Fikrət
Qocanın rəmzi obrazları
Yeni nəslin mərd və
mübariz şeiriyyətində mövcud hakim ideya və
görüşlər, ictimai münasibətlər sistemi və
siyasi quruluşun neqativ cəhətləri ilə
yanaşı, eyni zamanda, xalqın müti vəziyyəti və
zəbun haləti də rəmzlər arxasındakı dərdli
həqiqətlərdə əks edərdi. Xüsusən ənənəvi
və klassik rəmzlərdə xalqın məzlum qismətinin
əks etdiyini hiss etmək çətin deyildi. Bu cəhətdən
ən istedadlı və görkəmli
altmışıncıların - Əli Kərimin, Məmməd
Arazın, Xəlil Rza Ulutürkün, Fikrət Sadıqın,
Fikrət Qocanın, Nəriman Həsənzadənin, Ələkbər
Slahzadənin, Vaqif Səmədoğlunun, Abbas Abdullanın və
başqalarının dərin fəlsəfi məna
daşıyan rəmzi obrazları diqqəti cəlb edir.
Fikrət Qoca da cəmiyyətin dərdlərinə
və problemlərinə öz münasibətini həm açıq-aşkar,
həm də fəlsəfi rəmzlər vasitəsi ilə
ifadə etməyi bacaran qüdrətli sənətkarlarımızdan
biridir. Böyük şairin bu mövzudakı yarım əsrlik
axtarışları və onlarla dərin mənalı,
emosional rəmzi obrazları belə deməyə əsas verir.
İctimai ağrılara və dərdlərə həssas
münasibət olmasaydı, məsələn, "Ərkəc"
kimi oyaq şüurun və ayıq beyinin məhsulu olan bir
lirik rəmz meydana çıxa bilməzdi: "Sallaqxanada bir ərkəc
vardı, Ələ öyrəşmişdi; Yediyi
kişmişdi". Sonra isə şair bu obraz haqqında
aşağıdakı bilgi və informasiyanı da verməyi
vacib sayır. Onun öz mühitində necə fərqləndiyi
və seçildiyini də vurğulayır: "Dağ kəli
kimi Buynuzları buruq-buruq, Özü də buruq,
Zatıqırıq bir ərkəc vardı". Obrazın mənşəyi
və həyat tərzi haqqındakı bu qısaca poetik təfərrüat
və detallar onun mahiyyətini anlamağa kömək edir.
Sonra isə müəllif ərkəcin fəaliyyət
göstərdiyi meydanı və mühiti gözlərimiz
önündə canlandırır: "Sallaqxana tilsimli bir
dünya idi sağ qalan qoyunlar üçün. Neçə
qoyun sürüsü girərdi ora hər gün. Dəstə
çəkəndə həmin ərkəc, Sürü
qayıtmazdı, ərkəc qayıdardı". Ərkəc
sürülərə başçılıq etməkdən,
onlara yeni-yeni vədlər verməkdən əsla usanmır. Hər
dəfə də qoyunları aldatmağa, onları öz
arxasınca aparmağa nail olur. Ərkəcin görkəmi və
buynuzları sürüləri aldanmağa vadar edir: "Deyərdi:
təzə yol öyrənmişəm, Bu dəfə dağ
yamacına çıxdıq bəlkə". Ərkəc mənfi
və mənfur bir rəmzdir. Cəmiyyətdəki şərin
və yamanlığın konkret ifadəsidir. İnsan həyatının
bütün dövrlərində ərkəclər olur və
yaşayır. Amma cəmiyyət həyatının müəyyən
mərhələlərində, ayrı-ayrı ictimai-siyasi
proseslər əsnasında ərkəclər fəallaşır,
ön plana çıxırlar. İnsan həyatının bəlkə
də ən böyük tragediyaları məhz bu ərkəclərin
fəallaşdığı və iş başında
olduğu zamanlarda baş verir: "Sürünü çəkdi
sallaqxanaya Qoyunlar elə bildi ki, birinci həlak oldu buruq.
Sürü mələşdi: Ərkəc tək deyil,
arxasında biz varıq. Qoyunlar nə qorxdu, nə də
qayıdıb qaçdı. Ərkəc xəlvət
qapıdan qaçıb Sürüyə görə bir ovuc
kişmiş almışdı".
Xalq şairi Fikrət Qocanın
lirikasını 60-70-ci illərin poetik prosesi və ümumən,
altmışıncıların yaradıcılığı
kontekstində dəyərləndirərkən akademik Bəkir
Nəbiyevin aşağıdakı analitik müşahidə və
təhlillərinə diqqəti cəlb etmək məqsədə
müvafiqdir: "Bu sözlərim bəlkə də bəzilərində
rəğbət oyatmayacaq. Axı son illərdə cəmiyyətimizin
həyatı üçün səciyyəvi hal olmuş
ictimai, idealoji sarsıntılar və bütünlükdə
yenidənqurma prosesi elə vəziyyət əmələ gətirmişdi
ki, bir qisim şairlər nəinki şəxsiyyətə
sitayiş illərində, hətta, ümumiyyətlə, 85-ci
ilin baharınadək yazdıqları əsərlərin
heç də hamısını bir daha nəşr etdirmək
istəməzdilər. Bu, həmin şairlərimizin,
bütünlükdə poeziyamızın qüsuru olmaqla
yanaşı, həm də şəxsiyyətə sitayiş
və durğunluq zamanlarının özləri ilə şərtlənən
faciəsidir. Fikrət Qocanın şeirləri isə
vaxtın, müasirliyin ötəri, keçici təsirlərinə
məruz qalmayıb. Onun yaradıcılığının bu
məziyyəti barədə danışmaq vacibdir. Məncə,
bu məziyyəti yalnız şəxsi keyfiyyət kimi izah etmək
doğru olmazdı. Burada Fikrətin poeziyaya gəldiyi
dövrün dərslərinin, ədəbi-ictimai meyarlarının
da rolu böyükdür. Məlumdur ki, F.Qoca 60-cı illər
nəslinə mənsub şairdir. Bu nəsil bir çox cəhətdən,
indiki təbirdən istifadə edib desək, 60-cı illərin
yenidənqurması şəraitində
formalaşmışdır. Həmin nəsil əvvəlki nəsillərin
yaradıcılığının məruz qaldıqları
çox sınaqlardan xəbərdar oldu və bu cəhət
gənc şairləri poeziyanın vəzifəsi, xalq mənəviyyatının
inkişafında yeri, rolu, sənətin taleyi barədə dərindən
düşünməyə vadar etdi. F.Qocanın əksər
şeirlərinin, poemalarının mövzusu və mətləbcə,
ruhca köhnəlməməsinin bir səbəbi də, məncə,
elə bu amillə bağlıdır" .
Bir sıra
altmışıncılar kimi Fikrət Qocanın
yaradıcılığında da gerçəkliyin rəmzi
ümumiləşmələri səviyyəsinə yüksəlmiş
yadda qalan bədii nümunələr sırası
mövcuddur. Bu şeirlərin hər biri ciddi fəlsəfi-rəmzi
semantik yük daşıyır. İkinci tərəfdən
isə şairin simvolik obrazları ilə
yaşıdlarının bu yöndəki poetik rəmzləri
arasında güclü oxşarlıq tapmaq da çətin
deyil. Bu cəhətdən F.Qocanın poeziyasında,
yuxarıda nəzərdən keçirdiyimiz "Ərkəc"
şeirindən başqa, özünəməxsus bir silsilə
olan "Pələng arzusu", "Küçük",
"Tənha ağac", "Qoca fil", "Kəndirbazlar",
"Gizlənpac", "Qoca ağaclar", "Quzu",
"Balta səsi" və başqa şeirlərində
öz nəsildaşları ilə həmahəng nöqtələr
və səsləşmələr diqqəti cəlb edir. Bu mənada
görkəmli şairimiz Fikrət Qoca da
altmışıncıların həm özünəməxsus,
həm də tipik nümayəndəsidir. Şairin
adlarını xüsusi qeyd etdiyimiz məşhur rəmzi
şeirlərinin oxşarlarını başqa qardaş və
qonşu poeziyalarda da tapmaq mümkünlüyünü qeyd edərkən,
biz bu xüsusiyyətin altmışıncıların mahiyyətini
və fərdiyyətini vurğulayan bir keyfiyyət olduğunu
söyləmək istəyirik. Ümumən, məşhur və
böyük rəmzlərin zaman-zaman müxtəlif dünya
xalqları poeziyasında yarandığını, genezis və
poetik funksiyalarına görə beynəlmiləl səciyyə
daşıdığını nəzərə alsaq, bu
prosesin altmışıncıların
yaradıcılığında da qabarıq surətdə
meydana çıxmasını təbii saymaq olar. Bu
nöqteyi-nəzərdən yalnız Fikrət Qocanın
deyil, Əli Kərimin, Məmməd Arazın, Fikrət
Sadıqın, Xəlil Rza Ulutürkün, Musa Yaqubun, Nəriman
Həsənzadənin və başqa
altmışıncıların lirikasındakı
mühüm obraz və rəmzlərə başqa milli ədəbiyyatlardakı
nəsildaşları yaradıcılığında da rast gəlinməsi
hadisəsinə təbii yanaşmaq lazımdır. Bu fakt bir
daha israrla onu göstərir və sübut edir ki, həqiqətən
də keçmiş ittifaq ədəbi mühitində
altmışıncıların yaradıcılığı
böyük və möhtəşəm, çoxşahəli
bir ədəbi prosesin tərki hissəsi kimi
reallaşmışdır. Elə buradaca da
altmışıncıların ilk lirikasında fəal və
işlək poetik rəmzlərdən biri olan "Quzu" obrazına
müraciət etmək kifayətdir. Azərbaycan
poeziyasında da, özbək şeiriyyətində də bu
motivə dəfələrlə müraciət olunmuşdur.
Amma altmışıncıların poetik interpretasiyasında
bu obrazın ifadəsi və təqdimatı daha emosional təsir
bağışlayır. Burada məşhur özbək
altmışıncılarından biri, Özbəkistanın
xalq şairi Məhəmməd Əlinin bir sıra
mühüm simvolik şeirlərini xatırlaya bilərik. Məsələn,
Məhəmməd Əlinin "Quzu" (1965) şeirində
belə bir poetik üsul seçilmişdir. Məlumdur ki,
klassik poeziyada quzu obrazı, ələlxüsus da bu obrazın
simvolik semantikası həmişə bakirəlik,
günahsızlıq, acizlik və məsumluqla səciyyələnmişdir.
Misal gətirdiyimiz bu şeirdə də quzu rəmzi
özünün əzəli və ənənəvi
anlamında işlənmişdir: "Yaşıl otlaq sakinisən,
Qaça-qaça gəzirsən. Dünyada nə dərdlər
var, Anlamırsan, bilmirsən... Başını əyib
otlağa, Xırt-xırt edirsən daim, Anan sevib
gözünü, Hey yalayar mülayim". Müəllif məsum
və günahsız quzunun həyatının təhlükədə
olduğundan narahatdır. Əgər quzunun
yazıqlığı və köməksizliyi qəlbimizi
sehrli şəkildə duyğulandırırsa, onun həyatını
məhv etmək istəyənlərin yavuz niyyətləri,
tamahkar və canavar xislətləri bizi qzəbləndirir. Məhəmməd
Əlinin poetik təlqinində "Quzu" daha çox
klassik və ənənəvi obraz kimi əyaniləşmişdir.
Müəllif məşhur rəmzin mahiyyətini və
poetik-tarixi funksiyasını dəyişməyi
qarşısına məqsəd qoymamışdır:
"Yaxınlıqda bir qoçaq, Hey sənə baxar bu an.
Cibində soyuq bıçaq, Gözlərində bir qəzəb.
Sənə baxıb gözləri, Qəzəbdən kor
olaydı. Sənə yaxınlaşınca,
Bıçağı da sınaydı". "Soyuq
bıçaq" sahibinin "yaşıl otlaq sakini"nə
yaman və yavuz niyyətlə baxması yaxın
keçmişin amansız həqiqəti idi. Bu şeirdə
milli tale üçün narahatlıq və
nigarançılıq bariz şəkildə nəzərə
çarpır. Qeyd etdiyimiz bu milli-estetik proses, yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, bir sıra qardaş ədəbiyyatlarda da öz əksini
tapırdı. Eyni xarakterə və oxşar funksiyaya malik rəmzi
obrazları 60-cı illərdə qüdrətli və
coşğun ədəbi yüksəlişin
iştirakçısı olan şairlərin əsərlərində
də müşahidə etmək olar. Məsələn, bu cəhətdən,
Azərbaycan altmışıncılarının
yaradıcılığında da belə səciyyəvi
obraza rast gəlirik. Xalq şairi Fikrət Qocanın
"Quzu" (1963) şeiri də öz fəlsəfi-rəmzi
mənaları ilə hardasa yuxarıdakı şeirlə səsləşir:
"Bax gözlərimə mənim, Ulduzdur, dan ulduzu. Ulduzlar da vurğundur O mavi səmalara,
Mən hara, səma hara? Mən bir quzuyam, quzu -
Bacarıqsız, qanadsız. Yeməyim yerə bağlı,
Heç bir əlim də yoxdu Amma ki, dörd ayaqlı".
Amma ki, bu quzunu yuxarıdakı obrazın variantı və ya
eyni mündəricəyə malik ekvivalenti hesab etmək
düzgün olmazdı. F.Qocanın "Quzu"sunda məsumluq,
təmizlik kimi mənəvi keyfiyyətlər acizlik və
yazıqlıqla müşayiət olunmur:
Ürəyimin yerində
Bir pələng ürəyi var,
Məni odlara salar.
Aydın olur ki, F.Qocanın quzu rəmzi
daha tragik taleyə malikdir. Bu adi quzu deyil, ona görə də,
onun faciəsi də qeyri-adidir. Onun ürəyi ilə təbii
mahiyyəti arasındakı kəskin ziddiyət obrazın faciəvi
sonunu şərtləndirmişdir: "Çöllər
aşmaq istəyir, Düzlər keçmək istəyir.
Aslanlarla görüşmək, Pəncələşmək
istəyir. Nərə çəkmək istəyir Başqa pələnglər
kimi". Obrazın tragizmini bir tərəfdən xarici aləmdən
gələn xətər və qorxu, ikinci tərəfdən
isə daxili ziddiyyətlər - daxildən gələn əzab
və vahimə daha da dərinləşdirir. Quzunun qurtuluş
yolu və əlacı təsəvvür edilməzdir:
"Rahat olmur sinəmdə Dəli küləklər kimi.
Neyləyim? Bəs neyləyim? Dərdimi kimə deyim? Ələ
düşsəm kəsərlər, Çölə
düşsəm qurd yeyər". Gənc şairin rəmzi-fəlsəfi
obrazı ictimai gerçəklikdən doğulduğu
yadın məsələdir. Müəllif yığcam bir
şeirdə öz dövrünün amansız ziddiyyətlərindən
bir barəsində düşünməyə cəsarət
etmişdir. Quzu ürəkli pələnglər olduğu kimi,
şairin bədii kəşfi olan pələng ürəkli
quzuların olması da milli faciə mənəzərələrinin
miqyasını təsəvvür etməyə imkan verir:
"Dünyada ən bədbəxti Xəbər alsalar əgər
Siz nişan verin barı. Pələng ürəyi ilə Quzu
doğulanları"
Özbək
altmışıncılarının parlaq nümayəndəsi
Erkin Vahidovun "Aslan öyrədən" şeiri ilə də
Fikrət Qocanın "Pələng arzusu" şeirlərini
qısaca müqayisə etsək, fikrimiz aydınlaşar. Qeyd
edək ki, pələng də, aslan da faciəvi rəmzlərdir.
Onların taleyi faciəsində əsas rol
oynamışdır. "Aslan öyrədən"
şeirində böyük qüdrət və güc sahibinin
acınacaqlı vəziyyəti təsirli şəkildə əks
etdirilmişdir. Təlimçinin əlində tutduğu alovlu
həlqədən aslan dəfələrlə keçir,
öz sahibinin tələblərini yerinə yetirdiyinə
görə tamaşaçılar onu alqışlayır. Bir
vaxtlar heyvanlar dünyasının padşahı sayılan
güc sahibi səhnədə oyunbazlıq etdiyinə görə
sevilir. F.Qocanın "Pələng arzusu" şeirində
də vəziyyət təxminən oxşardır. Amma "Pələng
arzusu" şeirində tragizm daha kəskin və dərindir.
Şeir belə başlanır: "Təlimçi pələngi
eylədi oyuncaq. İşarə eləsən uzanacaq,
atılacaq, dal ayaqları üstə qalxıb oynayacaq..."
. Pələngin faciəsi elə bu tərcümeyi-haldan
qaynaqlanır. Amma onların sonrakı taleyi fərqlidir.
Çünki pələngin tərcümeyi-halı təlim
meydançasında tamamlanmır: "Pələng oldu
oyuncaq. Qaytarıb atdı cəngəlliyə, yaşa deyə.
Gövdədə pələnglərdən yekə, səsdə
pələnglərdən heybətli, dişləri iti, pəncəsi
nəhəng pələng Meşənin şahı oldu. Pələnglərin
pənahı oldu. Nərəsindən titrədi göy-yer
heyvanlar nədi, yüz illik ağaclar titrədi tir-tir".
Göründüyü kimi, pələng taleyinin
dinamikasında ciddi fərqlər mövcuddur. Pələng
obrazının faciəsində ikinci bir qat meydana
çıxmışdır. Əgər onun tərcümeyi-halı
başlandığı kimi də yekunlansaydı, onda biz
aslanın qismətinə oxşayan bir tale ilə
qarşılaşmış olardıq. Amma "Aslan öyrədən"
şeirindəki rəmzi obrazdan fərqli olaraq "Pələng
arzusu"nda obrazın taleyində güclü bir
dönüş baş verir ki, bu da nəticədə surətin
və ümumilikdə şeirin poetik-məntiqi vurğsunu dəyişir.
Pələngin arzu etdiyi və təbii həyat tərzinə
qayıdışı onu nəinki faciədən xilas etmir, əksinə,
daha dəhşətli bir faciə ilə üz-üzə
qoyur: "Amma ürəyini güvə kimi yedi bir qəm: nə
ola təlimçini bir də görəm, işarə eləyə
atılam, uzanam, dal ayaqlarım üstə qalxıb rəqs eləyəm".
F.Qocanın rəmzi obrazları bir tərəfdən dərin
psixoloji-rəmzi ovqatı ilə, ikinci tərəfdən isə
obrazın daxili dramatizmi ilə daha çox diqqəti cəlb
edir. İndicə nəzərdən keçirdiyimiz pələng
rəmzinin E.Vahidovun "Aslan öyrədən" şeirindəki
aslan obrazı ilə də müqayisəsi də bunu bir daha təsdiq
edir.
Beləliklə, yuxarıdakı təhlillərdən
aşağıdakı mühüm nəticələrə gələ
bilərik; poeziyada rəmzi obrazlar heç vaxt təsadüfən
yaranmır. Xüsusən, cəfakeş və ağır
şəraitdə yaşayan xalqların bədii
yaradıcılığında poetik rəmzlər
ağlın və təfəkkürün mürəkkəb
oyunları kimi doğulmur. Əksinə, həyat və cəmiyyət
haqqında açıq söyləmək mümkün olmayan
həqiqətləri ifadə etməyin yeganə çarəsi,
bəlkə də son əlacından biri kimi, bədii
sözün həqiqətə sədaqət saxlaması
prosesində sonuncu imkanı kimi reallaşır.
Şair həyatdakı müəyyən
nəsnə və hadisələri təsvir etməklə,
özünün düşüncə və təəssüratlarını,
insana və ictimai gerçəkliyə münasibətini bədiiləşdirməyə
can atır. Yəni bədii yaradıcılıqda, xüsusən
lirikada təsvir edilən hadisə və obyektin özü
bilavasitə məqsəd deyil və o qədər də
mühüm əhəmiyyət daşımır. Həqiqətən
də süjetli lirik əsərlərdə, Hegelin söylədiyi
kimi, təsvir edilən "vaqeənin özü deyil, əksinə
onu əks etdirən qəlbin vəziyyətləri" daha
mühümdür. Bu mənada görkəmli özbək
altmışıncılarından Abdulla Aripovun bu yöndəki
lirik əsərləri haqqında prof. Azad Şərəfiddinovun
söylədiyi aşağıdakı mülahizələr də
diqqətə layiqdir: "Poeziya da sənətin başqa
növləri kimi obrazlı düşünmək deməkdir.
A.Aripov lirikası həmişə parlaq, canlı, mənası
geniş və dərin obrazlar əsasında şəkillənmişdir.
Şair həyatı öyrənər və müşahidə
edərkən minlərlə dürlü hadisələrin, hər
cür vaqeələrin şahidi olur. Bunlar şairin
yaddaşında izsiz itib getmir. Əksinə, onlar müxtəlif
assosiasiyalar, yeni fikir və hisslər oyadır, həm də
şairə həyat haqqında, insanın mahiyyəti barəsində
mülahizə yürütməyə imkan verir. Abdulla Aripov
yaradıcılığının cazibəsi bundadır ki, o
özünə qədər başqa şairlər tərəfindən
dəfələrlə qələmə alınan hadisələr
və predmetlərdən də həqiqi poeziya
qığılcımı çıxarmağı
bacarır. Nəticədə bu hadisə və əşyalar
bizim gözlərimiz qarşısında yeni keyfiyyətləri
ilə görünür, bizi həyat haqqında dərindən
düşünməyə dəvət edir". Alimin nöqteyi-nəzərinin
özünəməxsus bədii təsdiqi kimi Abdulla Aripovun
"Kəndirbaz" şeiri də diqqətimzi özünə
çəkir. Şeirdə təsvir olunan vaqeə-mənzərənin
əks-sədası uzun zaman qəlbinizi tərk etmir:
"Buludlara yandaş, səma altında Kiprikdəki yaş tək
durur kəndirbaz. Qılıncın tiyəsi tək kəndir
üstündə Gözlərini yumub gedir kəndirbaz. Adamlar,
adamlar, siz alqışlayın, Baxın o nə qədər
çevik və cəsur. Bəsi biz, eh bəzi gözü
açıqlar Heç gedə bilməyir geniş yolda
da".
"Kəndirbaz"dakı kontrast
özgə tərzdədir. Burada əks qütblər -
alçaqlıq və yüksəklikdir, başqa sözlə,
"bulud"lara yandaş kəndirbaz və
aşağıdakı "gözüaçıqlar", hətta
dümdüz, geniş yolda da gedə bilməyənlərdir.
Şair tamaşaçı "adamlar"ı kəndirbazın
cəsarət və şücaətindən heyrətlənməyə
səsləyir. Onların da - böyük yolda belə inamla
gedə bilməyənlərin qəlbində mənəvi
yüksəliş, zirvələrə can atmaq arzusu
oyanmasını istəyir. Əgər Abdulla Aripovun ilk
lirikasındakı "Yosun" və "Bulaq"
obrazları həyatsevərlik, mübarizlik və yenilməzlik
rəmzi kimi təsir edirsə, kəndirbaz həyatdakı
qaliblərin, ucalığı sevənlərin
timsalıdır. Eyni zamanda, bu poetik mətnləri dərindən
təhlil edərkən, "Kəndirbaz"dakı
"adamlar" ilə "Yosun"dakı "ağır
daşlar", "Bulaq" dakı "adamlar"
arasında mahiyyətən yaxınlıq və bənzərlik
olduğunu görürük. Doğrudur, zahirən
"Bulaq"dakı "adamlar" "Kəndirbaz"
şeirində təsvirlənən kütləyə nisbətən
bir qədər fəal duyulur. Oxucuya elə gəlir ki, yolundan
azmış balaca bulağa kömək etmək istəyən
"rəhmdil", "xeyrxah", "mərhəmətli"
adamlarla "Kəndirbaz"dakı hissis, qəlbsiz, cəsarəti
dəyərləndirməyi bacarmayan adamlar bir-birindən
çox fərqlidir. Lakin göstərilən cəhətlər
və əlamətlər daha çox xarici, görünən
cizgilərdir, mahiyyətlə o qədər də əlaqəsi
olmayan xüsusiyyətlərdir. Əslində onlar bir cür
düşünən, eyni mənşədən və tayfadan
olan, "qohum" obrazlardır. Zatən, özünə həyatda
yol açmağı bacarmayan, öz gücünə
inanıb müstəqil yaşamq əlindən gəlməyənlərlə
həyatda qarşısına böyük məqsədlər
qoymayanlar, uca zirvələri fəth etmək istəməyənlər,
taleyin hökmünə boyun əyənlər arasında
heç bir fərq yoxdur. Şair hər cür şəraitdə
və mühitdə də öz mənliyini və mahiyyətini
qorumağı bacaran qüdrətli fərdləri, parlaq
güc və iradə sahibi olan insanları, yenilməz və
qalib insan ruhunu tərənnüm edir.
Xalq şairi Fikrət Qocanın
"Kəndibazlar" şeirinin estetik pafosu da Abdulla Aripovun
"Kəndirbaz" şeirinin poetik məna qatları ilə
həmahəngdir. "Kəndirbazlar" obrazının səciyyəvi
cəhətini də dəstədən fərqlilik, kütlədən
ayrılmaq, öz mühitinin fövqündə durmaq kimi
keyfiyyətlər təyin edir:
Yer üzündə böyük
bazar,
bazarın da başı üstdə
kəndir çəkir kəndirbazlar.
Şeirin elə əvvəlindəcə
müəllif öz sevimli obrazının səviyyəsini və
dərəcəsini vurğulayır. Onların məkanı və
mənzili ətrafdakılarla bir yerdə, bir sırada deyil.
Şair ideyasının daşıyıcısı olan lirik
subyekt - lirik "o", lirik "onlar" bazarın
başı üstündə qərar tutmuşlar. Başqa
sözlə, "onlar" bazarın, yəni dünyanın
fövqündədirlər. Bəs "onlar"ın,
şairin dərəcə və mərtəbəsini
xüsusi vurğuladığı qövmün yüksəkliyini
və yuxarılığını təmin edən hansı
xüsusiyyətlərdir? Dəqiq və qısa poetik təriflərlə
bu suala şeirdə mükəmməl cavab verilmişdir:
Kəndirbazlar öz ömrünə
gülənlərdi,
Pul qazanıb girlənməyə gəlməyiblər,
bu dünyaya zarafata gələnlərdi.
Müəllif təkcə
yuxarıdakıları deyil, aşağıdakıları da
səciyyələndirməyi unutmur. Bu yuxarıdakılarla
aşağıdakılar arasındakı fərqi - poetik
kontrastı qabartmaq, daha da aydın nəzərə
çarpdırmaq üçün çox vacibdir.
Aşağıdakılar necə yaşayırlar? Nə ilə
məşğuldurlar? Səhərdən axşamacan hər
şeyin alındığı və satıldığı
bu mənfur məkan, bu müdhiş mühit - bazar nə
üçün kəndirbazları cəlb etmir? Şeir boyu
müəllif məhz bu suala cavab verməyə can atır:
"Aşağıda - böyük bazar, alma var ha, vicdan var
ha... Armud var ha... ümid var ha... Hər kəs əlinə
keçəni çəkib tökür bu bazara. Yuxarıda kəndirbazlar
keçib gedir..." Bu şeirdə sanki dünyanın iki
müxtəlif və bir-birinə zidd mərtəbəsindən
söz açılır. Bu mərtəbələrdə eyni
dillərdə danışan, amma arzu və amalları bir-birinə
oxşamayan insanlar yaşayırlar. Onların yalnız qəlbləri
və beyinləri deyil, yaşayış tərzi və həyat
yolları da bir-birinə qətiyyən oxşamır.
Aşağıdakılar iyrənc münasibətlərə
və rəzalətlərə o qədərə öyrəşib,
adət etmişlər ki, bir anlıq olsun belə gələcək
- ölüm haqqında düşünmürlər, daha
doğrusu, bu haqda fikirləşməyə özlərində
güc və iradə tapa bilmirlər. Kəndirbazlar isə
öz talelərini öz əlləri və ayaqları ilə
yaradırlar. Onlar hər an gələcəklə -
ölümlə üz-üzə, göz-gözədirlər:
"Yuxarıda kəndirbazlar keçib gedir - sağı
ölüm, solu ölüm, yolu kəndir. Elə ki biri
sürüşdü - sağa düşdü, sola
düşdü, Elə ki, biri sürüşdü, nə fərqi
var, Kəndir boğazına keçdi, nə fərqi
var..." Müəllif təsadüfən "nə fərqi
var" deyə iki dəfə təkrar və təkid etmir.
Çünki bu sürüşüb düşməyin əslində
nə yuxarılar, nə də aşağılar
üçün elə bir fərqi yoxdur. Çünki kəndirbazlar
yoxluğu və varlığı, ölümü və həyatı
əslində bir, bir-birinin davamı hesab edirlər.
"Onlar" üçün ölüm də həyat qədər
gözəl və ləzzətlidir. Aşağıdakılar
üçün isə "fərq yoxluğunun" səbəbi
odur ki, onlar öz dünyalarından bir saniyə olsun belə
dışarı çıxa, qırağa boylana bilmirlər.
Başqa dünyalar haqqında onların heç bir təsəvvürü
və analayışı yoxdur. "Bazar xalqı" yüksəkliklər
aləmindən, kəndirbazların mərtəbəsi və
mənəviyyatından tam xəbərsizdirlər. Bu,
şairin cəmiyyətə və öz mühitinə
ünvanladığı ən sərt təpki, mənəvi
üsyanıdır: "Aşağıda öz işində
olacaqdır yenə bazar. Yenə, yenə yuxarıda taleyilə
oynayacaq yeni-yeni kəndirbazlar". Amma bu pessimist şeir deyil.
Aşağıdakılar öz dünyalarına kor-koranə
bağlı olduqları, müdam artıb
çoxaldıqları kimi, yuxarıdakılar da
yıxılıb, ölüb qurtarmırlar.
"Onlar"ın da sayı və səfləri seyrəlmir.
Dünyada hər gün aşağılarda, künc-bucaqlarda,
küçə və bazarlarda sürünmək
üçün çoxlu-çoxlu adamlar doğulduğu tək,
zirvələri və yüksəklikləri özləri
üçün Vətən seçmiş təzə-təzə
insanlar, yeni-yeni kəndirbazlar da doğulur.
Fikrət Qocanın fəlsəfi
fikirlər və mənalar aləminə dərindən
nüfuz edən görkəmli ədəbiyyatşünas
alim, akademik Bəkir Nəbiyev şairin bədii
uğurlarını ümumiləşdirərək
yazırdı: "Fikrət ağrılı problemlərdən
danışmağı üstün tutan şairlərimizdəndir.
Məsələn, vaxtıilə Azərbaycanın həqiqətən
dilbər guşələrindən biri olan Samuxa və onun
adı dillərə düşmüş qalın meşələrinə,
bu meşələrin cüyür-cetranına, şirinə, pələnginə
tutulan divan haqqında misralar adamı təlatümə gətirir.
Kür üzərində elektrik stansiyası tikintisi ərərfəsində
su altında qalıb əəbədilik qurban gedən meşənin
faciəsinə, canlıların ah-naləsinə necə
laqeyd qalmaq olar?! Bu qeyri-normal vəziyyəti doğuranlara
qarşı F.Qoca ən müxtəlif ədəbi vasitələrdən
istifadə edərək hücuma keçir. Ona-buna
yarınıb-yaltaqlanmaqla baş girləyən, adamların
taleyini aldığı ənamlara, təltiflərə qurban
verən bəzi rəhbərlər və məmurlar
sallaqxanada sürü qabağına düşüb soydaşlarını
qırğına aparan, öz xəyanəti üçün
ovuc-ovuc kişmiş yedizdirilən erkəcin timsalında
kiçik bir şeirin hüdudları dairəsində ibrətamiz
tərzdə ifşa edilirlər. Şairin qəti qənaətinə
görə, insan ömrü ancaq böyük, nəcib,
ülvi məqsədlər uğrunda sərf olunduqda bu
sözün həqiqi mənasında insan
ömrüdür" . Azərbaycan
altmışıncılarının ən görkəmli
nümayəndələrindən biri olan xalq şairi Fikrət
Qocanın bütün yaradıcılığı, dərin
fəlsəfi məzmun və mənalarla yoğrulmuş hikmətli
şeirləri, insan mənzərələri və taleləri
ilə zəngin poemaları böyük ədəbiyyatşünas
alimin estetik düşüncə və qənaətlərini
dolğunluğu ilə əks etdirir.
Yaşar Qasımbəyli,
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin
və
Özbəkistan Yazıçılar İttifaqının
üzvü,
filologiya elmləri üzrə fəlsəfə
doktoru
Ədalət.-2012.-14
iyun.-S.6.