Həyatın rəngləri və ya bir
kitab haqqında düşüncələr
"Ləyaqət düsturu"nu
tapan adama
Natiq Məmmədlini
səriştəli redaktor, həssas həmkar, sədaqətli
dost və qayğıkeş insan kimi tanıyıram. Hələ ::::Yeni Azərbaycan:::: qəzetində
çalışdığı illərdə insanlarla
davranış mədəniyyəti, ətrafında olanlara bəslədiyi
diqqətli münasibət və digər məziyyətləri
çox xoşuma gəlirdi. Ümumiyyətlə,
gənclərimizi istədiyim səviyyədə görəndə
həmişə sevinmişəm. Həyatın
ziddiyyətləri, dəyişən dünyanın
amansızlığı insan təbiətində bəzən
elə məqam, ovqat doğurur ki, zahiri görünüşlə
daxili mənəviyyat arasında uçurumlar daha da dərinləşir.
Nədənsə mənə həmişə
elə gəlib ki, Natiq Məmmədli olduğu kimi
görünən, göründüyü kimi olan insandır.
Sonralar ::::Kaspi:::: qəzetinin baş
redaktoru vəzifəsində çalışdı. Yeni işində də Natiqin bizə bəlli olmayan
başqa müsbət cəhətləri, məziyyətləri
görünməyə başladı. Həmkarlarına,
xüsusilə də istedadlı qələm sahiblərinə,
tanınmış yazıçılara, şairlərə,
yaradıcılıqda ilk addımlarını atan gənclərə
qayğısını əsirgəmədi. Kitabın
kitabı bağlandığı bir dövrdə
::::Kaspi:::: qəzetinin şənbə günləri
xüsusi olaraq ədəbiyyat səhifələri verməsi həm
təsisçi Sona xanım Vəliyevanın, həm də
baş redaktorun bu sahəyə göstərdikləri diqqəti
əks etdirdi.
Doğrudur, bu qəzetin səhifələrində Natiq Məmmədlinin
maraqlı yazılarını ara-sıra oxuyuram. Ayrı-ayrı
yazıçılar haqqında duyğu və
düşüncələrini qələmə alan
müəllifin təhlilə çəkdiyi problemə,
mövzuya öz mövqeyi, öz baxışı var. Təkrarçılıqdan
çox uzaq olan Natiq Məmmədli təbiəti kimi qələmində
də orijinaldır. Söz insanın içinin
ətridir. Həqiqətən belədir.
Sənin daxili dünyanda nə varsa,
potensialın nədisə sözlə ifadəndə duyulur.
Natiq Məmmədli cəsarətli, vətəndaş
qeyrətli, milli düşüncəli, bəşəri məramlı,
bir sözlə, keçmişini bilən, bugünün təzadlarından
düz yolu seçən, gələcəyi görən qələm
sahibidir. Bu fikri mənə söylədən isə onun
bu yaxınlarda çapdan çıxmış
::::Ləyaqət düsturu:::: adlı hekayələr
kitabıdır. Onu maraqla oxudum. Açığı, mən bunu dəfələrlə
etiraf etmişəm ki, yeni nəşrləri çox ehtiyatla,
bəzən də həvəssiz vərəqləyirəm.
Oxumadığım hallar da var. Natiq Məmmədlinin
jurnalist kimi imzasını tanıdığım
üçün yazıçı məharətindən,
qabiliyyətindən, nə demək istədiyindən xəbər
tutmaq mənə maraqlı gəldi. Son illərdə
birnəfəsə oxuduğum kitablardan biri də məhz mənim
bu gənc həmkarımın avtoqrafla göndərdiyi ilk
hekayələr toplusu oldu. ::::Şeir
yazmağın siqaret çəkməkdən asan olduğu::::
(Məmməd Araz) bir zamanda Natiqin nəsrlə məşğul
olması mənə xoş gəldi.
On səkkiz hekayənin cəmləndiyi kitaba xalq
yazıçısı Anar maraqlı bir ön söz
yazıb. Bu yazıçını yaxından tanıyanlar
gözəl bilirlər ki, Anar müəllim hər kitaba
ön söz yazmaz. Sözə məsuliyyətlə,
xüsusilə də tərifli sözə yaxşı mənada
xəsisliklə yanaşan Anarın gənc həmkarı
haqqında bu cür geniş ürəklə müsbət
fikir bildirməsi diqqətəlayiq bir hadisədir. Deməli, ədəbiyyata həqiqətən
istedadlı və maraqlı nasir gəlib. Anar müəllim
yazır: ::::Hekayələrinin diqqətimi
çəkən cəhətlərindən biri bu oldu ki,
müəllif təkrarlanan problemlərə, mətləblərə
fərqli yanaşmağa çalışır. Bir cəhəti
də xüsusi vurğulamaq istərdim, Natiqin qələminin
bitkinliyinin əsas göstəricilərindən biri və məncə,
ən başlıcası, yazardan xüsusi istedad tələb
olunan prinsipə əməl etməsidir; müəllif susmaq
lazım gələn məqamda özü danışmır,
mətləbi ifadə etmək imtiyazını obrazların
özünə verir, hadisələri, bədii detalları
::::dindirir::::. Bu baxımdan onun ::::Kloun::::, ::::Korun
gördüyü gələcək::::, ::::Beş atanın
ögey oğlu:::: və s. hekayələrini fərqləndirmək
olar::::.
Yeni nəşrin
ilk hekayəsi ::::Ləyaqət
düsturu:::: adlanır. Müəllifin qəhrəmanları
kimdir? Onlar bizim hər gün
gördüyümüz həmkarlarımız,
qapılarını döydüyümüz qəhrəmanlarımız,
bəzən də aramızda, qonşuluğumuzda, eləcə
də bizimlə bir müəssisədə işləyən
insanlardır. Natiqin müşahidə
etdiyi, gördüyü, duyduğu hadisələr, yəni həyatdan
gələn hekayələr sadə, lakin diqqətçəkən,
maraq doğuran bir üslubla oxucuya təqdim edilib. Əslində, mən Natiqin öz üslubunun tərifini
vermək istədim, xəyalıma böyük türk
yazıçısı Əziz Nesinin hekayələri gəldi.
Ümumbəşəri ədəbiyyatda onun
saldığı böyük yolda bir neçə imza sahibi
gördüm. Nədənsə, sonda
gözümə Natiq Məmmədli dəydi. Adını çəkdiyim hekayədə tənqid
atəşinə tutulan Cəsarət müəllim onu gülüş
hədəfinə çevirmiş jurnalistin əlindən zəncir
çeynəyir. Özünəməxsus
narazılıq edir: ::::Bax görə nə
yazıblar, qurumsaqlar! Deyirlər, bu idarədə heç kim yerində deyil. Guya mən də
bürokratam. Görə, nə savadsız
jurnalistdi, cəmi iyirmicə ildir eyni vəzifədə
işləyən adama bürokrat deyərlər? Bu da
xalqa xidmətin axırı::::. Onu öyrədirlər
ki, qəzeti məhkəməyə versin. Soruşur
ki, necə? Başa salırlar: ::::...filan
qəzet filan məqaləsində ləyaqətimə
toxunduğuna görə məndən üzr istəməlidir.
Hələ üstəlik filan qədər də cərimə
ödəməlidir::::. Bəli, əsas ::::axtarış:::: da bundan sonra
başlanır. Bəs bu ləyaqət
düsturu necə olmalıdır? Onu almaq
olarmı? Onu satmaq mümkünmü?
Ümumiyyətlə, bu müəmmalı
dünyada, bu təzadlı insanların varlığında ləyaqət
tapılarmı? Ləyaqətə qiymət axtaranlar,
onun şəklini çəkənlər, formulunu
::::kəşf:::: edənlər sonda əliboş
qalırlar...
Əslində, Natiq ciddi müəllifdir. Hekayənin ahəngində
də, hətta gülüş doğuran hadisələrin ahəngində
də belə ciddilik var. Amma ötən əsrdə
yaşamış neçə-neçə
yazıçımızın göz yaşı içərisində
gülüş, qəhqəhələrin ortasında faciə
yaratdığının şahidi olmuşuq. Bax, Natiq Məmmədli də belədir.
Gözəl və nəcib duyğuların,
düşüncələrin sahibi olan nasir dostumuz öz hekayələrində
insanı mənəvi cəhətdən saflaşdıran, zənginləşdirən
mövzularla bağlı elə problemləri
işıqlandırıb ki, onun
yaradıcılığında həyatın bütün rəngləri
öz əks-sədasını tapıb. İnsanın
yazdığı hər hansı bir bədii əsər o
zaman təsirli olur ki, onun müəllifi də mənəvi cəhətdən
saf və təmiz insandır. Bu mənada
Natiq gözü, könlü tox, təmiz bir ziyalıdır.
Ona görə də təqdimindəki müsbət
və mənfi qəhrəmanlar qəbul edilir.
::::Kaspi:::: kimi əlində bir meydanı olan həmkarımızın
hamıya səxavətlə yer verdiyi halda özünün az
yazması məni düşündürürdü. İndi anladım ki, qəzet
yaradıcılığı adamın əlindən həmişə
bədii yazılarını alır. Natiq
çoxumuzdan fərqli olaraq məhz bədii
yaradıcılığa üstünlük verib. Bu sahədə də uğura imza atıb. Natiq Məmmədli müşahidə etdiyi,
gördüyü, duyduğu nöqsanları, bəzən də
üzləşdiyi yalanları elə ustalıqla hekayələrinin
ana xəttinə gətirib ki, islahına zamanın belə
gücü çatmadığı məqamları sanki
oxucunun öz ixtiyarına buraxır. Oxucu
yozumunda olan bəzi sonluqlar isə yaxşı da yozula bilər,
pis də. Məsələn, ::::Korun
gördüyü gələcək:::: hekayəsində
olduğu kimi. Yadıma bir əhvalat
düşdü. Gecə vaxtı korun
şəhərdə əlində bir məşəl tutaraq gəzdiyini
görürlər. Ondan soruşurlar ki,
onsuz da sən görmürsən, özünə niyə belə
əziyyət verirsən? Korun cavabı
düşündürücüdür: ::::Mən
görmürəm, doğrudur. Məşəli ona görə
gəzdirirəm ki, məni görsünlər::::.
Gələcəyi görən korun məntiqinə fikir verin: ::::gO, əclaflar arasında yaşamaq,
özünü qorumaq üçün onlardan daha
yaxşı əclaf olmalıdır::::.
Əslində
bu hekayələrin hər birinin özəyində həyat həqiqəti
var. ::::Kloun:::: hekayəsi də bu mənada
çox düşündürücüdür. Müəllifin qələmə aldığı
bütün hadisələrin məğzi insanı mənəvi
cəhətdən saflaşmağa, durulaşmağa
hesablanıb. Harınlanmış
Lütfinin adi insani duyğulardan, davranışdan
uzaqlığı, bir parça çörək qazanmaq
xatirinə restoranda klounluq edəni çarəsiz vəziyyətə
və ələ salması, lağa qoyması öz
uşağının dilində qiymətini alır.
Hekayənin sonluğundakı bir məqama fikir verək: ::::Kloun suyu süzülə-süzülə
göldən çıxıb uşağa yanaşdı, topu
ona uzatdı. Uşaq pıçıltı ilə
- Sən
kişisən? - dedi.
- Mən
klounam - cavab verdi.
- Bəs kişi kimdir?
- Kişi
sənin atan, əmin, dayıng
- Mən
də kloun olmaq istəyirəmg - Uşaq bu dəfə bərkdən
dedi::::.
Uşağın bu qərarı verməsinə səbəb
isə atasının klouna göstərdiyi qeyri-insani
münasibət idi. Doğma atası gözündə
heçə dönmüşdü. Kloun isə bir kişi simasında qaldı.
Natiq Məmmədlinin hekayələrində qələmə
alınan əhvalatların çoxu sadəcə
danışılır, müəllifin müdaxiləsi,
münasibəti duyulmur. Nəticə haqqında düşünmək
oxucunun öz ixtiyarına verilir. Bir məziyyət
də diqqətimi çəkdi ki, müəllifin sözə
münasibəti çox məsuliyyətlidir. Bu mənada onun qələmindən çıxan hər
bir hekayənin öz məntiqi, öz ünvanı və məramı
var. Bəlkə də elə bu cəhətlərinə
görədir ki, həmkarımızın yazdıqları
maraqla oxunur. Bəzən də adama elə
gəlir ki, bu müəllifin çox müdrik bir yaşı
var. Bizə bu fikri kitabın sanbalı diktə edir. Hekayələrin
ahəngində bir novellalıq da hiss olunur. Gözlənilməz
sonluqlar, qeyri-adi məqamlar, vəziyyətlər istər-istəməz
oxucuda gülüş yaradır. Bu
gülüşün insan beynində oyatdığı
müsbət emosiyalar danılmazdır. Bunun
da nəticəsində oxucuya gözəl, nəcib hisslər
aşılanır. Natiqin hekayələri ən
qaşqabaqlı, insanın da çöhrəsində bir təbəssüm
yaradır. Ədəbiyyat tənqidçiləri
söyləyirlər ki, kiçik hekayələrdə
böyük mətləblər, məqamlar ifadə etmək
çox çətindir. Bu,
yazıçıdan böyük ustalıq və sənətkarlıq
tələb edir. Həmkarımızın
kitabını diqqətlə oxuduqdan sonra mübaliğəsiz
bu nəticəyə gəlirəm ki, Natiq Məmmədli bir
nasir kimi üzərinə düşən vəzifənin
öhdəsindən bacarıqla gəlib. Hekayələri
maraqla oxunur, oxucu yorulmur, dil və üslubu xoşagələndir,
uzunçuluqdan uzaqdır. Hər bir hekayəsi
lakonikdir, sadə və estetik təsir gücünə
malikdir. ::::Mənim birinci yalanım::::, ::::Beş
atanın ögey oğlu::::, ::::Balaca məmurun təbriki::::,
::::Arzuların qənimi::::, ::::Həkimə gedən məğrur
adam:::: və s. mənəvi dəyərlərimizin hifz edilməsinə
yönəlib.
::::Yaxşı anaların oğulları:::: hekayəsi
kitabın maraqlı səhifələrindən biridir. Bir avtobusun sərnişinləri öz
övladlarından danışırlar. Ana türməyə
düşmüş oğlundan gileylənir, bir başqası
sözünə qulaq asmayan övladının qarasınca danışır,
qırmızı paltarlı bir qadından isə
::::sənin də oğlun varmı:::: soruşurlar. ::::Əlbəttə:::: cavabını alırlar.
Ana özünəməxsus bir ağayanalıqla
::::indi gedirəm yanına:::: - deyir. Neçə
yaşı var - deyə soruşurlar. ::::19::::.
Qəribə məsləhət verdilər anaya:
::::Çox cavandı ha, üz vermə ona::::. Ana susur. Sonda sürücü soruşur: ::::Şəhidlər xiyabanı, düşən
var?:::: Qırmızı paltarlı qadın kədərli səslə
::::hə:::: mən düşürəm:::: söyləyir.
Bu, bir Azərbaycan xanımının - şəhid
anasının məğrur obrazıdır. Bu dolğun və
bitkin surəti işıqlı yaratdığına görə
müəllifə minnətdaram. Şəhid
anasının içini bu cür açmaq olduqca orijinal və
təsiredicidir. Nəsr də yeni səsi,
yeni məqamı sevir.
::::Vaxtı keçmiş sitatlar:::: hekayəsi
sovet dövründə dissertasiya müdafiə etmək istəyən,
lakin həyatın, dövrün gərdişlərinə
tuş olaraq arzuları ürəyində solan bir şəxsin
alimlik arzusuna çatmamasından bəhs edir. Əslində,
bu hekayədə olmuş-bitmiş bir hadisə
danışılır. Quruluşdan
quruluşa yol gələn bu mövzunun əks-sədası
indi müstəqilliyimizi yaşadığımız günlərdə
də təəssüf ki, baş verir. Ağıllı,
mədəni, nəzakətli insanlar sinəsindən itələnir,
elmi işləri min arşın quyunun dibinə
salınır. Nəyinsə, kiminsə
hesabına alimlik rütbəsinə göz dikən nadanlar,
cahillər irəli çəkilir. Bax, bu məqama
müəllifin etirazı duyulur.
Mənə
elə gəlir ki, Natiq Məmmədli reallıqlardan doğan
belə mövzuları qələmə almaqla arzulayır ki,
həyatımızın ahəngi pozulmasın, doğru
söz yerdə qalmasın, doğru işin qarşısı
alınmasın. Ətrafımızı
bürümüş problemlərdən, qayğılardan,
ağrı-acılardan qurtula bilək. Əslində, xoşbəxt
yaşamaq, cəmiyyətdə yer tutmaq üçün
hazır resept yoxdur. Mənəviyyatca zəngin, daxilən
güclü, bilikli, savadlı, vətənpərvər,
ağıllılar üçün yaxşılıq
ünvanı qapanmamalıdır. Pisliklər nə qədər
gizli qalsa da, Allaha bəllidir. Bir də ki nadanlığın
aqibəti həmişə məğlubiyyətdir! Hərdən
də elə xiffətlənirəm kig Eh! Yazıçının
qələmi ilə dünya düzəlsəydi, bir dərdimiz
də qalmazdı. Natiq Məmmədli kimi müəlliflər
oxucunun könlündən xəbər verən, ürəyindən
tikan çıxaran əsərlər yazmaqda bizlərə bir
ümid verirlər. Dünya belə qala bilməz.
Mən biləni bu, Natiq Məmmədlinin ilk kitabıdır. ::::Ləyaqət düsturu::::nu tapmağa çalışan müəllifə bir söz demək istərdim. Yaratdığınız tipin cızdığı düstur kimi yox, əsl insanın məziyyəti nədirsə, sizin ləyaqətiniz də ona söykənir. Sadə hekayələrdə, sadə adamların dili ilə gizli mətləblərə toxunmaq Azərbaycan ədəbiyyatında var olmuş ənənədir. Bu üslubda Mirzə Cəlil, Mir Cəlal və digərləri çox gözəl nümunələr yaradıblar. Bizdən öndə gedənlərin işığında inamla addımlamaq həm vətəndaşlıq, həm də qələmdaşlıq borcumuzdur! Bir məsələni də unutmayaq ki, bizdən sonra da gələnlər var. Natiq Məmmədli məhz bu şərəfli yolda çox inamla və mətinliklə addımlayır. Mən qələm dostumun uğurlarına sevinir, ona yeni yaradıcılıq nailiyyətləri arzulayır və əmin olmaq istəyirəm ki, ::::Ləyaqət düsturu::::nun hələ neçə açmaları da yaranacaqg
Sözümü xalq yazıçısı Anarın bir fikri ilə bitirmək istəyirəm: ::::Natiq Məmmədlinin püxtələşmiş qələmi var. İnanıram ki, o, gələcəkdə yeni uğurlu əsərlər qələmə alacaq. Bu inamla da ona çətin, əzablı yaradıcılıq axtarışlarında uğurlar arzulayıram::::. Bax, beləcə, qardaşım. Sən də özünü işə saldın. Yazmamağa haqqın yoxdur! Çünki biz səndən yeni əsərlər gözləyirik!
Flora Xəlilzadə
Ədalət.-2012.-28 dekabr.-S.7.