Oxucunun görmədiyi ədəbi mühitimiz
(Kənan Hacının "Yağ kimi" romanı haqqında)
Qısqanclıq
və paxıllıq...
"İnsan xoşbəxt olmaq istəyirsə, bədbəxt olduğu yerdən qaçmalıdır."- bu fikri yenicə bitirdiyim romandan seçmişəm.
Bəli, bu günlərdə dostum,
dəyərli qələm adamı Kənan Hacının
"Yağ kimi"
romanını yenidən oxudum. Kitabı nəşrindən
qısa müddət sonra, sadəcə
tanışlıq üçün oxumuşdum. Bu dəfə
isə kitabı ədəb-ərkanla(yəni rəngli qələmlə
qeydlərimi yaza-yaza) oxudum.
Yuxarıdakı cümləni isə, çox
bəyəndim və qeyd dəftərimə
yazdım. Kitab haqqında fikirlərimi əslində
çoxdan yazmalı idim.
Çünki, yeni
çıxan kitabları oxuduqdan sonra düşüncələrimi oxucularla bölüşməyi sevirəm. Tənqidçiliyə
heç bir iddiam(əslində həvəsim)
olmadığı üçün oxuduğum kitabların ancaq
müsbət tərəflərini oxucularla
bölüşürəm. Ancaq bir ədəbiyyat adamı kimi(buna iddialıyam) oxuduğum
kitablardakı qüsurları da özüm üçün
qeyd edirəm. Ancaq gənc
qələm sahiblərinin əsərlərini gənc oxuculara təqdim etməkdən zövq alıram. Təəssüf ki, bəzi gənc həmkarlarımız yeni yazılan əsərlər haqqında yazmağa çəkinirlər. Bu diqqətsizliyin səbəbi bəzən
qısqanclıq, bəzən paxıllıqdır. Kənan
Hacının "Yağ kimi"
romanı 2011-ci ilin yanvar
ayında işıq üzü görsə
də, indiyəcən bu kitab
haqqında bir dənə də olsun yazıya rast gəlməmişəm.
(Bəlkə də yazılıb mən oxumamışam).
Xülasə, bu yazımda sizlərə
"Yağ kimi"
romanını tanıtdırmağa çalışacam. Əslində
mənim bu qəbildən olan
yazılarımın məqsədi təhlil yox,
tanıtımdır. Kitabı oxumayanlar və
kitabın müəllifini tanımayanlar üçün
qısa bir tanıtım yazısı yazmaqda fayda var, düşüncəsindəyəm. Təkrar
edirəm, mən tənqidçiliyə iddialı deyiləm və
məqsədim oxuduğum kitablar
haqqında oxucuları da xəbərdar
etməkdir. Və sözü çox uzatmadan istəyirəm
sizlərə Kənan Hacıdan və onun
"Yağ kimi" romanından
söhbət açım. Yarımbaşlığı təsadüfi
seçməmişəm. Məncə "Yağ
kimi" romanı haqqında
yazılmamasının səbəbi qısqanclıq və ya paxıllıqdır. Azərbaycanda
hansısa dəstəyə aid deyilsənsə,
sənin kitabın, əsərin heç
kəsin diqqətini çəkməyəcək. Lap şedevr yazsanda sənin əsərin haqqında susacaqlar. Yox əgər əsərdə
zəif nöqtələr varsa lağ hədəfi olacaqsan.
Bir sözlə, əgər hansısa dəstəyə
aid deyilsənsə, istedad
da köməyinə çatmayacaq.
Sözün adamı
Kənan Hacı Bakının Buzovna kəndində anadan olub. İxtisasca jurnalistdir. "Sənət", "Vətəndaş Həmrəyliyi" , "Ədalət" və başqa qəzetlərdə çalışıb. Şüurlu həyatını ədəbiyyata həsr edən qələm adamlarındandır. Həm nəzm də, həm də nəsrdə qələmini sınayıb və bir neçə kitab ərsəyə gətirib. Bildiyim qədəri ilə, "Yağ kimi" romanı Kənanın sayca üçüncü kitabıdır. Müxtəlif mətbu orqanlarda və portallarda mütəmadi olaraq yazılarına rast gəlmək mümkündür. Son vaxtlar mən Kənan Hacının qələmindən çıxan bütün yazıları həvəslə oxuyuram. Hal-hazırda redaktoru olduğu kulis.az saytında yazdığı köşələr və publisistik yazıları bitkin hekayələr kimi maraqla izləyirəm. Kənan Hacı insan kimi də, maraqlı və dəyərli insandır. Bir müddət Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü olsa da, mənə elə gəlir ki, o AYB-dən istefa verdikdən sonra daha çox tanınıb və məşhurlaşıb. Bu mənim şəxsi yanaşmam olduğu üçün yəqin ki, bu fikrimi bölüşməyənlər də olacaq. Mənə elə gəlir ki, Kənan Hacı AYB-də itib-batırdı. Azadlıq və təşkilatsızlıq onu daha çox populyarlaşdırdı. Mən bilən AYB-də 50 yaşlı "gənc şairlərə" Prezident təqaüdünün verilməsi dostumuza bərk yer eləmişdi. Kənan məhz bu ədalətsizliyə görə AYB-dən istefa vermişdi. Hərhalda indi Kənan Hacı müstəqil yazar kimi daha məhsuldar fəaliyyət göstərir və ölkənin ən çox oxunan mədəniyyət portalında çalışır.
Olduqca mədəni və sakit insandır. Bacardıqca mənasız
qalmaqallardan uzaq dayanmağa çalışır.
Bir sözlə, səbrlə
sözə xidmət edir. Mən tanıdığım Kənan Hacı hansısa dəstənin yox, sözün adamıdır.
Yağ kimi oxunan
roman
Roman 2011-ci ildə, Qanun Nəşrlər Evinin
"Ən yeni ədəbiyyat" seriyasından
çap olunub. Müəllifin dili o qədər
səlisdir ki, əsər "yağ kimi" yəni, çox rahat oxunur.
Roman cəmiyyətdə
yeri səhv düşmüş, cəmiyyətlə
uzlaşa bilməyən
bir alayarımçıq
şairdən, daha doğrusu dilənçiliklə
mədəni şəkildə
məşğul olan uğursuz bir insan tipinin faciəsindən
bəhs edir. Onun həyatla oynadığı
oyunlar, bəzən oxucuda ikrah hissi
oyatsa da, onun kədərli taleyi hərdən narahatçılıq da yaradır. Əsərin qəhrəmanı Camış Abdulla uydurduğu
yalanın qurbanına
çevrilsə də,
ömrünün sonuna
qədər bu yalana inanmağa və yalana davam etməyə məhkumdur. O özünün
şair olduğuna inanır. İnanır ki, onun yazdıqları hansısa
məktəb direktoruna,
daş karxanasının
sahibinə, bardakı
gözəlçəyə maraqlıdır. O şüursuz
şəkildə öz
yoluna davam edir. Onun əsas
bəlası məşhurluğa
can atmaqdır. Məşhurluq
üçün göstərdiyi
hər cəhddə bir az da uçuruma yuvarlanan şair, həyatla bütün eybəcər oyunlara gedir. Saxtakarlıq, əxlaqsızlıq, xəyanət və digər qeyri-insani sifətlərin hamısı
Camış Abdullada cəmləşib. Sərsəm "əsərlərini" qoltuğuna
vurub idarələri, rayonları dolaşan Camış Abdullanı yaşadığı cəmiyyət
alçaldır, təhqir
edir. Boğazına
qalstuk bağlayıb ciddi görkəm alan bu nəhəng
gövdəli "şairi"
məhz bu cəmiyyət stola çıxardıb şeir
oxutdurur,məzələnir.
Romanın qəhrəmanı Camış Abdulla mənim
həyatda dəfələrlə
rastlaşdığım dilənçi
jurnalist tiplərə
çox bənzəyir.
Belələrini həm Gəncədə,
həm də Bakıda çox görmüşəm.
Müəllif tarixə nəzər
salaraq Camış Abdullanın naqisliyinin və bivecliyinin səbəblərini
onun genetik kodlarında axtarmağa çalışır. Düzdür,
Camış Abdulla bütün yaramazlıqlarının
kökünü və səbəblərini atası Yasin Fətullayevdə
tapmaq olar. Ancaq unutmayaq ki, yaşadığımız cəmiyyət
də Camış Abdulla kimi bivec və nadan adamlara şərait
yaradır. Yəni Abdullanın Camışa çevrilməsində
atası Yasin Fətullayev, anası Tubu, babası
Naxırçı Allahqulu günahkar deyil. Bu məsələdə
Camış Abdullanın tərbiyələnməsindən əlini
üzən riyaziyyat müəllimi, müharibə veteranı Əbdülxalıqın
da heç bir günahı yoxdur. Maraqlıdır ki, müəllif
Abdullanın naxırçı babası da, ögey atası
da əzvay, süst adamlardır. Allahqulu və Əbdülxaliqin
(Hər ikisi qul. Ərəb dilində Əbdülxaliq də
"Allah qulu" anlamına gəlir) əksinə olaraq əsil
atası Yasin də, anası Tubu da çox həyasız tiplərdir.
Camış Abdulla kimi, onlarda cəmiyyətin yetişdirdiyi
"zay məhsullar"dır.
Əsərin ikinci qəhrəmanı
Student həyatın sərt sınaqlarına qarşı əliyalın
savaşan sadə və təcrübəsiz, bəxti gətirməyən
qələm adamıdır. Bu cür insanlarla da, şəxsən
mən çox rastlaşmışam. Hətta həyatın
müəyyən dönəmində Studentin
rastlaşdığı hadisələrlə
rastlaşmış, onun düşdüyü iyrənc vəziyyətlərə
düşmüşəm. Əsərin əsas qəhrəmanı
Camış Abdulla olsa da, məncə müəllif Studenti
daha çox qabartmağa çalışır. Hətta
müəllif Studentə ürək ağrısıyla,
sevgiylə yanaşır. Bir sözlə, oxucuya aydın olur
ki, Student müəllif üçün doğmadır.
Özünü ədəbiyyata həsr etməyi
düşünən Student Camış Abdullanın girinə
keçir və yaşamaq üçün onun iyrənc
planlarında iştirak etməyə məcbur olur. Əsərin
qəhrəmanlarını qələm adamları, ədəbiyyatla
məşğul olanlar asanlıqla tanıya bilər.
Çünki, müəllif qəhrəman üçün
dağa-daşa düşməyib. Abdulla da, Studentdə bizim
müasirlərimizdir. Epizodik qəhrəmanlardan olan şair Əntər
Əntərzadə də, "Monolit"in altındakı
kafe də müasirlərimizə tanışdır. Ədəbiyyata
"özünün xilası kimi" baxan Student, anlamır
ki, "Ədəbiyyatın da, başyeyən, goreşən
buqələmunları kəmfürsətləri var". Məhz
bu saflığı onu Camış Abdullanın toruna
salır.
Camış Abdulla şöhrətə,
məhşurluğa o qədər aludədir ki, bu yolda xəyanət
etməkdən, dostunu atıb getməkdən də çəkinmir.
Hətta dostu Studentin xalasının yas məclisində də
yeni iyrənc planlarına onu da ortaq etmək üçün
iştirak edir. Müəllif qəhrəmanların həyatını
bir cümlə ilə çox mükəmməl şəkildə
ifadə edir: "Bu da, elə bir növ it həyatı idi;
zindəganlığı olmayan gəzərgi həyat..."
Bir sözlə oxucu sonda
görür ki, Camış Abdullanın öz taleyini
yaxşıya doğru dəyişmək və ya yenidən
yazmaq istəyi son nəticədə illüziyaya dönür
və onu daha iyrənc vəziyyətə salır.
Kiçicik
iradlar
Müəllifə bəzi iradlar
bildirmək də, məncə yerinə düşər. Əsərdə
istifadə edilən ibrətamiz əhvalatlar məncə o qədər
də "yerinə oturmur". Bəzən qəhrəmanın
təsvir olunduğu səhnələrdə müəllif
lazım olmadığı halda ortaya atılır, oxucuya
istiqamət vermək istəyir.
Əsərdəki məkan və
zaman prototipləri, obrazların prototipləri demək olar ki,
açılır. Müəllif bunu usta şəkildə
oxucuya çatdırır, eyni zamanda bədiiləşdirir.
Camış Abdullanın da,
Studentində, Famil Ağabəylinində kimliyi şəxsən
mənə məlumdur. Amma yəqin ki, bu obrazların prototipləri
oxucunu maraqlandırmayacaq. Amma Qan Turalı, Xəqani Has, Məcnun
Göyçəli, Vaqif Bayatlının əsərdə
adının çəkilməsi yerinə düşmür.
Məsələn, əsərin qəhrəmanı şeirlə
mesaj yazmağı Qan Turalıdan öyrənir. Amma Qan
Turalıdan yalnız bir cümlədə bəhs edilir. Xəqani
Hasla, Məcnun Göyçəli haqqında bir-birindən fərqlənən
şairlər kimi söz açan müəllif, onların
yaradıcılığı haqqında heç bir məlumatı
olmayan oxucunu çaşdırır. Vaqif Bayatlıdan sitat gətirilən
sitat isə əslindən fərqlənir. Hər halda bu
iradlar subyektivdir və müəllif bu iradları qəbul etməyə
də bilər.
Bəzi qüsurlarına baxmayaraq
"Yağ kimi" romanını oxunmalı əsərlərdən
biri hesab edirəm və oxumağı bütün oxuculara
tövsiyə edirəm. Düşünürəm ki, ədəbi
mühitin görünməyən tərəflərini
görmək istəyən oxucu üçün bu romanı
oxumaq maraqlı olacaq. Məncə müəllif 5-6 il bundan əvvəlki
ədəbi mühitin oxuculara məlum olmayan tərəflərini
müəyyən qədər işıqlandıra bilib.
Cəlil Cavanşir
Ədalət.-2012.-28
mart.- S.5.