"SALAM
LAYSKİ DAĞLARI"
Məni xatirələrə
çəkən bir kitab
haqqında düşüncələrim
Öncə bu
yazının yazılması ilə bağlı mənim
içimdə baş qaldıran kövrək
duyğulara bir minnətdarlıq
ünvanlayıram. Çünki həmin duyğular məni özümdən
asılı olmadan həm ötən illərə
çəkib apardı, həm də bir
ziyalı insanla
qarşılaşdırdı. Bax elə
yazıma da əvvəlcə o ötən illərdən başlayıram. O
illərdən ki, onda
Azərbaycanda sovet qanunları hakim idi, məmləkətimiz
də Sovet Sosialist
Respublikası adlanırdı. Bu
respublikanın barmaqsayı mətbu orqanları var idi. Hamı kimi mən də barmaqla
sayılan həmin qəzetlərin oxucularından idim və həyat elə gətirdi ki, indi barəsində yazmağa başladığım kitabın
müəllifi ilə öncə qəzet səhifəsində
görüşdüm. Görüşdüyüm
adam tanınmış
yazıçı-publisist, tədqiqatçı alim Əjdər Fərzəli idi.
Sovet dönəmində ən
çox oxunan qəzetlərdən biri "Azərbaycan gəncləri"
adlanırdı. Əjdər Fərzəli də həmin
qəzetdə əməkdaşlıq edirdi.
Mən də onun oçerklərini
həmişə maraqla izləyir,
yazılarından ləzzət alırdım. İş
elə gətirdi ki, yazılarından
tanıdığım Əjdər müəllimlə həyatda
da qarşılaşdım, yaxın
münasibətləriniz yarandı. Sovet
dönəmindən sonra Əjdər
müəllim elmi
araşdırmalarla daha çox
məşğul olmağa başladı və
onun araşdıram yazılarının bir çoxunu digər mətbu
orqanlar kimi mən də
"Ədalət" qəzetində oxuculara
təqdim etdim. Mehriban, səmimi bir insan olan
Əjdər müəllim həmişə redaksiyaya
gələndə özünəməxsus bir
təmkinlə, utancaqlıqla, bir az da ərklə
yazısını masanın üstünə qoyur,
mövzunun nədən ibarət olduğunu qısaca söyləyir və bir anlıq susurdu. Mən
də həmin o bir andan istifadə edib eyni mehribançılıqla cavab
verirdim:
- Əjdər müəllim, narahat
olmayın, yazınızı çap edəcəyik.
Bəli, bu xatirələr əlimdəki
kitabın mənə təsirindən yaddaşımda təzələndi.
Və mən Əjdər müəllimin "Salam Layski
dağları" kitabını oxumağa
başlamazdan öncə bu
kitabı mənə təqdim edənin də barəsində bir-iki kəlmə yazmaq
istəyirəm. Dostum Sabir
Abdinovun təqdimatı ilə kitabın ideya müəllifi olan Abdulla Yusifli ilə bir məclisdə tanış oldum.
Onun yüksək mədəniyyəti, adamlarla ünsiyyət qurmaq
mədəniyyəti, xüsusilə ədəbiyyata, sözə
dəyər verməsi məni özünə çəkdi. Hiss etdim ki,
bu insan sözlə
yaşayır, sözlə nəfəs alır. Başqa sahədə çalışsa da sözdən ayrı qala
bilmir. Düşündüklərimi Sabir Abdinovun təsdiq etməsi
açığı məni Abdulla müəllimə
qarşı bir az da diqqətli olmağa həvəsləndirdi.
Daha doğrusu, onun düşüncələrinə diqqət
yetirməyə, sözlərinin altındakı mənaları,
yəni alt qatları araşdırmağa
vadar etdi. Beləcə,
günlərin birində "Salam Layski dağları" kitabını mənə
hədiyyə etdi. Mən də böyük məmnuniyyətlə bu kitabı oxumağa
başladım.
Öncə onu deyim ki, kitab görkəmli
maarif xadimi, tanınmış ziyalı, el ağsaqqalı
Əhməd Salman oğlu Yusiflinin 85 illik yubileyinə həsr
edilib. Ötən il
"Ozan" nəşriyyatında
işıq üzü görmüş
kitabın ideya müəllifi Abdulla Yusifli, elmi redaktoru və ön sözün müəllifi
Asif Rüstəmlidi. Kitab
Əjdər Fərzəlinin özünəməxsus yazı üslubu ilə başlayır. Həmişə
olduğu kimi, bu dəfə də Əjdər müəllim
öncə kitabın adında əks olunmuş
bir ünvanın, yəni Layski
sözünün etimologiyasına üz tutub, onu araşdırıb. Paralel olaraq
sözün oxşarlarını, həmçinin
o sözün ətrafında
görünə biləcək digər yaxın qohum sözlərin oxucuya şirin bir dillə
aydın şəkildə təqdim edib. Özü də bu təqdimatda
Layski dağlarının təkcə
Şəki və şəkililər üçün
yox, bütövlükdə Azərbaycan
və Qafqaz üçün
önəmini də qabardıbdı.
Açığını deyim ki,
bu kitabı oxuyana qədər qədim Şəkinin
ayrı-ayrı kəndləri, yaşayış məskənləri
ilə bağlı o qədər də böyük məlumata
malik deyildim. Məhz Əjdər Fərzəlinin bu kitabını mütaliə etdikdən sonra mən Şəki ilə bağlı xeyli bilgilər əldə etdim.
Hətta yadıma Şəkidə bir
neçə dəfə gedib gəzib gördüyüm Mustafa bəyin
mülkü və o ərazi
də düşdü.
Bax, bu kitabın digər bir önəmli
cəhəti də mənim üçün o oldu ki, görkəmli
maarif xadimi Əhməd Salman oğlu Yusiflinin həm
özü, həm də səcərəsi barədə
müfəssər bilgi qazandım. Həmin o bilginin əsasında da bir növü
Şəkini, onun kəndlərini gəzib
dolandım. Gəzdiyim bu yerlərdə
maraqlı məqamlarla üz-üzə gəldim. O maraqlı
məqamlardan bir neçəsini sizin də diqqətinizə
çatdırıram:
"- Əhməd müəllim hərdən
deyirdi: - Çakıl-Layski dağı, bax, sənin gör
neçə milyon il yaşın var. Amma
uzun ömrün sirrini sən də bilmirsən. Deyirsən ki, Tanrı sirrinə əl aparmaq
yenə də insan işidi,
dağların işi deyil".
Və yaxud: "Sanki
sınıq körpu dil
açdı: - Xoş gəlmisən! - dedi,- Əhməd müəllim! Gör neçə ildi gəlmirsən
bu yerlərə".
Bu iki məqam insanla dağın
söhbəti, körpü ilə insanın söhbəti
baxımından çox orijinal və səmimidir. Elə
bil ən səmimi adamlar
üz-üzə dayanıb, hal-əhval tutur,
bir-biri üçün
darıxdığını, qəribsədiyini dilə gətirir.
Elə həmin o yanğı, o daxili səmimiyyətlə
yazıçı oxucunu kolxozlaşma
dövrünə aparır. Sovet dönəminin
ilk illərində az qala dövlət siyasəti səviyyəsinə
qaldırılmış din əleyhinə
mübarizəni əks etdirən gerçək fakt təqdim olunur:
"- Komsomol Mübariz Allahsızlar Cəmiyyətinin dayağı olmalıdır!" və bunun ardınca gələn fikrin əsas qayəsi o olur ki, Allahına, əqidəsinə bağlı olan saf, büllur kənd adamları "Mən allahsız deyiləm!" deyə etiraz səslərini qaldırmaqdan çəkinmirlər. Bu təşəbbüslə ilk addım atan da məhz Əhməd müəllimin atası, el ağsaqqalı Salman kişi olur. Bu da təbiidi. Çünki bu nəsil özünün ağayanalığı, gözütoxluğu, zəka sahibi olması, xüsusilə sözün və hərəkətin yerini bilməsi ilə zaman-zaman sayılıb-seçilibdir. Bax, belə bir ailədə dünyaya gələn Əhməd Yusifli də dünyaya gözünü açanda, yəni 2 yaşı olanda artıq atası Allaha qovuşmuşdu. Ancaq o, qandan gələn, nəsildən gələn dəyanəti müharibə səngərində də, əmək və təhsil meydanlarında da özünəməxsus şəkildə təsdiq edə bildi.
Əhməd müəllim
elmə, biliyə bağlı olduğu qədər
də ailəyə, sevgiyə, yurda
bağlı idi. Çünki
o, gözünü açanda Şəkinin, bütövlükdə
Azərbaycanın böyük
aşığı, söz xiridarı Layskli Molla Cümənin
sazının, sözünün
dadını, duzunu canına hopdurmuşdu. Təsadüfi deyil ki, Molla
Cümə təkcə Şəkidə yox,
yaxın-uzaq ellərdə də öz
sözüylə, sazıyla özünün
İsmi Pünhanıyla, o
cümlədən Aşıq Ələsgərlə
üz-üzə oturub saz,
söz yarışmasına
çıxmasıyla hər kəsin sevgisini,
məhəbbətini qazanmışdı.
Ümumiyyətlə, Əjdər
Fərzəlinin bu kitabında aşıq sənətimiz, qədim
adət-ənənələrimizlə yanaşı, həm də
Molla Cümənin sevgisindən tutmuş Əhməd müəllimin
sevgisinə qədər, Layskinin, Şəkinin tərifinə,
Aşıq Siraca qədər hər şeydən xəbər
tutmaq mümkündür. Çünki
Əhməd müəllim və onun köklü, oturuşmuş
nəsil-nəcabəti sovet dönəmində
də, bu gün də
Şəkidə, Azərbaycanın müxtəlif güşələrində
kifayət qədər tanınır. Bunun
da əsas səbəbi bu
insanların paklığı, zəhmətsevərliyi, böyük dünya görüşü, Tanrıya və insanlara sonsuz sevgisidir.
Bəli, mən barəsində müəyyən mülahizələrimi söylədiyim bu kitabı mütaliə edən hər kəs Əhməd Yusiflinin həyatının fonunda Şəkinin və Azərbaycanın uzaq-yaxın keçmişinə səyahət etmiş olar. Zənnimcə, bu səfər ruha mənəvi qida, əqlə kamilləşmək imkanı da verə bilər.
Əbülfət
MƏDƏTOĞLU
Ədalət.-2012.-17 fevral.-S.7.