Ayaz Salayev: "Utanmaq günah və ən
böyük tərbiyəsizlikdir"
""Yarasa"
filmini gündüz nümayiş etdirmək olmaz"
Bir neçə kərə cəhd
etsəm də, hər dəfə işi çox olduğu
üçün müsahibəni təxirə salmalı
olurdum. Axır ki, münasib gün və saat təyin edəndən
sonra söhbətə başlaya bildik. Gərgin iş qrafiki və
vaxtının darlığını nəzərə
alıb qısa hal-əhval tutan kimi ilk sualla müsahibəyə
başladım. Lent.az-ın budəfəki həmsöhbəti
80-ci illərdə "Retro" verilişi ilə
populyarlıq qazanan, daha sonra kinorejissor kimi
tanıdığımız Ayaz Salayevdir.
-
Kinonun cəmiyyətin inkişafına hansı təsiri var?
- Bizim təsəvvürlərimiz əldə
etdiyimiz həyat təcrübəsi ilə formalaşır. Sənət
əsəri olan hər bir film dünya haqqında təsəvvürləri
zənginləşdirir. Odur ki, kinoya baxan tamaşaçı
öz dünyagörüşündən daha üstün bir
təfəkkürlə rastlaşır. Nəticədə istər-istəməz
insanı ciddi düşünməyə və inkişafa
sövq edir.
- Gənclər
daha çox döyüş və dəhşət filmlərinə
baxmağa üstünlük verirlər. Bunu necə dəyərləndirərdiniz?
- Doğrusu, bunu tənqid etsəm,
qeyri-səmimi olaram. Bir-birini qorxutmaq, qorxulu nağıllar
oxumaq uşaqlara xas xüsusiyyətdir və yaş
psixologiyası ilə bağlıdır. Odur ki, gənclərin
dəhşət və ya döyüş filmlərinə
marağı uşaqlıqdan qalma həvəsdir. Mən bu
mövzularda çəkilən filmlərin gənclərimiz
üçün qorxulu və ya təhlükəli olduğunu
hesab etmirəm. Heç kimi həqiqi sənət əsəri
olan kinolara baxmağa məcbur etmək olmaz. Digər tərəfdən
gəncləri də ümumiləşdirməzdim.
Tanıdığım çoxları var ki, sənət əsəri
olan filmlərə üstünlük verirlər.
- Cəmiyyətimizdə ən
çox izlənilən filmlər arasında teleseriallar da
üstünlük təşkil edir. Serialları da sənət
əsəri hesab etmək olar?
- Qətiyyən yox. Etiraf edim ki,
ömrümdə bir seriala da baxmamışam. Çünki mənim
üçün maraqlı deyil və ciddi yanaşmıram.
Film ən çoxu üç saata tamamlanan sənət əsəridir,
bir nəfəsə izlənməlidir. Məsələn,
simfoniyanın bir hissəsini bu gün, qalanını sabah dinləmək
istəyərdiniz? Yaxud da şeiri? Odur ki, günlərlə
davam edən serialları sənət əsəri hesab etmirəm.
Artıq mənim üçün serialdan daha çox onu tənqid
etmək cansıxıcıdır. Bu növ filmlər gəlir
gətirir. Odur ki, işsiz aktyorlar, operatorlar, rejissorlar
üçün iş yeridir. Həm də
yaradılıcılıqlarını inkişaf etdirmək
üçün məşqdir.
-
Filmin ən çox baxılan olması onun keyfiyyətindən
xəbər verir?
- Deməzdim. Burada böyük
bir ziddiyyət var. Ən çox baxılan və satılan filmlər arasında şah əsərlər azlıq
təşkil edir.
Odur ki, kinonun reytinqi ilə sənət keyfiyyəti arasında böyük fərq var. Hətta bəzən ən populyar film sənət baxımından
çox zəif ola bilir.
Nadir hallarda ən
çox baxılan filmlərin sırasında
şah əsərlərə
rast gəlmək mümkündür. Həm keyfiyyətli,
həm də baxılan film çəkmək
hazırda yalnız
ABŞ kino istehsalçılarına
bəzən nəsib olur. "Hollivud"
zaman-zaman bunu bacarır.
- Cəmiyyətin film seçimi
intellektual səviyyəsini
müəyyən edir?
- Əfsus ki, bəli... (gülür).
- İctimai qınaq
rejissor fəaliyyətinizə
təsir edir?
- Əsla,
qətiyyən. Əhəmiyyət vermirəm. Kim necə istəyir, düşünsün. Amma əlbəttə,
hər kəsin mövqeyinə və rəyinə hörmətlə
yanaşıram.
- Ən çox
tənqid olunan filmlərdən biri də erotik səhnələrinə görə
"Yarasa" oldu.
Tənqidləri necə qarşıladınız?
- (Gülür)
Tənqid hər zaman tənqiddir. Amma düşünürəm
ki, sənətdə məhdudiyyətlər çox
az olmalıdır.
Mən bunu dəfələrlə
demişəm ki, erotika mədəniyyətin
başlıca mövzularından
biridir. O cümlədən
çılpaq qadın
bədəni qədim
zamanlardan indiyədək
insanları ən çox cəlb edən mövzulardandır.
- Amma erotika cəmiyyətimizdə
daha çox ayıb mövzu kimi tanınır...
- Bu mövqedə
olanların fikirlərinə
də hörmətlə
yanaşıram. Amma rejissor
olaraq mövzu ilə bağlı mənim də öz mövqeyim var. Ümumiyyətlə, "ayıb"
mənim üçün
son dərəcə yad
anlayışdır. Cəmiyyətdə ayıb yox, günah təsəvvürü
əsas götürülməlidir.
Bu məsələdə iki
təfəkkür var:
biri ibtidai, bütpərəst, digəri
isə dini. Hərçənd mən ruhani
deyiləm və din adından çıxış
etmək istəmirəm.
Amma dindən qaynaqlanan təfəkkürə görə
ayıb yox, günah anlayışı
qəbul edilməlidir.
Çünki "ayıb" bütpərəst və ibtidai, "günah" isə ruhani təfəkkürə xasdır.
Bunlar bir sıra hallarda
bir-birinə zidd anlayışlardır. Bəzən dinə
görə savab olan əməl ibtidai təfəkkürə
əsasən ayıb qəbul edilir.
- Sizə görə, "ayıbın" hansı
ayıbları var?
- "Ayıb" odur ki, bunu etmək
olar, təki heç kəs görməsin. Halbuki
heç kim
görməsə də,
bütün əməlləri
Allah görür. Odur ki, addım atanda ayıb yox, günah olub-olmadığını
müəyyən etmək
lazımdır. Uşağı tərbiyə edəndə
də onu ayıb yox, günah anlayışı
ilə böyütmək
gərəkdir. Məsələn, ayıbdan qaynaqlanan utanmaq anlayışı da var.
- Cəmiyyətimizdə utanmaq
adətən yaxşı
xüsusiyyət kimi dəyərləndirilir?
- Elədir. Utanmaq və ya utancaq
olmaq müsbət cəhət kimi təqdim olunur. Mənim təsəvvürlərimə görə
isə utanmaq özü günahdır və uşağa düzgün tərbiyə
verilməməsinin nəticəsində
yaranan haldır.
Yəni pis və ya
zəif tərbiyədən
qaynaqlanır. Pis əməl
törədən utanmalı
yox, tövbə etməlidir. Utanmağın hər cəhətdən mənfi təsiri var. Buna
aid elə həyatımızdan
çox misallar çəkmək olar.
Məsələn, toydan sonra gəlinin qayınatadan utanmağı. Bu utanmağın özü
böyük tərbiyəsizlikdir.
- Bəs
rejissor olaraq fəaliyyətinizdə müəyyən etdiyiniz
məhdudiyyətlər var?
- Əlbəttə, var.
Bütün dünyanın qəbul etdiyi qadağaları
rejissor fəaliyyətimdə mən də nəzərə
alıram və daxilimdə məhdudiyyət qoyuram. Məsələn,
erotika 18 yaşdan yuxarı olan tamaşaçılar
üçündür. Azyaşlıların ona
baxmağı yolverilməzdir. Onlar yaşlarına uyğun
filmləri izləyə bilərlər. Odur ki, televiziyalar
erotik səhnələr olan filmləri ancaq 00:00-dan sonra
nümayiş etdirməlidirlər.
-
Bu qadağa rejissoru olduğunuz "Yarasa" filmi
üçün də keçərlidir?
- Bəli. Erotika 18 yaşdan
yuxarı tamaşaçılar üçün günah
deyil. Mən onun tərəfdarıyam ki, televiziyalar
"Yarasa" filmini də 00:00-dan sonra efirə versinlər.
Gündüz vaxtı onun nümayişi qətiyyən olmaz.
Uşaq vaxtı məni 18 yaşdan yuxarı
tamaşaçılar üçün nəzərdə
tutulan filmləri izləməyə icazə vermirdilər.
Bundan çox təəssüflənirdim. Amma indi fikirləşirəm
ki, düz ediblər. Yaş məhdudiyyəti ilə
bağlı qadağalar olmalıdır. Çünki insanlar
yalnız 18 yaşdan sonra ailə qura bilərlər. Erotika izləmək
üçün fiziki cəhətdən hazır olmaq
lazımdır. Aydın məsələdir ki, insanlar
üçün erotika hər zaman maraq doğurur.
-
Bu nədən irəli gəlir?
- Qadağan edildiyi
üçün. Populyar olan hər şey adətən
hansısa qadağa ilə bağlıdır. Məsələn,
bizim bir çox ailələrdə erotika izləmək
ayıb sayılır. Qadağan olan hər şeyə həmişə
böyük maraq yaranır. Nə qadağandırsa, o da cəlbedicidir.
Amma erotikanın qadağan olmadığı cəmiyyətlərdə
də bu mövzu hər zaman maraqlıdır. Bunun başqa səbəbləri
də var. Amma açıqlamaq istəmirəm.
-
Rejissorlar erotik səhnələrdən nə
üçün istifadə edirlər? Yalnız baxımlı
olması üçün?
- Hər bir rejissor istər-istəməz
auditoriyanı hansısa yolla cəlb etməyə,
tamaşaçının diqqətini çəkməyə
çalışır. Bundan böyük sənətkarlar da
istifadə edib. Hər rejissorun öz seçdiyi vasitə və
üsul var. Erotika bu yollardan biridir. Mən deməzdim ki, ən
şərəfli yoldur. Amma qeyd etdiyim məqsədə
çatmaq üçün istifadə edilən vasitələrdən
biridir.
-
Azərbaycan filminin bugünkü durumunu necə dəyərləndirərdiniz?
- Bu gün Azərbaycan kinosuna yeni
nəslin gəlməyinin ab-havası duyulur. Ümid edir və
arzulayıram ki, kinomuzu yeni bir mərhələyə
çıxara biləcəyik. Tam qane etməsə də, gənc
rejissorlarımızın çəkdiyi filmlər var.
Ədalət.-2012.-28
fevral.-S.8.