"...Bunların
hamısının günahı atamdadır"
İradə
Tuncay: "Mən ruhən Cəfər Cabbarlının varisiyəm"
"Yeni Müsavat" bir neçə
aydır sizə fərqli bir layihə təqdim edir.
Tanıdığınız, bildiyiniz məşhurların
"gözünün işığı" olan
övladlarını, varislərini söhbətə çəkirik.
Maraqlıdır axı: cəmiyyətdə tanınan,
populyar, reytinqli... birisi övladının gözündə
necə görünür? Övladını necə
yetişdirib, ona necə ata (ana) olub? Onlar sıradan gənclərdən
nə ilə fərqlənir, necə həyat tərzi
keçirir, valideynlərindən çoxmu fərqlidir?
Rubrikanın adı "VARİS"dır. Bu adın cəmiyyətdə
hansı assosiasiya yaratdığının üzərindən
kinayəli bir təbəssümlə ötüb,
bugünkü qonağımızın təqdimatına
keçək.
Açığı, bu qədər
ağrılı müsahibə olacağını
düşünməmişdim. Düzdü,
dünyasını dəyişmiş valideynlə bağlı
danışan "varis"lərim hər zaman olub, amma az qala
hər kəlməsi, xatirəsi ağrı,
gözyaşı, qəhərlə müşayiət olunan
müsahibim olmayıb. Mərhum xalq şairi Məmməd
Arazın varisi, "Ədalət" qəzetinin baş
redaktoru, publisist İradə Tuncayın varisliyi kövrək
olsa da, maraqlı idi. Amma ağzında İradə Tuncay deyirsən,
söhbətə rubrikanın adına etiraz etməklə
başlayır...
- Sevinc, varis padşah olar, kral olar. Yazıçının
varisi olmaz axı. Yazıçılıq elə bir şeydir
ki, Allah vergisidir.
- Amma hər insanın
övladı onun varisi sayılır. Genetik olaraq ən
azından...
- Maddi anlamda bizə heç bir irs
qoymayıb (gülür). Kasıb, heç nəyi olmayan bir
şair olub da.
- Amma ad var...
- Bəli, ad var. Guruldayan adı...
- Rubrikanın adında
anlaşdıq (gülüşlə). Keçək söhbətə.
İradə xanım, mənim varis müsahiblərim iki
kateqoriyaya ayrılır adətən. Haqqında
danışacağı valideyni həyatda olanlar və onu itirənlər,
atası haqqında felin keçmiş zamanında
danışanlar. Siz ikinci kateqoriyaya aidsiniz. Və yəqin ki,
bu, sizin üçün xeyli çətindir.
- Mən bunu bugünlərdə
Türkiyədə atamla bağlı keçirilən tədbirdə
də dedim. Məndən xahiş etdilər ki, atanız
haqqında anılarınızı (xatirələrinizi)
danışın. Mən də dedim ki, mənim atam
haqqında anım yoxdur. O, mənim üçün çox
canlıdır, hər zaman mənim yanımdadır, hər
şey o qədər təzədir ki, keçmiş zamanda
danışmaq mümkün deyil. Hər səhər yerimdən
durub, gözümü açıb, tavana baxanda onu
görürəm (gözləri dolur).
- Hələ də bu mövzuda
danışanda gözləriniz dolur, səsiniz
qırılır... Aradan bu qədər illər keçsə
də. Atanız barədə mətbuata danışmaq
missiyası ailədə ancaq sizin üzərinizdədir
- Yox, niyə ki? Anam
danışır, bacım var. Sadəcə, mətbuat məni
daha çox tanıyır deyə elə mənə üz
tuturlar. Çox vaxt tədbirlərdə deyirəm ki, məni
danışdırmayın, bu mövzuda danışacaq adamlar
var.
-
Maraqlıdır, sağlığında atanız sizi necə
görmək istəyirdi? Jurnalist kimi, yazıçı kimi,
yoxsa məsələn, həkim kimi?
- Bütün kişilər
boyunlarına almasalar da, onların içində bir oğul
nisgili olur. Mən bilirəm ki, bu, onun içində var idi,
şeirlərində də bu, keçir. Allah imkan vermədi
ki, onunla bir ürəkdolusu nə barədəsə
danışaq, fəlsəfi fikirlərimizi bölüşək.
O, mənə heç vaxt demədi ki, bu sahəyə get və
ya getmə. 8-9-cu siniflərdə oxuyanda bütün
qızların içində bir ulduz - aktrisa, kino ulduzu olmaq
istəyi olur. Məndə də bu, vardı. Onda anam deyirdi ki,
bizim ailədə aktrisa ola bilər? Amma mən
uşaqlıqdan yazmağa meylli idim, bariz bilinirdi. Ona görə
də mənim jurnalistika fakültəsinə getməyim təsadüf
və ya Məmməd Arazın qızı olmağıma
görə deyildi. Yazıya meylli idim, çox mütaliəli
idim. Yaşıdlarımla müqayisədə mütaliə
baxımdan "Mehman" filmindəki Kamilov demişkən,
aramızda o qədər fərq vardı ki (Əllərini tərəzi
misalı, birini çox yuxarı, o birini aşağı
tutur-S.T).
- Həyatınızın
bütün dönəmlərində "Məmməd
Arazın qızı" statusunu daşımısız.
Dövrlər də fərqli olub, həyat şərtləri də. Maraqlıdır, bu
statusun türklər demiş, artılarını daha
çox yaşamısız, yoxsa əksilərini?
- Ağırlıqları daha
çox idi. Bunun o qədər xırda nüansları var ki,
izah eləmək çətindir. Çünki mən həmişə
ürəyim istəyən heç bir hərəkəti edə
bilmirdim, çünki ad var idi. Mən də həmişə
o adı gözləməliydim və çox vicdanla da
gözləyirdim.
-
Ürəyim istəyən... deyərkən?
- Tutaq, demək, gülmək,
şənlənmək, ürəyim istəyən yerə
getmək. Bunlar mənim üçün yox idi. Mən bəlli
bir çərçivənin içində
yaşamışa
-
İndiki dönəmin varisləri narahatdılar ki, əgər
ehtiyatsız bir hərəkət etsələr, şəkilləri
çəkilər, bundan atasına qarşı istifadə edərlər
və sair. O dövrdə də belə şeylər var idi? Yəni
ehtiyatlılığın arxasında nə dayanırdı?
- O dövrün də öz
problemləri, düşüncə tərzi vardı.
Düzdü, indi düşüncələr daha sərbəstləşib.
Amma o vaxt kluar arxası pıçıldaşmalar vardı.
Bunu belə izah etmək olar (gülümsünür).
- Yəqin
ki, üstünlükləri də az olmamış deyil. Məşhur
bir şairin övladı olmaq indikindən daha prestijli
sayılırdı həmin dönəmdə. Tam səmimi, həmyaşıdlarınızın
sahib olmadığı nələrə sahib idiz, onların edə
bilmədiyi nələri edə bilirdiz?
- Üstünlükləri o idi ki,
mən çox gözəl bir mühitdə
böyüdüm. Mənə görə təbii ki. Bəlkə
bir başqasına görə o mühit heç maraqlı
deyil. Amma mən gör necə gözəl, maraqlı
insanların arasında böyümüşəm, onların
söhbətlərinə qulaq asmışam. Mən bir az
ensiklopediya, canlı tarix də sayıla bilərəm. Mənim
üçün bu, çox böyük avantajdır.
- Bu qədər
maraqlı xatirəni, bilgiləri niyə kitab halına gətirmirsiz?
- Mən onları yazmaq istəyirəm,
amma içinə girə bilmirəm, qorxuram...
- Niyə?
Ya da nədən qorxursuz?
- Çünki atamla bağlı hər
şey çox böyük ağrı ilə gəlir. Və
mən qorxuram ki, onun içinə girə bilmərəm.
Ölərəm, ondan qorxuram. Psixoloji gərginliyi var. Mən
onun haqqında hər hansı bir cümləni yazanda onu
yaşayıram.
- Hər zamanmı bu əhvalda
olmusuz? Yəni onu itirəndən sonrakı illəri nəzərdə
tuturam.
- Yox, yox. İtirmək deyil. Mən
həmişə deyirəm ki, mən onun ölümünə
yox, həyatına ağlamışam. Çox çətin
həyatı olub onun. O da mənim gözümün
qabağında olub
- Çətin, yəni necə? Məşhur
insan olub, şan-şöhrət, üstünlüklər, xalqın
sevgisi...
- (Etiraz
edir) Gözəlim, xalq sevgisi adama nə verə bilər
- Müsbət emosiya, yazmaq həvəsi...
İradə xanım, mən aysberqin görünən tərəfini
deyirəm. Bəs görünməyən tərəfində
nələr baş verirdi ki, siz hər zaman bunu
danışanda ağrıyırsız?
- Bilmirəm, izah edə biləcəyəm,
ya yox. Sizin haqqında danışdığınız
imtiyazlar 90-lardan sonra gəldi. O zaman artıq onun yaşı
60-ı keçmişdi və 20 il idi ki, xəstə idi. Bu
adam həyatının ən gözəl
çağında-təsəvvür edin, 40 yaşında
yaraşıqlı bir kişi ən ağır xəstəliyə
tutulur. Bu da elə dövr idi ki, siz dediyiniz o xalqın sevgisi
adama kömək etmir. Sənin kitabın
çıxmalıdır, plana salmırlar. Sənin fiziki
imkanların və xarakterin icazə vermir ki, gedib bunun
davasını edəsən. Bu adam heç vaxt heç kimin
qabağında əyilən olmayıb. Kitab plana
düşmürsə, qazanc yerin yoxdur. Ömrün xəstəxanada,
dərmanlarla keçirsə, bunu təmin etmək
lazımdı. Bunlar maddi tərəfləridir, amma mənəvi
tərəfləri var. Xalq səni sevir, şeirlərini əzbər
bilir, amma hər bir yerdən sənin adını pozurlar,
Bunlar da insanın həyatını təşkil edəcək
nüanslardır. Hamı bilir ki, yaradıcı adam çox
kövrək, hər şeydən inciyən olur. Bunları
gözümüzlə görmüşük. Elə övlad
ola bilərdi ki, bunu anlamasın. Amma mən hər zaman bunu
yaşamışam.
- Bəs
bunları sizinlə bölüşürdümü?
Ata-balanın dərdləşməsi tez-tezmi olurdu?
- Məni indi bilirsən nə
ağrıdır? Danışa bilmirdi o. Sözlərini mənə
deyə bilmədi, içində qaldı hamısı. O xəstələnəndə
mənim 14 yaşım vardı. Bir dəfə sənə
müsahibəmdə demişdim ki, mənim uşaqlığım
o xəstələnən gün bitdi. Həmin yaşda bir ata
öz qızına nə danışa bilər? Amma onun dediklərini
anlaya, hətta yaza biləcəyim vaxt da o, danışa
bilmirdi
-
İki bacısız səhv etmirəmsə. Bacınız da
sizin kimi, danışa bilmədi onunla?
- Bacım məndən 7 yaş
balaca idi. Atam xəstələnəndə bacımın 7
yaşı var idi. Bacım həmişə mənə deyir
ki, "yadıma salanda ancaq atamın yaxşı
vaxtlarını xatırlayıram. Halbuki bunlar mənim
yadımda qalmalı deyil, balaca idim".
- Bu qədər
kövrək tonlardan sonra məni səmimi şəkildə
maraqlandırır: siz də atası haqqında ancaq müsbət
tonda danışan varislərdən olacaqsız?
- Yoox, nə
danışırsız? Həyatımdakı bütün əyintilər
ki olub, onların günahını atamda görürəm.
- Əyinti
deyərkən?
- Mənim xarakterim, komplekslərim,
susmağım, haqqımı istəməməyim. Bunların
hamısının günahkarı odur. Bu adam mənə
düzgün tərbiyə verməyib. Həyata uyğun tərbiyə
verməyib. Qızı belə böyütməzlər.
Qız gərək ləçər olsun, həyasızlıq
eləməyi bacarsın, haqqını istəyə bilsin.
"Bu olar, bu olmaz" deyə, tərbiyə olunmuşam. Həyatımda
"olmazlar" çox olub. Mən "olmazlar"ın
içində böyümüşəm və indi
başlamışam o "olmazlar"ı qırıb
dağıtmağa. Görürəm ki, indi adamlar mənə
heyrətlə baxırlar buna görə.
-
Keçək sizin övladlarınıza. Yəni varisin varisinə.
Onlar babaları, onun yaradıcılığı barədə
çoxmu məlumatlıdırlar?
- Atam rəhmətə gedəndə
onlar böyük oğlanlar idi. Birinin 20 yaşı vardı,
o birinin 21. Atamın axırıncı saniyələrində
kiçik oğlumla birgə onu qucağımızda
düşürdük ki, xəstəxanaya çatdıra bilək.
Bizim evimiz olmayıb uzun müddət. Ona görə də
onlar elə atamın yanında böyüyüblər.
Atamdakı oğul nisgili ki vardı, onu oğlan nəvələri
ilə keçirirdi. Təbiət sanki tənzimləmişdi.
Bacımınkı da oğlandır. Mənim oğlanlarım
da babaları ilə gəzməyə gedərdi, onunla vaxt
keçirərdi. Uşaq vaxtı onun kimliyini dərk etməsələr
də, böyüdükcə onun kim olduğunu dərk edə
bildilər. Məmməd Arazın ən böyük xoşbəxtliyi
bilirsiz nədir? Olur ki, övladları dahilərin yanında
yaşayırlar, amma onlar yanındakı adamın kim
olduğunu bilmir, ya da dərk etmir. Amma bizim evdə hamı
onun kim olduğunu bilirdi
-
Genetik ötürücülük məsələsi də
var. Məsələn, heç də hər şair öz
istedadını övladına ötürmür...
- Onu Allah ya verir, ya vermir. Məmməd
Arazın anası oxumuş olmasa da, çox istedadlı
qadın olub. Xalq şeirini gözəl bilirmiş,
bayatılar deyirmiş. Bəs ondan əvvəlki nəsil? Bəlkə
olub, bilmirəm. Amma genetik ötürücülük məsələsini
biz yox, yuxarıdakı qüvvə edir. Məsələn,
bizim qohum-əqrəbada hamı şeir yazır və
özünə Araz təxəllüsü götürür.
Koroğlu olmaq üçün atanın gözünü
çıxarmaq lazım deyil. Uzaqbaşı kor kişinin
oğlu olarsan. Mən bundan qaçmaq istədim. Mənim yenidən
mətbuata qayıtmağım uzun fasilədən sonra oldu.
Qayıdanda mən onun adını götürmədim.
Çünki dərhal deyəcəkdilər ki, Məmməd
Arazın qızıdır. Mən bundan qaçmaq istəmişəm
həmişə. Çünki özlüyümdə onun
qızı olmağımla bərabər hesab edirəm ki,
ayrı bir planetəm. Özü də dərk edə bilmədi
mənim içimdəki təbəddülatları da, qaynayan
fırtınaları da. Bunları hiss etmək imkanı
olmadı.
- Təxəllüs
məsələsinə qayıdaq. Atanızın adını
təxəllüs olaraq götürməmənizin səbəbini
dediz. Bəs niyə məhz Tuncay?
- Mən mətbuata yeni qayıdanda
oğlum Tuncay təzəlikcə Türkiyəyə
oxumağa getmişdi. Tuncay xarakter etibarilə mənə,
atama çox yaxındır. Böyük oğlum atasına
oxşayır, qarabağlılara oxşayır. Tuncay
naxçıvanlıdır, xarakterindən (gülür).
Tuncay o qədər canayaxın uşaqdır ki. Hər
şeydən ötrü özünü öldürər, qəlb
ağrısı ilə fikirləşər. Böyük bir
başqa cürdür, gizlədir hər şeyi. Amma bu, gizlətmir.
Onu deyirdim, Tuncay Türkiyədə idi və mən onun getməyinə
görə elə bir özləm içində idim ki, hər
gün telefonla danışırdım, ağlayırdım.
Bu vaxt mən televiziyaya qayıtdım. Düşündüm
ki, 40 yaşım var, uşaq deyiləm. Mən elə gəlməliyəm
ki, itirdiyim vaxtı da qazanmalıyam, yeni nələrsə də
deməliyəm. Həm də o adım yadımda
qalmalıdır. Tuncay burda da köməyimə gəldi. Bu
adı Azərbaycana biz gətirmişik, sonradan yayıldı,
yadda da qaldı. Ədəbiyyatda təxəllüs də
böyük şeydir.
- Sizdən müsahibə
götürəcəyimi deyəndə bəzi həmkarlarım
yarızarafat dedilər ki, İradə Tuncay karyerada, konkret
olaraq isə "Ədalət" qəzetində Aqil
Abbasın varisidir...
- Gəlin belə danışaq. Qəzet
1990-cı ildə, iyulda yaranıb. Qəzet yarananda Aqil Abbas
"Sovet kəndi" qəzetində
çalışırdı, yavaş-yavaş ad qazanmağa
başlamışdı. Amma qəzet yarananda onun bütün
maddi-mənəvi dəstəkləri məndən gəlibsə,
qəzetdə gedən materiallara qədər İradə
baxıbsa, İradənin sözünə baxmayanda
başı dərdə düşübsə, bunu necə deyək?
Necə deyim ki, izahatı düzgün olsun
(düşünür).
- İradə xanım, hər halda
qəzeti siz ondan almısınız...
- Anam, qəzet
çökürdü. Mən də həmin an televiziyadan
çıxmışdım, nəsə eləməliydim.
2006-cı il idi, pərakəndəlik idi qəzetdə. Mən
gəldim və nə yaxşı ki, gəldim
- Amma onun varisi olduğunuzu qəbul
etmirsiz.
- Aqil Abbas mənim iki oğlumun
atasıdır. Mənim cəmiyyət və şəriətlə
həyat yoldaşımdır. Amma onun heç bir anlamda varisi
deyiləm (gülür)
- Sizi
tez-tezmi müqayisə edirlər atanızla?
- Yox, müqayisə etmirlər. Sadəcə
deyəndə ki, İradə Tuncay... deyirlər, hə, filankəsin
qızıdır da, məlum məsələdi, belə də
olmalıdır. Yəni xoşa gələndən sonra deyirlər
bu sözləri. İstedad vergi məsələsidir. Bu mənada
mən özümü daha çox Cəfər
Cabbarlının varisi hesab edirəm. Mənə hər zaman
elə gəlir ki, Cəfər Cabbarlının ruhu məndə
təcəlla edib. Onun asi ruhuna görə.
- Bunu
yeni kəşf etmisiniz özünüz üçün?
- Yox, lap uşaqlıqdan. Sadəcə,
heç kimə deməmişəm. Heç atama da.
- Bu qədər
söhbət etsək də, mən sonda bu sualı verməliyəm.
Sizi varis sayaqmı, İradə xanım?
- Varislik böyük anlamdır.
Onu hər adam daşıya bilmir. Mən onun böyük
istedadının bəlkə zərrələrini
daşıyıram. Psixoloji, mənəvi anlamda biz çox
yaxınıq. Üzdən də çox oxşayıram. Belə
də, varisəm demək...
Sonda... Şəkillərə
baxırıq, seçirik, İradə xanım onların hər
biri haqqında danışır. Amma sonda lap səmimi
etirafını edir: "Mən Aqil Abbas və Məmməd
Araz suallarından yorulmuşam, bezmişəm. Hər dəfə
jurnalistlər zəng edəndə soruşuram yenə onlar
haqda danışacağıq? Zəhmət çəkin, mənim
özümlə maraqlanın".
Biz razı, İradə xanım
bizə daha bir müsahibə borcludur o zaman. Qeyri-varis statusunda
bu dəfə...
Sevinc
TELMANQIZI
Ədalət.-2012.-1
iyun.-S.5.