Əyyub
Qiyas və onun "Sonuncu büt" romanı
Əyyub
Qiyasla tanışlığım
Yazıçı Əyyub Qiyas
haqqında ilk dəfə Yusif Məhəmmədoğlu
danışmışdı mənə. Onda Bakıya hələ
yeni gəlmişdim. Ədəbi mühitdə çox az
adamla ünsiyyətim var idi. Haqqında danışılan istənilən
adamın yazdıqlarına o dəqiqə maraq göstərir,
tapıb oxumağa çalışırdım. Yusif Əyyub
Qiyas haqqında danışanda da eyni maraqla onun
kitablarını axtarmışdım. Amma şəxsi problemlər,
mütaliə edəcəyim kitablarımın çoxluğu
bu marağımı bir müddət boğmağıma səbəb
oldu. Sonra qəzetlərin birində ədəbiyyat səhifəsi
aparmağa başladım. Elə həmin qəzetdə
çalışdığım vaxt partiya sədrlərindən
birindən ədəbiyyat və mədəniyyət
haqqında müsahibə almalı oldum. Növbəti dəfə
həmin partiya sədri Əyyub Qiyas haqqında mənə
xeyli məlumat verdi.
Əyyub Qiyasla təsadüfən
toy məclisində, dostum Yusif Məhəmmədoğlunun
övladlarının xeyir işində rastlaşdıq.
Yazdıqlarından öncə özüylə tanış
oldum.
Fikirli, yorğun bir az da eqosit
görkəmi vardı Əyyub Qiyasın. İlk
görüşdən aldığım təəssürata
görə ünsiyyətdən qaçan, içinə
çəkilmiş bir adama bənzəyirdi. Yusif onu yenidən
təqdim elədi: "Yazıçı, dramaturq, Xəzər
TV-də yayımlanan "Susmuş vicdan" serialının
ssenari müəllifi Əyyub Qiyas." Öz-özümə
düşündüm ki, bu adam bu qədər işi necə
çatdırır. Onda bu qədər yaradıcı enerji
hardandır görəsən?
Xəbər Portallarının
birində çalışmağa başlayan kimi ilk işim Əyyub
Qiyasla söhbətləşmək oldu. Yeni iş yerimdə
ilk müsahibəm uğurlu alındı. O gün ətraflı
söhbət eliyəndən sonra Əyyub Qiyas mənə iki kitabını,
"Sonuncu büt" və "Köpək
bürcü"nü hədiyyə elədi. İki
samballı, qalın kitab..
"Sonuncu bütü"
oxuduğum ərəfədə Əyyub Qiyas məni
Sumqayıta dəvət elədi. Sonra görüşlərimiz,
kitablar və həyat haqqında söhbətlərimiz
intensivləşdi. Uzun zaman maraqlandığım
yazıçıyla aramızdakı yaş fərqinə
baxmayaraq çox tez dostlaşdıq. İlk təəssüratım
tamamilə dəyişdi. Anladım ki, Əyyub Qiyas eqosit yox,
ağayana adamdır.
Əyyub Qiyasın
yaradıcılığı ilə tanışlığa
maraq göstərməyim mənə həyatda bir dost da
qazandırdı.
Bu yazını yazmağa qərar
verəndə isə nə dostluq, nə də digər
münasibətləri göz önünə gətirməmişəm.
Sadəcə oxuyub bəyəndiyim, oxumağa dəyər bir əsər
haqqında oxucularla fikir bölüşmək istəyirəm.
"Sonuncu büt"
İlk olaraq Əyyub Qiyasın
"Sonuncu büt" romanını oxudum. Maraqlı
mövzusu və süjet xətti olan romanı bir gecəyə,
birnəfəsə oxudum. 28 il məhbəs həyatı
yaşayandan sonra azadlığa çıxan Məmmədağanın
qəribə və təzadlı həyatı,
dövrünün siyasi-ictimai həyatına müəllifin
münasibəti, yazıçı Rüfərin əsərin
alt qatında gizlənən faciəsi məni xeyli
düşünməyə məcbur elədi. Oxuya-oxuya hiss elədim
ki, sanki Məmmədağa ilə birlikdə həbsdən
azad olunub azadlığın ləzzətini yaşayıram. Hətta
bəzi epizodlarda özümü təsvir olunan səhnənin
içində hiss elədim. Mənə elə gəldi ki, Məmmədağayla
birlikdə evlərinin balkonunda oturub çay içirəm,
anasıyla, jurnalist qardaşıyla birlikdə söhbətləşirəm,
onunla quş uçurdub "razborkalara" gedirəm. Hətta
Məmmədağaya verilən xüsusi qonaqlıqlarda badə
qaldırdığımızda oldu. Romanı oxuya-oxuya Məmmədağayla
dostlaşdıq. Və sonda onun ölümü məni bərk
sarsıtdı...
Əsər Qarabağ
münaqişəsi başlayandan sonra Azərbaycanda
türk-erməni, qaçqın-yerli münasibəti
haqqında yazılan ən maraqlı əsərlərdən
biridir. Müəllif bütün bu münasibətlərə
özünəməxsus bir şəkildə yanaşır. Ən
əsası əsərdəki insan mənzərələri,
obrazların psixoloji durumu, dövrün siyasi mənzərəsi
olduqca diqqət çəkir.
Düşündürücü tandem
(keçmiş və gələcək)
Həbsdən çıxan Məmmədağanın
ilk rastlaşdığı keçmişidir. Müəllif
28 ildən sonra azadlığa çıxan qəhrəmanı
ilk olaraq keçmişiylə- süpürgəçi
Qızbacıyla qarşılaşdırır. Vacib və
olduqca maraqlı məqam odur ki, Məmmədağa
keçmişi ilə qarşılaşandan sonra onun
yaddaşında yenilənmə başlayır və o,
Qarabağ torpaqlarında sonuncu bütə çevrilənə
qədər bütün yaşadıqlarında
keçmişlə bu günü paralel davam etdirir. Əsərin
qəhrəmanı Məmmədağa adi məhlə ceyillərindəndir.
Həyatının 28 ilini həbsxanada, qapalı almdə
yaşayan bir adamdır. Onun azadlıq haqqındakı təsəvvürləri,
həyata və insanlara olan münasibəti təxminən 28
il əvvəlki kimi qalıb.
Qızbacıyala-keçmişiylə qarşılaşandan
sonra Məmmədağa çox şeyin dəyişdiyini dərk
edir;
Onun quş damının yerində
Qarabağ qaçqını Muxtar "Super market" tikib,
Qızbacı qocalıb, ermənilər bu şəhərdə
köçüb gedib, bıçaqladığı Rüfət
"dəli olub", "qanuni oğrular" qaydaları
pozur, şəhər dəyişir, ölkədə
çoxlu partiyalar yaranıb. Qarabağ işğal olunub...
Adətən müəllif
yaratdığı əsas qəhrəmana
şişirdilmiş şəkildə yanaşır, ona heyran
olur , qəhrəmanını ideallaşdırır.
"Sonuncu büt" də müəllif Məmmədağaya
xüsusi simpatiya göstərmir, onu ideal yox, həyati qəhrəmana
çevirir. Oxuyanda hiss edirsən ki, Məmmədağa kimilərlə
hər addımbaşı olmasa da, hərdən rastlaşmaq
mümkündür. Ancaq müəllifin yaratdığı
sevimli obraz anasını qocalar evinə qoyan, dəli
sayılan, Məmmədağanın uşaqlıq dostu,
bıçaqladığı Rüfətdir.
Həyat detalları o qədər
çoxdur ki, əsəri kənara qoyub oxu prosesindən
uzaqlaşmaq istəmirsən. Məsələn, həbsxanadan
yenicə çıxan Məmmədağaya şəhər
polis rəisinin göstərdiyi münasibət olduqca həyati
bir detaldır. Polis rəsinin Məmmədağaya münasibətində
rejimin iyrəncliyi, sovetdənqalma idarə üsulunun hələdə
işlək olması diqqət çəkir. Məmmədağanın
quş damının yerini Muxtara satan, rüşvətə,
korrupsiyaya bulaşmış rejimdir. Elə buna görə də
rüşvətə öyrəşmiş polis rəisi Məmmədağanın
haqqını tələb edəcəyindən qorxur.
Müəllif dövrünün
cinayətkar mühitini, cinayətkar mühitin
qanunlarını da ustalıqla qələmə alır. Nəzərə
çarpan detallardan biri də odur ki, cinayətkar aləmin qanunları
rejimin qanunlarından daha ədalətli, daha işləkdir.
Zəngin
həyat detalları
Əsərdə müasir həyatımızın
bütün detalları öz əksini tapıb. Qoca gorqazanla
Mərdanın qarşılaşdığı epizodda müəllif
birnəfəsə seçki prosesini, Elçibəy hakimiyyətini,
onun devrilməsini, xalq hərəkatını
işıqlandırır. Xalq hərəkatında fəal
iştirak edən, xalqın yanında olan Mərdan sonradan
satqınlıqda, hakimiyyəti verməkdə
günahlandırılır. Yeni quruluşda, rejimdə də
Mərdana yer yoxdur. O uzun müddət vətəndən didərgin
düşür. Seçkilərdə iştirakının
qarşısı ənənəvi metodlarla alınır. Mərdanla
gorqazan qocanın söhbətində maraqlı detallar diqqət
çəkir. Mərdan çox ehtiyatla qoca gorqazana
seçkidən necə uzaqlaşdırılmasını
danışır. "Nəsə hazırlanır elə
bil...Deyəsən müharibə olacaq"
Bu parçanı oxuyanda, hardasa
gizli qatda müəllifin müharibəni,
döyüşü arzulamağı diqqətimi çəkdi.
Nədənsə mənə elə gəldi ki, qanla verilən
torpaqların geri qaytarılmasının yolunu müəllif
ancaq müharibədə görür.
Bu cür epizodlarda müəllif
siyasi baxış sərgiləmir və məhz müəllifin
uğuru odur ki, rejimə, ədalətsizliyə, siyasi proseslərə
ziyalı, yazıçı mövqeyi nümayiş etdirir.
Sadəcə təsvir etdiyi hadisələrdə müəllifin
mövqeyi hiss olunur. Hiss olunur ki, müəllif ədalətin
tərəfindədir. Müəllifin əsas
ustalığı ondan ibarətdir ki, adından siyasilik
tökülən romanı siyasi konyukturaya çevirmir. Səlis
və oxunaqlı ədəbi dildə, ədalətsizliyi,
nizamsızlığı və rejimin iyrəncliyini göstərir.
Dövrünün hadisələrinə tutduğu
güzgüdə siyasi-ictimai mənzərə aydın
canlanır. Ən əsası, mən bu əsərdə
müəllifin siyasiləşmədiyini, sözlə və ədəbiyyatla
ustalıq nümayiş etdirdiyini hiss eləyirəm.
Yazıçı Rüfətin fahişə sevgisi,
mistik detallar
Fahişəyə vurulan Rüfətin
çırpınışları da çox canlı və
realdır. Öncə qeyd etdiyim kimi, Rüfətə
xüsusi rəğbətlə yanaşan müəllif sanki
onun bu çırpıntılarına, dəli aşiqliyinə
haqq qazandırmağa çalışır. Hətta müəllif
erməni məkrini yazmaq üçün, bunun iyrənc fəsadlarını
qələmə almaq üçün də Rüfəti
qurban seçir.
Məhz erməni Arturikin yalanı
nəticəsində Məmmədağa Rüfətin
oğurluq etdiyinə inanır və sevimli dostunu
bıçaqlayır. Yenə də, erməni məkri, yenə
də erməni yalanı...
Bu hadisədən sonra iki gəncin,
iki türk övladının həyatı darmadağın
olur. İki ailə gözüyaşlı qalır. Rüfət
yaralanır, Məmmədağa isə həbsə
düşür. Arturik isə bu yolla öz məkrli
planını həyata keçirir, fitnəkar erməni xislətini
göstərir
Müəllif mistik elementlərdən,
simvollardan ustalıqla istifadə edib. Qəbirstanlıq, naməlum
məkandan (bəlkədə o dünyadan) gələn telefon
zəngləri əsərin mistik ruhundan xəbər verir.
Ancaq bütün bu müəllif detallarda daha açıq
boyalardan istifadə edib. Əsərdə əsas hədəf
erməni məkri, qisas və cəmiyyətin problemləridir.
Postmodernist ironiya
Posmodern mətnlərə xas ironiya
"Sonuncu büt" də ustalıqla işlənib.
Dedektiv ustası Çingiz
Abdullayevun Parisdə, Üzeyir bəylə bağlı tədbirdə
iştirakı haqda qəzetdə oxuyan Məmmədağa
çox fikirləşsədə Çingiz Abdullayevlə-Üzeyir
bəy arasında bir əlaqə tapa bilmir.
Ümimiyyətlə əsərin
qəhrəmanı Məmmədağa başdan-ayağa
pomodern bir obrazdır. Onun quşbazlığı, Muxtarla və
uşaqlıq dostu Rüfətlə münasibətləri
çox maraqlıdır. Məmmədağa gah
quşbazlıq edir, Dağıstana quşbazların
yarışmasına , gah Muxtarla yeyib-içməyə,
qadınlarla əylənməyə gedir , gah da dostu Rüfətlə
siyasi prosesləri müzakirə edir. Mənə elə gəlir
ki, 28 il həbsdə yatmış adam dövrünün
siyasi, ədəbi mənzərəsinə, mühitin iyrəncliyinə
başdan-ayağa ironiyadır.
Onun "razborka"larıda, siyasi
şərhləri də, Qarabağın azadlığı ilə
bağlı verdiyi təkliflərdə ironiyadır.
Qarabağı partizan hərəkatı ilə geri
qaytarmağın mümkünlüyünə inanan müəllif,
bu barədə təklif də verir. Ölkədəki 50
partiyanın üzvlərinin 10 faizini partizan hərəkatına
cəlb edib, Qarabağı azad etməyin
mümkünlüyünə inanan Məmmədağanın
inamı, bəlkədə siyasətə ironiya ilə
yanaşan müəllifin inamıdır.
Məmmədağanın mistik
şəkildə ölümü, uşaqlıq düşmənindən
qisas alması və sonda erməni məkrinin qalib gəlməsi
də çox maraqlıdır. Əslində mistik qatda Məmmədağa
və əsərin müəllifi qalibdir. "Sonuncu
büt" dəki "sonuncu büt" rəmzləndirməsində
müəllifin işarələri, demək istədikləri
dəqiq anlaşılır.
Və
son...
Mən "Sonuncu büt"
romanı haqqında uzun-uzadı yaza bilərəm. Ancaq əsərin
zəif və güclü tərəflərini göstərib
oxucuya istiqamət vermək, əsəri ədəbi cəhətdən
təhlil etmək fikrindən uzağam. Sadə və
anlaşılan dildə əsərin diqqətə layiq bir əsər
olduğunu oxucuya çatdırmaqda məqsədim odur ki, bu
cür dəyərli əsərlər diqqətdən kənardan
qalmasın. Peşəkar romançı Əyyub Qiyasın
haqqında bəhs etdiyim romanı kifayət qədər
maraqlı və ideyalı bir əsərdir. Müasir tələblərə
cavab verən peşəkar əsərlərin diqqətdə
qalması, eyni zamanda müəllifin zəhmətinə diqqətsizlikdir.
Əminəm ki, dostum Əyyub Qiyasın bu əsəri
oxucuların diqqətini yenidən cəlb edəcək və əsər
haqqında maraqlı təhlillər və yazılar
yazılacaq.
Cəlil Cavanşir
Ədalət.-2012.-14 mart.- S.5.