Şəhid
şəhər
(Əvvəli ötən
saylarımızda)
Komandir
özü də şəhəri kimi tənha
qalmışdı. Eldar Bağırov günün günorta
çağı Bakıda güllələnmişdir,
Qatır Məmmədi həbsxanada
öldürmüşdülər, Allahverdi Bağırovu
qumbaraatanlar vurmuşdular, Şirin Mirzəyevi minaya
salmışdılar, General Dəli Ərşadı
"Qrad"la parçalamışdılar, sağ və sol əlləri
olan Drakonla Pələng də artıq yox idilər. Və indi
batmaqda olan bu gəmini təkbaşına xilas etmək onun
gücü daxilində deyildi. (səh.172)
Komandir onlara Mingəçevirdən
kömək gələcək təyyarələri gözləsə
də, onlar gəlib çıxmırdı. Komandir Vurğun
Vurmuş Cavanlara deyirdi ":-Arxada
ana-bacılarımızdı..."(səh 175) geri çəkilmək
olmaz.Bu zaman Komandirə xəbər gəlidi ki: "-Yeddi
yüz doqquz topun-tüfəngin götürüb
qaçır."(səh.175) . Komandir tez onların
qarşısını kəsməyə getdi.
Maşını irəlidə qaçan BTR-in qabağına
verdi və BTR saxladı, əsgərlər yerə
düşdülər. Onların içərisində olan
zabit irəli çıxıb Komandirə dedi ki, biz ölmək
istəmirik, gedirik. Bu zaman "Niva" maşını
dayandı. İçərisindən sərxoş bir polkovnik
düşdü. O, Komandirə dedi ki, sən kimsən mənim
əsgərlərimin qarşısını kəsirsən?
Komandirlə əlbəyaxa oldular. O, Komandirə
söyüş söyüb əlini silaha atdı. Komandir əlini
silahının tətiyinə çəkdi. Polkovniki güllə
deşik-deşik etdi. Qorxuya düşən əsgərlər
geriyə qaçmağa başladılar. Komandir BTR-in
üstünə minib əmr etdi ki, sür geriyə,
özü də sürətlə. Hamı Komandirin
arxasınca erməniyə tərəf hücuma keçdilər.
Komandir hey deyirdi: "-sür , oğul, sür..." (səh.
178)
Bu döyüş Dünyanın Ən
Varlı Şəhəri üçün sonuncu oldu. Son
döyüşü təsvir edən müəllif Vurğun
Vurmuş Cavanların döyüşdən sağ
çıxmadıqlarını və son ana qədər mərdliklə
döyüşdüklərini göstərir. Belə qeyri-bərabər
döyüşdə böyük qüvvə ilə
hücuma keçən düşmən şəhəri
işğal etdi. Yazıçı şəhərin
işğal olunmasını təəssüf hissi ilə
qeyid etmiş və sanki için-için
ağlamışdır.
A.Abbas Dünyanı Ən Varlı
Şəhəri işğal olduqdan sonra onun sakinlərinin didərgin
həyatının romanda geniş və həm də
inkarolunması sübutlarla qələmə almış və
çadır şəhərciyindəki miskin həyat salnamələrindən
söz açmışdır. Çadır Şəhərciyində
yayın istisində insanlar olmazın əzabın çəkirdilər.
"Qaçqın malı yeməkdən Bordağa
Bağlanmış Buğaya Dönən Məmurlar"(səh.180).
Onları nə qədər növbəyə öyrənməyə
çağırsalar da, qaçqınlar onların
sözünə məhəl qoymurdular. Müharibə
veteranları "Qələbə medalları" pencəklərinin
sinəsinə taxıb yardım almağa gəlirdilər.
Bordağa Bağlanmış Buğaya Dönən Məmurlar
onlar arasında nə qədər təbliğat
aparırdılar ki, almanlar gəlib sizə yardım paylayır.
Siz də Almaniyanı darmadağın edən o qələbə
medallarını taxıb gəlirsiniz onlardan yardım
almağa. Xahiş edirik bir də medalları taxıb gəlməyin.
Bundan sonra heç kim medal taxıb gəlməmişdir.
"Hətta bir dəfə Kofli Çapay bir almanı
qucaqlayıb küçük sahibini yalayan kimi
yalamışdır:
- Sənə də qurban olum, Hitlerə də!
Yaxşı ki, tərcüməçilər
onun sözünü başqa cür tərcümə
etmişdilər. (səh. 181)
Pələngin Anası da
aldığı gül-çiçəyi gətirib
Ağcabədidə Şəhidlər Xiyabanında əkirdi.
Ağcabədi rayon başçısı bunu bilmiş və
məmurlara tapşırıq vermişdi ki, o arvada maaş, ya
da cibinizdən pul verin. Pələngin anası isə bu təklifi
qəbul etməmişdi. Aldığı yardımı isə
Musanın anası ilə yarı bölürdü. Dəllalar
Pələngin anasına təklif etmişdilər ki, Rəşid
Behbudovun xəncərini baha qiymətə onlara satsın. Arvad
bu təklifi qəbul etməmişdir.
Müstəntiq polislərə
göstəriş verdi ki, Komandirin qoluna qandal vursunlar.
Heç kəs onun dediyini icra etmədi. Axırda məcbur
olub Komandirin qoluna özü qandal vurdu. Həkim tələb
etdi ki, Komandirin qoluna vurulan qandalı açın, camaat onu
çöldə həsrətlə gözləyir. Mən
demişəm ki, Komandiri Bakıya müəlicəyə
aparırlar. Əlacsız qalan Müstəntiq onun qolundakı
qandalları açdı. Camaat çöldə onu sevinclə
qarşıladı. Komandir adamların arasında Vurğun
Vurmuş Cavanlardan heç birini görmədiyi
üçün məyus oldu. Sonra polislərdən öyrəndi
ki, Vurğun Vurmuş Cavanların hamısı şəhid
olub.
Musanın anası kiçik
oğluna deyirdi ki, ay bala görəsən Musa nə vaxt əsgərlikdən
azad ediləcək. Oğlu isə söyləyirdi ki, Allah
qoysa yaxınlarda gələr. O, Anasına Musanın Pircamal kəndində
döyüşdə şəhid olduğunu deyə bilmirdi.
Oğlu itkin düşmüş bütün analar kimi onun da
gözü yolda qalmışdı. Hətta qayıdıb gələndə
ona tarix müəlliminin qızını alacağını
deyirdi.
Komandirin məhkəməsində:
"...Hakim danışırdı, prokuror
danışırdı, şahidlər
danışırdı, dövlətin onun üçün
tutduğu vəkil danışırdı". (səh.195)
Ancaq onların danışmadığından əvvəl, yəni
məhkəmə başlamamışdan öncə hökm
çıxarılmışdır. "Onu Cinayət Məcəlləsinin
zorlamadan və Vətənə xəyanətdən başqa
az qala bütün maddələriylə ittiham edirdilər, hətta
dövlət əmlakını mənimsəməkdə də".
(səh.195)
Müstəntiq demişdi ki,
Komandir mən yazmasam da, başqa müstəntiqə sənin əleyhinə
hər şeyi yazdıracaqlar: "İndi rəva bilirsən ki,
bir sürü uşağımı qoyub gəlim bura?" (səh.196)
Komandir görürdü ki,
Müstəntiq özünü xilas etmək üçün
əlindən gələni etməyə hazır idi. Odur ki,
üz tutub Müstəntiqə dedi:
"- Yaz, rəis yaz! Nə yazsan
qol çəkəcəm. Kişi adamsan ki, nakişiliyini
boynuna aldın". (səh. 196)
"Hakim danışırdı,
prokuror danışırdı, vəkil
danışırdı. O, isə susurdu. Görürdü ki,
danışmağın heç bir mənası yoxdu, fatihəsi
oxunub. İnkir-minkir rolunu oynayan prokurorla hakim onu cəhənnəmə
göndərmək üçün dəridən-qabıqdan
çıxırlar". (səh. 196)
Müəllif ədalətsiz
insanların ədalətin keşiyində olduqlarına təəssüflənir.
Belə məhkəmələri və oyunbaz bir şeytan
yuvasına bənzədir.
Üzünə duran şahidlərin
yalançı ifadələrini eşidən Komandir istəmişdir
ki, onların üzlərinə tüpürsün, ancaq
düşünmüşdür ki: "Üzlərinə
Allahın tüpürdüyü bu adamlara bəndənin
tüpürməsinin nə mənası var?" (səh. 198)
Şahidlərdən biri durub
Komandirin onu oğlunu döyərək batalyona
apardığını dedi. Oğlu isə atasının əksinə
olaraq söyləmişdir:
"- Komandir, atamı
bağışla! Bağışla atamı! Komandir, niyə
məni ölümdən xilas elədin?! Kaş onda öləydim,
amma səni bu qəfəsdə görməyəydim. Komandir,
damarındakı qan sənin üzünə duran atamın
qanı deyil, yaralananda sənin mənə verdiyin
qandı". (səh. 199)
"Yoldan çıxarkən ayaqlarını
cütləyib ona hərbi salam verdi" və zalı tərk
etdi.Bu zaman zalda oturan cavanların hamısı ayağa durub
Komandirə hərbi salam verdilər. Hakim vəziyyəti
ağır görüb məhkəməni bağlı elan
etdi.
Məhkəmədə son
sözünü söyləyən Komandir dedi: "Mən həqiqətən
güllələnməyə layiqəm. Amma prokurorun irəli
sürdüyü ittihamlarla yox. Məni güllələmək
lazımdır. Vaxtında bu torpağı satanları o
polkovnik kimi güllələmədiyimə görə məni
güllələmək lazımdı! Bu torpağı qoruya
bilmədiyimə görə". (səh. 200)
Komandirin məhkəmədəki
bu çıxışı ilə müəllif əsl vətənpərvər
bir insanın obrazını yaratmışdır. Xalqın belə
oğulları heç vaxt yaddan çıxmır. Mənəvi
paklıq, Vətən, torpaq və el qədri bilən insanlar
xalqın əsrlər boyu döyünən ürəyi və
vuran qəlbidir.
Yazıçı burada Şeytan
övladlarının Tanrı Övladlarının
başına açdığı müsibətdən
danışır. İsa peyğəmbərin çarmıxa
çəkilməsindən, Məhəmməd Peyğəmbərin
Şeytan Övladları tərəfindən
daşlanmasından və Peyğəmbərlərin Şeytan
övladlarının Tanrı tərəfindən
bağışlanmasını istəyirlər. Nəsimini
diri-diri Şeytan Övladlarının soymasından, Bayıl
həbsxanasında A.Soltanovadan, Həmid Sultanovdan,
Müşfiqdən, M.Ə.Rəsulzadədən, Çingiz
İldırımdan və sairələrin başına
Şeytan Övladlarının açdığı min bir
oyundan danışır. İbrahim peyğəmbərin
Tanrıya qurban dediyi oğlu İsmayılın
bağışlanması xatırlanır. Şuşada olan 15
saylı kameradan Şuşa işğal olunmağa az qalarkən
məhbusların buraxılaraq silahlanıb ermənilərə
qarşı döyüşməsi göstərilir.
Ümumiyyətlə, müəllif burada Qədir Rüstəmovun
məlahətli səsindən, səsin sehrindən
danışmaqla bütün yaradılış haqqında
öz fikirlərini açıqlayır.
Çadır şəhərini
Prezidentin fərmanı sanki Dolu kumi vurmuşdu. Pələngə
Milli Qəhrəman adı verilmişdir. Pələngin
anası ona muştuluq xəbəri gətirənlərə
muştuluq vermədi. Ona görə ki, xəbər gətirən
ananın çarpayıda öldüyünü görür.
Həbsdən azad olmuş Komandir
hara gedəcəyini bilmirdi. Bakıda bir evdə qalmalı
oldu. Evi polislər güdməyə başladılar. Ev yiyəsi
arvad utana-utana Komandirə söylədi ki, ay bala, sənə
görə bizi polislər gözümçıxdıya
salıblar. Balaca bir putkamız var, onun gəliri ilə
dolanırıq, onu bağlamaq istəyirlər. Komandirin
tanıdığı keçmiş
döyüşçülərdən biri böyüklərdən
birinin cangüdəni idi. O, Komandirin yanına gəlib onu da həmin
işə cəlb etmək istədi. Komandir isə onun təklifini
qəbul etmədi. Həbsdə yatan zamçan Rəis onu
tanıdığı üçün həmişə
Komandirə xüsusi köməklik edirdi. Hətta ona siyasi
dustaq adı vermək üçün xaricləri həbsxanaya
da gətirmişdi. Komandir yaxşı şahmat
oynayırdı, elə Rəis də şahmat azarkeşi idi. Həbsxanaya
Avropadan gələn hüquq müdafiəçiləri ilə
Komandir şahmat oynadı və onu apardı. Xarici çempion
kimi onun əlini sıxdı və vizit kartını ona verdi
ki, xaricə gələndə onunla görüşsün.
Komandir yaraşıqlı düzəldilmiş şahmat
taxtasını ona bağışladı.
Evdən çıxan Komandir
Dünyanın Ən Varlı Şəhərinə getmək
üçün avtovağzala getdi. Bir Əsgər Köynəkli
Sürücü ona dedi ki, əmi çay iç, bu saat iki nəfər
də tapım gedək. Çayxanada iki nəfər Şahmat
oynayırdı. Komandir də onların oynuna tamaşa edirdi.
Birdən qonşu stolda Dünyanın Ən Varlı Şəhərinin
adını çəkən üç nəfəri
gördü. Onlar jurnalist idi və biri də hələ
vaxtı ilə Komandirdən müsahibə götürmək
istəmişdir. O, yoldaşlarına Qukasyanla
görüşdüyündən Şuşaya, Cıdır
düzünə və İsa bulağına getməsindən
danışırdı. Qukasyanın İsa bulağında ona
qonaqlıq verməsini söhbət edirdi. Bu söhbəti
eşidən Komandir ayağa durub onları yaxaladı. Hər
üçünü vurub yerə sərdi və
kameralarını da qırdı. Əsgər Köynəkli
Sürücü gəlib istədi ki, polislər gələnə
qədər Komandiri aradan çıxartsın. Ancaq Komandir
çayxanada çay içməyə başladı.
Sürücü nə qədər yalvardısa, sözünə
baxmadı.
Komandiri polislər Rəisin
yanına gətirdilər. Rəis At Belində Olan Adamın
oğlu idi. O Komandiri tanıdı və qucaqlayıb
öpdü. Jurnalistlərə işçilərdən on min
dollar göndərib Komandiri azad etdi və
çalışdı ki, onu evlərinə aparsın, Komanir
getmədi, dedi sonra gedərəm. Rəis onu öz
maşını ilə yola salmaq istədi, ancaq Komandir
razı olmadı. Əsgər Köynəkli Sürücü
ilə rayona yola düşdü. Komandir maşına minən
kimi yatdı və mənzil başında sürücü onu
yuxudan oyatdı. Komandir maşından düşdü və
sürücünün pulunu vermək istədikdə
sürücü pulu almadı. Əsgər Köynəkli
Sürücü çayxanada onun necə bir
döyüşçü olduğunu öyrənmişdi.
Komandirə dedi ki, əmi mənim atam Cəmil də
döyüşdə həlak olub. Deyirlər ki,
özünü tankın altına atıb. Komandir Cəmili
tanımadısa da sürücünün ürəyini
qırmayıb sözlərini təsdiq etdi. Sürücü
ona söylədi ki, əmi biz çadır şəhərində
oluruq, gedək bizdə qal. Komandir razı olmadı.
Düşüb piyada axırıncı səngərə qədər
getdi. Quzu otaran bir uşaq onu səsləyib dedi ki, əmi o tərəfə
keçmə. Ora ermənilərindi!. (səh. 246) Bu söz
Komandirə güllə kimi dəydi. Komandir geri qayıdıb
Azər Hüseynin kababxanasına gəldi. Burada aşiqlərin
oxuması, kefli adamların şit sağlıq söyləmləri
onu əsəbiləşdirdi. Durub kəhrizin üstünə
getdi. Soyunub suya girdi və orada üzən balıqlara
tamaşa edərək xəyala daldı. Uzaqda quzu otaran bir
uşaq Qədir Rüstəmovu yamsılayaraq
"Neyçün gəlməz" mahnısını
oxuyurdu.Uşağın səsi aləmə
düşmüşdür. Suda kiçik balıqlar
üzür , sanki Drakon, Pələng və başqa
döyüşçülərin hər biri balıq tutub
dalınca üzürdülər.
Yazıçı əsəri belə
bir sonluqla bitirir.
"...Qəflətən minlərlə
at ağız-ağıza verib necə kişnədisə və
göylər necə şaqqıldadısa çöllər
diksindi, ağaclar diksindi , çaylar diksindi, dağlar diksindi.
Şimşəklər göy üzünü
parça-parça elədilər. Və göy üzündən
də yuxarıdan necə bir Dolu başladısa... camaat dik
atıldı və sevinclə özünü atdı
bayıra..." (səh.254)
Romanın sonunu at kişnəməsi,
göy gurultusu, ağac oyanışı, çayların
daşması, dağların lərzəyə gəlməsi,
şimşəyin çaxaraq göy üzündə qara
buludların dağılması yeni həyatın
başlanmasından xəbər verir. Həyatın bu
oyanışlar üzərində bərqərar olduğu, vətənə-torpağa
qaydışın başlanğıcı timsalı kimi
göstərilir. Əsərin belə xoşməramlı,
nikbin arzularla bitməsi müəllifin gələcəyə
inamının nəticəsi kimi diqqəti öpzünə cəlb
edir. Vətənə, elə-obaya və torpağa
qaydış A.Abbas ideyasının əsas motivini təşkil
edir.
Əsərdəki obrazları
silsiləsinə nəzər saldıqda iki cəbhənin
adamlarına rast gəlirik. Bunlar əsasən Dünyanın Ən
Varlı Şəhərində yaşamış insanların
pofotipləridir. Birincilər Komandir, Drakon, Vurğun Vurmuş
Cavanlar, Qeyrət Dağarcığı, Pələngin
anası, Rəis, Şelli Eldar, Kolxoz Sədri, Tanrı
övladları və bunlarla bərabər Rəşid
Behbudov, Qədir Rüstəmov, Musanın anası, Musa,
Musanın qardaşı, ölmüş oğlunun yerinə səngərə
girən ata, Əsgər köynəkli Sürücü, Fazil
müəllim, Polis, Rəşid paşa, Qatır Məmməd,
Elçibəy, Sambist Eldar, Xanəndə Baratın
xanımı, Atasının əvəzinə ifadə verən
Keçmiş Əsgər, Rəşid Behbudov, Zakir Fəxrinin
şəhid qardaşı Kamil, bacısı 18 yaşlı
qız, Jurnalist, Nitşe, Şair, Yiyəsiz Ölkənin Yiyəsiz
Övladları, At Belində Olan Adamın Oğlu və
başqaları.
Öz mərdliyi, vətənpərvərliyi,
milliliyi, dözümülülüyü ilə seçilən
Komandir. Müharibə dövrü canını və
qanını Dünyanın Ən Varlı Şəhərinin
müdafiəsinə həsr edən cəsur qəhrəmandır.
Bu insanın bir amalı var, Vətən və torpaq uğrunda
canını qurban vermək. Belə qəhrəmanların
sırasında Pələng, Vurğun Vurmuş Cavanlar, Qeyrət
Dağarcığı və başqalarının da
adını çəkmək olar. Müəllif bu surətləri
yaradarkən onların bütün xarakterik cəhətlərini
açmağa çalışmış, olduqca yeni və
orijinal keyfiyyətlər ortaya çıxartmışdır.
Romanda ikinci cəbhənin nümayəndələri isə At
Belinə Olan Adam, Müstəntiq, Hakim, Üzünə
Allahın Tüpürdüyü adam, Prokuror, Şeytan
övladları, Bordağa Bağlanmış Buğaya dönən
məmurlar, Katib, Baş Mühasib, Səhiyyə Nazirinin
müavini, Polkovnik, Polyonicko, Şerbak, Qorbaçov, Paqosyan,
Zori Balayan, Aqambaykan və başqalarıdır. Bu tiplərin
hər birini birləşdirən bir cəhət var, öz mənafeyini
hər şeydən üstün tutmaq. At Belində Olan Adam,
Müstəntiq, Hakim kimi insanlar öz mənafeyləri
üçün hər şeyi qurban verməyə
hazırdılar. A.Abbas bu mənfi tiplərin iç üzlərini
açarkən hər birinin şəxsi xüsusiyyətlərini
nəzərə almış, onları bir-birindən fərqləndirmişdir.
Əsasən bir-birinə bənzəməyən obrazlar
qalereyasını yaratmışdır.
Hər bir surətin
danışığı, hərəkəti, əməlləri,
arzu və istəyi onun haqqında söz deməyə imkan
verir. Romanın dili çox maraqlı, yığcam xalqın
canlı danışıq dilinə, üslubuna uyğundur. Əsərin
dilinin belə təbii olması oxucuya xoş təsir edir.
Oxucu əsəri oxuyarkən yorulmur, sanki dincəlir, dağ
zirvəsindən başlayan şəffaf bulaq suyu kimi ruhunu təzələyir.
"Dolu" romanı A.Abbas
yaradıcılığının şah əsəridir. O,
Qarabağ harayının şəhid olmuş Dünyanın Ən
Varlı Şəhərinin erməni cəlladları tərəfindən
işğal edilməsini, şəhəri düşmənin
xarabalığa çevirməsini ürək
yanğısı ilə oxucuya danışır. Bu haray Vətənə-xalqa
bağlılıq harayıdır. Biz inanırıq ki,
"Dolu" romanı Dünyanın Ən Varlı Şəhərinin
faciəsini zaman-zaman insanlara xatırladacaq, taleyinin acı məqamlarını
əsrlər boyu vərəqləyərəq unudulmağa
qoymayacaqdır.
(Ardı var)
Sabir
Rüstəmoğlu,
AMİ-nin
Ağcabədi filialının
dosenti
Ədalət.-2012.-7
fevral.- S.6.