ÖZ ÜSLUBU,
ÖZ ŞAİR SƏCİYYƏSİ
(ELXAN ZAL
QARAXANLININ ŞEİRLƏRİ HAQQINDA)
Onun şeirləri məndə hərdən çox qəribə, hərdən də heç bir qəribəlik doğurmayan bir ovqat yaradır. Bu iki hissin arasında çırpına-çırpına oxuduğum şeirlərin fikri-konstruktiv mahiyyətinə varmaq istəyirəm. Bilirəm ki, bu tipli şairlərin şeirlərindən söz açmaq o qədər də asan deyil. Gərək belə şeirlərin bəzilərinin düşündüyü kimi bir möcüzə yaratmadığına əmin olasan. Eyni zamanda düşünəsən ki, həm də bu şeirlər sənin hər gün oxuduğun, qulaqlarında misraları, qafiyələri döyənək olmuş şeirlərə də bənzəmir. Bunlar müasir Azərbaycan şeirinin artıq formalaşmaqda olan bir üslubi tendensiyasının ifadəsidirlər.
Bəli, demək istəyirəm ki, Elxan Zal
Qaraxanlı müasir şairdir,
şeirlərində modern ifadə vasitələri,
deyim tərzi, köhnə, ənənəvi
təsvir vasitələrindən imtina və
ən başlıcası sözün müasir biçimi, seçimi və bunların fikir
ardıcıllığına uyarlığı diqqəti
cəlb edir. Təbii ki,
mən müasir sözünü
"modernist" sözü
ilə də əvəz edə bilərdim. Lakin
"modernist" sözü
"müasir" sözünün,
anlamının tərkibindədir və mənim fikrimcə, əsl
müasir şairlər elə modern şairlərdir.
Nədir
Elxan Zal Qaraxanlının şeirlərinin özünəməxsusluğu
və tutaq ki, Rasim Qaracadan, Zahir Əzəmətdən, Səlim
Babullaoğlundan, Qəşəm Nəcəfzadədən və
həmin üslubi tendensiyanın şairlərindən
hansı xüsusiyyətləri ilə seçilir bu şair?
Birincisi; Elxan Zal Qaraxanlının şeirlərində müasir Avropa şeirilə Şərq şeirinin sintezi duyulur. Söhbət ondan getmir ki, Elxanın şeirlərində modern Qərb mədəniyyətinin simvolları olan müəyyən adlar xatırlanır. Tutaq ki, "Parisin xanımları" ilə "Şirazın gülləri", "Pikassonun göyərçinləri" ilə Alp Ər Tonqa bir şeirdə bir araya gəlirlər (vaxtilə Asif Ata belə bir "qovuşmanı" -Koroğlu ilə Meri Pikfordun bir araya gəlməsini tənqid hədəfinə çevirsə də), bu, modern şeirin zahiri təcəssümüdür. Amma söhbət ondan gedir ki, Elxan Zal Qaraxanlı iki mədəniyyətin, iki dünyagörüşün poetik modelini yaratmağa səy göstərir. Fikrimizi sübut üçün əvvəlcə Elxanın "Virtual gecə" şeirinə diqqət edək:
bayquş baxışlı
gecə
susqun fortepiano.
nə Esxil qapı döymür,
nə Bercerak Sirano.
ulduzlar boşalmada,
ürək dolu, Ay kəsik.
duyğuların dərvişi,
getdi tələm-tələsik.
Bu şeirdə milliliklə
bəşəri çalarlar
qovuşur. Amma Elxanın elə şeirləri var ki, Şərq poetik leksikonu şeirin bütün quruluşuna hakim kəsilir
və Elxan Mendelsondan, Şopendən danışsa da Aşıq Qurbaninin, Məstan Günərin, hətta Zirəddin Qafarlının poetik libasında görsənir.
Həm də aşıq libasında. Amma o tovuzlu
aşıq öz mahnısını sazda yox, gitarada ifadə
edir. Tutaq ki, belə oxuyur:
qapqaynardı dodaqlar,
öpsəm şirinmi
olur?
baş vurmağa hovuz var,
dibi dərinmi olur?
yer düzəltdik çardaqda,
rakı vurduq bardaqda,
can bezəndə bordaqdan,
qucağım yerinmi olur?
görüşümüz rusfason,
əvvəl-axır gəlir
son,
marş çalanda Mendelson,
oynaşın ərinmi
olur?
İkincisi; Elxan Zal Qaraxanlının
şeirlərində müasir
şəhər ritmləri
səslənir. O, təbiəti
etibarilə kəndçi
olsa da, şəhər şairidir.
Bugünkü şəhər etikasını,
məişət ritmlərini
şeirlərində səsləndirən
tək-tük şairlərdəndir.
Nə qədər qəribə olsa da, deyim
ki, o, Bakının Torqovı küçəsindən
dünyaya boylanır və Torqovı peyzajı onun şeirlərində dünya
şəhərlərinin poetik
illüstrasiyasını yaradır.
Mənə inanmırsınızsa,
onun "Bu gün İzidanı Bakıda gördüm", "Kefli
Bakı", "İntellektual
gecə" və s. şeirlərini oxuyun.
Üçüncüsü: Elxan Zal Qaraxanlı sərbəst şeir ərazisinin adamıdır.
Onun hətta hecada yazdığı şeirlər
də (savaş şeirləri istisna olmaqla) nəfəs etibarilə sərbəst şeirin müxtəlif modellərini xatırladır.
Mənim Elxan Zal Qaraxanlının
şeirləri və onun özü ilə tanışlığım
2003-cü ildən başlayır. Onun şeirləri
"Azad Yazarlar Ocağı"nın
"Yaquar yerişli zaman" adlı almanaxında çap olunmuşdu. Nə az, nə
çox-düz 43 şeiri.
Şeirlərin yazıldığı ən uzaq tarix
1982-ci ilə, ən yaxın tarix isə 2002-ci ilə aid idi.
Bu şeirlər məndə
müxtəlif təəssürat
yaratdı. Saz-söz mühitində - Tovuzda doğulan bir insanın bizə əziz olan hecanın qoşma, gəraylı, təcnis bağçasından
bircə gül dərməməsi təəccübümə
səbəb oldu.
Amma onun şeirlərinin bir çoxunda dilimizin şirinliyini, zərifliyini özündə
əks etdirən nəfəsi hiss etdim.
Mənim
üçün heç
də təəccüblü
görünmədi ki,
Elxan öz modern ruhlu şeirlərinin əksəriyyətini hecada
yazmışdı.
Ümumiyyətlə, Elxanın 43 şeirini və ondan sonra iki
şeir kitabını
oxuyub bitirəndən
sonra ilk təəssüratımı
birinci növ təyini söz birləşməsi ilə
ifadə etdim:
MÜASİR ŞEİR. Ancaq mən istəmirəm
bu kiçik yazıda uzun-uzadı müasir şeir nədir sualına cavab axtaram, sonra həmin lepka ilə Elxanın şeirlərini
təhlil edəm.
Qısaca deyim ki, müasir şeir hər bir arif
oxucunun anlaya, dərk edə biləcəyi şeirdir, dövrün ritmini, zamanın xaosunu, həyatın reallıqlarını
əks etdirir (dəxli yoxdur hansı formada). Müasir şeirdə miflə bu günün kosmos möcüzələri,
irreallıqla ən
real həyat görüntüləri,
klassik Məcnunla müasir Leylilər, zaman və zamansızlıq
bir araya gəlir. Dünyanın obrazı yaranır
və bu DÜNYA obrazında Yer vətəndaşı Şairin
öz dünyasını
seyr edirsən.
Zanbaq gülüşünə
bənzəyir almaların
qış yuxusu,
quşların səhər
nəğməsinin niyyəti
zəncinin dişlərindən
bəyazdı.
Pişiksiz bir təbəssümdür
mənasız adamın
ömrü
kefli şairlər tox
dəvənin gülüşü
kimidir.
Dalğalar kökləyir
səhərin udunu
Külək üfüqə çəkir
yovşan dadını.
"Dan üzünün qəzəli" adlanın
bu şeirdə bir zamanlar bizdə
dəbdə olan assosiativ şeirin bir qədər də mürəkkəb bir növü ilə qarşılaşırsan. Vaxtilə
bizim gözəl şairlərimizdən biri
yazmışdı ki:
"Ağ bir zanbaq kimi açıldı
səhər" (Ələkbər
Salahzadə). Bu tipli gözəl təşbehlərin hesabına
altmışıncı illərin
poeziyası şeirimizdə
dan yerinin açılmasından xəbər
verirdi. İllər keçdi, həmin
dan yeri yeni rənglərini, şüalarını şeirlərimizə
səpələdi. "Dan
üzünün qəzəli"
də belə yaranır. Elxanın ayrı-ayrı şeirlərindəki
qəribə, gözlənilməz
təşbehlər, metaforalar
da məhz şeirimizin əşya və hadisələrə,
dünyada mövcud olan bütün varlıqlara yeni bir prizmadan boylanmağın
nəticəsidir. Elxan
deyir ki: Reklamların işığında
manat-manat yanır bu yaz, Bu dünyada
gecə yoxdur, Bundan bəyaz- burada müasir oxucunun heç bir çətinlik çəkməyərək sanki
gözlərinin qarşısında
canlandıra biləcəyi
bir tablo yaranır. Ümumiyyətlə,
Elxan Zal Qaraxanlı şeirlərində
təbiətlə bağlı
lövhələr "rəsm"
etməyi çox sevir, daha doğrusu,
o, öz hiss və duyğularından təbiətə
boylanır. Və baxıb görürük
ki: Qaranlıqda zümzümə, söyüdlükdə
sığal var. Qübbəli
səmanın mavi yuxusu süzülür insanın könlünə
rəng-rəng, zəng-zəng.
İlahə üzünə bənzəyir
səma Tutub dodağıma sıxmağım
gəlir. Su üstündə rəqs eləyir, Yarpaqların qışqırığı.
Elxan Zal Qaraxanlının "Savaş ayələri"
şeirlər kitabında
isə onun şairliyinin başqa bir xüsusiyyəti ilə tanış
oldum. "Dan yerinin qəzəli"ni,
"ləhləyən işıqlar"ı,
"yağışlı sonet"i
türk savaş şeirinin ritmi, intonasiyası əvəz edir.
Ruhumuz cəngə varanda,
Ad üstünə ad gələcək.
Qan iyini alan
kimi,
Ağzınıza dad gələcək.
Ərənlər nərə çəkəndə,
Yarağımız pas tökəndə,
Tanrıdağdan, Ötükəndən
Gözlənən imdad gələcək.
Və yaxud:
Yürü, qardaşım, yürü,
Ərin yorulmaz dizi.
Əbədi bir çağırış
Cəngə səsləyir bizi.
Alplar zamanı gəldi,
Hızlı əsrin başıdı.
Ölümlə ölməzliyin
Sonuncu savaşıdır.
Elxan bu şeirlərində təsdiq
edir ki, türk ruhu yenilməzdir, basılmazdır. Yunis
İmrədən üzü bəri bu həqiqət müxtəlif poetik
leksikonda səslənib. Türk atlarının
nallarından qopan odlu
qığılcımlar, savaş və cəng
səslərinin yaratdığı qalibiyyət nidası,
yalnız türkə məxsus qürur, əzəmət
və bahadırlıq təntənəsi,
ƏBƏDİLİK iddiası zaman-zaman
həmin o ölməz ruhun
poetik marşına çevrilib.
Elxanın şeirlərində həmin o ruh yaşayır- "Əbədi bir çağırış, Cəngə səsləyir
bizi".
Nəhayət, bu yazıda Elxan Zal Qaraxanlının "Torqovı peyzajı" -sonuncu şeirlər kitabının onun poetik istedadının tam göstəricisi olduğunu söyləyirəm. Onun poeziyasının mənzərəsini bütünlüklə tamamlayan, fərdi üslubunun formalaşmağından xəbər verən və öncə qeyd etdiyim MÜASİR ŞEİR anlamına tam cavab verən şeirlər bu kitabda öz əksini tapır. Hər hansı bir ədəbiyyat araşdırıcısı-tənqidçi üçün bu kitab poeziyamızın orijinal bir qütbü (tendensiyası) haqqında söz açmağa yetərlidir. Elə əlli yaşı tamam olan Elxan Zal Qaraxanlı haqqında söhbətimi də həmin kitaba ön söz yazmış Xalq şairi Vaqif Səmədoğlunun bu sözləriylə yazıma nöqtə qoyuram: "Sən əsl şairsən, dilimizə, ədəbiyyatımıza layiq şairsən. Öz üslubu, öz dünyaduyumu, öz sözü olan şairsən. Sənə uğurlar arzulayıram. Nə yaxşı ki, ədəbiyyatımızda sən varsan".
Vaqif YUSİFLİ
Ədalət.-2012.-22 dekabr.-S.13.