OTUZ
YAŞINDA "DOĞULAN" YAZIÇI...
İnsanlar həmişə
azadlığa can atıblar. Həyatın nə olduğunu dərk
edər-etməz daim çalışıblar ki, istədiklərinə,
arzuladıqlarına sahiblənsinlər, kimsə onların
üzərində diqtə etməsin. Və çox qəribə
də olsa onu qeyd edim ki, insan oğlu nail olduğu, ola bilmədiyi
azadlığın sərhədlərini heç vaxt
özü üçün müəyyənləşdirə
bilməyib. Hər dəfə də yenisi, daha yenisi
yaranıb. Yəqin ki, bütün bunlar insan xislətinin
özəyində qərarlaşmış bir genetik koddur. Hətta
ən iddiasız, ən tərk-dünyaçı şəxslərin
də daxilində kiçik, zahirən görünməyən,
gizli azadlıq arzuları var. Sadəcə, xarakterlərə,
yaşam tərzinə, dünya görüşə, təsəvvürlərə
və fantaziyalara görə azadlıq istəkləri mahiyyətcə
fərqli, müxtəlif olur. Adını unutduğum bir
mütəfəkkirin nə vaxtsa azadlıq haqqında belə
bir fikrini oxumuşdum: "hər kəsin arzuları onun
azadlığı boydadır"..
Əslində bu fikrə fərqli
münasibətlər də çoxdur. Və bəlkə də
onları sadalamaqla bitirmək də olmaz. Lakin əsərlərini
sevə-sevə oxuduğum bir yazıçının, daha dəqiq
desəm dünya nəsrinin ən tanınmış isimlərindən
olan Erix Mariya Remarkın insanın azadlığı ilə
bağlı həmişə dediyi bir fikri digərlərindən
daha çox fərqli hesab etmişəm. Remark deyirdi: "Azad
yalnız o adamdır ki, uğrunda yaşadığı hər
bir şeyi itirib". Bəli, o, azadlığı tamam fərqli
görürdü. Və mənə elə gəlir ki, əslində
məhz belə fərqliliklər insanların müxtəlif
cür, rəngarəng həyat yolu seçməsində əsas
rollardan birini oynayır. Məncə Remarkın özü də
azad olduğu qədər yazıb-yarada bilmişdi. Və
unutmaq olmaz ki, o, başqalarından daha çox azad insan idi... Belə
olmasaydı dünyaca məşhur əsərləri yarada
bilməzdi...
(Əvvəli qəzetin 19 iyun
sayında)
Erix Mariya Remark ölkəni tərk etmək məcburiyyətində qaldı. Və məhz bu zaman İsveçrədə aldığı mülk onun əsas evinə çevrildi. Amma artıq bu da yazıçını qane etmirdi. Amerikaya getməyi düşünürdü. Onsuz da böyük bir müharibə Avropanın astanasındaydı...
"YENİ DÜNYA"YA
1939-cu illər idi. Onun "Yeni
dünya"ya getmək məsələsi artıq həll
olunmuşdu. Belə ki, bir müddət sonra yaxın
münasibətlərdə olduğu Marlen Ditrixin köməyi
ilə Amerikaya getmək üçün viza alaraq tərəddüd
etmədən Birləşmiş Ştatlara gəldi. Bir
sıra görüşlərdən və toplantılardan
sonra yazıçının öncə işgüzar
sayılan səfərinin məramı dəyişməyə
başladı. İndi o, Avropaya dönməyə lüzum
görmürdü. Eyni zamanda Hollivudun kino dünyasının
tanınmış simaları yazıçı ilə
görüşüb birgə yaradıcılıq planları
barədə müzakirələr aparırdılar. Qeyd edim
ki, artıq Mariya Remarkı bir yazıçı kimi Amerikada
da yaxşı tanıyır, əsərlərini oxuyurdular. Və
həmin yaradıcılığa olan böyük maraq
Remarkın beş əsərinin
ekranlaşdırılmasına gətirib çıxardı.
Məhz həmin bədii sanbala görəydi ki, lentlərdə
o dövrün ən məşhur aktyorları çəkilirdilər.
Bütün bunlarla yanaşı
pullar da sel kimi gəlirdi. Təkcə onu demək kifayətdir
ki, "Zəfər tağı" filmi yazıçıya
235 min dollar gəlir gətirdi. Bu da həmin zaman
üçün böyük məbləğ
sayılırdı. Üstəlik buradakı həyat da
çox cəzbedici idi. Və Amerika kimi bir ölkə
azadlığı hər şeydən önəmli tutan Erix
Mariya üçün çox rahat idi. Remark daimi vətəndaşlıq
almaq üçün hökumətə rəsmən
müraciət etdi. Amma deyim ki, bütün məşhurluğuna,
göstərilən hörmətə rəğmən ona
yalnız 1947-ci ildə Birləşmiş Ştatların vətəndaşlığı
verildi. Lakin həmin vaxtlar hələ buna 7 il qalırdı...
BACISININ EDAMI
Yazıçının hər
şeyin çox yaxşı getdiyini düşünən bir
zamanı idi ki, Avropadan - daha dəqiq desəm vətənindən
dəhşətli bir xəbər aldı. Bacısı Elfrida
Remarkı (Ərə gedəndən sonra Elfrida Şolts) Almaniyada
nasistlər həbs etmişdilər. Lakin heç bu da hələ
faciənin hamısı deyildi. O, "düşmənin leyhinə
təbliğat apararaq ölkənin müdafiə qabiliyyətinə
zərbə vurmaqda" ittiham edilərək ölüm cəzasına
məhkum olunmuşdu. Və dəhşətin ən
böyüyü qabaqda idi. Yəni, 1943-cü ilin 30
oktyabrında "Berlin-Plyetsenze" türməsində
Elfrida Remarkın boynu gilyotində vuruldu. Və bu dəhşətli
hadisə ümumiyyətlə, ailə üzvlərini
çox sevən yazıçıya çox güclü mənəvi-psixoloji
zərbə vurdu. Bəzi mənbələr
yazıçının həmin faciəni yalnız iki il
sonra öyrəndiyini göstərir. Amma gerçəklər
gerçək olaraq qalırdı...
Elfridanın edam edilməsi ilə
bağlı maraqlı bir məqamı xatırlatmaq yerinə
düşər. Belə ki, şahidlərin xatirələrində
bildirilir ki, nəticəsi onsuz da bəlli olan məhkəmədə
hakim isteza ilə Elfridaya baxaraq belə deyibmiş: "Bədbəxtlikdən
sizin qardaşınız bizdən gizlənməyi bacardı,
amma siz bunu bacarmayacaqsınız". Taleyin qəribə
ironiyası: Təxminən yarım əsrdən sonra
Osnabryukun küçələrindən birinə Elfrida
Remarkın adı verildi.
Təhqiqatçılara görə,
bu hadisədən sarsılan Erix Mariya 1939-cu ildən
yazmağa başladığı "Zəfər
tağı" romanını tamamlayandan sonra 1945-ci ildə
bacısının ölümünə həsr edəcəyi
"Həyat işığı" əsərini yazmağa
girişdi. Amma... Elə həmin günlərdə də
anasının ölümündən sonra atasının evləndiyi
qadının - Henriki Balmannın intihar xəbərini
aldı. Ümumiyyətlə, Erix Mariyanın həyatda məruz
qaldığı mənəvi-psixoloji zərbələr,
yaşadığı itkilər, gərginliklər onun səhhətində
dərin izlər buraxmışdı. Məhz elə bu nədənlər
ucbatından da Remark həyatının müəyyən
dövrlərində ağır depressiyalar
yaşamışdır.
"ZƏFƏR TAĞI" VƏ...
Mənə elə gəlir ki,
müəllifin daxilində zaman-zaman özünü göstərən
pessimist əhval-ruhiyyə onun
yaradıcılığından yan ötməyib və
bütün bunlar özünü bir sıra əsərlərində
büruzə verib. Elə "Zəfər tağı"-nda
da bunları duymaq mümkündü. Oxucu romanda milliyyətcə
alman olan Ravikin Fransaya sığınaraq həyatını
necə bədbincəsinə sürdürdüyünün
şahidi olur. Əsərin baş qəhrəmanı həkim
olsa da ətrafında bir yaxını - dostu,
tanışı, daxilini bölüşə bildiyi kimsə
yoxdur. Hiss olunur ki, bu bədbinlik təkcə Ravikin tez-tez həyəcan
keçirməsi, ətrafında cərəyan edən qorxulu
proseslər ilə bağlı deyil və bu daha dərindən
gələn bir təzahürdür. Remark
yaradıcılığı üçün ən xarakterik
xüsusiyyətlərdən biri də onun təhkiyə
üsuludur. O, hadisələri qəhrəmanın və ya
yazıçının dilindən oxucuya elə
çatdırır ki, aydın olmayan bircə hadisə, insan
duyğuları belə qalmır. Hər kəs, hər
şeyi peşəkar yazıçı təhlili ilə
öyrənə bilir. Bir də onun gerçəkçi ədəbi
pafosu, orijinal təsvirləri, bədii kinayəsi... onun əsərlərinə
təkrarsız çalar gətirib.
Erix Mariyanın "Zəfər
tağı" romanı da böyük rəğbətlə
qarşılandı. Oxucular yenə müharibə
mövzusunda əsərlə tanış olsalar belə həmişəki
kimi bu dəfə də təkrarsız bir bədii nümunə
ilə qarşılaşmışdılar. "Zəfər
tağı" doğrudan da onun
yaradıcılığının parlaq nüsxələrindən
biridi. Onun kitab variantı ilin axırında Nyu-Yorkun
"Eplton-Sençyuri" nəşriyyatında çap
edildi. Və əvvəldə qeyd etdiyim kimi,
yazıçı həm kitablarının çapından, həm
də əsərlərinin ekranlaşdırılmasından o
dövr üçün çox böyük məbləğ
sayılan qonorarlar alır, lakin bu hesabların xəsisliyini
etmirdi.
Remark millətçi-sosializmin
qurbanlarına məmnuniyyətlə öz yardımını
göstərirdi. Təhqiqatçıları yazır ki, Erix
Mariya yazıçı Albert Erenşteynə
ömrünün sonunadək maddi yardım göstərmişdir.
Müharibə bitdi. Amma onun
yaraları nə Remarkın, nə də onun kimi milyonlarla
insanın həyatından, psixologiyasından, xatirələrindən,
yaddaşlarından silinib getmədi. Remark bir neçə il əvvəl
yazmağa başladığı "Həyat
işığı" və "Yaşamaq və ölmək
zamanı" romanlarını 1947-ci ilin sonlarına yaxın
bitirdi. Remarkın Birləşmiş Ştatlarda işləri
və həyatı yaxşı keçsə də, artıq
Amerika vətəndaşı olsa da hiss edirdi ki, "qoca qitə",
doğma yerlər onu özünə çəkir.
Okeanın o tayındakı 9 illik
zamandan sonra yenidən Avropaya döndü. Müharibənin
yaralarıyla əlləşən Avropaya. İlk dövrlər
müxtəlif ölkələrə səyahət edən
Remark Romada Nataşa Braun adlı xanımla tanış olsa da
onunla da sevgi münasibətləri təxminən iki ildən
artıq sürmədi.
Həmin ərəfədə
artıq çox qocalmış atası ilə
görüşən Erix Mariya çox az sonra özü
ağır şəkildə xəstələndi və həkimlər
ona "menyera" xəstəliyi diaqnozu qoydular. Bu xəstəlik
Remarkı fiziki cəhətdən üzməklə yanaşı
onun sinir sisteminə də pis təsir göstərirdi. Müəyyən
məqamlarda müvazinəti pozulmağa başlamış,
yenidən tez-tez depressiyaya qapılırdı. Vəziyyəti
o həddə qədər pisləşdi ki, Remark Karen Horni
adlı psixoanalitikə müraciət etmək məcburiyyətində
qaldı.
1950-ci illərdə
yazıçının Nataşa Braunla münasibətləri
pozuldu. Amma aralarındakı mübahisələr bitmədi.
Bir il sonra o, Nyu-Yorka qayıtdı. Məhz həmin dövrlərdə
Remark növbəti romanını - "Lissabonda gecə"ni
yazdı, eyni zamanda "Cənnətdə kölgələr"
əsərinə başladı. Bu illəri onun xəstəlikdən
əziyyət çəkdiyi dövr hesab etsək də əslində
həmin mərhələni də Erix Mariyanın
yaradıcılığının məhsuldar hissəsi
saymaq mümkündü. Çünki Remark
sadaladığımız əsərlərlə
yanaşı "Həyat işığı"nın
ungilis dilindəki versiyasını, "Qara obelisk",
"Borc həyat" və digər əsərlərini ərsəyə
gətirdi. Bunlarla yanaşı o bir neçə ssenarini də
tamamlayıb rejissorlara təqdim etdi.
Həmin ərəfədə onun
şəxsi həyatında da dəyişikliklər davam
edirdi. Braunla əlaqələrini bitirdikdən sonra rəsmən
nigahda olduğu İlza Yutta ilə də münasibətlərinə
son verdi. Amma qeyd etdiyim kimi, Remark bu qadına olan qeyri-adi
duyğularını heç vaxt unutmayıb. Hətta
yazıçı ayrılsalar belə Yuttanın həmişəlik
maddi cəhətdən təminatını da öz üzərinə
götürmüşdü. Qadın onun hesabına
ömürlük pensiya ilə təmin edildi. Sonradan
İlzanın Monte-Karloya getdiyi söylənir. Erix
Mariyanınsa subaylıq həyatı çox da uzun sürmədi.
Belə ki, Brenfordda dünyaca məşhur aktyor Çarli
Çaplinin keçmiş arvadı Polett Qodarla evləndi və
bir neçə ildən sonra onlar daimi yaşamaq
üçün İsveçrəyə köçdülər.
SON...
1963-cü ildə Neapolda olarkən
Remarkın halı yenidən kəskin şəkildə pisləşdi.
Bu dəfə onu ürək tutması ilə həkimə gətirdilər.
Uzun müalicədən sonra yazıçının vəziyyəti
nisbətən stabilləşdi. Və Remark
yaradıcılığında yarımçıq
qalmış yazılarının üzərində işlədi,
ekran üçün ssenarilər yazdı. Lakin xəstəlik
yavaş-yavaş öz işini görməkdəydi.
Həmin hadisədən bir
neçə il sonra o, arvadıyla Milana səyahət edərkən
ürəyi yenidən pisləşdiyindən təcili olaraq
onu klinikaya yerləşdirib intensiv müalicəyə
başladılar. Və belə demək mümkünsə,
Tanrı bu dəfə də ona yaşamaq imkanı saxladı
və o, ayağa qalxa bildi.
Məhz elə həmin illərdi
ki, Almaniya Federativ Respublikasının dünyaca məşhur
olan böyük yazıçısı Erix Mariya Remarkın zəhmətlərini
dəyərləndirməyə qərar vermişdi və o,
"Almaniya Federativ Respublikası qarşısında xidmətlərə
görə" Ordeni ilə təltif edildi və bir il sonra isə
Alman dilçiliyi və poeziyası akademiyasının
müxbir üzvü seçdi.
Yazıçı ömrünün son iki
qışını arvadı Polett Qodarla Romada yaşadı. Artıq
səhhəti ona imkan vermirdi ki, tez-tez səyahətlərdə
olsun. Ona görə də gəzməyi xoşlayan Remark
axır zamanlar çox nadir hallarda yerini dəyişirdi.
1970-ci ilin yayında yazıçının ürəyində
yeni tutmalar baş verdi. Bu dəfə vəziyyəti daha kritik
görünürdü. Yazıçını Lokarnoda
klinilaya yatırsalar da irəlidə yaxşı nəsə
görünmürdü. Həkimlər onu vəziyyətdən
çıxarmağa çalışsalar da bütün
canlıların vaz keçilməyən qonağı olan əcəl
bu böyük yazıçıyla da görüşə gəldi.
Dünyanın məşhur söz adamlarından, sevilən
müəlliflərindən, çox oxunan
yazıçılarından biri Erix Mariya Remark 1970-ci il, 25
sentyabrda gözlərini bu dünyaya əbədi yumdu. Onu elə
İsveçrədə Lokarnoda Ronko qəbiristanlığında
torpağa tapşırdılar.
BABƏK
YUSİFOĞLU
P.S.
Remarkın ölümündən 20 il sonra vəfat edən
Polett Qodar da yazıçının yanında dəfn edilib.
Ədalət.-2012.-26
iyun.-S.4.