1972:
HEYDƏR ƏLİYEV QƏDİM QARABAĞ ABİDƏSİNİ
ERMƏNİ SAXTAKARLIĞINDAN NECƏ XİLAS ETDİ?!
HEYDƏR
ƏLİYEV: "MƏSƏLƏ BÜROYA
ÇIXARILSIN!"
2012-06-21
07:55:36
I
məqalə
Arxiv sənədlərindəki
"ən məxfi" həqiqətlər
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin İşlər
İdarəsinin Siyasi Sənədlər
Arxivində tədqiqat apararkən 1970-ci illərə aid bir sənədlə
qarşılaşdım: Fond 1, siyahı
59, saxlama vahidi 120;
"Azərbaycan KP MK katibliyinin 17 oktyabr 1972-ci il tarixli iclasının materialları. Protokol N 13."
Bu arxiv sənədi Dağlıq
Qarabağdakı məşhur alban abidəsinin - Qandzasar məbədinin
erməni saxtakarlığına və
dağıntılarına məruz qalması, Heydər Əliyevin
tapşırığı ilə məsələnin
müzakirəyə çıxarılması və
yaranmış vəziyyətə dair Mərkəzi Komitə
katibliyinin qərarı haqqında materialları əhatə
edir.
Yeri gəlmişkən, 1970-ci illərə
aid arxiv sənədlərinə Azərbaycan Respublikasına
siyasi rəhbərlik edən Ümummilli Lider Heydər Əliyevin
siyasi fəaliyyətini, onun rəhbərliyilə keçirilən
Büro iclaslarını, Heydər Əliyevin imzaladığı
qərarları, onun iclaslardakı nitqlərini, eləcə də
Mərkəzi Komitə katibliyinin iclaslarını, məktublarını
əks etdirən çox qiymətli və tədqiqat əhəmiyyətli
materiallar daxildir.
Arxivin fond və sənədlərində
siyasi tariximizin Heydər Əliyev dövrü ilə
bağlı bir çox siyasi, ideoloji, iqtisadi, sosial, elm, təhsil,
mədəniyyət, təsərrüfat, tikinti,
mükafatlandırma, təltif və s. məsələlərlə
yanaşı, Heydər Əliyevin Azərbaycan tarixinə, abidələrinə,
mədəniyyətinə və incəsənətinə
yüksək vətəndaş təəssübkeşliyi və
milli maraqlarla yanaşmasını, belə məsələlərdə
prinsipial siyasi mövqe tutmasını əks etdirən qiymətli
materiallar da saxlanılır. Onlardan biri də yuxarıda
konkret qeyd etdiyim arxiv sənədində yer alıbdır. Bu
fakt indiyə qədər ictimaiyyətimizə
açıqlanmadığından, mətbuatda məqalə
ilə çıxış etmək qərarına gəldim.
Faktın birbaşa Qarabağ ərazisi və mədəniyyətilə
bağlı olması qərarımı daha da qətiləşdirdi.
Qandzasar ətrafında elmi
mübahisələr, yoxsa Azərbaycana qarşı qərəzli
siyasi məqsədlər?
Azərbaycan tarixçilərinin,
arxeoloqlarının tədqiqatlarından məlum olduğu
kimi, Azərbaycanın Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
adlanan administrativ ərazisindəki Mardakert (Ağdərə)
rayonunda, Vank/Vəng (Xotavənd) kəndində qədim alban
abidəsi yerləşir. Xəznədağ yüksəkliyində
yerləşən bu alban abidəsi elmi ədəbiyyata
"Qandzasar məbədi" adı ilə
düşmüşdür. Səbəbi ermənilərin Xəznədağ
(oxu: Xəzinədağ) yer adını hərfi tərcümə
ilə "Qandzasar" ("Xəzinə dağı")
kimi yazmalarıdır. Bu halda biz də məbədin
adını arxeologiyaya və tarixə dair elmi ədəbiyyatlarda
olduğu kimi, yəni "Qandzasar məbədi" şəklində
yazırıq.
Qarabağın tarixi abidələrinin,
xüsusilə, alban abidələrinin tədqiq olunmasında
görkəmli arxeoloq-alim, tarix elmləri doktoru, professor Rəşid
Göyüşovun böyük xidmətləri vardır. Qarabağda
arxeoloji tədqiqatlara rəhbərlik edən və alban mədəniyyətinin
tədqiqi üzrə görkəmli mütəxəssis kimi
tanınan R. Göyüşovun məqalə və
kitabları Qarabağ abidələrini erməniləşdirən,
saxtalaşdıran Ermənistan tarixçiləri, Moskvanın
ermənipərəst alimləri tərəfindən kəskin
qarşılanırdı. R. Göyüşovun rus dilində
yazdığı bir çox məqalələr, o cümlədən
"Amaras şəhərində arxeoloji
qazıntılar", "Qafqaz Albaniyasının katalikosu
Qriqorisin qəbri haqqında", "Qafqaz Albaniyasında
xristianlığın yayılmağa başlamasına
dair", "Qandzasar monastrının dini-etnik mənsubiyyətinə
dair", "Qafqaz Albaniyasında xristianlıq", "Xotavənd
məbədi və onun yazıları haqqında",
"Qandzasar - alban abidəsidir", "Dağlıq
Qarabağ əhalisinin etnik tarixinə dair",
"Dağlıq Qarabağda çoxtəbəqəli abidə",
"Dağlıq Qarabağın maddi mədəniyyət
tarixinin bəzi xüsusiyyətlərinə dair (VII-XIII əsrlər)",
"Dağlıq Qarabağın xristian abidələrində
təsadüf edilən "xat" sözü
haqqında", "Qafqaz Albaniyasında xristian kilsəsinin
yaranması və inkişafının əsas mərhələləri",
"Yegişe Arakel monastır kompleksinin tədqiqi",
"Amaras-Ağoğlan", "Qarabağın
keçmişinə səyahət" istər ermənipərəst
(belə də demək olar: erməni dəstəyi ilə
onların tarixini yazan) rus arxeoloq-tarixçilərinin, istərsə
də erməni alimlərinin və məmurlarının sərt
reaksiyası, açıq qərəzlli
narazılığı ilə qarşılanırdı.
Bütün belə qeyri-elmi, qeyri-obyektiv, tarixi həqiqətlərə
zidd olan mövqe və münasibətlərə baxmayaraq,
professor R. Göyüşov Qarabağın alban abidələrinə
dair tədqiqatları ilə həm Azərbaycan tarix elminə
və Qarabağ mədəniyyətinin öyrənilməsinə
böyük töhfələr vermiş, həm də Azərbaycan
albanşünaslığının inkişafına layiqli
xidmətlər göstərmişdir. Erməni tarixçilərinin
və siyasətçilərinin cəhdlərinə baxmayaraq,
o, belə qeyri-elmi, çətin maneələrə əsl
elm fədaisi kimi sinə gərərək, "Qafqaz
Albaniyasında xristianlıq" (1978) doktorluq
dissertasiyasını yazmış, Gürcüstan EA Tarix
İnstitutunda müdafiə edə bilmişdir. Bu qiymətli
elmi əsərdə Azərbaycan ərazilərində, o
cümlədən, Qarabağda qədim Albaniya məbədlərinin,
abidələrinin yerləşdiyi məkanlar, onların
siyahısı, epiqrafik yazıları, arxeoloji
xarakteristikası müfəssəl
araşdırılmış, onların istisnasız şəkildə
alban mədəniyyətinə məxsusluğu sübut
olunmuşdur. Bu dissertasiya sonra monoqrafiya kimi də nəşr
edilmişdir. R. Göyüşovun dissertasiyasına da,
monoqrafiyasına da, dünən olduğu kimi, bu gün də
Azərbaycan ərazilərində "erməni tarixi"
axtaran erməni və qeyri-millətlərin ermənipərəst
tədqiqatçıları müraciət edir, alimin əsərlərinə
qeyri-elmi maraqlarla yanaşır, onları "tənqidi
hücumlara" məruz qoyurlar...
R.Göyüşovun Qarabağ
alban abidələrinə dair elmi işlərinə erməni
və ermənipərəst alimlərin belə aqressiv,
qeyri-obyektiv, qərəzli yanaşmaları səbəbsiz
deyil. Ermənilər XX əsr boyunca Azərbaycandakı
bütün alban abidələrinin, Azərbaycandakı digər
xalqlara məxsus xaç işarəli abidələrin, Azərbaycan
xalqının tarixi abidələrinin erməniləşdirilməsilə
məşğul olmuşlar. Bu mövzuda məqalələr
yazmış, beynəlxalq və SSRİ
respublikalarındakı konfranslarda məruzələr
etmiş, kitablarda şəkillərini vermiş, onların erməni
abidələri olması haqqında "tarixlər"
uydurmuşlar. Hətta alban abidələri üzərindəki
xaç işarələrini, daş yazılarını dəyişərək,
onları saxtakarlıqla erməni xaçına
oxşatmış, erməni tarixinə bağlamışlar.
Qarabağdakı Qandzasar alban abidəsinin
erməni tarixinə və mədəniyyətinə aid
olması haqqında ermənilər tərəfindən
uydurulan çoxsaylı məqalələrin, saxta tarixlərin
elmi fakt və arqumentlərlə təkzibi və ifşası
onların gözlənilən kəskin narahatlığı,
qərəzli hücumları, qeyri-elmi iddiaları ilə
qarşılaşırdı. Hətta 1970-ci illərdə bu
məsələ ermənilər tərəfindən siyasiləşdirmə
həddinə çatdırılmışdı. İlk
baxışdan "elmi məqsəd" daşıyan, əslində
isə yeganə məramı Azərbaycan ərazisində
"erməni tarixi" quraşdırmaq olan saxta erməni
iddiaları öz siyasi dəstəkçilərinin sayəsində
daha da böyüyürdü. Nəhayət, 1970-ci illərdə
abidələrimizin, eləcə də alban abidələrinin
tarixi-mədəni mənsubluğu ətrafında ermənilər
çox mürəkkəb və ziddiyyətli situasiya
yaratdılar. Belə bir situasiyada Azərbaycan tarixinin, abidələrinin
və mədəniyyətinin siyasi taleyini, Qarabağ abidələrinin
siyası müqəddəratını Heydər Əliyev
öz üzərinə götürdü.
1970: Martiros Saryanın Heydər Əliyevə
yazdığı məktub nə barədə idi?
Azərbaycan Respublikasının ərazilərində
erməni alimlərinin total tarixi saxtakarlıqları, nə qədər
qəribə görünsə də, Ermənistanın
siyası dairələri, SSRİ-nin nüfuzlu elmi qurumları
tərəfindən dəstəklənirdi. Azərbaycanda isə
bu işə yaxşı halda elmi məqsəd kimi
yanaşılır, siyasi hakimiyyət alimlərimizin
ara-sıra özünü göstərən
narahatlığına xüsusi əhəmiyyət vermirdi.
1969-cu ildən, yəni Azərbaycan
Respublikasının siyasi hakimiyyətinə Heydər Əliyev
gələndən sonra ermənilərin Azərbaycan ərazilərində
"tarix axtarmaq" cəhdləri məhdudlaşdırıldı.
Alban abidələrini beynəlxalq aləmə "erməni
abidələri" kimi tanıtmaq istəklərinin
qarşısı müəyyən qədər alındı.
Azərbaycanın qədim tarixi və arxeoloji abidələrinə
dair tədqiqatların səviyyəsi və kəmiyyəti
barədə Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasına
birbaşa, həm də Mərkəzi Komitənin katibliyi vasitəsi
xüsusi tapşırıq verən Heydər Əliyev bu
işi daimi nəzarətə götürdü.
Bir faktı xüsusilə ilə
qeyd etmək istəyirik. Bu fakt Ermənistanın Azərbaycan ərazilərinin
iyirmi faizini işğal etdiyi indiki dövrdə daha çox
maraq kəsb edir. Belə ki, 1970-ci illərdə Heydər Əliyevə
ünvanlanan on minlərlə məktub arasında Ermənistandan
göndərilən bir məktub da var. Yenə də Prezidentin
İşlər İdarəsinin Siysasi Sənədlər
Arxivinin materiallarına istinadən Ermənistandan Heydər Əliyevə
ünvanlanmış bu rəsmi məktubu ilk dəfə
ziyalı ictimaiyyətimizin nəzərinə
çatdırırıq.
Məktub Martiros Saryan tərəfindən
Azərbaycan SSR KP MK-nın birinci katibi Heydər Əliyevə
yazılıb. M. Saryanın rəsmi məktubu Azərbaycan KP
MK-da 24.VI.1970 tarixli 2125 N-li iş kimi reqistrasiya olunub.
M.Saryan
kimdir və onun məktubunu niyə "rəsmi məktub"
adlandırırıq? M. Saryan Ermənistan SSR Nazirlər
Kabineti yanında Ermənistanın tarixi abidələrinin
mühafizəsi cəmiyyətinin sədridir. Onun məktubunun
məzmunu "Azərbaycan SSR ərazisində erməni
xalqının tarixi-mədəni abidələrinin mühafizə
olunması" barədədir. Məktub üzərində
Heydər Əliyev rus dilində imzalı dərkənar
yazmış, baxılmaq üçün KP MK-nın katibi Cəfər
Cəfərova ünvanlamışdır.
Heydər Əliyevin məktub
üzərindəki dərkənarı:
"Tov. Djafarovu D. Q.
Proşu poruçitğ
podqotovitğ isçerpıvaöhuö spravku o
koliçestve
meste raspolojeniə
pamətnikov armənskoqo
naroda na territorii
naşey
respubliki, ob ix sostoənii
i merax ix oxranı. Prosğba takje dolojitğ soobrajenii po suhestvu nastoəheqo pisğma
po
uluçşeniö oxranı
armənskix pamətnikov.
Q. Aliev. 6.VII.70 q."
Heydər Əliyevin dərkənarı nələrdən
xəbər verir
Bu qısa
dərkənarında, əslində,
Heydər Əliyev bəzi mətləblərə
mətnaltı işarələr
vurmuşdur. Əvvəla, Heydər Əliyev rəsmi məktuba münasibətində heç
bir emosionallığa
yer verməmiş, ermənilərin gələcəkdə
belə emosional yanaşmadan hər hansı sui-istifadəsinə
imkan yaratmamışdır.
Başlıcası, o, məktuba münasibətində
bütün SSRİ siyasi
dairələrində tələb
olunan müvafiq normativlərə, sovet ideoloji çərçivələrinə
əməl etmişdir.
Bu isə,
erməni saxtakarlığının
qarşısını almaq
və bu saxtakarlıqları dəstəkləyən
dairələrin saxta bəhanələrini kəsmək
üçün ən
ağıllı, düşünülmüş
bir yanaşma idi. İkincisi, Heydər Əliyevin
rəsmi məktuba dərkənarında "bizim
respublikanın ərazisi"
ifadəsini işlətməsi
səbəbsiz deyildi.
Erməni xislətinə yaxşı
bələd olan, uzaqgörən siyasi rəhbər bu ifadəsi ilə KP MK-nın məsul işçilərinə məsələdə
məhz azərbaycanlı
mövqeyi tutmağa, ayıq-sayıq olmağa mətnaltı işarə
vermişdir. Üçüncüsü,
Heydər Əliyevin
"bizim respublikanın
ərazisində erməni
xalqının abidələrinin
sayı, məskunlaşdığı
yer, onların vəziyyəti və qorunması tədbirlərinə
dair arayışın
hazırlanması" barədə
xahişi də maraq doğurur. Bu xahişi ilə,
Heydər Əliyev həm Azərbaycanda erməni abidələrinə
humanist münasibətin hökm
sürdüyünü nümayiş
etdirmiş, həm də Azərbaycan ərazisində erməni saxtakarlıqlarınin vəziyyətini
dəqiq öyrənmək
istəmişdir. Diqqəti cəlb
edən daha bir məsələ M. Saryanın məktubu üzərində Azərbaycan
KP MK-nın "na kontrole" ("nəzarətə
götürülüb") möhürünün vurulmasıdır.
Yeri gəlmişkən, Azərbaycan
ərazilərindəki erməni tarixi-mədəni abidələrinə
siyasi rəhbərimizin və xalqımızın hələ
sovet illərindəki humanist münasibəti bu gün də
davam edir. Söhbət, əlbəttə, respublikamızın
paytaxtı Bakı şəhərinin mərkəzində yerləşən
erməni kilsəsinin Tanrı evi kimi tam salamat
saxlanılmasından gedir. Azərbaycanlıların belə
humanist, insani münasibətinin əksinə olaraq, etmənilər
dünən də, bu gün də Qarabağdakı abidələrimizə,
məscidlərimizə dağıdıcı, qeyri-insani
münasibətlərindən əl çəkə bilmirlər...
(Ardı var)
Ariz
ABDULƏLİYEV Ü. Haclbəyli adına BMA-nın dosenti
Ədalət.-2012.-21
iyun.-S.6.