Mirzə
Fətəli düşüncələri və arzuları
işığında
"Dahi olmaq azdır, vaxtında
doğulmaq lazımdır" - hikməti həmişə
aktual olmuş və bəzən zamanın idrak səviyyəsinin
hökmü ilə bu müdrük insanlar elə öz
dövrlərinin ən nüfuzlu şəxsiyyətlərinə
çevrilmiş, böyük hörmət sahibi
sayılmış, yaşadıqları cəmiyyət tərəfindən
yüksək qiymətləndirilmişlər.
Təəssüf ki, çox vaxt
dahilər öz zamənalərini xeyli qabaqladıqlarından,
təkcə dar şəxsi maraqlarının və gündəlik
yaşayış-məişət qayğılarının
deyil, Millətin - Vətənin mənafeyi naminə təmənnasız
bir qeyrət səyləri ilə
çalışdıqlarından, obyektiv-subyektiv səbəblərlə
bağlı bəzən başa düşülməmiş,
bəzən isə bəyənilməmiş, bəzən də
qətlə yetirilmiş, edam olunmuş, həbsxanalara
salınmış, tonqallarda yandırılmışlar.
Yaradıcı və yeni ideyalar
daşıyıcıları olan müdrik şəxsiyyətlər
üçün "başa düşülməmək",
cəmiyyət tərəfindən "laqeydlik"
mövqeyi, hakim dairələrin onların fəaliyyət dairəsini
məhdudlaşdırmaq, hətta qadağalar qoymaq xətti, əslində
təqib-ölüm vasitələrindən heç də geri
qalmayan əzablı faciənin başqa bir sınanmış
formasıdır
Bu mənada Mirzə Fətəlinin
düşüncələri, arzuları, irəli
sürdükləri, görmək istədikləri ilə,
onun real həyatda rastlaşdığı
daşlaşmış feodal-patriarxlar münasibətləri,
çarizmin müstəmləkə sisteminin idarəçilik
üsulları, Şərq despotizminin eybəcərlikləri,
dini fanatizmin yaratdığı cəhalət-xürafat
mühiti, bütövlükdə bir-biri ilə bağlı
elə ziddiyyətlər düyünü
yaratmışdır ki, bunu açmaq yaxud
qırıb-parçalamaq yolları üzərində
düşünüb-daşınmaq, güzəştli variantlar
axtarmaq, müxtəlif əlifba islahatı lahiyələri
hazırlamaq, bu məqsədlə İrana, Türkiyəyə
səfərlər etmək, həmfikirlər torpaq, onlarla məktublaşmaq,
kimlərisə inandırmaq, xahişlər etmək səylərinin
üzüntülü anlarını,
narahatçılıqlarını, nəhayət əsəb
gərginliklərini nəinki yaşamaq, hətta təsəvvür
etmək belə çətindir.
Bütün Şərq aləminin,
o cümlədən Qafqazın, habelə Azərbaycanın
zamanın tələblərinə uyğun iqtisadi - mədəni
(sivilizasion) yüksəlişini Millət - Maarif - Hakimiyyət
Din - Demokratik dəyişikliklər müstəvisində, eyni
zamanda qarşılıqlı əlaqədə həll etməyə
çalışan müəllif, "bəşər
dostu" bir insan kimi özünün bütün bədii və
intelektual imkanlarını, həyatının məqsədi
saydığı bu müqəddəs, nurlu işlərə
sərf etmişdir. Onun qəti əqidəsincə,
"insanlara hər şeydən əvvəl bilik, bilikdən
sonra azadlıq, azadlıqdan sonra var-dövlət
lazımdır." Ona görə də, "gəlin əl-ələ
verək, xalqın xoşbəxtliyi barəsində
düşünək." Unutmayaq ki, "xalqın mənafeyi,
ölkə və vətənimizin abadlığı tələb
edir ki, xalqla dövlət arasında birlik və mehribanlıq
yaransın." Çünki, "bu dünya fanidir,
dünyada yaşamağın yeganə ləzzəti
yaxşı ad qazanmaqdır ki, o da xeyir əməllərin sayəsində
əldə edilə bilər."
Mirzə Fətəli nisbətən
gec və etiraf etdiyi kimi həvəssiz evdə təhsil
almağa başlamış, onu din xadimi etmək səyləri
baş tutmamış, canişin dəftərxanasında tərcüməçi
kimi fəaliyyətə başlamış, bir neçə
dilə mükəmməl yiyələnmiş, geniş
mütailəsi və zəngin həyat təcrübəsi sayəsində
- şair, dramaturq, nasir, publisist, əlifba
islahatçısı, içtimai xadim, təhqidçi
yaradıcılığı ilə milli oyanış,
azadlıq, maarifçilik, demokratik dəyişikliklər
carçısı vəzifəsinin məsuliyyətli
yükünü şərəflə daşiyaraq, sonrakı
nəsillərə, öz xələflərinə
ötürmüşdür.
Maraqlıdır ki,
dövrünün "nə bir qanun var, nı bir nizam var...,
bu ölkədə yollar xarab, kəndlər viranə, şəhərlər
bərbaddır..., hər yanda zülmətdir və bunun
ağırlığı yoxsulların üzərinə
düşür." - gerçəkliyi ilə üzləşmiş
müəllif, belə acınacaqlı vəziyyətdən
real çıxış yolunu yıxıb - dağıtmaqda
deyil ilk növbədə maarifçilik yolu ilə irəliləməkdə,
hamılıqla savadlanmaqda, təhsil sahibi olmaqda, elmə-sənətə
yiyələnməkdə, başqa ölkələrin
keçdikləri inkişaf yolunun acılı-şirinliyi təcrübəsindən
öyrənməkdə görmüşdü. O, ürək
ağrısı ilə yazırdı: "İlahi, qəribə
vəziyyətdir! Bütün dünya dəyişmiş,
bütün dünyanın uşaqları hədd-buluğa
çatmışlar. Ancaq bizim ölkənin saqqallı
uşaqları hələ təzə-təzə iməkləməyə
başlamışlar." Bu ətalət və durğunluq vəziyyətindən
xilas olmağa çağıran Mirzə Fətəli qətiyyətlə
insanlara deyirdi: "Daha bəsdir! Nə vaxta qədər siz mənasız
və faydasız arzular dalınca qaçacaqsınız.
Artıq elə bir vaxt çatmışdır ki,siz gərək
beş hiss orqanınızın bütün qüvvələrini
dünya işlərində müvəffəqiyyət
qazanmaq" və həyatda fəzilət sahibi olmaq işinə
sərf edəsiniz.
Necə etməli və hansı
yollarla irəliləməli suallarına cavab axtaran Mirzə Fətəlinin
fikrincə, "bütün dünyaya məlumdur ki, Avropa
xalqları elmlərin, biliklərin, sənət və hünərin
inkişafında" bütün yer üzünün
xalqlarından irəlidə gedirlər. Çünki,
"indi insanlara elm lazımdır, mədəniyyət
lazımdır." Ona görə də, "elm və maarif
bütün xalq arasında aşağıdan tutmuş
yuxarıya qədər, varlıdan tutmuş yoxsula qədər,
istisnasız olaraq hamının arasında
yayılmalıdır.
Lakin, cəmiyyətin diqqətini ərəb əlifbasının
mürəkkəbliyinə, dilimizin
xüsusiyyətlərinə uyğun gəlmədiyinə
cəlb edərək, xalqın ümumi
savadlanması məqsədinə xidmət göstərəcək
bir amil kimi bu sahədə islahat aparılmasının zəruriliyini əsaslandıraraq
yazmışdı: "Yazımızın çətinliyi
nəticəsində biz elmdən məhrum
qalırıq, savad və bilik
əldə etməkdə acizik. Belə bir əlac düşünmək
lazımdır ki, biz
də savadlanıb, kitab oxumağa
qadir olaq... Köhnə
əlifbanı dəyişdirməkdən başqa
bu dərdin əlacı yoxdur.
Hücrətdən bu günə qədər
biz həmin dərdə
düçarıq. İndi ki, dərdimizi anlamışıq, əlacını
da tapmışıq, bəs nə üçün onun
müalicəsinə iqdam etmirik?"
O dövrdə cəmiyyətin
müxtəlif təbəqələri arasında düşmənçiliklə
qarşılanan və bizim günlərimizdə də müəyyən
mübahisələr doğuran əlifba islahatı əleyhidarlarına,
- "məqsəd və ona çatmaq vasitəsi"
prinsipinə əsaslan böyük uctad, qətiyyətlə
bildirmişdi: "Mən din və dövlət düşməni
deyiləm. Mən xalqı sevən, canını bu yolda qurban
verməyə hazır olan bir insanam. Bəlkə mənim bu əndazədə
vətənpərvərliyimdən dinə qarşı
düşmənçilik mənası çıxarmaq olar.
Lakin bu məna mənim düşmənlərimin
düşündüyü qədər dərin deyildir. Siz
bilirsiniz ki, mən müsəlmançılıqda nə qədər
möhkəm və inamlıyam. Mən heç bir dini
dünyada islam dinindən üstün bilmirəm."
Bütün işlərin əsasının
biliklərdə olduğunu və biliklərə yiyələnməyin
kökündə nisbətən daha asan əlifbanın
durduğunu söyləyən müəllif əmin idi ki,
"oxumuşların sayı çox olan ölkələrdə
təfəkkür sahiblərinin də sayı çox
olur" və belə ölkələrdə isə "həyatın
bütün sahələrində xalq gündən - günə
tərəqqi edə bilər."
Mirzə Fətəli dünyada
baş verməkdə olan siyasi - ictimai və elmi - texniki
yenilikləri ətrafındakı, habelə Şərq
ölkələrindəki vəziyyəti müqayisə edərək,
heyrətlə soruşurdu: "Nə üçün
anlamırlar ki, savadsızlar müxtəlif sənaye və
texnikanı yarada bilməz, sərvət və qüdrət
sahibləri meydana gəlməz." Millətin və Vətənin
yüksəlişini elm-təhsildə görən müəllif
yazırdı: "İnsanın təbiətinə elm
cövhərilə nə qədər artıq cila verilərsə,
insan həm elmin qüvvəsiyə, həm də öz təbiətinin
köməyilə pis əməllərindən bir o qədər
sakınar."
O, cəmiyyət həyatında
elmin həm iqtisadi - sosial, həm də mənəvi-əxlaqi
dəyərlər sahəsindəki əvəzsiz rolunu
yüksək qiymətləndirərək qeyd edirdi ki,
"savadsızlar içərisindən mütəfəkkirlər,
alimlər, filosoflar çıxmaz, halbuki xalq ancaq bu kimi
vücudların tədbirləri ilə gündən - günə
inkişaf edə bilər." Ona görə də, cəmiyyətin
maddi və mənəvi cəhətlərinin bir-birinin
tamamlaması, yaxud qarşılıqlı təsiri mənasında
vəhdətinə toxunan müəllif, hazırda bəşəriyyətin
qlobal miqyasda rastlaşdığı - "maddiyyat, yoxsa mənəviyyat"
dilemmasını dahilərə məxsus bir uzaqgörənliklə,
eyni zamanda hamının başa düşəcəyi sadə
tərzdə belə ifadə etmişdir: "Dəmiryolu
vacibdir, lakin köhnə əlifbanı dəyişdirmək
ondan daha vacibdir. Teleqraf vacibdir, lakin köhnə əlifbanı
dəyişdirmək ondan da vacibdir. Çünki bütün
işlərin əsası bilikdir, bilik isə əlifbanın
asan olub-olmamasından asılıdır."
Maarif, elm, təhsil yolunu seçən
millətlərin işıqlı gələcəyinə əmin
olan Mirzə Fətəli, müqayisəli təhlil və məntiqi
idrakı sayəsində belə bir nəticəyə gəlmişdir
ki, xalq tərəqqi yoluna qədəm qoyarsa, ölkədə
elm geniş yayılarsa, insanlar mədəniyyət dairəsinə
daxil olarlarsa, "o zaman xalq cəhalətdən, hərc - mərclikdən
xilas olduğu kimi despotun zülmündən də azad
olar." Deməli, cəmiyyətin ictimai-siyasi və
sosial-iqtisadi təkamülünün çıxış
nöqtəsini, ilkin qaynağını
insanların-xalqın-millətin mədəni-mənəvi aləminin
zənginləşməsi yolu ilə baş verəcəyini
müəyyənləşdirən müəllifin fikrincə,
"elm və mədəniyyət geniş yayıldıqdan
sonra despotizm, fanatizim və supermatsion (ölülərin ruhuna
pərəstiş) artıq yaşaya bilməz."
Hər cür haqqsızlıq və
ədalətsizliyi aradan qaldırmağa çağıran
M.F.Axundzadə, sivil cəmiyyətdə zülmü yox etməyin
iki yolunu göstərmişdi: ya zalım zülmdən əl
çəkməlidir, ya da məzlum millət zülmə
dözməlidir. Bu qarşılıqlı və ziddiyyətli
hakimiyyət-cəmiyyət münasibətlərində onun
aydın mövqeyi belə olmuşdur: xalqla dövlət
arasında müəyyən birlik yaranmalı və ittifaq əldə
edilməlidir; əgər bu yekdillik yoxdursa, o zaman zalıma
deyilməlidir: "səltənət və hökumət
busatından əl çək!" Deməli, xalq yalnız o
zaman zorakılığa əl atmalıdır ki, onun
zülmü aradan qaldırmaq yolundakı səyləri
uğursuzluqla nəticələnmiş olsun! Konstitusiyalı
hakimiyyət, parlamentli dövlət, söz və tənqid
azadlığı təmin edən bir ictimai quruluş arzulayan
müəllif, xalqının gücünə dövlətçilik
təcrübəsinə, təbii sərvətlərinə,
insanların əmək-zəhmət səylərinə qəlbən
onu bu yolda mübariz olmağa
çağırmışdı: "Sən ki, qüdrət,
say və bacarıq cəhətdən zalımdan qat-qat
artıqsan;bəs nə üçün zülümə
qatlaşırsan? Qəflət yuxusundan oyan və
zalımın atasının goruna od vur!"
O, cəmiyyətdə
qarşılıqlı anlaşma, təkamül xarakterli tədbirlər,
liberal dəyişikliklər, demokratik islahatlar yoluna
üstünlük versə də, lakin son anda bu səylər
nəticəsiz qaldıqda, xalqı azadlıq naminə
mübarizəyə qaldırmağın zəruriliyi
mövqeyinə yüksəlmişdir. Eyni zamanda yadların və
yerli hakimlərin zülmü altında əzilən
xalqının daxili imkanlarına, onların irsi qabiliyyətlərinə,
mədəni-mənəvi ənənələrinin
yaradıcı gücünə arxalanaraq yazmışdır:
"Deməliyəm ki, mənim xalqımın fitri istedadı
ümum Avropa xalqlarının fitri istedadından əskik
deyil, qat-qat artıqdır." Ona görə də, vətənin
və Millətin işıqlı gələcəyi barəsindəki
xoş ümüdlər, onu ən çətin anlarda belə
tərk etməmişdir: "Sağlıq olsa, yaxın gələcəkdə
vətənimiz yadların ardınca gedənlərin mənhus
vücudundan təmizlənəcəkdir. Yurdumuz
gülüstana çevriləcəkdir..., despot hakimiyyəti əvəzində
mötədil və azadlıq hakimiyyəti
qurulacaqdır."
Müdrik bir şəxsiyyət səviyyəsinə
yüksəlmiş M.F.Axundzadənin ali məqsədi, - islam
xalqlarını sarsıdan cəhaləti aradan qaldırmaq,
elmi-sənəti inkişaf etdirmək, azadlığı
yaxınlaşdırmaq, xalqın qəlbində qeyrət,
namus, ədalət toxumu əkmək, onun içərisindəki
nifaq və ədavəti səmimiyyətə çevirmək,
zəlillik və yoxsullugu aradan qaldırmaq olmuşdur.
Bu nəcib amalları öz
mübarizlik əzmi, məğrur Şəhid qanları
bahasına həqiqətə çevirmiş qədirbilən
Azərbaycan xalqı, çətin müstəqillik yolu ilə
inamla irəliləyərək, şanlı sələflərimizin
sədaqətli varisi olduğu məsuliyyətini heç vaxt
unutmur və tədricən qloballaşan müasir
dünyanın ictimai-iqtisadi həyatında tutduğu ləyaqətli
mövqeyini getdikcə daha da yeni uğurlarla möhkəmləndirir.
Qüdrət
Əbdülsəlimzadə,
İqtisad
elmləri doktoru, professor
Ədalət.-2012.-30
iyun.-S.21.