OBRAZLARIN
ŞƏKLİ
Şair Balayar Sadiqin "Allahın unutduğu
adam" kitabı barədə
düşüncələr
İnsanın qan
yaddaşı kişnəyir, şahə qalxıb cilov gəmirir, gedər-gəlməz tozlu yolları ağzına alıb nal tökür, yal tökür. Qan yaddaşı gərək "havadan asılmış bir
qaragül papağın şəklinə"
baxıb köks ötürməsin,
qınına çəkilməsin. Torpağın
bağrı yarılanda, üstündə qarı düşmən
var-gəl edəndə gerçək yaddaş
oyanmalıdı, siyirməqılınc yağı qənşərinə
getməlidi, yoxsa məmləkətin
parçalanıb əldən getməyiylə qan
yaddaşı itər, əbədi mürgü
döyər. Axı bu mürgü də zaman-zaman
milləti kütləşdirib, arxayınlaşdırıb, evini yıxıb.
Şair Balayar Sadiqin
"Qan yaddaşının kişnərtisi"
poeması insanda təkcə
yaddaşın oyanması assosiasiyasını doğurmur,
bu lirik-simfonik fəlsəfi
əsər eyni zamanda
oxucunun içini silkələyir,
məqamında işlənmiş təşbeh və metaforalar, bənzətmə və obrazlar sonra da şəkil-şəkil göz
önündə canlanır.
Düşünüb-daşınırsan: bunlar
elə bütünlükdə təşbeh və
metaforaların, bənzətmə və obrazların şəklidir.
Doğrusu, məni heyrətləndirən
faktdır ki, ilk dəfə
harmonik söz birləşmələrin,
bir-birinə yaxın və uzaq ifadələrin
bədii parçalarda şəklinə tamaşa edib baxırsan...
"Qan yaddaşımın kişnərtisi" çağdaş poeziyamızın uğurudur bir yana, poema həm də tapdaq altında inləyən, əsir-yesirə çevrilən yurd yerlərimizin açıq harayıdır. Adından da göründüyü kimi, yaddaş kişnərtisidir, boz qurd ulartısıdır, səssiz ruhların dipdiri iniltisidir. Şair "Dədə Qorqud"dan gələn sərbəst şeirin bütün möcüzəli imkanlarından ustalıqla istifadə edir, sözlər ayrı-ayrı fəsillər boyu pərən-pərən düşmür, müəllifin əsas məqsədi və məramının ifadəçisinə çevrilir. Ancaq bu sərbəstliyin içindən Balayar Sadiq hərdən-hərdən yazdığı gəraylılardan da verir və bu duz sözünün qiymətini xeyli artırır, onu ləzzətə, tama gətirir. Axı gəraylı şeir janrı kimi bayatılarımızdan, laylalarımızdan mayasını alıb.
...Kələf-kələf
aç bu ömrü,
Əriş ömrü, arğac ömrü.
Fəsil-fəsil
ağac ömrü,
Boylanır
yarpaq qapıdan.
"İlxı-ilxı kişnəyirdi yurd yerləri...". Çünki lələ köçüb yurdu boş qalmışdı. Şairin təbirincə desək, "Uzaq qərinələrin yaxasında uyuyurdu ərən babaların mamır basmış nərələri". Ancaq nə qədər ki, alapaça ayğırların kişnərtisi gəlmir, müdrik babaların ruhları səbrlərinə daş basıb, yurd ulartısı sərhəd aşmır, gavur dolaşar "qədim Xankəndinin küçələrində". Və "qara qarğa kimi düşmən cürəti dimdikləyər ulu həqiqəti". Axı, vaxt-vədə həmişə ehtiyatlı olmağı tövsiyə edib. Məgər biz bilmirdik, "canavar xisləti duman kimi sürünürdü məmləkətin taleyinə sarı".
Balayar Sadiqin bütün obrazları, metaforaları poemada həqiqətin açarıdır. Əsər bədii-lirik ovqat üstə köklənib yazıldığından burada süjet axtarmaq yersizdir, sanki müəllifin hər hansı bizim gördüyümüz hadisəyə münasibəti və müdaxiləsi bir süjetin başlanğıcıdır. Mərkəzdə baş verən çirkin olayları, Bakının bu oyunlara züy tutmasını şair misra-misra, beyt-beyt əsərin ruhuna hopdurur və başımıza gələn bəlalarda həqiqətən günahlarımız üzümüzə durur... Məmləkətin baş meydanında qəzəbdən uğuldayırdı intiqam meşəsi...". Bu, artıq boğaza yığılmış xalqın hayqırtısı, kəskin fəryadı, etirazıdır.
Salam, a qan yaddaşımdan
Dünyaya baxan kişnərti.
Yuxulardan
bulud-bulud,
Ömrümə yağan kişnərti.
Yüz arzudan, kamdan keçib,
Elimdən, obamdan keçib.
Atamdan, babamdan keçib,
Qanımda axan kişnərti.
Onda "yüyənini
qıran at kimi kişnəyirdi qan yaddaşı". Cilov gəmirirdi azadlığına
yetmək üçün.
Şair peşəkar
səriştəylə azadlıq,
az aldıq,
azaldıq, asıldıq
kimi fellərdən möhtəşəm poetik
mənzərə yaradır.
Balayar Sadiqin şeirləri nə qədər fikir poeziyasının gözəl nümunəsidirsə,
bir o qədər də hisslərin və kövrək duyğuların məhsuludur.
Axı, yaxşı bədii parça təkcə düşüncə məhsulu
kimi heç bir emosiya doğurmur.
Bir ulusun, elatın köçhaköçü, "kimsəsiz həyətlərdə"
ölən ümidlərin
son nidaları, boşalıb
doluxsunan kəndlərdə
yolun-yolağanın, cığırın
qəmli sükutu, vahimələnmiş doqqazların,
"kəndin torpaq tabutu üstə açıb yaxasını"
şaqqıldayan "güllələrin
bayquş səsi",
"üzüquylu yıxılıb
bəxtini qarğıyan
ocaq daşı",
"gözlərində həsrət
çiçəklənmiş bir dəstə uşaq", ana-bacıların
içində boğulmuş
süqutu elə bil "köç üstündə yol gedən xalıların, xalçaların naxışına"
ağı deyir. Bu silsilə dərd-aləm
üsyanına təkcə
kökündən qoparılmış
bir ulus deyil, bütün təbiət yas tutur. Müəyyən reallıqla reallığın
doğurduğu vəhdət
poemanın təsir gücünü qat-qat artırıb. "Qar yağır Qədirin səsinə.
Dodaqlarda
çiliklənən "Qarabağ
şikəstəsi"nə, Natəvanın, Vaqifin sözlərinə qar yağır" - söyləməklə
müəllifin özünün
də içindən
üşütmə keçdiyinə,
"dədə Şəmşirin
qəbrinə, dünyanın
səbrinə qar yağır" - yazmaqla səbrinin-hövsələsinin tükəndiyinə şübhə
yeri qalmır.
Ah çəkmə ahsız
dünyada,
Gəl bir yer sər, gözüm
yata.
Sən
Allah kəs, ağlatma
ta,
Ömrümü su basdı, canım.
Amma "yaralı
döyüşçü tək sürünür ümidlər" eyforiyası
bizə "ümid sonda ölür" məşhur inamı təlqin eləmir. "Qan yaddaşının kişnərtisi"ndə şair
dönə-dönə vurğulayır
ki, ulu babalarımız
bu vətəni bizə yadigar qoyub, "əmanətə
xəyanət"i tarix
bağışlamır, havalanmış
kişnəyən ruhlar
bağışlamır, "çadırda doğulan körpənin çığırtısı"
bizim qeyrətimizi oyatmalıdı, axı
"torpaq uğrunda şəhid olmaq fürsətini" boşa
verdikcə mənən
də miskinləşir,
kiçilirik.
Yağı at oynadır torpağın
üstə,
Dağların, daşların qadadı, qandı.
Hələ qəzetlərin fal
açır, Vətən,
Bəyin də, gədan da falabaxandı.
Kitabda toplanmış "Narıncı
rəngli söhbət",
"Təcavüzün rəsmi",
"Dörd sualın
cavabı", "Düşüncə
yolu", "Köhnə
yol qeydləri",
"Uşaqlıq dostuma",
"Sənin bilmədiklərin",
"O uşaq", "Yaddaş
küçəsi", "Qapılar" şeirləri
nostalji xatirələrin,
şairin görüb
yaddaşına köçürtdüklərinin
romantik əks-sədasıdır.
"Dünya bir açıq qapıdır" məntiqini
nə qədər çözələsən də,
buna nə qədər cavab axtarsan da, əslində
bu məntiq cavabsızdır - ha baş
sındır. Ona nə
"sinifdə arxa oturacaqda əyləşən
uşaqdan savayı"
cavab tapmaq istəyən olar, nə də "ehtiyac şalvarının
arxa cibindən bir qutu ümid
çıxarıb stolun
üstünə atan"
söz tapar ("O uşaq"). Çünki hər kəs taleynin sonuna doğru bir "düşüncə yolu"
gedir. Müəllif
ciddi-cəhdlə inandırır:
"yol düşüncədir".
Heç
cür soyuqqanlıqla
da qəbul olunmayan, ağla girməyən, sığmayan
bu fikir şeirdə inkişaf etdirilir, şair yeni deyim tərzinə
üstünlük verməklə
gözlənilıməz mənzərə
yaradır.
Taleyin
küçələrində azmış
kənd uşağıdır
şəhər...
Öz içində
var-gəl edir
hər gün...
Eyni oxşar
fikir və mətləb "Evimizin yolu" bədii parçada başqa aspektdə ifadəsini tapır. Şeir vətənə sevgi ilə yazılıb, yer-yurd istəyi, torpaq məhəbbəti didaktika
ilə deyil, zərif duyğuların dililə çatdırılır.
Ümumiyyətlə, yerli-yersiz nəsihətçilik,
şablonçuluq, bəsit
tərənnümçülük Balayar Sadiqin yolu deyil. Müəllif fikir və düşüncələrini
kimə ünvanlayırsa,
kimə üz tutub söz deyirsə, hay-küylə
qışqırıqla, söylədiyimiz
təki nəsihətçiliklə
"ağıl vermir",
pıçıldaya-pıçıldaya,
asta-asta oxucunu ovsunlayır və bu ovsunda sehrkarcasına
yalnız özünə
bənzəyir. "Vətən - evimizə gedən yoldur". İnanmıram ki, digər
bir şair bu səmimilikdə fikrini sərbəst şəkildə kimsə
ilə bu ifadə tərzində bölüşə bilsin.
Bapbalaca, "boyu bircəı qarış"
şeir hamımızı
vətənpərvərlik duyğularına kökləyir
və bizə həqiqətən "evimizin
yolu"nu tanıtdırır:
Gəl,
oğlum,
nə qədər ki, axşam
düşməyib gözlərimizə.
Nə qədər ki,
ayrılıqlar yağmayıb
ayaq səsimizə;
Gəl gedək, oğlum,
gedək evimizə...
Balayar Sadiq Milli Ordunun zabiti
olub, ötən qanlı-qadalı zamanlarda
dəfələrlə döyüş
bölgələrində düşmənlə
üz-üzə gəlib. Ona görə,
şairin müharibə
mövzusunda qələmə
aldığı əsərlər
olduqca təbiidir.
O, şair kimi döyüş səhnələrini
uzun-uzadı təsvir
eləmir, üslubuna sadiq qalır, dəst-xəttini qoruyur.
"Üşüyür misralarımda
bir parça vətən torpağı"
ağısını söyləməklə
həm də bir vətəndaş kimi çarəsini göstərir: "diksindirin
əsgər ayaqlarının
səsini". Yurd həsrəti
üstündə doğulub
boya-başa çatdığımız,
ərən babaların
yadigar qoyduğu Vətəni qorumağa borcluyuq. Bu borc
nəsildən-nəsilə ötürülür, hər
kəs fəxr edir ki, Azərbaycan
övladıdır. Bəzən isə,
neyləyəsən, ana
Vətən siyasətin
qurbanına çevrilir
və bu zaman silah susur,
igid əsgər nəfəsini içinə
çəkir. Bu da
müəllifin oxşar
hadisəyə ironik, utopik münasibəti:
Və gözaydınlığı verin
ümidlərə...
Dalğalanır
səbrimizə sancılan
bayraq.
Dünyada hər şey köhnəlir sözdən
başqa. Sözün
qüdrəti ondadır ki, hər təzə
istedadın, talantın ifasında Füzuli
demişkən "əhya" tapır, dirilik
qazanır. Ona görə heç vaxt nimdaş olmur, yırtılıb atılmır, həmişə
təzə-tərdir. Şair deyəndə
"əynimdə nimdaş paltar kimidir vətəndaşlıq
qüruru" ("Nimdaş
paltar"), bu sərrast
deyim o saat
yaddaşımda ünvanımın axtarışına
çıxır. Məgər
alayarımçıq insanlar, bu torpağın çörəyini yeyib, suyunu içib,
ona kəc baxanlar, əliəyrilər,
haramzadələr, vətəni sevməyənlər, yurdunu bəd ayaqda atıb
yad ölkələrdə gedib
mürgü döyənlər
azdırmı? Bəli, "vətəndaşlıq qüruru" xəyanətkarların əynində
nimdaş paltar kimidir.
Kitabın
"Bir misra sən" və "Sonetlər çələngi"
bölmələrində toplanan şeirlər də
maraqlıdır və Balayar lirik hisslərin ifadəsində
elə lirik qəhrəman obrazında durmağı da
bacarır. "Xatirə dəftərində
dəniz-dəniz ləpələnir o
qızın gözləri", ("O qızın gözləri")
nostalgiyasıyla şair real
həqiqəti böyüdüb möhtəşəm
bədii həqiqət səviyyəsinə
çatdırırsa, "səni unutmaq
istəyirəm, xatirəlrər daşa basır yaddaşımı"
("Küçənizin ətəyi") etirafıyla "ağ bayraq"
qaldırır. Bu isə təslimçilik
ovqatı deyil, məhəbbətin ülviliyi önündə diz
çökməkdir! "Sonetlər çələngi"
silsiləsində Balayar Sadiq
həm Avropa şeir ənənələrini
qoruyub saxlayıb, həm də heca şeirinin təlblərinə,
imkanlarına hörmətini ifadə edib.
Hər misra və bənddə,
üçlükdə bunu duymamaq, görməmək olmur.
Balayar Sadiq həqiqətən obrazların şəklini çəkir, ancaq o, fotoqraf deyil, olduğu kimi obrazları köçürtsün. Bizcə, şairi daha çox sözlə nəfəs alan, onunla işləyən rəssama bənzətmək olar: lirik rəssama.
Ağacəfər
Həsənli
Ədalət.-2012.-11 dekabr.-S.7.