NAZİM
HİKMƏT HAVASI
(əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Dahi
Füzulinin verdiyi salama dörd yüz il ötəndən
sonra Bakıda ölməz şairə həsr olunmuş
yubileydə ilk dəfə - Ələykum salam, Ustad! - cavab verən
böyük şair Nazim Hikmət olub. Bir az öncə Nazim
havasından, Nazim dalğasından danışdıq. Nazim
Hikmət hər dəfə Bakıya, Gəncəyə,
Qazağa, Azərbaycanın kəndlərinə təşrif
buyuranda dost evlərində əziz, doğma qonaq kimi
qarşılananda, universitetdə, institutlarda tələbələrlə
görüşlərində, klassik şair,
yazıçı, dramaturqlarımızın təntənəli,
həm də rəsmi (!) mərasimlərində boy- buxunu,
vüqarlı görkəmi, cəsarətli
çıxışları, şirin, dadlı səsiylə
türk havası, türkçülük dalğası gətirirdi.
"...Azərbaycanda, elecə də
SSRİ-də türkçülükdən, Türkiydən
danışmağın, yazmağın yasaq olduğu belə
bir vaxtda boy-buxunundan tutmuş güclü ruhunacan, ləhcəsindən
nəfəsinədək, təpədən- dırnağacan
türk olan nəhəng bir şəxsiyyət, azman bir sənətçi
olduğuna görəydi ki, Azərbaycana hər gəlişində
böyük auditoriyalardakı çıxışında
özünün də, onu həvəslə, sevgiylə dinləyənlərin
də türk olduqlarını, dillərinin türk dili
olduğunu cəsarətlə, çəkinmədən,
açıq- aşkar yalnız və yalnız o söyləyə
bilirdi: SSRİ məkanında damarlarında türk qanı
axan bütün insanlar Türkiyə türkü olan Nazim Hikmətlə
fəxr edir, ona güvənir, Türkiyənin qoxusunu ondan
alırdılar... (Azər Abdulla, ("Xalq cəbhəsi"
qəzeti, 24 aprel, 2002.)
Dənizçilik məktəbində
oxuyanda, dustaqxanalarda olanda, azadlığa buraxılanda, harda
görünməsindən asılı olmayaraq getdiyi,
dolaşdığı yeri Nazim Hikmət havası,
dalğası bürüyürdü. Nazim sözünün,
Nazim poeziyasının gücü, enerjisi Türkiyə sərhədlərini
aşıb dünyanı bürüdüyündən on
üç il həbsdə yatan şairin azad olunması
üçün Parisdə görkəmli inqilabçı
şair Tristan Tzaranın sədri olduğu "Nazim Hikməti
xilas etmə komitəsi" yarandı. Pablo Pikasso, (Nazim
şeirlərinin ona təsir etdiyini deyirdi ) Jan-Pol- Sartr, Simone
de Buvuar, Luis Araqon, Bertold Brext, Pol Robson və başqa
dünyaca ünlü sənətçilər bu komitənin
üzvləriydi. Sonralar Vyanada Nobel mükafatçısı
Çili şairi Pablo Nerudo Zəkəriyyə Sərtələ
deyəcəkdi: -Nazimə yiyə durun. Biz onun yanında
şair belə sayılmırıq.
Nazim aclıq aksiyası keçirəndə
ölüm onu daban-dabana izlədiyi zaman Türkiyədə
sacayaq kimi tanınan görkəmli şairlərdən Orxan Vəli
Kanık, Məlik Çövdət Anday, Oktay Rıfat
Horozçu və şairin anası Cəlilə xanım
aclıq aksiyasına qoşuldu. 1951-ci ildə Türkiyəni
və dünyanı Nazim Hikmət dalğası
bürüdü.
Nazıimın məşəqqətli
günlərdən qurtarması üçün Tanrı ona
bir dəfə şans vermişdi. Ancaq şairin əqidəsimi,
öz ideyasının qulu olmasımı, iddiası,
qürurumu, yoxsa təkəbbürümü bu şansdan
istifadə eləməyə qoymadı. Həbsxanadan yenicə
çıxmışdı. Ayaqlarındakı yel xəstəliyini
müalicə etmək üçün Jalovada istisu vannası
qəbul edib ağacın altında dincələrkən
Atatürk başının dəstəsiylə gəlib ondan
azca aralıda masanın ətrafında əyləşir.
Mustafa Kamalın yavərlərindən biri
yaxınlaşıb "Nazim Hikmət bəy, paşa həzrətləri
sizi çağırır" söyləyir. "Uzun illərdən
bəri mənim inqilabçı olmağım barədə
yayılmış əfsanənin duman kimi
dağılacağını, Nazim da Atatürkə təslim
oldu deyəcəklərindən ehtiyatlandığımdan:
" -Qardaşım,- Nazim nəzakətlə deyir,- paşa həzrətlərinin
masası arxasına çağrılmaq mənim
üçün böyük şərəfdir. Yazıqlar
olsun, ayaqlarımdakı yel xəstəliyi məni elə
haldan salıb, burdan oraya getməyə gücüm qalmyıb.
Lütfən söyləyin, məni bağışlasın.
Nazim Hikmət on üç il həsxanada
yatandan sonra (qarşıda 18 il də dustaq həyatı onu
gözlədiyindən) Atatürkün maraq dairəsində
olduğuna ümüd edərək həbsdən
qurtarmasıyla bağlı Paşaya yazdığı məktubunun
sonu belə bitirdi. "...Kamalizmdən və səndən ədalət
istəyirəm. Türk inqilabına və sənin
başına and içirəm ki, suçsuzam, Nazim Hikmət
Ran."
Məktub İstiqlal hərbinin mətbuat
komandanı və siyasətçi Əli Fuad Paşaya
çatır. O da məktubu Atatürkün yavərinə
verib ünvanına, çatdırılmasını xahiş
edir. Mustafa Kamal Paşa ağır xəstə olduğundan
yavər məktubu ona oxumaq istəyəndə Atatürk:
"Belə şeylərlə məşğul olmaq durumda
deyiləm söyləyir."
Görəsən, bu xəbər
şairə çatanda Jalovada Atatürkün dəvətinə
məhəl qoymadığı məqamı(!)
xatırladımı, "bu hərəkətimi
lovğalıq, yekəxanalıq, saymazlıq
sandığından məktubuma maraq göstərmədi"
fikri Nazimin ağlına gəldimi, peşmançılıq
keçirdimi?..
BÖYÜK
YANLIŞ
"Qobustan" incəsənət
dərgisində çalışdığım zaman, hər
sayında çap olunan oçerk, məqalə, müsahibələrimin
az qala hamısında Nazim Hikmətin şeirlərindən bəzən
bir, bəzənsə bir neçə misrasını görən
dərginin baş redaktoru Anar bəy "Azər, belə getsə
Nazimi gözdən salacaqsan" soyləyəndə, mən
onu daha çox nasir və dramaturq kimi
tanıdığımdan Anar bəy barəsində
"görünür Nazıimin poeziyasına o qədər bələd
deyil" düşünmüşdüm. Anar bəyin
Türkiyədə çap olunmuş "Nazim Hikmet Kerem
gibi" ("BENGÜ" nəşriyyatı, Ankara, 2011) dəyərli
kitabını oxuyanda yanıldığımı anladım.
Son illər Anar bəyin rus klassik şairlərindən elədiyi
uğurlu tərcümələr, mətbuatda çap
olunmuş öz şeirləri, işıq üzü
görmüş şeir kitabından başqa Nazim Hikmətin
şedevr şeirlərini ustalıqla incələyib bəhs
edərkən onun Nazim Hikmət
yaradıcılığına və böyük şairin
acı taleyinə çoxlarından çox-çox bələd
olduğunu bildim. Nazim Hikətin 1961-də Bakıda və 1967-
də Sofiyada nəşr olunmuş şeir kitablarını bu
yaxında gözdən keçirəndə (qabaqlar bu
kitabları dönə-dönə oxuduğumdan vərəqləri
ərpiyib) şairin "Lenin ilə söhbət",
"Lenin haqqında Vladimir İliçlə söhbət"
şeirlərinin altındakı 1960 tarixi (!) məni səksəndirdi.
1924-də Lenin ölərkən şairin
"Ustadımızın ölümü" adlı şeir
yazdığını bilirdim. Ömrünün sonlarında
şair sosializm cəmiyyətinin mahiyyətini anlayanda,
SSRİ- yə gəldiyinə peşman olduğunu dərk
etdiyi bir vaxtda yenidən Lenin haqqında iki şeir
yazmasının səbəbini Anar bəyin kitabını
oxuyanda anladım
Nazim Hikmət 13 il həbsxanada
yatıb çıxandan sonra deyilənə görə, onu
öldürmək istəyirmişlər. Şair ölümdən
qaçaraq "barış və hürriyyət məmləkəti"
sandığı Moskvaya gəlir. SSRİ Nazim Hikməti,
Türkiyə və kapilazim əleyhinə odlu-alovlu şeirlər
yazan bir sənətçi sayaraq qucağını geniş
açıb şairi məmnuniyyətlə qəbul edir. Zaman
keçdikcə Nazim Hikmət SSRİ-yə gəlməyində,
sovetlərsə Nazimi ölkəsinə qəbul etməyində
yanıldığını anlayır.
Türkiyə dustaq evlərində
yatanda Nazimin yazdığı şeirlər, dram əsərləri
çap olunur, yayılırdı. Şairin "hür və
barış ölkəsi" sandığı məmləkətdə
isə...
Anar bəy "Nazım Hikmet Kerem
Gibi" kitabında yazır:
"...Pyes ölkənin otuz
teatrının repertuarına daxil edilmiş, o cümlədən
Moskva və Leninqrad teatrlarının... Müəllif qəsdən
gerçəkliyimizin ayrı-ayrı nöqsanlarını
göstərir və guya ölkəmizdə xalqla "partiya
bürokratisi" və rəhbərlik arasında
çatışma varmış kimi zərərli ideya irəli
sürür. Pyes belə bir yanlış sonucu təlqin edir.
Guya Sovet həyat tərzi hər yöneticinin etirafında onun
şəxsiyyətinə tapan bir kütlə atmosferi
yaradır və yönetici xalqdan ayrılır. N. Hikmət
pyesinin əsas qüsuru, müəllifin ölkəmizdə
xalqa qarşı olan bir rəhbər iyerixasının
varlığını iddia etməsidir. Təklif edirik ki, 1. Mədəniyyət
Nazirliyi N. Hikmətin "İvan İvanoviç
varmıydı, yoxmuydu" pyesinin ciddi ideoloji
qüsurlarına diqqət etsin və bu pyesin ölkəmizdə
səhnələşməsinə izin verməsin; 2. Mərkəzi
qəzetlərin birində, pyesi tənqid edən bir məqalə
yayımlansın."
Nazim Hikmətin bu məsələ
ilə bağlı etirazı MK-nı daha da
qıcıqlandırır, dünya şöhrətli
şairin 60 illik yubileyinin geniş qeyd olunması yasaqlanır,
ancaq dar bir məkanda Mərkəzi Yazıçılar Evində
keçirilir. Mərkəzi Komitə isə "1956-1957-ci illərdə
N. Hikmət yoldaşın xəttində sapmalar"
olduğunu düşünür. Elə bu səbəbdən
xidmətlərinə görə Nazimə nəinki Lenin Ədəbiyyat
ödülü verilir, heç Beynəlxalq Lenin mükafatına
da layiq görülmür. Anar bəy yazır: "Veranın
dediyini xatırlayıram: Luis Araqon (ödül
komissiyasının üzvü) Moskvaya gələndə -
Nazim, bu dəfə ödül mütləq sənindir!"-
deyir, sonrasa günahkarcasına üzr istəyərək
ödülün verilməyəcəyinin səbəbini sadalar.
Nazim Hikmətin gözdən
düşməsi təkcə onun "İvan
İvanoviç varmıydı, yoxmuydu" pyesi ilə deyil, həm
də SSRİ ideolojisi ilə barışmayan Mixail
Zoşşenko, Aleksandr Tvardovski, Boris Posternak kimi böyük
şairlə sıx əlaqə saxlaması, yeri gəldikcə
onların mövqelərini dəstəkləməsi idi. Nazim
Hikmətin Moskva qəzetlərində verdiyi müsahibələr
kəsilib doğrandığından şair azad fikrini Fransa,
İtaliya mətbuatında söyləmək zorunda qalır.
Anar bəy yazır ki, Nazim barəsində pərdə
arxasında gedən intriqalar ilk dəfə rəsmi qəzetlərin
səhifələrində Xruşşovun kürəkəninin
baş redaktoru olduğu "İzvestiya" qəzetində
"Hikmət yoldaş açıq həqiqətləri
qaralayır"- yer alır
"Nazim Hikmet Kerem Gibi"
kitabında şairin sonuncu qadını Vera Tulyakovanın
yazdığı xatirələrin bu yeri "Son zamanlar
röyasında Nazim tez-tez kabus görüb oyanırdı.
Qorxu içində - Quduz köpəklər üstümə
hücum edib dişlərini boğazıma keçirirlər-
deyirdi." Bu epizod böyük şairin nə qədər gərgin
sıxıntılar içində yaşadığından xəbər
verir.
Şairlərimizin Lenin, Stalin,
partiya, kommunizmə həsr etdikləri əsərlər ya
inamdan, sevgidən, ya da 37-ci ilin qara-qorxusundan, vahiməsindən
yazılmışdı. Bəs 1960-da Nazim Hikmətin Leninə
həsr etdiyi iki şeir görəsən, hansı duyğudan
yaranmışdı?.. Doğrudanmı Nazim Hikmətin qəlbində
Vladimir İliçə sayqısı, sevgisi hələ də
yaşamaqdaydı? Yoxsa 1937-nin göylərindəki qara buludun
bir parçasımı şairin gözünə
görünmüşdü?...
...Söz sözü,
fikir fikiri yada salır. Birinci elmi rəhbərim,
("Nazim Hikmət və Azərbaycan ədəbiyyatı" dissertasiya
mövzuum olub) Nazim Hikmətin dostu və araşdırıcısı
mərhum Əkbər
Babayevin mənə - Nazim Bakıya gələndə "Moskvaya
qayıtmaq istəmirəm"
söylədiyinin mənasını
"Nazim Hikmet Kerem gibi" kitabını oxuyandan sonra tam aydınlığı
ilə mənə bəlli oldu. 1927-ci ildə Nazim ilk dəfə Bakıya gələndə yazdığı
"Neftə doğru"
şerinin bu misralarında şairin Azərbaycana sonsuz sevgisi (!) yadıma düşdü:
...Pırıl,
pırıl yanan Bakının qarşısında
mən
bir
dağın dibindən
dağı
seyr edər kimi heyranam,
ulduzların
altında təkbaşıma
gedər kimi heyranam.
İçimdə
heç durmadan qaçmaq,
uca
səslə danışmaq,
hayqırmaq
arzusu var!..
Yağlı paltarlı, qara gözlü işçilərlə
öpüşüb,
Bakının müqəddəs torpağına
üzüstə düşüb
ovuclayıb
nefti qara şərab kimi içmək istəyirəm!
Nazim "sülh diyarı"
sandığı SSRİ-də basqılar zorunda qalanda,
İspaniyaya, İtaliyaya, Almaniyaya, Fransaya, doğma Vətəni
qədər sevdiyi Azərbaycana bəs nə üçün
biryolluq çıxıb getmirdi. NİYƏ!? NİYƏ!?. Bəlkə
Bakıda yaşamasına da "sülh diyarı" sandığı
ölkənin baş kəndi Moskva icazə verməliydi...
Yoxsa son sevgilisi - "saçları saman sarısı"
bir gözəlmi onun əl-ayağını,
bağlamışdı?...
***
Böyük Mustafa Kamal Atatürk
yeni Türkiyə Cümurhiyyətini yaratdısa, ömrü
məşəqqət, qovğalar, içində keçmiş
böyük şair Nazim Hikmətsə təkcə Türkiyə,
türk aləmi üçün deyil, dünya ədəbiyyatı
üçün unikal poeziya inciləri yaratdı... Elə
buna görədir, dünyanın ədəbi aləmində
Nazim Hikmət havası, dalğası həmişə olacaq.
AZƏR
ABDULLA
Ədalət.-2012.-7
iyul.-S.9.