qoşa şəklinizi çəkərəm.
- Dedim: bizimkilər bu şəkli görsələr, nəinki mənə, Uşaq fonduna divan tutarlar.
-
Rövşanə, unutma ki, mən peşəkar jurnalistəm!
Müharibələrin axırı barışla
qurtarır. Vaxt gələcək ki, ermənilər ətəklərindəki
daşı tökəcəklər, xalqlar da bunu istəyir,
fransızlar da, erməni ziyalıları da bunu anlayır.
Ara qızışdırıb, seçki üçün bal yığmaq istədiklərinə baxma,
öz tariximizdən yaxşı dərs alıblar. Bizim də başımız daşdan-daşa dəyib.
Romalılar, ingilislər, ruslarla müharibələr
dərs olub bizlərə. Böyük
Napolyonu ölkədən sürgün elədilər, sonra
peşmanlayıb Parisin ortasına Pantelon ucaltdılar. Gözəl də fikirləşiblər ziyarətə
gələnlər içəri daxil olanda, baş əyməli
olurlar önündəg məzar aşağıdadır.
Barış - hər iki tərəfin qələbəsi
olacaq və zarafat elədi - o zaman səninlə Rəşidin
şəkli qəzetləri bəzəyəcək.
- Yox, aa! Bəlkə əksinə oldu, istəmirəm!
- Hər
halda ürək eyləyib qarşı-qarşıya duran iki tərəfin
odu-alovu içərisinə atılmağın böyük
hünər olduğu şübhəsizdir. Mopasanın
çox sevilən bir povesti var - "Həyat". Onun
son cümləsini fransızlar əzbər bilir: "Bax,
görürsünüzmü. Güman belədir.
Həyat necədir: çox elə də yaxşı və
çox elə də yaman deyil."
Rəşid bir qədər əvvəl bizdən üzr
istəyib, aşağı evə - bizim evə getməsi xeyli
çəkdi.
Biz ürəyimizi boşaltdıq. Xoş əhvalla qayıtdı.
- Qarıya
tapşırdım ki, sizin yatağınızı
rahatlasın, xidmətinizdə dursun. Sonra gəlib
bizdə yatar.
Ancaq Qarı axırıncı
tapşırığı yerinə yetirə bilmədi. Mən içəri gircək,
nənəm Xanpərini tanıdım, lap
qocalmışdı, ancaq gözləri diri idi.
Bağrıma basdım, öpüşə qərq elədim,
qucağıma alıb, gül dəstəsi kimi üzüm bərabərinə
qaldırdım.
(Ardı var)
Ədalət.-2012.-7 dekabr.-S.6.