"SONUNCU
FATEH"DƏ TÜRK RUHUNUN TƏZAHURU VƏ TƏNTƏNƏSİ
Heç bir bədii əsəri
bütövlükdə "tarix"
adlandırmaq olmaz, ancaq
real tarixi qəhrəmanlardan,
şahlardan, sərkərdələrdən
bəhs edən romanda, povestdə, dramda, poemada, hətta kiçik həcmli hekayədə belə tarixilik mütləq mənada gözlənilməlidir.
Çünki həmin əsər milli-mənəvi maraqları əks etdirməklə
yanaşı, bu və ya
başqa şəkildə bir
xalqın iradəsini, tamlığını, digər xalqlarla müqayisədə yerini-yurdunu,
dilini-dinini, Vətənini,
dağını-daşını, insanların hansı
kökdən-soydan qaynaqlanıb pərvəriş
tapdığını, casur və ya mağmınlığını, necə
deyərlər, "Şəcərə"sini ifadə
edir. Hüseynbala Mirələmov da "türk oğlu türkəm"
deyib öyünən Nadir
şah Əfşarın təzadlı
obrazını "Sonuncu fateh"ində
yaratsa da, həm də
söylədiklərimiz həqiqətlərə söykənir,
Azərbaycanın rəsimini çəkir, bu
torpağın varlığın, mənzərəsini
cümləbəcümlə tarixi
romanında canlandırır.
"Sonuncu fateh"də türk ruhunun təzahürü və təntənəsi olduqca qabarıqdır. Vaxtilə məğribdən məşriqə qədər gözişlənməz nəhəng bir əraziyə səpələnmiş qədim türklər heç vaxt kiminsə torpağını hücumla zəbt etməmişlər, çünki buna ehtiyac duymamışlar, adını unutduğum bir avropalı filosofun təbirincə desək, "onların vətənləri bütün dünya olmuşdur". Gündoğandan günbatana par-par işıldayan, "qəbzəsi qana boyanan" misri qılınclar şaqqıldamış, at nallarından ildırım çaxmış, kəhərlər, köhlənlər dal ayaqları üstə şahə qalxıb kişnəmiş, türk igidləri qarı düşmən önünə mərdi-mərdanə çıxmışlar. Müəllif bir daha təsdiq edir ki, həmişə közərən bu ruh sönməzdir, bu ruh dönməzdir, bu ruh məğlub edilməzdir!
Hüseynbala
Mirələmovun baş qəhrəmanı Nadir də bir
adlı-sanlı, əsli-nəcabətli türk soyundan
çıxmışdır. Romanın ilk hissəsindəki "Ana
öyüdü" fəslində dədə-baba
sənətinin qulpundan yapışıb
ilxı otaran yeniyetmə oğlanın
anası Gövhərbəyimlə söhbəti əslində
yazıçının bu türk tayfasının kökünə açar salmaq üçün bir niyyətidir.
Həmin parça Gövhərbəyim
ananın övladına dedikləri ilə başlanır:
-
"Ulu nənəniz Şahbəyimin bilməcələri-gülməcələri
tayfanın bütün qız-gəlinlərinin dilində,
ağzında əzbərdi. "Yusif-Züleyxa"
dastanını nəql eləyəndə hətta tayfanın
məhrəm kişiləri də gəlib ona qulaq asardılar
-
Ana, bə bizi el içində niyə Qırxlı deyə
nişan verirlər?..
-Bizim
Əvşar tayfası Qırxlı boyundan, bir də
Qasımla törəmələrindən bin tutub. Ulu
babalarımız Qırxlıları Şah İsmayıl Xətai
zamanında Azərbaycanın qədim Əfşaran elindən
bura- Xorasana köçürüblərg"
Göründüyü
kimi, müəllif ustalıqla romanın
başlanğıcında böyük bir əraziyə
şahənşahlıq etmiş, hökmü yerimiş, zəmanəsinə
uyğun xarici və daxili siyasət yürütmüş
Nadir Əfşarın məhz türk boyundan
çıxdığını bədii detallarla diqqətə
çatdırır. Vaxtı ilə mənfur sovet imperiyasının qısqanclıqla tərtib
etdiyi "Böyük
Sovet Ensiklopediyası"nda bu Azərbaycan oğlu
haqqında nəinki dolğun məlumta verilmir, milli mənsubluğu
belə gizlədilir, üstündən sükutlu
keçilir. Kitabda oxuyuruq: "Bu tayfa da öz
başçısının - Əfşarın adı ilə
tanınır. Oğuz Xaqanın oğlu Ulduz xanın dörd oğlundan ən böyüyü
olan Əfşar yadellilərlə
mübarizə zamanı Oğuz dədənin
həmişə sağ cinahında
döyüşərmiş. Oğuz
tayfaları arasında əfşarlar cəld olduqlarına
görə ən çox vəhşi heyvan ovuna həvəsli
imişlər. Bəzən buna görə
Əfşara "ovşar" da deyirlər. Türk oğlu türklərin yurd
yeri olan
ucsuz-bucaqsız torpaqlarda Əfşarlar
şanına şayan olan
əfsanəvi ad-san
qazanmışdılar. Oğuz türkləri
Türküstandan Aralıq dənizinəcən,
Qafqazdan Kəngər körfəzinəcən
( Fars körfəzi) böyük ərazidə dövlət qurmuşlar".
Hamıya
məlumdur ki, Atabəylərin də, Şirvanşahların
da, Səfəvilərin də, Qacarların da,
Baharlıların da, Əfşarların da soy kökləri
türkdür və həmin nəsillərə mənsub olan
onlarla sərkərdə, fateh başına tac qoyub əsrlər
boyu səltənəti idarə etmişdir. Lakin heç bir digər qədim
ölkə kimi Azərbaycan məmləkətinin
də bütün dövrlərini
"qızıl dövr"
adlandırmaq mümkün deyil
və xoşbəxtlik, bəxtəvərlik quşu
həmişə dövləti idarə edənlərin
çiyninə qonmamışdır. Əlbəttə,
şahların zəifləri də olmuşdur, güclüləri də. Hər oxuyan Molla Pənah
olmadığı kimi, hər şah da Qızıl Arslan deyildi, Şah İsmayıl Xətai ola
bilməzdi, cənnət-məkan ləqəbini
sığortalamış Şah Abbas ədalətini ölkəsində bərqərar
etməyə gücü çatmazdı
və yaxud Ağa
Məhəmməd Qacar kimi
qurd oğlu qurd olmağa qüdrəti
yetməzdi. Müəllif əsərinin müxtəlif
fəsillərində bir sıra
Əfşar igidlərinin adlarını sadalayır,
Çaldıran savaşının iştirakçısı
Sultanəli Mirzə Əfşar, Qorçubaşı Sevindik bəy Əfşar, Əhməd Sultan, Şahrux
Əfşar, Xəlil bəy Əfşar yada
düşür, onların heç biri isə Nadir bəy Əfşar deyildi.
Çünki zəmanə Nadir kimi seçmə cəngavərləri
iki-üç əsrdən bir yaradır, millətini ardınca çəkib
aparsın...
Bəs
türk ruhunun başqa təzahürləri tarixi romanda necə
əksini tapır? O da məlum həqiqətdir
ki, harda türk məskəni varsa,
o yerdə mütləq at
ilxıları var. Türk
bəyləri, türk bayanları at saxlamağı, ona qulluq eləməyi, at minib düşmən üstə yüyürməyi
şərəf, namus işi
sayırlar. "Dədə Qorqud" və
"Manas" eposlarında ata məhəbbət hər epizodda
ifadə olunur, "Koroğlu"
dastanında isə Qıratını düşmən əlinə
keçən görən qoç Koroğlu düşməninə
yalvarıb-yaxarır: "Həmzə, atı yaxşı saxla, At igidin
qardaşıdı". Əlbəttə,
xalqımızın "at muraddı"
söyləyib. Bu əski inam
bu və ya başqa şəkildə romanda
ifadəsini tapır. Ayrı-ayrı fəsil və hissələrə
diqqət yetirərkən ata bəslənin
böyük ehtiramın və etibarın
hər an şahidinə çevrilə
bilərik. Kitabın "Sünbüllü
tac" fəslində ilxı otararkən
çəmənzarda mürgüləyən atasını oyadan bapbalaca Nadirə İmamqulu kişi deyir: "Yaxşı yuxu
görürdüm. Görürdüm
ki, sən ağ
atın üstündə Muğandan gəlirsən,
başında da tac var". Ağ at xoşbəxtlik rəmzidi,
("Ağatlı oğlan"
nağılını yada salaq
- Müəllif) Nadirin də ağ atı arzularını Çin
səddindən aşırmağa qadir bir qüvvədir.
Bir dəfə
yenə yağışlı-yağmurlu, ildırımlı
bir gündə - insanın bir damla yağışın
ucundan tutub göyə çıxdığı məqamda
iki sədaqətli itinin - Bəbirlə Pələngin köməyi
sayəsində hürkən ilxı kiçik
ilxıçı oğlu Nadir çomağı ilə xilas
eləyir, eyni zamanda ilxı da tələfatdan qurtarır,
Əfşar balası da ölümün cəngindən - sərt
sıldırımın başından dərəyə yuvarlanmaqdan
xilas olur. "Sonuncu fateh"in "Qaçış" fəslində də
etibarlı at obrazları diqqət çəkir.
Nadir yeniyetmə gənc ikən
yaşadığı el-oba özbək qəsbkarlarının
hücumuna məruz qalır. O, Buxaradan soyğunçuluq
məqsədi ilə Azərbaycana gələn Qəmbər
adlı bir varlı-karlı şəxsin
himayəsində əsirlik həyatını yaşayır. Və vədə gəlib çatır, Nadir qaçmağa imkan tapır, at
bazarından elə Qəmbərin haçansa
dəyər-dəyməzinə bir dəllala
satdığı Qaçağan adlı
atını soraqlayıb tapıb, həmin atı minib dördnala
çapıb Buxara əsirliyindən qurtulur.
Yaxşı at həmişə çətində türkün qalib ruhu rolunu oynayıb. Nadiri at uşaqlıq çağlarından padşahlığacan müşayiət edir. Elə xoş anı, gərgin, qızğın döyüşü yoxlur ki, onsuz ötüşsün. Ata olan dərin hörməti görmək üçün roman boyu ayrı-ayrı başlıqlar altınla verilmiş epizodlarasa nəzər yetirmək kifayətdir: "Yır-yığış edib atların cidarını açdılar. Yəhərləyib tapdıqlarını bərkidib yola süvar oldular. Bir müddət dördnala çapdılar. Sonra cilovları dartıb yorğaya keçdilər". ("Qaçış").
"Nadir atdan
enib məzarın önündə diz çökdü"
("İlk qələbənin sevinci").
"Nadir
bəy ağır-ağır atdan enib irəli yeridi"
("Taledən qaçmaq olmur").
"Onların
çadır qurub təzə məskən saldığı
yerə bir-iki fərsəng qalmış irəliyə iki
cavan atlı göndərdi". ("Böyük birliyə
gedən yol").
"Qılınc
xanla İmamqulu əmiri aradan götürəndən sonra
Nadir bəy rahatca köhlən kəhərin yəhərinə
oturub öz adamları ilə Kəlat yolu ilə gedirdi". ("Köhlən
kəhər yüyrək olar").
"Sonra
qızılbaş qiyafəli atlıları görəndə
sevindilər". ("Təhmasib Mirzənin məğlub sərdarı".
"Atlar
yəhərlərinəcən palçıq içində
idi". ("Şahın xidmətində".
"Nadir
xan atını Çaharbağ məhəlləsində
saxladı". ("Təhmasibqulu xan Məşhədi azad
edir")
"Nadir
xanın iki dərviş casusu atlarını çaparaq,
Əşrəf xan Əfqanın tədbiri barədə xəbər
gətirdi". ("Hərəmxanada qətl").
"Öz
qələbəsi barədə Tehrana çaparaq göndərəndən
sonra Nadir xan Əfşar nəhayət, hicri təqvimi ilə
rəbbülsani ayının əvvəllərində (16
noyabr 1729-cu il) Təhmasibqulu xan adı ilə ağ ərəb
atının belində bütün ordusu ilə Səfəvilərin
sonuncu paytaxtı olan İsfahana daxil oldu. ("Paytaxt").
"Beş yuzə yaxın rum və şam atları bir-birinin ardınca düzülmüşdü". ("Təhmasib şahın devrilməsi").
"Ürkək gözləri az
qala hədəqəsindən
çıxan at cilovunu
gəmirə-gəmirə yarğanın qaşında
dayanmışdı". ("Nadir
şahın ölüm xəbəri").
Azərbaycan
və ümumən türk dünyasında indi də müxtəlif
at cinsləri mövcuddur və onlar Qarabağ atı, ərəb
at, dilboz at, monqol atı, qazax atı, kazak atı adıyla məşhurdurlar.
Ölkəmizdə at yetişdirən
və cıdırlar var. Göründüyü
kimi, qədim dövrlərdə at təkcə minik vasitəsi
deyil, türkün
ramedilməz, məğlubolmaz döyüş
sirdaşıdır. At qulaqlarını
şəkləyib kişnədimi, deməli, yaxınlıqda
yağı pusqusu var.
At zəncirini
gəmirib irəli şığımırsa, yolu
getmirsə, deməli, qarşıda düşmən gizlənib.
Şübhəsiz, təcrübəli ilxıçılar,
mehtərlər atların özünəməxsus keyfiyyətlərindən
və özəlliklərindən xəbərdar olublar və bu haqda sərkərdələrə, çarvadarlara, elçilərə, codarlara səhih məlumat ötürüblər,
onlar bundan məqsədli
surətdə faydalanıblar. "Sonuncu
fateh"də etnoqrafik elementlər zəngindir
və müəllif atlara verilən
adları peşəkarlıqla işlədir, məzmun və
mənasını açır. Məsələn, Dəli
köhlən, Qaçağan at, Qaragöz, Alapaça, Qaşqa at, Yorğa at və s. və
ilaxır.
İstər Osmanlılar olsun, istər Orta Asiyalılar - özbəklər, qazaxlar, qarakalpaklar, istər İraq türkmənləri olsun, istərsə də Qafqazda yaşayan qumıklar və azərbaycanlılar - bunlar mənşəcə türkdürlər. Və türk oğlu Nadir Əfşar gah məmləkətdə məhəlli müharibələri yatızdırır, gah bir-birinə düşmən kəsilən və eyni soykökünə mənsub türk tayfa və qəbilələrini sakitləşdirib başa salır, gah da irimiqyaslı döyüşlərə atılmaq məcburiyyətində qalır. Zəmanəsinin ən görkəmli dövlət xadimi səviyyəsinə yükslən Nadir Əfşarın Türkiyə sultanlığı ilə münasibətlərinin hər vəchlə yaxşılaşdırılması ilə əlaqədar göstərdiyi səylər, müsbət cəhdlər Osmanlıların paytaxtı İstanbulda da Azərbaycanın siyasi-mədəni mərkəzlərində də isti qarşılanıb. Nadir şah keçmişdən dərs götürüb, o nə Sultan Səlimin (Səlim Yavuzun), nə də Şah İsmayıl Xətainin səhvlərini təkrarlamaq istəmir. Mümkün qədər qardaş qırğınından gen qaçması ilə Nadir Əfşar hər iki keçmiş imperiya rəhbərindən bir baş yuxarıda dayanır. O, elçilər yollayır, rəsmi sənəd və müqavilələr imzalamaq üçün vasitələr axtarır. Siyasi gedişlər edir, hətta türk qiyamçılarını yola gətirmək üçün başçılarının yanına qasid, çapar göndərir. Sözü keçməyəndə, yersiz müqavimət görəndə cin atına minir, qılınc alıb döyüşə başlayır və ya ordunu təpədən-dırnağacan silahlandırır.
Bir də
Hüseynbala Mirələmov Nadir Əfşarın özəl
cəhətlərini hərtərəfli göstərməklə
onun əsl türk olduğunu xarakteri ilə təsdiq edir. Bəli,
Nadirin xarakteri türk xarakteridir. O, heç kəsdən qorxmur,
ölümündən çəkinmir, sərt qərar və
əmrlərində də ədalətlidir. Düşmən
önünə qorxa-qorxa yox,
birbaşa çıxır. Ancaq neyləsin ki, ətrafı
xəyanətkar satqınlarla, mənsəbpərəstlərlə,
vəzifəpərəstlərlə, şahlıq
xülyası ilə yaşayanlarla, yaltaqlarla, dələduzlarla doludur.
Bu dəllal xasiyyətli
fırıldaqçılar casur, ötkəm
Nadiri dəfələrlə tora salmaq, girdaba
yuvarlamaq istəyirlər. Hətta
siyasi alverə qoşulmaqla
məmləkətin taleyi ilə oyun oynayırlar. (İndki
günümüzün reallaqları deyilmi? - Müəllif).
Lakin Nadir Əfşar hər bir
axmaq sözə aldanmır, tədbir görür, özünün
ali məramı naminə
torpaqlarını qəsbkarlardan azad edir,yeni şəhər və qəsəbələr
salmaqla Azərbaycan məmləkətinin
tərəqqisində pay sahibinə sevrnilir və bütün
xırda nöqsanlara rəğmən
adını tarixin səhifələrinə
qızıl hərflərlə yazır.
Nadir
Əfşar bir türk xaqanı olaraq nə qədər
keşməkeşli həyat tərzi keçirib bərkisə
də, cəmiyyətin aşağı və yuxarı təbəqəsinə
bələdiliyi dərinləşsə də, hansı ailədə
yetişdiyini, hansı qından
çıxdığını da unutmur. Tez-tez nənəsini, atasını,
anasını, əzizlərini xatırlayır və
onların ruhunu Yasinlə yad
edir, dua oxuyur. Bu da
türkü xarakterizə edən əlamtədir
ki, övlad həmişə
valideyn borcunu ödəməklə
təsəlli tapıb. Doğrudur,
şahlıq taxt-tacı saray əyyanlarının
min bir oyunları, vəzifə
verdiyi əmir və xanların itaətsizliyi,
qudurub səlahiyyətlərini
aşmaları Nadir Əfşarın da ürəyini daşa
döndərir. O, xələfi Rzaqlunun
gözlərini çıxartdırır, bir
neçə ən yaxınını xəyanətdə
suçlayır, boyunlarını vurdurur.
Beləliklə, əsəbləri pozulur,
içini şübhə toxumu
yeyib gəmirir və yazıçı fatehin iflasa gedən yolunu göstərməklə bu
yenilməz türk sərkərdəsinin
məhvinin labüdlüyünü təsdiq
etmiş olur.
Romanda
göstərilən yer adları, qədim toponimlər də
türk ruhunun ifadəsidir. Hüseynbala Mirələmov haqlı olaraq bir daha vurğulamaq
istəyir ki, gavurlar,
düşmənlər təxribatla nə qədər o əski coğrafi
adların xeyli hissəsini yaralasalar
da, dəyişdirsələr də, onlara ərəb, fars, rus söz birləşmələrindən
yarlık qoşsalar da,
yenə türkcə məzmununu saxlayıblar. Bir çox kəlmələr
isə xaslığını, saflığını, bizim dilin saf
qaynağından büllur su
içdiyini günü
bu gün də qoruyub. Məsələn, İran
ərazisində, Azərbaycanda, Qafqazın müxtəlif
bölgələrində qədim şəhər
adlarımız qalıb. Roman müəllifi
türk ruhunun bariz təzahürünü və təntənəsini
köhnə ozanların, saz, söz xiridarlarının obrazlarında daha da kamilləşdirir. Tikmədaşlı Xəstə Qasım klassik Azərbaycan aşığıdır və
bu türk oğlunun gəraylı və qoşmaları o vaxtdan dillər əzbəridir
və buna müasiri Nadir Əfşar da biganə
deyildir, tez-tez haqq aşığını məclislərinə
çağırır, həm ozana layiq xələt verir, həm
də məclisdəkilərin musiqisindən feyziyab
olmasına şərait yaradır.
Əsərdə xalqın adət-ənənəsinə, yer, yurd sevgisinə geniş yer verilib. Hiss edirsən ki, təkcə amalsız savşlarda deyil, adi məişətdə belə bir turk ruhu hökmrandır. Türk təntənəsinin təzahürü onun soyundan, kökündən başlanır, dünənindən başlanır, işıqlı gələcəyinə doğru addım atır. Mülləifin də istəyi bütün oxucuların istəiyi ilə üst-üsət düşür ki, təki bu işıq sınmasın və sönməsin, gur şöləsini zaman-zaman azman türk millətinin sifətinə çiləsin!
Ağacəfər
HƏSƏNLİ
Ədalət.-2012.-25 dekabr.-S.7.