LƏYAQƏTİNİ
İTİRƏNLƏR ÜÇÜN "LƏYAQƏT
DÜSTURU"
Doğrusunu deyim ki, son vaxtlar bədii kitab oxumağa nə vaxtım, nə də həvəsim var idi. Lakin icimdə bir boşluq yaranmışdır. Bu boşluqu doldura biləcək bir bədii əsəri tapa bilməyəcəyimdən sanki qorxurdum. Belə bir zamanda gənc yazar, Natiq Məmmədlinin "Ləyaqət düsturu" kitabı əlimə düşdü. Etiraf edək ki, bu gün çoxlarının anlamında və amalında ləyaqət hissi unudulmuş, yaddan çıxmış, kecmişin qayda-qanunu kimi çoxları onu "arxiv"inə atmşıdır. Amma unutmaqyaq ki, insan varlığının ən qiymətli xəzinəsi onun ləyaqətidir, əgər onu itirdisə yaşamağına dəyməz. Zamanın bu gərdişində, çoxlarının hər şeyi maddiyyətə bağladığı bir zamanda insanların LƏYAQƏTƏ neçə də böyük ehtiyacları var imiş...
Əsərin
adı kimi üz qabığında verilən bir cümlə
də diqqətimi cəlb etdi: "...hadisələrin bədii
formada ifadəsi oxucuya yalnız bir ideyanın- mütləq dəyişmək,
mütləq dəyişilmək yanğısının
aşlanmasına hesablanıb".
Burada
yadıma ingilis yazıçısı Oldos Leonard Harslinin
kitab haqında söylədiyi bir fikir düşdü. O,
yazırdı ki:
"İnsanlığı tədqiq etməyin ən
yaxşı yolu kitabdır". Deməli
Natiq Məmmədli də "Ləyaqət
düsturu"nu yaz-maqla ləyaqətini itirmiş,
insanlıqdan uzaq düşmüşlərə
yenidən insanlığını təlqin etmək
arzusundadır. Natiq Məmmədlini
yaxşı tanıyanlar bu qələmin,
bu sözün
paklığına inanmaya bilməzlər.
"Ləyaqət
düsturu"nu oxuduqca qarşımda N.Məmmədlinin təpədən
dırnağa ləyaqət təcəssümü olan
siması canlandı. Çünki o qədər səmimi, təbii
və həssas insandır ki, içində
çəkdikləri üzündə-gözündə əks
olunur. Hörmət-li publisistimiz Flora Xəlilzadə
demiş: "İçinin
həyası, abrı üzündə əks olunan
Natiq hər an
özünə və qələminə hörmətlə yanaşan söz sahibidir". Elə ona
görə də əsərinin hər cümləsində, hər
səhifəsində oxucusuna dönə-dönə
insan ləyaqətinin
ucalığını, paklığını,
toxunulmazlığını, müqəddəsliyini
xatırladır.
"Qanun"
nəşriyyatı tərəfindən 2012-ci ildə
çap olunan əsərdə müəllifin müxtəlif
illərdə qələmə aldığı hekayələri
toplanıb. Bu hekayələrdə qoyulan
problemlər "dünyanın özü
qədər qədimdir" deyənlər doğrudan
da haqlıdır. İnsan
xisləti, onun naqislikləri,
tamahkarlığı bəzən bunlara uyaraq ləyaqət hissini
hər şeyə qurban verməsi illər
boyu hər bir
yazarı narahat edib, düşündürüb. Lakin burada diqqəti
çəkən əsas çəhət odur
ki, müəllif bu
problemlərə, nöqsanlara bir qələm əhli kimi
fərdi yanaşmağa üstünlük
verib. Bu isə onun istedadlı, püxtələşmiş, bitkin bir qələm əhli
olmasından xəbər verir. Bu haqda "Ön söz"də Anar
müəllim belə yazır: "...Natiqin qələminin bitkinliyinin
əsas göstəricilərindən biri
və məncə ən başlıcası, yazardan
xüsusi istedad tələb
olunan prinsipə əməl etməsidir:
müəllif susmaq lazım gələn məqamda
özü danışmır, mətləbi
ifadə etmək imtiyazını obrazların özünə
verir, hadisələri, bədii
detalları "dindirir".
Kitab
"Ləyaqət düsturu" adlı hekayə ilə
başlayır. Bir vəzifə sahibinin hər şeyini maddiyyata qurban verməsi, ləyaqətinin qiymətini kah bahalı maşını, kah
dəbdəbəli evi, kah
da fermer təsərrüfatının
qiyməti ilə ölcməsi kimi faciəli
bir səhnəni müəllif çox böyük
ustalıqla əks etdirib. "Deməli,
elə rəqəm tapmalıydı ki, özü də, ləyaqətinə
müştəri çıxanlar da
razı qalsın". Nə qədər
açınacaqlı bir həqiqət. Bəyəm
bu gün belələri
azdırmı? İnsanlığını, ləyaqətini,
hətta namusunu belə vəzifəyə,
rahat gün-güzarana
qurban verənlər Natiq
müəllimin "qəhraman"ı olan
Cəsarətin simasında neçə də gözəl
açıqlanıb. Müəllif onların iç
dünyasını özünəməxsus bir
şəkildə açıb-tökərək elə onun öz dili
ilə ləyaqətsiz olduğunu təsdiq
edərək yazır: "Bəlkə mənim yerli-dibli ləyaqətim yoxdur,
ona görə ona qiymət
tapa bilmirəm?".
Bu
sualdan dərhal sonra müəllif qeyd edir ki, birdən Cəsarət
"müəllim"in yadına dünya ulduzu Cenifer Lopes
düşür. "Möhtəşəm arxa-sıyla
şöhrət qazanan
Cenifer Lopes onu 27 milyon dollara sığortaladıb. Gözləri
doldu, 27 milyona bax e! Bayaqdan bəri, heç
olmasa təskinlik üçün yuvarlaq da olsa, bir
rəqəm axtaran Cəsarət ləyaqətini
ağlı kəsən,
gözünə dəyən
hər şeylə müqayisə eləmişdir.
Elə
27 milyon da pis qiymət deyil, yuvarlaqlaşdırıb
onu da ləyaqətə
bərabər tutmaq olardı. Bəs birdən soruşsalar,
bu haradan ağlına gəlib?
Onun arxası- mənim ləyaqətim...".
Çox gözəl bir bənzətmə. Artıq şərhə ehtiyac
yoxdur. Çünki
yaşa-dığımız bu dünyada az qala hər gün vəzifəsini itirməmək
xatirinə nəyinki ləyaqətini itirənlərə,
hətta Tanrısını
belə unudaraq ağa-qara, qaraya-ağ söyləyən Cəsarətlər
nə qədər desən.
Natiq Məmmədli
bu hekayədə olduğu kimi "Korun gördüyü gələcək" adlı
hekayəsində də
insan mənəviyyatından
bəhs edir. Çox maraqlı
və oxunaqlı bir hekayədir. Çoxlarının gözü açıq
olsa da içindəki
naqislik xisləti, vəzifəsini, şan-şöhrətini
itirmək qorxusu ətafında baş verən haqsızlıqlara
qarşı onu "kor" edir. Görə-görə kor, eşidə-eşidə
kar olur. Və elə kor, kar
olmasa da ləyaqətini itirmiş,
qiymətini tapa bilməyən Cəsarət
kimiləri onu kar və kor
olmağa məcbur edir. Burada insanların laqeyidliyindən,
haqsız-lığından yorulan, usanan bəzi insanlar bu kora qibtə
edirlər. "Kor"
isə kor ola-ola bu dünyada
yaşamağın çətinliklərini
"görərək, duyaraq"
deyir: "İlahi düz yola çıxmaq
nə qədər çətindir. İnanmıram ki, düz yolla getmək üçün sadəcə
addımlamaq kifayət
eləsin, qəfil badalağa mütləq hazır olmalısan".
Müəllif bu fikirdən
dərhal sonra "indi dünyada nəsli kəsilməkdə
olan xeyirxah adamları" qorumaq üçün həyacan
təbili çalır,
bəşəriyyəti onları
qormağa, yaşatmağa
cağırır.
Hər gün hər birimizin rastlaşdığı reallıqlar,
bəzi insanların təmənnasız xeyirxahlığı
(təəssüf ki,
bunlar barmaqla saya biləcək qədər azdır), bəzi-lərinin isə başqalarını alcatmaq,
ləyaqətinə toxunmaq,
haqqına sahib olmaqdan
zövq alması (heyiflər ki, bunların sayı-hesabı
bilinmir) müəllifin
"Klaon" hekayəsində
daha böyük ustalıqla verilib. O belələrini
özünəməxsus şəkildə
tənqid edərək,
mənəviyyatsızlığını
bəyan edir. "Başı boş,
cibi dolu olan" vəzifə sahibi Lütfi arvadı Səriyyənin
ad günündə restoranda
klonu, təhqir etməsi (əslində öz hərəkətləri
ilə klonluq etməsi) mənzərəsini
müəllif peşəkarlıqla
açıqlayaraq onun
ən adi insani hisslərdən dəuzaq olduğunu oxucusuna bəyan edir.
Ətrafımızda baş verən hadisələrə müəllif
yalnız bir seyirci kimi baxmır. Haqsızlıqlara qarşı, bir qələm, kalam əhli kimi səsini qaldırır, onları doğru yola səsləyir. Bəzən yumuşaq, bəzn də öldürücü
satiranın gücü
ilə onları tərbiyyələndirməyə calışır. Hadisələri daha ətraflı, geniş şərh etməklə oxucunu dərin mətləblərdən
hali edərək belələrinə qarşı
amansız olmağa cağırır.
"Ləyaqət düsturu"nda
mətbuat, jurnalistika aləminə aid hekayələr
də yer alıb. Bu da təbiidir.
Qələm dostumuz həm
də jurnalistliklə
məşğul olur.
Uzun müddətdir mətbuatda
çalışır. Əməkdar jurnalistdir. Ali
Media Müka-fatına layiq
görülüb. O, Azərbaycan
mətbuatının inkişafında
özünəməxsus yeri
və rolu olan, səsi-sorağı
19-cu yüzillikdən üzü
bəri bu günümüzə kimi
gəlib catan, vətənpərvər, xeyriyyəci
Hacı Zeynalabdinin xeyir-duası ilə işıq üzü görən, Əli Mərdan bəyin, Həsən bəyin, Əli bəyin, Əhməd bəyin dəsti-xətti olan, Cüyhun və Üzüyir bəyin işıqlı zəkasının
ruhu duyulan tarixi "Kaspi"nin varislərindən biri kimi bu günkü
"Kaspi"ni yaşadanlardandır.
Tədqiqatçı alim prof. Alxan
Bayramoğlunun təbirincə
desək: "Kas-pi"cilər
üçün həyatda
bir qiymət meyarı var: vətənin və onun vətəndaşlarının
ümumi maraqları, doğma AZƏRBAYCANımızın
ümum-milli mənafeləri". Bu mənafeyi başda qəzetin təsiscisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, jurnalist-şairə, xeyriyyəci
xanım Sona Vəliyeva ilə birlikdə təbliğ edirlər. N.Məmmədli bir necə ildir ki, "Kaspi" qəzetinə redaktorluq edir. Bu illər ərzində
qəzetdə həm məzmun, həm də forma dəyişiklikləri
edib.
O, böyük qələm sahiblərinin adına
və amalına layiq bir "Kaspi"ni yaşadır. Xüsusən də hər
şənbə çap
olunan "Ədəbiyyat"
sayını demək
olar ki, ədəbiyyat sevərlər
həsrətlə gözləyir.
Hiss olunur ki, Natiq müəllim mətbuat işini, qəzetcilik prinsiplərini,
mükəmməl bilir.
Bunu kitabındakı "Mənim
birinci yalanım" adlı hekayəsini oxuyarkən də hiss etdim. Redaksiya, nəşriyyat işlərini
bütün incəlikləri
ilə bilməsi, onun bu gün
təcrübəli bir
redaktor kimi fəaliyyətinə dəsdək
olur.
N.Məmmədli həm də tədqiqatçı alimdir. Tarix elmləri
namizədidir. Türk xalqları
tarixinə dair əsərlərin, bir çox elmi məqalələrin müəllifidir.
"Vaxtı keçmiş sitatlar"
hekayəsini oxuduqca özümün də bu yolda cəkdiyim
əzab-əziyyətlər kino lenti kimi
gözlərim önündə
canlandı və özümə təsəlli
verdim ki, sən demə yiyəsizlərin hamısı
belə əzablar bahasına bu zirvəni fəth edir.
Hekayədə aspirant Qələndərlinin sovet dövrünün son
on illiyindən müstəqillik
dövrünə qədər
olan on il
ərzində müdafiə
etmək üçün
cəkdiyi əzab-əziyyətlər,
süründürməciliklər təsvir edilib.
Bu süründürməciliklər o qədər davam edir ki, artıq Qələndərlinin nəyinki, müdafyə etməyə, heç yaşamağa hayı-amanı qalmır (Deyilənə görə sovet dövründə ölkəmizdə Azad Mirzəcanzadə (Ali Atestasiya Komisiyasının sədri) ən azı 50 yaşında müdafyə etmək istəyənlərin qovluğunu hələ "çox gənc"dir adı ilə geri qaytarırmış?! Beləliklə yaşı 60-ı haqlamış "gənc alim"lər müdafyə bura-xılırmış).
"Yaxşı
anaların oğulları" adlı hekayədə isə
övlad-valideyin münasi-bətlərindən, valideyinin,
xüsusən də anaların tərbiyənin bünövrəsini
düz qoymadıqda ömrü boyu əzab cəkmələrini
müəllif ürək ağrısı ilə təsvir
edir.
Diqqətimi cəkən hekayələrdən biri də "Dolma" hekayəsi oldu. Hekayə II Nəsimi Milli Ədəbiyyat Müsabiqəsinin qalibi adına layiq görülüb. Hekayədə həmişə olduğu kimi azərbaycan xalqının hər şeyinə sahib olmaq istəyən ermənilərin milli mətbəximizə şərik cıxmalarından bəhs olunur. Müəllif hekayədə Rusiya və Gürcüstan nümayəndələrinin milli məsələyə münasibətini əsl sənətkarlıqla açıb göstərə bilmişdir. Hətta adı bir hadisələrdə onların riyakarlığını əks etdirməyə nail olmuşdur.
Müəllifin "Beş atanın öğey oğlu", "Bütün maymaqların yükü", "Həkimə gedən məğrur adam", "Xoşbəxt adamla bədbəxt adamın söhbəti", "Halalıq", "Arzuların qənimi" sərlövhəli hekayələrində də insanın mənəvi aləmindən, düşüncələrindən bəhs olunur. Bu əsər müəllifin uzun illər həyat-da apardığı müşahidələrinin bəhrəsidir. Sonda tam əminliklə demək istəyirəm ki, bu əsər oxucusunun mənəvi aləmini zənginləşdirəcək, ona düzgün yol seçməkdə yardımçı olacaqdır. Qələmin iti, sözün kəsərli, çanın sağ olsun qələm yoldaşım!
Qərənfil
Dünyamin qızı BDU-nun Fəlsəfə
doktoru
Ədalət.-2012.-18 dekabr.-S.6.