Yaxşı
ki, bu yurdun Bəxtiyarı var...
Televizora baxırdım. Növbəti
xəbər göstəriləndə ürəyim yerindən
oynadı. Türkiyədə "Palmali" şirkətinin
prezidenti Mübariz Məsimovun sifarişilə ərsəyə
gəlmiş "Bəxtiyar Vahabzadə" gəmisinin suya
salınmasına həsr olunmuş süjet göstərilirdi.
Mən bütün qəlbimlə ekrana
bağlanmışdım. Böyük şairin
ömür-gün yoldaşı Dilarə xanım Vahabzadə
və oğlu Azər Vahabzadə də burada idilər. Dilarə
Vahabzadənin kövrək çıxışı ürəkləri
riqqətə gətirdi. O, dedi: "Bəxtiyar öləndə
mən elə bildim ki, arxamdan dağ uçdu... Bəxtiyar
quruda yaşayırdı, quruda şöhrət
qazanmışdı. Bu gün Bəxtiyarın ruhu sulara
qarışır. Bundan sonra dənizlərdən-dənizlərə
keçəcək, ruhu sularda da əbədiyyət
qazanacaqdır".
"Bəxtiyar Vahabzadə" gəmisi
sulara yol aldı. Mənimsə qəlbimdə xoş
duyğular dalğalandı. Ustadı 1955-ci ildən
tanıyırdım, Universitetdə mənə dərs
demişdi. Müəllim-tələbə ünsiyyətimiz
qırılmaz dostluğa çevrilmişdi. Mən onun
müdrik poeziyasının vurğunu idim. Radioda, televiziyada
işlədiyim illərdə haqqında çox verilişlər
hazırlamışdım. Mənim ssenarimlə iki sənədli
film çəkilmişdi. Sonralar da ustad haqqında çox
yazmışdım. Böyük sənətkarın
sağlığında qələmə aldığım
yazılardan biri... Bəxtiyar müəllim onu çox bəyənmiş,
hətta mənə minnətdarlıq məktubu da
yazmışdı.
İstanbulda "Bəxtiyar Vahabzadə"
gəmisinin suya salınmasını, dünya səyahətinə
uğurla başlamasını görəndən sonra bir
vaxtlar şair haqqında qələmə aldığım
"Yaxşı ki, bu yurdun Bəxtiyarı var"... adlı
düşüncə və təəssüratlarımı
"Ədalət" qəzetinin hörmətli oxucularına
təqdim etmək fikri keçdi ürəyimdən...
Müəllif
***
"...Qəlbi bir dünyadır -
doğan Günəşi, batan Ayı, sayrışan
ulduzları, qışı yaza, yazı yaya, yayı payıza
qovuşan fəsilləri var.
Qəlbi "mən sahili olmayan dənizlər
istəyirəm" - deyə çırpınan bir
ümmandır - üfüqləri görünməyən,
dalğalı, fırtınalı, gecə-gündüz
coşub-çağlayan bir ümman...
Qəlbi bir çəmənzardır
- möcüzələr yaradan hisslər, duyğular çəmənzarı...
Oradan - o çəmənzardan
ucalan fəxarət dolu səsə bax!
Azərbaycan oğluyam,
Odu Allah
sanmışam.
Anam torpaq, atam od,
Mən oddan
yaranmışam.
Başqa bir səs də qovuşur
bu səsə:
Əbədi bir od
kimi
öz
içimdən közərib
hey yanır
şerim mənim!
Bu, Bəxtiyar dünyasıdır
- qədimdən-qədim, uludan-ulu Azərbaycan şerinin
gücündən güc, qüdrətindən qüdrət,
şöhrətindən şöhrət alıb XX əsrdən
XXI əsrə pərvazlanan, adı ellərdən-ellərə,
dillərdən-dillərə düşən, ecazkar
sözünün, sənətinin nuru milyon-milyon ürəyi
işıqlandıran mütəfəkkir şairimiz Bəxtiyar
Vahabzadənin dünyası!"
Qəzetlərdən
biri üçün yazmaq istədiyim məqalədən
fraqmentdir bu sətirlər. O zaman şairin 75 illiyinə
hazırlıq görülürdü. İş
elə gətirdi ki, Bəxtiyar müəllim
"xalqımın bu ağlar-sızlar vaxtında nə
yubiley, nə təntənə?" - deyibən
bu tədbirin üstündən xətt çəkdi.
Düzü, mənim
də əlim soyuyan kimi oldu, yarımçıq qaldı bu
yazı.
Həmin ərəfədə Bəxtiyar
müəllimin dəvətilə dalbadal üç əsərinin
- "Özümüzü kəsən qılınc",
"Dar ağacı" və "Atamın kitabı"
pyeslərinin tamaşasına baxdım.
Düşündüm ki, Bəxtiyar Vahabzadə
dramaturgiyasının bu triumfundan söz açım.
Bunu hardasa
özümə mənəvi borc bilirdim. Mənim
Azərbaycan Milli Dram Teatrının quruluşunda "Qisas
qiyamətə qalmaz" pyesimin ilk tamaşası zamanı
ürəkdən gələn ən səmimi sözləri Bəxtiyar
müəllimdən eşitmişdim. Sonra
da o, "Azərbaycan" qəzetində geniş resenziya ilə
bir ustad kimi məni sevindirdi.
Bəxtiyar Vahabzadə,
poeziyasında olduğu kimi, dramaturgiyasında da xalq ruhunun tərcümanıdır,
dünyanın dərdləri ilə baş-başa qalan filosofdur,
sənət eşqilə simurğ quşu kimi hər gün
yanıb kül olan və yenidən qanad çırpıb
qalxan söz fədaisidir. Söz onun
ucalığıdır.
Xalq artisti
Ağakişi Kazımovun quruluş verdiyi
"Özümüzü kəsən qılınc" pyesi
Bəxtiyar Vahabzadə dramaturgiyasının ən uğurlu səhifələrindən
biri olmaqla, bütünlüklə Azərbaycan teatr sənətində
hadisədir. Müəllif tamaşaçıları
çox suallarla baş-başa qoyur, bizim hər birimizi dialoqa,
polemikaya çağırır və ruhumuzu belə bir fikir
üstündə kökləyir: öz xalqına arxa
çevirənləri, onun taleyilə oynayanları, yad
qoltuğuna sığınıb, xəyanət yolunu
tutanları nə xalq bağışlayır, nə də
tarix! Hər sözü, dialoqu bir ibrətdir bu əsərin!
Çox dərin mətləblərə baş vurur
"Özümüzü kəsən qılınc"!
Dediyim kimi,
böyük sənətkarın üç əsərinin,
xüsusilə də bütün varlığımı silkələyən
"Özümüzü kəsən qılınc"
pyesinin səhnə təcəssümü haqqında geniş
yazmaq istəyirdim. Sənətə, sənətkara
xüsusi sevgisi olan tanınmış dostlarımdan biri məni
qabaqladı. O, Bəxtiyar Vahabzadənin yeni sənət
qələbəsindən, pyesdəki hadisələrin
bütün zamanlar üçün aktual olmasından,
tamaşanın yüksək vətəndaşlıq ruhundan,
təsir və təlqin gücündən bəhs edən
sanballı bir məqalə ilə çıxış etdi. Mənim deyəcəklərimin çoxu orada
genişliklə əksini tapmışdı.
Ona görə də
fikrimdən daşındım. Düşündüm ki,
uzun illərdən bəri tanıdığım, ömür
yolunu, yaradıcılığını dost məhəbbətilə
izlədiyim böyük şairimizlə bağlı
müşahidələrimi, təəssüratlarımı
dilə gətirim. Bu istəklə də qəlbimin yelkənini
açdım...
Yağışlı-yağmurlu
bir gündür. Ustadın
görüşünə gedirəm. Xəyalımda
axıb gedən illər, qəlbimdə yaxın-uzaq xatirələr...
...Mən universitetin birinci kursunda
oxuyanda gənc idi, otuz yaşını hələ təzəcə
adlamışdı. Yaşıdları
arasında seçilirdi. Onu qəlbən
sevir, alqışlayırdılar. Gur-gur salonlarda səslənirdi
Bəxtiyar şeirləri!..
Sənət aləminə
Səməd Vurğunun xeyir-duası ilə pərvazlanmış,
onun zəmanətilə də Yazıçılar
İttifaqına üzv qəbul olunmuşdu. O da
vurğunu olduğu böyük Vurğunun
yaradıcılığına həsr olunmuş doktorluq
dissertasiyası üzərində işləyirdi.
Nəsrimizin nəhəngi
Süleyman Rəhimov onun poeziyasının pərəstişkarlarından
biri idi. Deyirdi: "Sən şeirdə ecazsan, öz
ustadın Səməd Vurğun nəfəslisən, sən
bizim Səmədin ən ləyaqətli şagirdisən. Qoy, Bəxtiyar Vahabzadənin şahin şahpərli,
qartal qanadlı şeiri Yer kürəsinin hər tərəfinə
yayılsın!"
... O, elə bil ayrıca bir
universitet idi. Biz Bəxtiyar sözünün
sehrinə düşmüşdük, onun həndəvərindən
aralanmırdıq. Dediklərinin cövhəri bu idi:
"Sənət heyrətdən yaranır, yanğıdan
yaranır".
Nizamidən, Nəsimidən
başlayır, Füzulini incələyə-incələyə,
Sabir, Məhəmməd Hadi, Səməd Vurğun
poeziyasına baş vurur, çox vaxt Puşkində, Bayronda
dayanırdı.
O, bizə təkcə sənət
dərsi deyil, həm də məslək, əqidə dərsi
keçir, qəlbimizi, duyğularımızı, ruhumuzu Vətən
sevgisi üstündə kökləyirdi.
"Yarım bu tayda qaldı,
yarım o tayda qaldı", - deyə Araz dərdindən, ikiyə
bölünmüş Azərbaycanımızın ərşə
dayanan fəryadından, dilimizin qollarına qandal
vurulmasından yana-yana danışır, bizi
kökümüzə, ilkinliyimizə, şərəfli
tariximizə hər gün baş vurmağa, dilimizi, mənəviyyatımızı
uca tutmağa, ana yurdumuzun, zərrəsi olduğumuz bu
xalqın Məcnunu olmağa çağırırdı.
Biz onda bilmirdik ki, iki əsr tarixi
olan ayrılıq faciəsinin hıçqırtıları
ürəyinin başında od saçan,
atəşə çevrilən misralara dönür və ədəbiyyatımızın
qeyrət qılıncı, qeyrət rəmzi olan
"Gülüstan" poeması yol gəlir.
Bu əsərlə
onun taleyinə qara bir nöqtə də qoyula bilərdi.
Ancaq "Gülüstan" öz müəllifinin
adını o taylı-bu taylı Azərbaycanımızın
ürəyinə əbədi həkk etdi. Böyük
Şəhriyar qələm qardaşı Süleyman Rüstəmə
göndərdiyi poetik məktubda yazırdı:
Bəxtiyarın üzündən
öp
Səmədin də
sözündən öp.
... Onun bütün
varlığı millətçiliklə,
türkçülüklə yoğrulmuşdur. Onu Türkiyədə də ürəkdən sevir,
doğma bilirlər. Şair də buna sevgi dolu nəğmələr
qoşur:
Bir ananın iki oğlu,
Bir ağacın iki qolu,
O da ulu, bu da ulu,
Azərbaycan-Türkiyə!
Məşhur türk şairi Yavuz
Bülənd Bakilər Bosfor sahillərindən Xəzər
sahillərinə üz tutaraq deyir: "Bəxtiyar Vahabzadə
bütün türk dünyasının ortaq səsi, sevən
ürəyi, aydınlıq üzü, gözəllik cizgisi və
rəmzidir".
... Biz - neçə nəsil qələm
sahibləri, söz-sənət adamları, ziyalılar fəxr
edir, öyünürük ki, Bəxtiyar məktəbini
keçmiş, ondan vətəndaşlıq dərsi almışıq.
İstiqlal ordenli xalq şairi,
dövlət mükafatları laureatı, millət vəkili,
Milli Elmlər Akademiyasının həqiqi üzvü... Bu
şərəfli titulların hər birinin arxasında
şair, alim, ictimai xadim Bəxtiyar Vabazadənin ağır, zəhmət
dolu, çox gərgin dramatik illəri, bəzən
ölümlə üz-üzə, göz-gözə qalan
günləri dayanır.
... Bu da tanış
ev. Dördüncü mərtəbəyə
qalxıb zəngi basıram. Qapını
özü açır. Hal-əhval
tuturuq. Çay gəlir. Söhbətə körpü salmaq istəyirəm.
Bilmirəm nədən başlayım. Bəxtiyar müəllim də dinib danışmır.
Elə bil fikri, xəyalı haradasa
uzaqlardadır. Aramızdan ağır-ağır
sükut çayı axıb gedir...
Baxıram... Saçlar
dümağ, dalğalı... Rus şairi Yeqor İsayevin təbirincə
desək, "dodaqlarında qəmli bir təbəssüm"...
Bu anlarda mənə elə gəlir
ki, müdrik səsi uca göylərə, Tanrının
özünə belə çatan poeziya heykəli ilə
üzbəüzəm. Ustadın görkəmi,
baxışlarındakı işıq məni sevindirir.
- Maşallah,
yaxşısınız, - deyirəm, - əhvalınız
xoşuma gəldi.
- Səbəbi var, - deyir. -
Qabağınca bir qadın getdi. Bax, o qadının sevincini
yaşayıram. Qaçqındı, ərini itirib. İki balası ilə qalıb Allah ümidinə.
Özümü ora-bura vurub işə düzəltdim,
indi minnətdarlıq eləməyə gəlmişdi.
Elə bil dünyaları verdilər mənə... - gözləri
yol çəkir, - ancaq həmişə belə olmur...
Gündə ən azı on adam
qapımı döyür, hələ zəng eləyənləri
demirəm...
Dərd bir deyil, iki deyil... Bu dərdlərin də başında Qarabağ dərdi
durur, indi bizim məclislər qurub, orada "Qarabağ şikəstəsi"
oxutduran, qol götürüb "Yanıq Kərəm"i
üstündə oynayan vaxtımız deyil. Nə
deyim...
(ardı növbəti
şənbə sayımızda)
Nahid
HACIZADƏ
Ədalət.-2012.-2
iyun.-S.17.