Sual aydınlığı
Ələddin
İncəlinin "Üç kitab və ya Qarabağnamə"
kitabı haqqında
Bizim millətin taleyindən keçən Qarabağ olayları "superdövlətlər" tərəfindən bütün kiçik ölkələrin başına, eləcə də zaman-zaman bizim başımıza açılan oyunların tərkib hissəsidir (hamıya bəllidir ki, erməni havadarlarsız bizimlə bacarmaz). Vaxtı çatanda həmin bu superdövlətlərin ortaq maraqları çərçivəsində Qarabağ problemi də həll olunacaq. Yəni, hansısa bir formada, hansısa bir tərkibdə ya anrılıq olacaq, ya da bərilik. Həmişə də belə olub. Zaman-zaman bizi parçalayıb ya o dövlətə, ya bu dövlətə qatıblar. Ya o imperiyanın, ya bu imperiyanın əsarətində qalmışıq. Indi çox yaxşıdır ki, yenə bu superlərin təzyiqi, təpkisi altında olsaq da, onların məzələnə-məzələnə bizə düzüb-qoşduqları Qarabağ nağılının bitəcəyi, göydən üç alma düşəcəyi günü gözləsək də müstəqilik. Hər halda neftimizə və qardaş Türkiyənin bizə havadarlıq imkanına görə o biri "podsovet"lərdən daha çox müstəqilik və daha çox bərkiyirik. Böyük faktımız, həqiqətimiz də budur ki, bu dövrü yaşamaq bizə nəsib olub. Necəsi başqa məsələdi. Millətin durumu həm aşağı, həm yuxarı təbəqəsinin bütün mənalarda səviyyəsinin məntiqi nəticəsi, haqq olan reallığıdı. Millətin ən böyük bəlası əslində bəlaları bəzəyə-bəzəyə bədiiləşdirməkdən, bədiiləşdirə-bədiiləşdirə sinirib, ona uyğunlaşmaqdan, hər şeyə dözə-dözə üzünü çevirib ömrü sakitcə yaşamağa dönməkdən ibarətdir. Əxz elədiyim bu çox ümumi təsnifatı verməklə demək istəyirəm ki, Qarabağ əhvalatının fonunda ölkələrin iç üzü, millətlərin bir-birinə və bizə qarşı iç üzü, ötəndə içimizdə özümüzə qarşı, yurda, torpağa qarşı iç üzümüz açıldı. Hər vətəndaşın, nəhayət, hər söz adamının, şairin mövqeyi üzərə çıxdı, görk oldu.
Mətləbimiz tanınmış
şair Ələddin İncəlinin dostu Tağı Əhmədlinin
qayğısıyla MBM nəşriyyatında çap olunub
üzərə çıxan "Üç kitab və ya
Qarabağnamə"sinə üz tutmaqdı. Üç
yüz səhifəlik bu sanballı kitabda Qarabağ hadisələrinin
başlandığı vaxtdan üzü bəri baş verənlərin
təfsilatı, təsviri, təsiri o dərəcədədi
ki, sanki, bədii gündəlik oxuyursan. Kitab üç
bölümdən ibarətdi. "Qarabağ fəryadı",
"Qanlı qərənfillər, qanlı tarix - şanlı
tarix", "Əsgər marşı çal, zəfər
marşı çal". Qarabağnamənin əsas
tağı birinci bölümdü. Yəni əksər
xronika orda cəmlənib. İkinci qanlı 20 yanvara tələsən
imperiya qatarının keçdiyi tarixi yolları, Xocalı
soyqırımını ehtiva edir. Üçüncüdə
marşlar, qəhrəmanlıq şərqiləri və əsgəranə
lirik şeirlər yer alıb.
Çox maraqlıdı. Ələddin
İncəli əyalətdə- Qazağın Kəmərli kəndində
yaşayan, yaşı səksəni keçmiş ağsaqqal
söz adamıdı. Və doğrudan da, mənə (elə
hər kəsə) maraqlı göründü ki, hansısa
yazar tərəfindən Qarabağ mövzusunda bu həcmdə,
əhatəli şeirlər kitabı ortaya qoyulub görəsən,
ya yox?! Gəncliyində Ağdərənin Manikli kəndində
dörd il işlədiyinə, Qarabağ adlı tanrı
gözəlliyini gözünə-könlünə
köçürüb, oraları yaxşı
tanıdığına görə də ola bilər ki,
böyük sevginin böyük ağrısı
varlığına bu qədər dərindən sirayət
etmiş olsun. Bir də hər şey vətəndaş
yanğısı üstəgəl ayıq ziyalı
dünyagörüşündən başlayır:
Ya Rəbb, Şərqi Qərbdən
saxla,
Bosniyanı Serbdən saxla,
Fələstini İsraildən
Türkü "hay"dan-əzraildən,
Ərzi rusdan saxla, Allah,
Dostu "dost"dan saxla, Allah!..
Söhbət təkcə qədərdən
getmir. Ələddin müəllimin özünəməxsus
şeiriyyatı, saf dili bu kitabda
da tam sərgilənib.
Onun tez-tez işlətdiyi ümumiləşmiş
bir "hay" obrazı
var ki, bu
da əslində, erməni adıyla şərin, şeytanın
simvolik işarəsi,
türkün qabağına
dığırlanmış kərən, geniş anlamda əngəl, bəla mübtədasının
sinonimidir:
Hay nahaq yerə
Qan tökər, tökər!
Özgə yurduna
Göz dikər, dikər!
Tərəddüd
etmədən deyirəm:
müəyyən mənada,
müəllifin baxış
bucağı altında
Qarabağ olaylarının
bədii salnaməsi kimi baxıla bilən bu kitabın
elmi, tarixi əhəmiyyəti var. Hadisələrin
yaranma rüşeymindən
tutmuş Salatının
qətlinə, vertolyot
qəzasına, Daşaltı
quramasına... qədər
hər şey xronaloji ardıcıllıqla,
nizamla verilib. Bu kitab dərs
vəsaiti kimi məktəblilərə təklif
və təqdim oluna və hər
kəsin kitab rəfinə yön ala bilər.
Qoy düşsün ağıza,
qalsın,
Oğuzdan oğuza qalsın.
Köçürdüm
kağıza, qalsın
Dövrümün salnaməsi.
Kitabı diqqətlə, sonadək
oxuyanlar razılaşacaq.
Şair hadisələri ardıcıl,
mütamadi həm təsvir edir, həm də onlara analitik münasibətini yüksək
bədiyyatla ortaya qoyur. Şeirlər yazılma tarixinə
görə ardıcıl
verildiyindən mənasına,
motivinə, enerjisinə
görə rayonların
əldən getdiyi həmin həyacanlı anları oxucusuna bir daha xatırladr,
bir daha yaşadır. Itkilərə
düçar olduqca Ələddin İncəli
hirsindən yerə-göyə
sığışmır, yana-yana car çəkirdi:
Ağdamın yağmalanması
Ağdan da ağ
oldu, baba!
...Biz sağkən,
o yağı düşmən
Bəs niyə sağ
oldu, baba?
Başqa birində:
Yağılar gör nələr
etdi?
Getdi Füzuli, Cəbrayıl.
Sonra da Qubadlı getdi,
Yatıbsan, ey millət, ayıl!
Və s.
Deyək ki, Ələddin
müəllim dəfələrlə
ön cəbhələrdə
olub, şeirlərini əsgər və zabitlərə, sərhədlərdə
yaşayan sakinlərə,
köçkünlərə oxuyub. Itirmək bir ayıb, oturub gözləmək ikinci ayıb- deyən şair üsyan edir, xalqı səsləyir:
Ay ərən oğullar, əsğər
oğullar,
Ağdam, Şuşa, Xankənd sizi gözləyir!
Cəbrayıl,
Zəngilan, Qubadlı,
Gorus,
Xocalı, Xocavənd sizi gözləyir!
...Soltan bəy yağıdan qoruyan Laçın,
O min evli Minkənd sizi gözləyir!
...Yuxarı Qarabağ, Murov, Kəlbəcər,
Ağdərə,
Sırxavənd cizi gözləyir!
Birini bilib, birini bilməyən şair neyləsin ki?! Hirsini baçbilənlərə töküb,
onlardan çarə istəyir. Onun vətəndaş mövqeyini,
yanğısını bilmək
üçün həmin
vaxtın səlahiyyətlisinə
yazdığı məktuba
diqqət yetirək:
Gəz Azərbaycanın sərhədlərini,
Ucqar kəndlərimiz vir-viranədi.
Dağlıq Qarabağın türk kəndlərini
Viran qoyanlara cavabın
nədi?!
Kərki, Malıbəyli, Meşəli
hanı?
Tapdanıb düzdəndi neçə
yurd yeri.
Kim verdi
Laçından sonra Şuşanı?
Sırxavənd neçə yol
alındı geri?
Intəhası,
illər sonra ATƏT-lər, AŞPA-ların uzun-uzadı çək-çevirindən
sonra da örkənin çox uzanıb doğanaqdan keçmədiyini görən
vətən aşiqi qayıdır ki:
Bu gün Azərbaycan verir imtahan
"Yurd-Vətən"
fənnindən!..
Sualsa birdir:
"Qarabağ!"
Tamaşa salonu: cahan!
Cahan bilirmi ki, kim müqəssirdir?
Şairin könlünün bələdçiliyiylə
Qarabağ ağrısına
ekskurs etdikcə qədim diyarın toponimlərini də öyrənir, yer-yurd adlarıyla da tanış olursan. Müəllif Qarabağ savaşının
burulğanında davaya
qatılmış o biri
bölgələrin də
kəndlərinə üz
tutur, İncəli, Cəfərli, Əlibəyli,
Şınıxlı igidlərini
də vəsf edir, döyüşə ruhlandırır. Kitabda
müəllifin dilini,
təbini, həsrətini
bir araya gətirən "Qarabağa
dön, igid!.." başlığı
altında yer alan bayatılar da diqqəti cəlb edir:
Qarabağda zülüm var,
Ocağım var, külüm var.
Orda vətən uğrunda
Bir şərəfli ölüm
var.
Qarabağa yönüm var,
Qarabağa dönüm var!
Qarabağdan dünyaya
Ünvanlanan ünüm var!..
Ümumiyyətlə, hər
şairin kitabını, ya silsilə seirlərini oxuduqda onun
sevgisi, yanğısı, ilhamı, elmi, istedadı fonunda məntiqi,
mətləbi, məqsədi bəllənməlidi. Sən kimsən,
nə deyirsən?- sualınin cavabı üzərə
çıxmalıdı. Nə xoş ki, qocaman şairimiz Ələddin
İncəlinin "Üç kitab və ya Qarabağnamə"
kitabında bu sual cavablanır.
Rəfail
İNCƏYURD
Ədalət.-2012.-1
fevral.-S.6.