SƏMİMİ,
ZƏRİF, HƏM DƏ ÜSYANKAR
ŞEİRLƏR
(Məlahət
Qaramuradlının (Yusifqızının) şeirləri
haqqında
Məlahət Qaramuradlının
(Yusifqızının) şeirləri ilə çoxdandı
tanışam və bu illər ərzində cəmi
üç kitabı çıxsa da, onun müasir poeziyada
öz dəst-xətti, fərdi üslubu ilə
seçildiyini görürəm. Ən əvvəl
onu qeyd edim ki, Məlahət
Qaramuradlı bu yurdun,
bu torpağın ziyalı
qadınlarından biridir, əsl türk qızıdır və onun yaradıcılığı ilə şəxsiyyəti-qadınlıq
ləyaqəti, ana sevgisi,
ictimai amalı bir-birini
tamamlayır.
Fikirlərimlə
ortaq olsun deyə, onun "Gözlədim yalana qədər"
yeni şeirlər kitabına Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
yazdığı ön sözdə bu dörd cümləni
qeydlərim üçün bir epiqraf seçirəm: "Mən
onu ilk gənclik illərindən tanıyıram.Zərif,
utancaq, gülərüzlü, çox
danışmağı sevməyən, tərifdən
qaçan bir qız idi. Amma elə ilk şeirlərində
onun xarakterindəki ötkəmlik, cəsarət və
qorxmazlığın zahiri görünüşündən
tamamilə fərqləndiyi diqqətimi cəlb etmişdi.
Oxuduğum bir neçə şeirindən onun simasında ədəbiyyatımıza
yeni ruhlu bir şairin gəlişini sezmişdim. Elə bu
şeirlərin təsiriylə Məlahətin bütün
sonrakı yaradıcılığını izləmiş,
ilk kitabından bu günə daşıdığı mənəvi
dəyərləri və poetikliyi ədəbiyyatımızın
ümumi uğuru kimi qiymətləndmirmişəm".
O artıq ömrünün
"ekvator xəttini" keçib,yaxın illərə qədər
"gənc şair" imicini daşıyan Məlahət
artıq orta nəslin nümayəndəsidir. Amma gənclik
dövründə olduğu kimi, onun poeziyasına xas olan o zəriflik,
o səmimilik və bir də üsyankar, etirazçı ruhu
yaradıcılığını tərk etməyib. Dəyişilən
yalnız poetik ustalığığın səviyyəsidir-öz
təbii artımıyla, hisslərin, duyğuların
çoxçalarlılığıyla..Onun şeirlərindən
öz obrazı canlanır:
Sevgi ilə doludu ürəyim.
Özgə heç nə öyrədə
bilmədim
dəlisov ürəyimə.
İpə-sapa yatmadı ürəyim,
doğrusu,
nifrətə yatmadı ürəyim.
Cehiz vermək istəyirəm
qızlarıma
ürəyimi.
Bir də gen-yaddaşımı;
dolu,
döyülüb,
bərkimiş,
görüb,
götürmüş,
görənəklərə
köklənmiş yaddaşımı.
Dəyənəklərə,
döyənəklərə
kökləyib
nəbzimi,
öz
kökündə, havasında
sıxıla-sıxıla,
eniş-yoxuşunda
yıxıla-yıxıla
böyük
bir sevgi yaşadı
yaddaşım,
ürəyim.
Məlahət Qaramuradlı kifayət
qədər cəsarətli
şairdir və bu cəsarət sözü üzə deməklə, haqqın silləsini nahaqqın üzünə çırpmaqla
əyan olur. Azərbaycan cəmiyyətində cəsarətinə
görə hətta kişilərdən də
ötkəm olan qadınlar var və mən o sırada Məlahəti də görürəm.
Kimisi ictimai fəaliyyətilə,
kimisi elmi hünəriylə, Məlahət
də şeirləriylə.
Məlahət Qaramuradlı
cəsarətli şeirlərində
susqunluğa, mənəvi
ətalətə, meşşan
miskinliyinə atəş
açır.Özü də
onun ilk tənqid hədəfi kişilərdir:
Allahın sağ əli olmalıydı kişilər;
vurub,
tutan,
çalıb,
çapan,
yaraq
tutmaqdan qabar olan əli.
Oldumu?!
Yer dağılmalıydı ötkəmliyindən.
Ağırlıq yaraşır hər
insana.
Dağdan ağır gəlirdi mənə
Kişi zəhmi,
çünki
dağdan
ağırını görüb
gəlmişdim
bu
şəhərə.
Amma o, həm də
qadına məxsus kövrəkliyi, həssaslığı
da şeirlərinin ruhuna hopdurur. "Qaçqın bənövşəyə"
şeirində Məlahət
beş əsrdən
artıq gözəlliyinə,
zərifliyinə şeirlər
yazılan, poeziyada bir obraza çevrilən
bənövşənin halına
acıyır. Bu bənövşə Göyçədə
bitib. Elə yurdundan, yuvasından
didərgin düşən
göyçəlilərin də taleyi bu bənövşəyə
oxşayır. "Çoxunun gözündə
Göyçə həsrəti,
Çoxu bizim kimi çıxmadı yaza". Məlahətin Xocalının və
Kəlbəcərin işğalının
16-cı ilinə həsr
etdiyi şeirləri də həyəcansız
oxumaq olmur. Hiss edirsən ki, bu şeirlər "qara yubileylərlə"
bağlı yazılan
bəzi şablon şeirlərə oxşamır,
dərddən və dərdin havasından yaranan şeirlərdir."laçın qanad çalıb, arana qondu, Kəlbəcər istəyim Murovda dondu, Haqqam deyənlərin
haqqımı dandı,
Qisas qiyamətə qaldı, ilahi!".
Məlahət Qaramuradlı bu
günün şairidir
və şeirlərində
də dövrün, zamanın bir şair ürəyinə yığılmış qəm
dağlarını, kədər
yağışlarını, həyatın, gerçəkliyin
ağrı-acılarını görürük. Görürük
ki: "Torpağın
altında gorum çatladı, Üstümdən
yol, cığır saldılar, heyif!". Görürük ki: "Qəhrəmanın
başı dilənçiliyə,
Dilənçinin başı
milyonçuluğa, Qarışır
milyonlar səltənətində.
Haqqı
olmayanlar durub döyüşə, Yarışır
milyonlar səltənətində".
Görürük ki:
"Səf-səf durub;
düşmən diş-diş,
düşmən dən.
Məndən deyil yurdu satıb, sovanım".
Görürük ki:
"Dünyanın ən
ağır dərdidi
torpağı yaddaşda
gəzdirmək; üzü
soyuqdu deyib, anamızı qoyduğumuz
torpağı". Misalların sayını
istənilən qədər
artırmadan da deyə bilərik ki, Məlahət Qaramuradlı içində
yaşadığı gerçəkliyin
olaylarını şeirə
də gətirir, həm özü, həm də bizim üçün bədii bir tarix yaratmağa səy edir.
Onun ilham çaparı köhlənini hər yana səyirdə
bilir. Bəzən yoxuşa dirənsə də, müqavimət gücü az
deyil. Yəni hecada da, sərbəstdə də,
əruzda da eyni istəklə yazır. (Məsləhət
vermək istəmirəm,
amma arzum budur ki, o, qəzəl
yazmaqda da davam eləsin). "Yolunda gəzdim,
duruldum. Demədim bezdim,
yoruldum, Söz məni əydi, vuruldum, Haqq bilib, əymədim sözü".
Məlahət sazlı-sözlü Gədəbəy diyarındandır
və belə güman etmək olardı ki, o, yaşadığı, içində
olduğu və vurulduğu ata-ana, aşıq-qoşma-gəraylı mühitinin tam əsiri olaydı. Amma göründüyü kimi belə deyil. Məlahət poeziyanın yalnız
bir bucağına, bir səmtinə əyilib bütün ömrü boyu qoşma, gəraylı, heca şeirləri üstə ilhamını
kökləməkdən sevinməzdi.
Çünki öncə qeyd
etdiyim kimi, şeirin hər səmtinə üz tutmağı bacarır.
Elə yazdığı qoşmalar
da, gəraylılar da bunu sübut
edir.
Mənə fürsət gəzir indi,
Atamı aparan mələk.
Ağıldan,
başdan eləmə,
Atama çaparam, mələk!
İşin, peşən ayırmaqdı,
Şeytan məni şişə
taxdı.
Mənimki bir olan Haqdı,
Mən çətin qoparam, mələk!
Yurdum, yuvam tac
üstüdür,
Ərənlik möhtac üstüdür,
Ağrım təndir, sacüstüdür,
Kündəmi yaparam, mələk!
Cənnətəm
dörd yanım ilə,
Başam tənim, canım
ilə.
Canı alsan, qanım ilə
Torpağa hoparam, mələk!
Onun şeirlərində fikir öncül yeri tutur, demək
olar ki, bütün şeirlərində
Məlahət Qaramuradlı
onu düşündürən
nə varsa, fikrinin işığına
cəmləşdirir. Əlbəttə, hər hansı
fikir yalnız poetik don geyinərsə, gözəlləşər.Məlahətin atasının vəfatı
ilə bağlı silsilə şeirlərində
biz bunun əyani şahidi oluruq. Onun bu silsilədə hər bir şeiri
ata kədəriylə
bağlı bir fikir üzərində qurulur, həmin fikir misradan-misraya sonadək "irəliləyir",
sonda məntiqi nəticəyə gəlib
çatır. Bir
nümunə:
Dolmağına
lap az qalıb
kəndimizin
içindəki məzarlığın.
Yanında yer saxlayıb anama,
axır
ki, bir yer
seçdik qazmağa.
Bir azdan
torpağa
tapşıracağıq atamı,
qoruya
bilmədiyimiz torpağa.
Məlahət Qaramuradlının təbii şair olduğunu öncə söylədik. Bu təbiilik onun sevgi şeirlərinə də aiddir.O, keçmiş günlərin
sevdası və nostalji ilə yaşamır, sevgisini həyat yoldaşı və böyüyüb-başa
çatdırdığı övladları ilə bölüşür. Bu, bir ötkəm qadın sevgisidir. Kaş digər zəriflərimizin
də şeirlərində
ailə sevgisiylə bağlı belə notlar səslənəydi.
İstəyirəm
bir az
da Məlahət Qaramuradlını tənqid
edim. Çox arzu edirəm
ki, Məlahət şeirlərini yazıb nöqtə qoyandan sonra bir də
oxusun, bəzi kələ-kötür misralarını
cilalasın. Onun
atasına həsr etdiyi şeirindən misal gətirdim, orada "qəbirlik" sözü vardı, onu "məzarlıq"
kimi yazdım (şairdən buna görə üzr istəyirəm..) Hansı yaxşıdır( Əlbəttə, "məzarlıq".Bu tipli
şeirə uyuşmayan
sözlərə yenə
rast gəlmək olar.
Bayaq söylədim ki,
Məlahət "fikir"
şairidir. Amma elə
şeirləri də var ki, həmin
şeirlərdə fikir
sadəcə fikir olaraq qalır, poetik cilvə göstərmir. Məsələn,
"Yaraqla güclü
olanlar", "Bütün
işlərin açarı
Yaradanda" və s. bu qəbildən olan şeirlər ancaq fikir söyləmək
üçündür, yəni
məlum həqiqətlər
bir daha təkrar olunur.
Məlahət Qaramuradlının səmimi,
zərif vəgüsyankar
şeirləri barədə
söhbətimi onun bu misraları ilə bitirmək istərdim:
Göyün ən sonuncu qatına çıxdım,
Tanrının gözüylə
özümə baxdım.
Yaşadım.
...Xudafərin deyim,
körpü deyim mən?!
Çəkdiyim yollarım göz
dağı oldu.
Yurdum, yuvam düşmən
tapdağı oldu,
Yaşadım.
...Çəkdiklərimdən
heç bezib
doymadım,
Yaşadım.
Bu, bir şair ömrüdür. Yaşamağa
dəyər!
Vaqif
YUSİFLİ
Ədalət.-2012.-4
fevral.-S.19.