"YOL
ROMANI"
Tanınmış publisist İradə
xanım Tuncayın "Yol romanı"nı vərəqləyirəm.
Əsərin adındakı "roman" sözü məni
qətiyyən maraqlandırmır, heç təəccüblənmirəm
də. Onu janr mənasında çözməli olsaq,
"publisistik roman" anlamına üstünlük verərik.
Dünya ədəbiyyatında süjet xətti səyahət
motivləri üstündə qurulan bu tipli romanlar az deyil. Elə
ilk Azərbaycan romanımız-Marağalı Zeynalabdin bəyin
"İbrahimbəyin səyahətnaməsi" əsərini
götürək. Bunu roman adlandırırlar və əlbəttə,
düzgün seçimdir.
"Yol romanı" ölkələr
və adamlar haqqındadır. Təbii ki, yazıçı gəzdiyi
ölkələrin, orada rastlaşdığı hadisələrin
və olayların, o ölkənin özünəməxsus
koloriti, insanların adət və ənənələri, mədəniyyəti,
təhsili, əxlaqi keyfiyyətləri barədə söz
açmağı qarşısına məqsəd qoyur. Bizdən
tamam fərqli ölkələr, bizə oxşamayan insanlar bizə
doğma görünürlər. Sevməyi hamı bacarar, amma
gərək sevdirməyi də bacarasan. İradə xanım
"Yol romanı"nda hər cür siyasi konyukturadan uzaq bir
mövqe seçib və ilk növbədə, bizə gəzdiyi
ölkələri, rastlaşdığı və
unutmadığı insanları sevdirir. Əsəri oxuyub
qurtarandan sonra yadında nə qalırsa, hansı mənzərəni,
hansı tanımadığın, amma artıq sevməyə
başladığın insanı xatırlayırsansa, bu,
yazıçının uğurudur.
Amma bir cəhəti də qeyd edim:
istər publisistik əsər olsun, istərsə də bədiigyazıçının
arsenalında təsvir ustalığını nümayiş
etdirən detallar, cizgilər yoxsa, o yazıdan söhbət
açmağa dəyməz. İradə xanımın
"Yol romanı" isə başdan-ayağa detallar və
cizgilər üzərində qurulub. O, sanki səyahət eləmir,
gördüklərini, hiss etdiklərini, duyduqlarını bircə-bircə
rəsm etməyə çalışır. Bu rəsmlərdə
görünən cizgilər öz rəngləriylə də
seçilir: ağ, qara, yaşıl, qırmızı, boz,
sarı, bənövşəyi. Bir sözlə, "Rənglər
silsiləsi". Məsələn, Kipr -"Sevgi
adası"- mənə müxtəlif rənglərin
birliyini, vəhdətini xatırladır.
"O qədər səliqəli və
təmiz bir məkandır ki..."
"Of, ay aman, burda
da siyasət? İstəmirəm, mən
də özümə
yasak qoymuşam-nə
savaş, nə konflikt, nə qarşıdurma...Yalnız
və yalnız Sevgi".
"Cavab vermir. Amma gözləri
danışır. Gör
neçə illərdi
gözlərlə danışıram.
Bunu da atam
öyrətdi mənə-gözdən
oxumağı. Lal dili, danışan gözləri ilə"...
"Gözləri
gülür...Gülməyinə
gülür, amma həmin tənhalıq yağan baxışlardı.
Hər kəsin yaradıcılığı özünün
ruh halının ifadəsidi. Musiqisi elə gözlərinə
bənzəyir-Qəm pəncərəsi".
"Dəniz ağ köpüklü dalğalarını sahilə
gətirir. Tanrıların
insanlarla birgə olduğu zamanlarda bu köpüklərin içində bir gözəl doğulub. Nimfalar onu sahilə
gətiriblər. Dənizdən
sahilə məhəbbət
ilahəsi gətiriblər.
Sonra Troya müharibəsinin baiskarı
Paris nifaq almasını
ona verib".
Hisslərin, duyğuların rəsmidi
bunlar. Kiprlə bağlı fəsildə
mənim axtardığım
və hər axtarışda sevindiyim belə ştrixlər oldu. Amma hər
halda, İradə xanımın təsvirində
Kipri də gördüm, orda yaşayan BİZİMKİLƏRi
də,gCavanşir Quliyevi.
Uzaqda təpələrin
üstündə ucalan
Atatürkün heykəlini
də. "Sayın millət vəkilinin dostlarını" da,gUniversiteti
də. İki Kipr arasındakı Arazı da... Bir sözlə, İradə xanım Kiprdə ancaq gözəllik və sevgi axtarıb.
Bu da YAXIN
SAHİLLƏR. Gürcüstan. Qara dəniz. Batumi. Təsvirin, təhkiyənin
manerası dəyişir.
Kiprə səyahətdən
bəhs edən fəsildə təsvirlər
əsasən dialoqlar üzərində qurulurdusa,
bu fəsildə altı günlük səyahət daxili monoloqla ifadə olunur. Düşüncələr
axarı üstünlük
təşkil edir. Yenə yağış, yenə çiskin, dumanggörürəm bu altı günlük səyahətin hər anında. Amma görmədiyim Qara dənizi, Gürcüstanı,
Batumini görə bilirəm.
Gəlib çatdım "Yol romanı"na. 10 günə
mən də dörd ölkənin sərhədindən keçməliyəm.
Səyahət romanı
mükəmməldirsə, sən də o əsərin müəllifi
kimi iştirakçıya
və müşahidəçiyə
çevrilirsən.
Bu da İran. "Fəqir, miskin görünüşlü
şəhər və
qəsəbələrdən keçirik. Hər yerdə iki-üç mərtəbəli, suvaqsız,
bir-birinə bənzər,
yəni binaya bənzər binalardı. Hər yerdə alver məkanlarıdı.
Təbii, yol qırağında kitabxana
görəsi deyiləm-amma
neçə minillik dövlətin əyalətləri
niyə belə olsun? Ərazinin adı Azərbaycan olduğuna görəmi?"
Kifayətdir.
Bu məlum mövzuya və məlum dərdə qatlaşmayaq.
Bu da Naxçıvan. Öz ərazimizdi. Amma ən azı on dəfə gördüyüm
Naxçıvanı Məmməd
Arazın qızının
gözüylə də
görmək istəyirəm.
İlk növbədə,
böyük şairin
doğulduğu kəndi.
Xatırlayıram 1993-cü ili. M.Arazın Naxçıvandakı 60 illik
yubiley təntənələrinə
mən də qatılmışdım. Şairin
təşəbbüsü ilə. O zaman imkan olmadı Nursu kəndini, böyük Məmmədin
dolaşdığı balaca
cığırları, təpələri,
yolları görməyə.
"Az qala yüyürə-yüyürə
evin arxasına keçib çökürəm
torpağa, otun üstünə. Qapısı
bağlı evi bəhanə edib ağla, Qız. Amma hamını ağla. Donmuş baxışları, dilsiz insanları, pıçıltıları,
qeybə çəkilmiş
daşları, qayaları,
lap kəsilmiş qatar
taqqıltısını, daş
olmaqla mümkün olan yaşamı, puç olan hər şeyi ağla, boşalt ürəyini... Ətrafda
boş qalan evləri.."
Amma bu nostalji hissləri, bu kövrək
duyğuları bir Bibi obrazı əvəz edir. Məmməd
Araz yadigarı. Onun Səməd Vurğunun qızı Aybəniz
xanımı öz ağlı ilə məftun etməsi,
şeiri şeirin ardınca calaması Məmməd Arazın
öz anası haqqında dediklərini xatırlatdı. Mən
Məmməd əmidən jurnalımız üçün
böyük bir müsahibə hazırlamışdım. Bir
sualım valideynləri haqqında idi. Anası haqqında
deyirdi ki: "Anamın yazı savadı yox idi. Ancaq cəhrə
üstə özü bayatı, ağı qoşardı. Bu
barədə bir yazımda söz açmışam. FOLKLORDAN
QİDALANAN ŞEİRİ ÇOX GÖZƏL DUYURDU. Və
təbii ki, oğlunun şeir yazmasına sevinirdi. Şeiri
oxudardı, xoşuna gəlməyəndə deyərdi: bunda mənim
südüm yoxdur".
"Yol romanı"nın qəhrəmanlarından
biri də Vurğun Əyyubdur. İradə xanım onun bir
insan və ziyalı kimi dəyərini çox yaxşı
bilir. Yaxşı bildiyi üçün də ondan rəğbətlə
söz açır. Vurğunu mən də tanıyıram.
Dost deyilik, amma bir-birimizə hörmətimiz hədsizdi,-deyə
düşünürəm. Ədəbiyyatı, yəni
profilini, ürəkdən bağlandığı bu sirli,
sehirli dünyanı çox sevir. Bəziləri kimi, mən
ona "müxalifətçi" deyə bilmərəm. Əslində,
Musa Yaqub demişkən, hər bir insanda müxalifət
damarı olmalıdır. Vurğunun nəinki Məmməd
Arazı, mənim hər misrası qarşısında baş
əydiyim Füzulini də bilməsinə şübhəm
yoxdur. Amma İradə xanımın təsvirində Vurğun
Əyyub nəzərimdə daha isti, daha həlim, bir az
kövrək görsənir. Onun türk sevgisi türkün
daşına, qayasına , tarixinə sevgilərdən öncə
qanında bəslənib.
"Yol romanı"ndakı
Türkiyə fəsli olduqca koloritlidir. Mən binəva
heç vaxt Türkiyədə olmamışam (bir-iki dəfə
dəvət ediblər, amma tənbəllikdən xarici pasport
almamışam), bu yazı Türkiyəni mənə sevdirdi.
"İlahi, nə gözəllikdi
bu? Dağlar, şam ağacları və ortada bir zolaq".
Bura Sarıqamışdır.
Mustafa Kamal və Ənvər
Paşa. Türkün iki möcüzəsi. "Türk
tarixinin iki önəmli ismi, iki parlaq ismi.
Hər ikisi riskə getməyi bacarırdı, risksiz qəhrəman olunmaz axı. Fərqliydilər,
amma bu fərq
sonra rasional düşüncəli Mustafa Kamalı
Atatürk yapdı. Ənvər isə ilğımların arxasınca
gedə-gedə kayb etdi..."
İradə xanım yazır ki, romanımda nəsə çatışmır.
Qırmızı xətt
yoxdu. Hər romanın qırmızı
xəttini cizən isə sevgidi, məhəbbətdi, eşqdi.
Sevgi olmayan romanlar oxunmur.
Amma mən deyərdim ki, "Yol romanı"
sonuncu nöqtəsinəcən
sevgiynən yazılıb.
Mütləq bir sevgi süjetinə ehtiyac yoxdur. Amma onun "Kainat və eşq üzərinə gəzişmələr...Yaxud
da fikir məktubları..." fəslində
dünyanın və ədəbiyyatın bu əzəli-əbədi problemi
ilə bağlı maraqlı fikirlərin şahidi oldum. Bu sətirlərdə o, publisist
yox,bir az yazıçılıq, bir
az da filosofluq
edir. Deyir ki: "Bütün böyük aşklar
40-dan sonra yaşanır.Bu
statistikadı. Həm
də fiziki-kimyəvi
hadisədi. Orqanizm və ruh içindəki
həyat eşqini kayb etməmək üçün böyük
Eşq arayışına
çıxır. Hər
şeyin ucuz alınıb-satıldığı bir ortamda fizioloji
bədənsəl çapqın
ad çıxarmaq bir
başqa, ruhsal eşq yaşamaq bir başqa"...
"Yol romanı"nı sayın
millət vəkili Aqil Abbas verdi
mənə oxuyum. Mən ən "qədim" dostlarımdan
birini-Aqil Abbası da bu romanın
qəhrəmanlarından biri
kimi gördüm. Həyatda necədirsə,
romanda da elə. Həmin Aqil Abbas. Kitabdakı
şəkillərdə də
elə həyatdakı
kimidir. Şən, gülərüz və yeri gələndə ciddi, bir az
köntöyg Kişi.
İradə xanım! "Yol romanı" "Sarı
odalar"dan sonra sənin yaradıcılıq
potensialını bir az da üzə
çıxardı.
Elə bilirəm, Yolundan qalmayacaqsan!
VAQİF
YUSİFLİ
Ədalət.-2012.-20
mart.- S.5.