MƏHƏMMƏD
BAHARLININ SÖZ ALƏMİ
ƏDƏBİ
HƏYAT
Azərbaycanın tanınmış ziyalılarından biri - pedoqoji, elmi fəaliyyəti, publisistik və bədii yaradıcılığı ilə diqqəti cəlb edən Məhəmməd Baharlı yaşının altmış beşində Seçilmiş əsərlərinin dördcildliyini oxuculara çatdırıb: birinci cilddə müəllifin publisistik yazıları əks olunub. Biz Məhəmməd Baharlını ilk növbədə, bir publisist kimi tanıyırıq və Seçilmiş əsərləri bu tipli yazılarla başlamağı təbii və qanunauyğun hesab edirik. İkinci cilddə M.Baharlının şeirləri, üçüncü cilddə isə povest. Hekayə və yumorları təqdim olunur. Nəhayət, sonuncu cilddə Baharlının "Məktəbdə pedaqoji işə rəhbərlik" başlığı altında silsilə yazıları öz əksini tapır.
Bu qısa təqdimatdan da hiss etdiniz ki, Məhəmməd
Baharlının söz və fikir aləmi
çoxçalarlıdır. Həm elmi pedoqoji
fəaliyyətlə məşğul olmaq, ardıcıl və
sərasər publisistik məqalələr yazmaq, həm də
ürəyinin dediklərini şerə çevirmək, həyatda,
yaşadığı cəmiyyətdə müşahidə
etdiyi, şahidi olduğu hadisələri nəsr dililə
oxuculara təqdim etmək... bütün bunlar bir insan
ömrünün - bir ziyalı ömrünün
axtarışları kimi dəyərləndirilməlidir.
Seçilmiş
əsərlərin birinci cildində Məhəmməd
Baharlının nəsil-nəcabətinə, soy kökünə,
ulu mənşəyinə aid olan "Azərbaycan tarixi:
Baharlılar" adlı çox qiymətli bir yazı diqqəti
cəlb edir və cild elə bu yazıyla açılır. Mən
istəmirəm bu gözəl yazıda olan məlumatları,
dəyərli faktları təkrar edim, amma bir neçə
faktı gərək nəzərə çarpdırım. M.Baharlı Azərbaycan xalqının
formalaşmasında ayrı-ayrı etnoslar, tayfalar, boylar əsas
rol oynamışlar, belə tayfalardan biri min ildən çox
tarixi olan Baharlılardır - orta əsrlərdə Azərbaycanda
və Hindistanda böyük dövlətlər yaratmış
Baharlılar. İlk dəfə XV əsrə aid məxəzlərdə
adı çəkilən Baharlılar müəllifin
yazdığına görə Qaraqoyunlu Tayfa İttifaqında
(1980) və Qaraqoyunlu dövlətində (1410-1468) hakim
mövqe tutmuşlar. Bu, adicə fakt olmayıb, bir nəslin
şanlı tarixinin başlanğıcını əks
etdirir. Məhəmməd Baharlı görkəmli
tarixçilərin fikirlərinə müraciət edir və
Baharlılar haqqında elmi fikrin gəldiyi qənaətləri
oxucularla bölüşür. Məsələn,
1994-cü ildə nəşr edilən, akademik Ziya
Bünyadovun və professor Yusif Yusifovun redaktəsi ilə
çap olunan "Azərbaycan tarixi" dərsliyində belə
bir faktı nəzərə çarpdırır ki:
"1410-cu il avqust ayının 30-da Təbriz
yaxınlığındakı Şənbi-Qazan adlı yerdə
Qara Yusifin (1355-1420) hakimiyyət yaratmaq uğrunda
apardığı son döyüş qələbə ilə
nəticələndi. Beləliklə, Baharlı
tayfasından olan sülalənin
başçılığı ilə və səyi nəticəsində
Azərbaycan Qaraqoyunlu dövləti yarandı. Kürdən cənuba
doğru uzanan Azərbaycan torpaqları, Ərməniyyə,
Kürdüstan, Gürcüstanın bir hissəsi (habelə
Qarabağ, Gəncə, Şamxor), Qərbi İran və
İraq bu dövlətin tərkibinə daxil edildi. Təbriz
dövlətin paytaxtı oldu".
Məhəmməd
Baharlı Azərbaycan tarixində silinməz izlər buraxan məşhur
Baharlıları unutmur, Qara Yusifi, Gövhərşah bəyimi,
Əli Şəkər bəy Baharlını, Xətainin əmiri
Məhəmməd Baharlını, II İsmayılın
yaxın tərəfdarı olmuş Xan Vəli bəy
Baharlını, Qulu Qütbşahı, Cahanşahı,
türk, fars, hind dillərində şeirlər yazmış Həsən
bəy Şəkəroğlunu, divan yaratmış məşhur
şair və riyaziyyatçı Nişa Mirzə
Əbdülbaqini, "Leyli və Məcnun",
"Şahnameyi-Şah Təhmasib" əsərlərinin
müəllifi Salim Mahmud bəyi, Məhəmməd Bayram xan
Baharlını, Mirzə Vəli Baharlını, Məhəmmədşəsən
Baharlını xatırlayır, bəziləri haqqında sadəcə
məlumat verir, bəzilərindən isə bir qədər ətraflı
söz açır. Bu Baharlılardan biri-Mirzə Vəli
Bayram oğlu Baharlı və onun faciəli ölümü
barədə vaxtilə mətbuatda bir sıra yazılar
çap olunmuşdu. Müəllif də belə bir faktı nəzərə
çarpdırır ki, Mirzə Vəli Baharlı İbrahim
xan tərəfindən İrana, şah sarayına girov
göndərilmişdi. Ancaq İbrahim xanla İran şahı
arasında şərt pozulduğundan Mirzə Vəli top
ağzına bağlanılıb faciəli surətdə
öldürüldü.
Baharlılar mərd və igid insanlar olmuş, bu xüsusiyyəti əsrlər boyu nəsildən nəsilə ötürə bilmişlər. Müstəqillik dövrümüzün ilk daxili işlər naziri general Məhəmməd Əsədov da (1941-1991) Baharlılar nəslinin nümayəndəsi idi.
Fikrimcə, Məhəmməd Baharlı öz
ulu mənşəyi ilə bağlı bu tədqiqatını
daha da genişləndirməli, Baharlılar şəcərəsinin
bütün tarixini tədqiq etməlidir. Hər halda, buna onun
potensial qüvvəsi çatar.
Məhəmməd
Baharlının publisistikası bir çox nümunələrdə
elmi faktlarla və mülahizələrlə qaynayıb
qovuşur, yəni elmilik onun publisistikasının tərkib
hissəsi kimi diqqəti cəlb edir. Biz bunu "155
yaşlı ilk əlifba dərsliyimiz: "Əlifbeyi-cədid",
"İllərlə yeriyən yalanlar, yaxud gizlədilən
həqiqətlər" yazıları dediklərimizə
sübut ola bilər. Bu yazılarda Tarixlə Publisistika birləşir.
Belə
bir ifadə də var: "Açıq publisistika". Burada publisist nə fakta doğru yüyürür, nə
də elmilik nümayiş etdirir. Sadəcə
oxucusu ilə açıq söhbət, dialoq, sərbəst
danışıq tərzi burada leytmotivə çevrilir.
M.Baharlının birinci cilddə belə bir yazısı var:
"Altmışıncı illər: Sovet Azərbaycanında
demokratiyanın əvvəli və sonu, yaxud müstəqillik
mübarizəsi". Qeyd edim ki,
M.Baharlının bu yazısındakı hissləri,
duyğuları mən də keçirmişəm. Çünki mən də altmışıncı
illərin tələbəsiydim, Universitetdə, Bakıda,
ümumən respublikamızda baş verən bir çox hadisələrdən
xəbərim vardı. Bəxtiyar Vahabzadə bizə
"Azərbaycan sovet ədəbiyyatı" fənnindən
dərs deyirdi, amma proqram bir yana
qalırdı, o, bizə Vətən və Azadlıq dərsi
keçirdi. Məhəmməd Baharlı da
bütün bunların şahidi idi. Yazının bir
yerində oxuyuruq: "O vaxtlar universitetin müəllimi
Əbülfəz Əliyev auditoriyalarda tələbələr
qarşısında tarixdən oxuduğu mühazirələrdə
lap açıq şəkildə Leninin şovinizmindən,
rus millətçiliyindən, onların xalqları istismar etmələrindən
və s. danışırdı. Nəzərə
almırdı ki, KQB-nin sədri rusdur və az
qala hər humanitar fakültədə, hər kursda öz
agentlərini yerləşdirmişdi.
Biz bir dəfə
Əbülfəz müəllimin iştirakı ilə qərara
gəldik ki, 1 may nümayişində Hökumət evinin
qarşısındakı Leninin heykəli önündən
"Müstəqillik! Müstəqillik!"
çığıra-çığıra keçək.
Elə də etdik və tələbələrimizdən
birini tutub Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsinə
apardılar. Onu orada hədələdilər və dedilər:
"Get o uşaqlara da de, "Müstəqillik"
çağırışı üstündə buraya
düşsələr, onlara müstəqilliyin nə
olduğunu göstərəcəyik". Həmin
yazıda Azərbaycanın böyük oğlu, milli
düşüncənin dirçəlməsində
mühüm rol oynayan Şıxəli Qurbanovun insani və
siyasi obrazı yaradılmışdır. "Şıxəli
müəllim dəfn edilən gün Bakı ayaq üstə
idi. Onunla Elmlər Akademiyasının binasında
vidalaşırdılar: tez-tez Bülbülün ifasında
"Sənsiz" romansı səslənirdi. Bir
neçə gün sonra Şıxəli Qurbanovun "Sənsiz"
dramının ilk tamaşası olacaqdı. Hamı
ağlayırdı, mən də onlardan biriydim"...
Qeyd edim
ki, M.Baharlının "Azadlığa aparan yol: güllələr
işığında" və "Sərhəd rayonunun
uşaqları" yazıları da onun sərbəst
düşüncə tərzini, açıq mükalimə
üsulunu əks etdirən maraqlı publisistik məqalələridir.
Məhəmməd Baharlının bir sıra
yazıları var ki, o, bu yazılarda publisistdən daha
çox ədəbiyyatşünas kimi nəzərə
çarpır. "Böyük ədəbiyyatşünas
Səməd Vurğun sənət, sənətkarlıq və
sənətkarlar haqqında" məqaləsini biz bir
publisistin ədəbiyyatşünas düşüncəsinin
məhsulu hesab edə bilərik. Bu
yazıya tanınmış şair-ədəbiyyatşünas
Qasım Qasımzadə gözəl bir rəy yazmışdır.
Məqalədə Səməd Vurğunun ədəbi-tənqidi
fəaliyyətinin mühüm bir məqamı
işıqlandırılıb-şairin sənət və sənətkarlar
haqqında fikir və mülahizələri öz əksini
tapır, həmçinin şairin bədii əsərlərin
sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə münasibəti
də tədqiq olunur. Qeyd edək ki,
S.Vurğunun ədəbiyyatşünaslıq fəaliyyəti
ilə bağlı indiyə kimi bir sıra monoqrafiyalar, onlarla
məqalələr çap olunmuşdur. Amma
Məhəmməd Baharlının məqaləsi də bu
sırada özünəməxsusluğu ilə seçilir.
Həmin özünəməxsusluq bundan ibarətdir
ki, M.Baharlı mövzuya bir qədər fərqli şəkildə
yanaşır, yəni qətiyyən alimlik iddiasında
olmayıb fikrini çərçivəyə salmır,
açıq şəkildə ifadə edir.
M.Baharlının bir jurnalist kimi müsahibə aparmaq mədəniyyəti
də təqdirəlayiqdir və gərək cavan curnalistlər
bu müsahibələrdən çox şey öyrənsinlər. Öyrənsinlər
ki, məsələn, tanınmış bir şairlə
(S.Rüstəmlə) müsahibəni necə apararlar. Yaxud Mirzə Fətəli Axundovun kötücəsi
ilə görüşdə nəyi, hansı məsələləri
daha çox nəzərə çarpdırarlar?
Seçilmiş əsərlərin ikinci və
üçüncü cildləri öncə qeyd etdiyimiz kimi
M.Baharlının bədii yaradıcılığını əks
etdirir. Şeirləri "Qoca türkün şərqiləri"
başlığı ilə təqdim olunur. Açığını deyək ki, burada toplanan
şeirlərin səviyyəsi heç də eyni deyil,
Baharlının ən yaxşı şeirləri ilə səviyyəcə
bir araya gələ bilməyənləri də var.
Amma fikrimizcə, səviyyəsindən asılı
olmayaraq bu şeirlərin hamısına xas olan bir xüsusiyyət
var ki, o da səmimiyyətdir. Baharlı heç bir
şeirində özünü zorlamır,
çalışır ki, ürəyindən keçənləri
şeir dililə izhar eləsin. Məsələn, bir
gözəl gecənin romantik təəssüratı
üç bəndlik bir şeirdə belə ifadə edilib:
Bu gecə
həmən gecədir,
Ay
göldə çimən gecədir.
Bülbüllər
gülə sarılan,
Yar yara sinən gecədir.
Şeh
sırğa taxır çəmənə,
Qarışır sevən sevənə.
Mən
yaxşı bilirəm, yenə
Nağıla dönən gecədir.
Bu gecə
yəqin öləcəm,
Özümə çətin gələcəm.
Cənnətə
düşsəm biləcəm
Göy yerə enən gecədir.
M.Baharlının şeirlərinin əksəriyyəti
belə romantik duyğuludur, çoxu da sevgidəndir, həm də
yaşanılmış hisslərin, duyğuların
inikasıdır. Onun şeirlərinin bir məziyyətini xüsusi qeyd
etmək olar: bu da təbiət duyğularının sevgi
duyğuları ilə qaynayıb qarışmasıdır.
"Payız yağışlarıgPayız sevgisi..", "Ay doğanda", "Ay
işığı" və s. şeirlər fikrimizi
sübut edə bilər.
Yağış
yağır heyif ki,
Sən yanımda yoxsan, yox.
Şeirimdə
bülbülü
Gül
necə də sevirdi!
Elə
sarılırdılar,
Sanki ikisi birdi.
Məhəmməd Baharlı güclü yumoristdir desəm,
-yanılmaram.
Onun "Sevgi ezamiyyəti" povesti və hekayələri
fikrimizcə, o qədər də nəzərə
çarpmayan nəsr əsərləridir, bu yazılarda həyat
materialı bədiilik örtüyünə bürünməyib.
Yəni bu yazılarda hadisə də var,
süjet də, amma obrazlar, xarakterlər bir qədər zəif
işlənib və psixoloji ovqat və təhlil nəzərə
çarpmır. Amma yumorlarında
M.Baharlı özünəməxsusdur. Bu
yumorlar əvvəla, yığcamlığı və
lakonikliyi ilə seçilirlər. İkincisi,
bu yumorlarda təsvir olunan hadisələr mənəviyyat və
əxlaqla bağlı tərbiyəvi xüsusiyyətə
malikdirlər. Üçüncüsü,
Baharlı bu kiçik yumorlarda müxtəlif bədii
priyomlardan istifadə edir, gah nağıl ahəngini
seçir, gah dialoqlar vasitəsilə fikrini ifadə edir, gah
da əsl hekayəyə xas olan süjet vasitəsilə
maraqlı bir hadisə nəql edir. Bir nümunə:
"Özümə qurban olum! Əvvəllər mənə salam verən kim idi, ə! İndi isə bəziləri
az qala təzim də edirlər.
Çünki vəzifə sahibiyəm! Pul məndə,
hörmət məndə!
Özümə
qurban olum! Baş işlətmirəm, güc
işlətmirəm. İstəsəm də
işlədə bilmirəm. Hay-küy
salıram, soyuram, soydururam cibləri mən. Adımla fəxr
eləyir yeznəm də! O gün çığırıb
qonşuların üstünə ki, hamınızı pul ilə
alıb sataram! Düz deyir, alarıq da, satarıq da!
Çünki vəzifə sahibiyəm! Pul məndə,
hörmət məndə!.."
...Məhəmməd Baharlıya ömrünün 65-ci
baharında uğurlu günlər, gözəl sənət əsərləri
yazmağı arzulayıb bu yazıya nöqtə qoyuram.
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2012.-8 dekabr.-S.13.