Firuz MUSTAFA: "Tənqid
dağıdıcı, məhvedici yox,
ehtiyatlı və ehtiramlı olmalıdır"
"Göydə
süzən" direktorun təkcə yolpuluna bir neçə
maraqlı tamaşa hazırlamaq olar"
Müsahibim Firuz Mustafanın
yaradıcılığı geniş oxucu və
tamaşaçı kütləsinə tanışdır.
Onun dramaturgiyası öz səhnə həllini tapır və
tamaşaçı zövqünü oxşayır, əsərləri
xarici dillərə tərcümə olunur və oxunur.
Geniş təqdimata ehtiyac görmədən sizi müsahibimlə
baş-başa buraxıram. Həmsöhbətim
tanınmış dramaturq, yazıçı və filosof
Firuz Mustafadır.
-Firuz müəllim, sizi daha
çox dramaturq kimi tanıyırıq. Yazıçılar
Birliyində dramaturgiya bölməsinin rəhbərisiz.
Hazırda dramaturgiyamızın, teatrlarımızın vəziyyəti
sizi qane edirmi?
-Dramaturgiya ədəbiyyatın
unikal janrlarından biridir, bütün dünya ədəbiyyatında
dramaturqlar həmişə barmaqla sayılacaq qədər az
olub. Bu fikrə qüvvət üçün deyim ki, məsələn,
bizim Yazıçılar Birliyinin üzvlərinin doxsan faizini
şairlər təşkil edirsə, burada uzaqbaşı bir
faizə qədər professional dramaturq tapmaq olar. O ki qaldı
dramaturgiyanın, teatrların hazırkı durumuna, buna bir-iki
kəlmə ilə qiymət vermək çətindir. Məcburam
ki, basmaqəlib, standart ifadələrlə cavab verim:
uğurlar da var, uğursuzluqlar da...
-Azərbaycan teatrına kifayət qədər
tamaşaçı marağının olmamasını nə
ilə izah edərdiniz? Sizcə, bunun günahını kimdə
axtarmalıyıq, dramaturqda, rejissorda, aktyorda, yoxsa
tamaşaçı zövqünün olmamasında?
-Maraqlı tamaşaların meydana
gəlməməsinin səbəbini adətən, rejissor
dramaturqda, dramaturq rejissorda, aktyor tərəflərin hər
ikisində, tamaşaçılarsa bütövlükdə
teatrda görürlər. Mən də
tamaşaçılarla razıyam. Amma... Mənə elə gəlir
ki, bu qarşılıqlı ittihamlarda ən az haqlı olan
rejissorlardır. Ona görə ki, bizdə kifayət qədər
qüvvətli dramaturji nümunələr var. Əgər
rejissorlar bizdə dramaturq azlığından və ya
yoxluğundan şikayətlənirlərsə, milli
dramaturgiyaya ağız büzürlərsə, onda qoy zəhmət
çəkib əcnəbi dramaturgiya nümunələrinə
müraciət etsinlər. Bəyəm Şekspir və ya
Çexov dramaturgiyası "ölüb"? Düzdür,
klassiklərə müraciət edən rejissorlarımız da
az deyil. Amma son illərdə biz hansısa bir diqqətçəkən
tamaşa görməmişik. Bəlkə siz hansısa
qeyri-adi bir tamaşaya baxmısız? Deməli, ortada
dramaturgiya nümunələri var, fəqət onu təqdim etməyi
bacaran rejissor yoxdur və ya belələri çox azdır.
-Sizcə, səbəblər təkcə
saydığınız amillərlə bağlıdır?
- Başqa səbəblər də
var. Bu gün əksər teatrlarda "qocalma"
müşahidə olunur. İstedadlı gənclərin əksəriyyəti
depressiya içindədir. Bəlkə mən səhv edirəm,
onda siz son zamanlar hansısa teatrda "parlayan" istedadlı
bir gəncin adını çəkin. Halbuki bizdə
istedadlı gənclər çoxdur, sadəcə, onların
üzə çıxması üçün şərait
lazımi səviyyədə deyil. İndi hanı ötən əsrin
60-çı illərində səhnəyə gəlib sənətdə
öz sözünü demiş istedadların
davamçıları? Hanı bu günün Tofiq Kazımovu,
Hüseynağa Atakişiyevi? Onlardan sonra niyə teatr məktəbi
yaradan rejissor meydana gəlmir?
-Sizə elə gəlmirmi ki, bu cür "qocalma"
dramaturgiyada da müşahidə olunur?
- Mən sizinlə razıyam. Elə
təkcə o faktı nəzərə çarpdırmaq olar
ki, "Azdrama"da əsəri səhnəyə qoyulan ən
"gənc" müəllifin yaşı çoxdan
altmışı keçib. Amma teatrın direktoru deyəsən
çox romantikdir, çünki o, "böyük sənəti"
yerdə yox, göydə axtarır; mən mətbuatdan oxuyuram
ki, bu adam az qala hər ay bir ölkəyə uçur və
xaricdə rejissor, dramaturq axtarır. Milandan vurub Moskvadan
çıxan, Gürcüstandan vurub Türkiyədə qərar
tutan "teatr mücahidinin" təkcə yoluna xərclənən
vəsaitə bir neçə maraqlı tamaşa hazırlamaq
olar. Mənim üçün maraqlıdır: görəsən
rejissor və dramaturqu əcnəbi ölkələrdə
axtaran müdir, tamaşaçını haradan tapıb gətirəcək?
-Xarici dramaturgiyaya müraciət etmək məncə,
yaxşı haldır.
-Söz yox ki, mən bunları deyərkən
mühafizəkarlıq edib dünya rejissor və
dramaturgiyasına müraciət etməyi "topa tutmaq"
niyyətində deyiləm. Sadəcə olaraq, bu sözləri
deyərkən "göydə süzən" direktorun
teatrda apardığı ilkin "islahatlardan"
çıxış edirəm. Bu adam işə başlayandan
bəri iki "mühüm islahat" aparıb. Bir baxın,
onun teatra qədəm qoyan kimi apardığı ilk
"islahat" nədən ibarət olub? Aktyorları işdən
azad etməkdən. İkinci "böyük islahat" isə
işdən qovulan adamların bir qisminin təzədən
işə bərpa olunmasıdır. Görürsüzmü
nə böyük "islahatlar" həyata keçirilib?
-Sovet dövründə teatr sənət məbədi
sayılırdı. Sizcə, hansı səbəblərdən
teatr bu missiyasını qoruya bilmədi?
-Bilirsizmi, mən dəfələrlə
demışəm, yenə də deyirəm: teatr muzey deyil. Ora
cansız eksponatların asıldığı yer yox, canlı
ruhların dolaşdığı məkandır. Bizim teatrlar
gözəl təmir olunub. Çox gözəl! Oraya xaricdən
qonaqlar gəlir, beynəlxalq tədbirlər keçirilir.
Çox əla. Bəs tamaşalar necə, binalara layiq səviyyədədirmi?
Bəyəm yaxşı tamaşanı binanı yaxşı
təmir edən iş icraçısı və ya təmirə
pul ayıran ölkə başçısı
hazırlamalıdır? Bəli, teatrın, mədəniyyətin
bir adı da məbəddir və o məbəddən təkcə
günahkarlar yox, saf adamlar da keçir. Ümumiyyətlə,
mən belə hesab edirəm ki, ədəbiyyat, böyük ədəbiyyat
əbədiyyətin ekvivalentidir.
- Siz əsərləri
ən çox tamaşaya qoyulan dramaturqlardan birisiz. Səhv etmirəmsə, müxtəlif teatrlar otuzdan çox pyesinizə quruluş verib. Ümumiyyətlə,
teatrların öz fəaliyyətini gücləndirməsi
üçün hansı
təkliflər irəli
sürürsüz?
- Mənim bu konuda, bu
istiqamətdə konkret
təkliflərim zaman-zaman
mətbuat səhifələrində
özünə yer alıb. Yəqin ki, gələcəkdə
də təkliflərim
olacaq. İndiki halda təkcə onu deyə bilərəm
ki, hər bir teatrın öz yaradıcılıq
konsepsiyası olmalıdır.
Teatr rəhbərləri
geniş düşüncəli,
yüksək ədəbi-estetik
zövqə malik, şəxsı eqo və ambisiyadan uzaq adam olmalıdır.
Teatra öz hikkəsini yeritmək niyyətində bulunan məmur yox, canında sənət eşqi və yanğısı olan yaradıcı şəxs
rəhbərlik etməlidir.
-Siz eyni zamanda
filosofsunuz. Məncə,
Azərbaycanda fəlsəfə
o qədər də inkişafda deyil. Fəlsəfənin, fəlsəfi
fikir məktəbinin formalaşması, dünya
arenasına çıxması
üçün hansı
addımlar atılmalıdır?
- Bilirsizmi, indi klassik anlamda qəbul
edilən fəlsəfə az qala bütün dünyada
"böhran" keçirir. Filosoflar var, amma bunlar tədqiqatla
və ya tədrislə məşğul olan filosoflardır.
Yeni fəlsəfi ideya, doktrina və nəzəriyyələrin
meydana gəlməsi üçün ən azı obyektiv
şərait və situasiya yaranmalıdır. Adətən
yeni mühit və yeni təfəkkür tərzi yeni fəlsəfi
paradiqmaların yaranması üçün təkanverici rol
oynayır. Bu gün praqmatizm idealizmi üstələyib.
Sistemli fəlsəfi təlimləri mozaik fəlsəfi motivlər
əvəz etməkdədir. Köhnə olan baxışlar yeni əlbəsədə zühur
etmədədir. Poststrukturalizm,
postrealizm, postneoklassizm,
postmodernizm, postindustrializm...
Təkcə "post" təzədir,
onunla adı yanaşı çəkilən
"dost" isə (mən
ilkin nəzəriyyələri
nəzərdə tuturam)
köhnə tanışdır.
-İstərdim ki, nasir kimi də
fəaliyyətinizdən danışaq.
- "Dəniz
köçü" adlı
povestim 5-6 dilə (rus, ingilis, alman,
fransız, fars və s.) tərcümə
edilib. "Cənnət
çiçəyi" romanımı
başa çatdırmaq
üzrəyəm. Hekayə
və monohekayələrim
nəşr üçün
hazırdır.
-Yaradıcılığınızda hansı yeniliklər var?
-"Qloballaşma
və mədəniyyət"
adlı monoqrafiyam,
"Sklerozlar üçün
yaddaş", habelə
bir sıra pyeslərim çapdan çıxıb. Bir müddət öncə təsisçisi olduğum
"Teatr" jurnalının
ilk sayı və tərtib etdiyim "Yüz türk etnosu" adlı ensiklopedik sorğu kitabı nəşr edildi. Ötən il Gəncə Dövlət Dram teatrında
"Vida marşı", Qazax
Dövlət Dram teatrında
isə "Neytral zona" adlı pyeslərimin premyerası oldu. Yeri gəlmişkən,
qeyd edim ki, filosof-ədəbiyyatşünas
Sabir Bəşirov məndən xəbərsiz
yaradıcılığımla bağlı bir kitab yazıb-"Firuz Mustafa: İdrakla hissin vəhdəti" adlı həmin əsər bir-iki günə çapdan çıxır.
-Ümumiyyətlə, ədəbiyyatımızın
bugünkü vəziyyəti
sizi qane edirmi ?
-Qane edən əsərlər
var.
- Gənclər çox vaxt özündən yaşlı nəsli tənqid edir. Amma nədənsə gənclərin sizə qarşı münasibəti
çox yaxşıdır.
Bu nə ilə bağlıdır? Sizi nə üçün tənqid etmirlər?
- Görünür,
ya mənim yazdıqlarımı oxumurlar,
ya da oxuyub
tənqid etməyə
bir şey tapmırlar. Əlbəttə,
bu, bir zarafatdır.
Arabir məni də tənqid edirlər. Uzun illərdir ki, tələbə, magistr və aspirantlara fəlsəfə və mədəniyyətlər tarixindən
dərs deyirəm. Onların arasında indi tanınmış ədəbi simalar da az deyil.
Mən bəzi gənclərin ədəbiyyatı
təftiş etməsini,
tanınmış ədəbi
simaları təhqir etməsini, az qala neoproletkultçuluqla məşğul olmasını
qəbul etmirəm. Doğrudur, köhnənin
kor-koranə qəbul olunmasına da yaxşı baxmıram. Sənətdə, ədəbiyyatda,
lap elə elmdə də bir özündən
əvvəl yaradılanlara
tənqidi baxış,
hətta müəyyən
mənada bir inkarçılıq da olmalıdır, bunsuz inkişaf ola bilməz. Amma bu, dağıdıcı,
məhvedici yox, ehtiyatlı və ehtiramlı inkar olmalıdır. Oğullar
ataları kor-koranə
qəbul edib onları təqlid etməməlidirlər. Sözün
yaxşı mənasında
hər nəslin öz inqilabı olmalıdır, elə ədəbiyyatda da.
-Azərbaycan Yazıçılar
Birliyi bu yaxınlarda yazıçı
və şairlərə
ev verdi. Siz bu barədə
ümumiyyətlə, danışmırsınız.
AYB-nin bu addımı haqqında kifayət qədər tənqidi fikirlər səsləndirənlər var. Sizcə,
bu bölgü ədalətlə həyata
keçirildimi?
- Bizim birlikdə adətən kimin
hansısa şəxsi problemi həll olunursa, təqdiredici,
kimin hansısa işi düzəlmirsə, tənqidi notlarla
danışır. Rəhbərliyi təmsil edən şəxslər
demək olar ki, bir ağızdan: "Yazıçılar
Birliyi mənzil verməyə borclu deyil"-deyə, iddialar irəli
sürürlər. Bu, kökündən yanlış fikirdir.
Yaradıcılıq birlikləri, o cümlədən AYB
heç kəsə nə yazmaq öyrədir, nə istedad
verir, nə də ilham pərisi bəxş edir. Bütün
dünyada yazarların könüllü ittifaqı nəticəsində
təsis olunmuş bu tipli qurumlar (adı klub da olan var, mərkəz
də, sindikat da) yalnız bir işlə məşğul
olur: öz üzvlərinin məişət şəraitinin
yaxşılaşdırılması ilə. Və bunun
üçün ən müxtəlif vasitələr, yollar
axtarır və layihələrdə iştirak edir.
Yaxşı, bəs yazıçının evi
olmamalıdır?
-Gənc
yazarlardan kimləri oxuyursunuz? Ümumiyyətlə, yeni yaranan ədəbiyyata
iradınız, tənqidiniz varmı?
-Demək olar ki, bütün
istedadlı gəncləri oxuyuram. Onların bir çoxu
haqqında mətbuatda yazmışam, gələcəkdə
də yazacam. Mən indiki ədəbi gəncliyi
alqışlayıram, təqdir edirəm; ortada maddi bir stimul
yox, qonorar yox, mənzil yox, mükafat-təltif yox, amma
bütün bunlara baxmayaraq, onlar ədəbiyyatın təəssübünü
çəkirlər.
- Hazırda nə
yazırsınız? Zəhmət olmasa, gələcək
planlarınızdan danışın.
-Gələcək planlarım barədə
bir söz deyə bilmərəm. Axı bu
yaradıcılıq deyilən şey heç bir normativə
uyğun gəlmir. Oxucuya yekə-yekə vədlər verən,
illüziyalarla dolu planlar quran, yazacağı əsərlərin
sayından-sanbalından ağızdolusu söz açan və
sonucda əli "quru yerdə" qalan "ədəbi
generallar"ı çox görmüşük...
Yaradıcılıqda keçmış var, gələcək
yoxdur.
Cəlil
CAVANŞİR
Ədalət.-2012.-6
iyun.-S.5.