Musa
Yaqub: "Sənət hoqqabazlığı sevmir"
Təbiətin saflığına,
müqəddəsliyinə sığınmış,
ömrünü təbiət qoynunda keçirən
böyük söz adamı, istedadlı şair Musa Yaqubun
dünən 75 yaşı tamam oldu. Təbiətimizin doyumsuz tərənnümçüsü,
ustad Musa Yaqubla doğum günündən bir neçə
gün qabaq görüşdük. Vaxt azlığından
şikayətlənsə də, ustad şairimizlə
yubileyqabağı söhbət etməyə imkan tapdıq.
-
Necəsiniz ustad? 75 illik yubley ərəfəsində
özünüzü necə hiss edirsiniz?
- Çox sağ olun, babatam. Əvvəlki
işgüzarlıq, yazmaq həvəsi yerindədir. Yaş hərdən
yada düşür. Hərdən hiss edirəm yaşın
75-ə gəlib çıxdığını. Hərdən
düşünürəm ki, yaş keçir. Amma
işgüzarlıq, əvvəlki yazmaq həvəsi yerindədir.
Əvvəl necə həvəslə yazırdımsa, indi də
o həvəs, o sevgi yerindədir. Dostlarla görüşlər,
müəyyən məclislər, tədbirlər, qəzetlərə
müsahibələr... Bir sözlə, hər şey öz
axarıyla, öz qaydasıyla davam edir. Jurnallar, televiziyalar, radiolar
arasında get-gəldə heç hiss olunmur yaşın gəlişi.
Amma yaş, yaşdır da...
- Sadə
bir insanla, şairin 75 yaşı arasında fərq varmı?
Məsələn, 75 yaşlı şair 75 yaşında sadə
insandan daha böyük iddialarda olmur ki?
- Məncə, elə bir fərq
yoxdur. Daha doğrusu mən bu fərqi hiss eləmirəm.
Şair ancaq yazdığı, düşündüyü vaxt
şairdir. Məncə, başqa vaxt şair də adi
qayğılarla məşğul olan insandır. Məqamlar
var ki, o məqamlarda şair adi insandan fərqlənir.
-
Hansı məqamlardır, ustad?
- Söz məqamı, yazı məqamı,
şeir məqamı, ilham məqamı, oxumaq və kitabla məşğul
olmaq məqamı... Təsəvvür edin ki, mənim
heç yazı stolum yoxdur ki, oturum onun ətrafında və
elan edim ki, mən şeir yazıram. Bunu heç təsəvvür
eləmirəm. Düşünüb, fikirləşib, beynimdə
hazırlayıb sonra yazıram.
-
Heç vaxt yazı stolunuz olmayıb?
- Adi masa arxasında oturub
yazıram. Mən masa arxasında oturub şeir fikirləşmirəm.
Əvvəlcə düşünürəm,
ölçüb-biçirəm, beynimdə şeir hazır
olandan sonra masa arxasına keçib şeirimi yazıram.
-
Ustad, hansı yaşlarda özünüzə hesabat
vermişiniz? Ümumiyyətlə özünüzə hesabat
verirsinizmi?
- Mən tez-tez özümə
hesabat verirəm. Hesabatsız keçən günüm olmur.
Hətta şair, yazıçı olmayan insanlar da, özlərinə
hesabat verir və verməlidir də. Hər bir insan yatmazdan
qabaq özünə hesabat verməli, etdikləri barədə
yaxşı-yaxşı düşünməlidir.
-
Özünüzə hesabat verərkən etiraf etdiyiniz həqiqətlər
varmı? Məsələn, "kaş bunu etməzdim, kaş
bu belə olmazdı"?
- Tez-tez olur belə hesabatlar. Hərdən
insan özünə hesabat verir, bu hesabatın içində
səmimi, şirin etiraflar olur. Özümə etdiyim etiraflar
şirindir. Hər etiraf bir az da yüngülləşdirir
adamı. Bir xasiyyətim var, elədiyim
yaxşılığın arxasınca getmək heç vaxt
xoşuma gəlmir. Kiməsə elədiyin
yaxşılığın qarşılığını
gözləmək doğru deyil. Peşimançılıq
çox az olub.
-
İncitdikləriniz olubmu?
- Əlbəttə olub. Həm gəncliyimdə,
həm də indi incitdiyim, yüngülcə xətrinə dəydiyim
adamlar olub. Məni də incidənlər olub.
- Sizə "təbiət
şairi" deyirlər...
- Mənim ədəbi qəhrəmanlarım
təbiətdən gəlir. Bu baxımdan "təbiət
şairi" adlandırılmağımdan narahat olmuram. Mənim
üçün palıd, vələs, cökə hərəsi
ayrı bir obrazdır. Mən bəzən ictimai-siyasi prosesləri
də təbiətin diliylə nəzmə çəkirəm.
Mən öz duyğularımı təbiətin diliylə
deyirəm. "Qarağacların ölümü" adlı
bir şeirim hələ sovet dövründə qadağan
olunmuşdu. Sonra həmin şeir Moskvada çap olundu və
onun nəşrinə bizdə də icazə verdilər. Mən
yazmışdım ki, "bəlkə də ağcaqovaqlar
qarağacın suyunu oğurlayıb, bəlkə də kimsə
qarağaca "qara" deyib"... Burda ictimai məzmun da
vardı. Mən başqa mətləbləri təbiət
diliylə yazmışdım o şeirdə. İnsanlardan
yorulanda, təmizlənmək üçün təbiət
qoynuna gedirəm. Təbiət insanı gözəlləşdirir,
ruhuna qida verir. Təbiətə hücum, təbiəti
qırmaq məni narahat edir. Təbiətə hasar çəkmək
məni həmişə incidir. Təbiət hamıya məxsusdur.
Təbiəti bizdən qoparırlar.
-
Ustad, sizi təbiət şair elədi, yoxsa
oxuduqlarınız, düşündükləriniz?
- Mən orta məktəbdə
oxuyanda bir sinif yoldaşım, Stalin haqqında şeir
yazdı. O həmin şeiri oxuyanda özümü çox mənasız
hiss elədim. Düşündüm ki, mən əlaçı
tələbəyəm, amma o şeir yazıb-oxuyur. Qəribə
hisslər keçirirdim. Və başladım şeirə bənzər
yazılar yazmağa. Bunlar hələ şeir deyildi.
Bakıya, Moskvaya, Babəkə şeirlər həsr edirdim.
Sonradan bu ötəri həvəs kimi keçdi. Daha sonra,
Göyçayda pedaqoji məktəbdə oxuyarkən
Bakıdan gələn aktyorlardan biri "Şair, nə tez
qocaldın sən?" şeirini oxudu. Yenidən hisslərim
yarandı. Yenidən yazmağa başladım. Amma etiraf edim
ki, onlar da şeir deyildi. 1959-cu ildə "Azərbaycan gəncləri"
qəzetində "İki qəlb, iki dünya" poemam
çap olundu. İlk mətbu əsərim bu idi. Əzablar,
şair hissləri ondan sonra başladı. İlk şeirimi
50-ci illərin ritorikası ilə yazırdım. Sonradan,
şeirlər yazsam da qəbul olunmadı. Ondan sonra təbiətə
üz tutdum. Ondan sonra təbiətin sirləri mənə
açıldı və məni böyük şeirə gətirdi.
Sevgini də, məhəbbəti də təbiət diliylə
qələmə aldım.
- Təbiətə
olan sevgi insan sevgisindən böyükdürmü?
- Müqayisə eləməzdim.
Amma təbiət də, insan da eyni materialdandır. Mənim
bir şeirim var. Tam əzbər bilməsəm də iki
misrasını deyəcəm.
Nə hal varsa cəmiyyətdə,
Onu gördüm təbiətdə.
İnsan darıxır. Amma təbiətin
dili yoxdur. Təbiət məhəbbəti başa
düşmür. Bu baxımdan insanlarla ünsiyyətə
ehtiyac var. İnsana hər zaman ehtiyacımız var. Bir az da
qarşılığını görmək
üçün sevirik.
-
Ustad, qayıdaq sizin gənclik illərinizə... O vaxtlar kimi
oxuyurdunuz, kimin yaradıcılığını bəyənirdiniz?
- İndi məktəblilər
çox az oxuyur. Hətta deyərdim ki, oxumurlar. Mən 6-7-ci
sinifdə oxuyanda Azərbaycan ədəbiyyatında yeni
çıxan bütün kitabları oxuyurdum. Xarici ədəbiyyatı
da, çox mütaliə edirdim. Sonradan ali məktəbdə
oxuyanda bu mütaliənin mənim üçün faydası
böyük oldu. Oxuduqlarım mənim üçün baza
oldu.
-
Sevdiyiniz şair kim idi?
- O vaxt bizim üçün Səməd
Vurğunun yaradıcılığı çox maraqlı
idi. Fütuhat, "qanadlı söz" onun qələminin məhsulu
idi. Mikayıl Müşfiqi gizli-gizli tapıb oxuyurduq. Məmməd
Rahimi izləyirdik. O vaxt M.Rahim mənə çox kömək
elədi. Sonradan Məmməd Arazı, Fikrət Qocanı da
oxudum. Ümumiyyətlə çalışıram çox
oxuyum. Bu yaxınlarda "Ulduz" jurnalında şair Kəmaləddin
Qədimin şeirlərini oxudum və mənə çox ləzzət
elədi. Bizim vaxtımızda isə şeir sevinc idi və
çıxan şeirlərə hamımız sevinirdik.
İndi isə o hisslər ölüb.
- Bəlkə
hisslər yox, şeir ölüb?
- Yox, şeir ölməyib. Sadəcə
şou hər şeyi üstələyib. Şeiri, sənəti
bazar səviyyəsinə salmışıq. Sənətin
qiyməti öz yerində deyil. Şeir maddiyyata dönüb.
Azərbaycanda şeirə verilən qiymət məni qane eləmir.
Maddiyyat mənəviyyatı üstələyib. Ədəbi
tənqidlə məşğul olanlar da, tanışlıqla,
dostluqla yazılar yazırlar. Məncə şeir də yerində
deyil, amma ölməyib. Şeir də ilahiyyatda, ruhaniyyatdan
maddiyyata dönüb.
- Bəlkə
şeirə azadlıq lazımdır ki,
özü-özünü durultsun?
- Məncə şeirə
azadlıq verilməlidir. Şeirin, sözün sərbəstliyini
əlindən almaq olmaz. Tofiq Bayram deyirdi ki, "Şair zəifləyəndə,
oxucu şairləşir". Baxın, zəif şeiri oxuyan
oxucu da, şeirin asan bir şey olduğunu
düşünür. Şeirdə çox yüksək
duyğular olmalıdır. Amma son vaxtlar bu yüksək
duyğular yoxa çıxıb.
- Bizdə
şeirin "bazarı" varmı?
- Sovet vaxtı "Azərkitab"
vardı. Kitab çap olunurdu və onun yayımı ilə bu
təşkilat özü məşğul olurdu. Ancaq indi belə
bir şey mümkün deyil. Kitab satışı, şairin,
yazıçının qonorar almaq imkanı yoxdur. İndi nə
etmək olar ki, bu "bazar" bizim istəyimizə uyğun
deyil. Sovet vaxtında qonorar çox yüksək səviyyədə
idi. Bizdən əvvəlki şairlər seçilmiş əsərlərinin
hər misrasına 5 manat alırdı. Bizim nəsil bu
imkanlardan istifadə edə bilmədi. İndi də,
yazıçı, şair neyləsin ki, bu imkanlar yoxdur.
- Amma
prezident təqaüdü var. AYB bu yaxınlarda öz üzvlərinə
ev verib... Sizcə, yazıçı və ya şair dövlətdən
kömək ummalıdırmı?
- Axı şair hardan dəstək
görməlidir? Şair də öz zəhmətinin bəhrəsini
hansısa bir yolla görməlidir. Bunu dövlət də edə
bilər.
- AYB sədri Anar, 20 ildən
çoxdur ki, sədr postundan getmir. Sizcə, bu cür
yanaşma nə dərəcədə doğrudur?
- Mən AYB-də çox sədrlər
görmüşəm. Gələnlər bir az işləyir,
sonra özləri yorulub, bezib gedirdi. Amma Anar nədənsə
getmək istəmir.
-
Anarla münasibətləriniz necədir?
- Pis deyil. Müəyyən hərəkətləri
var ki, qəbul edə bilmirəm. Anar son müsahibəsində
deyir ki, "Namizədliyimi verməsəm deyəcəklər
qorxdu." Axı belə düşünmək olmaz.
Böyük ideyalarla yaşamaq lazımdır. Mən
yazıçıların bir-birini ittiham eləməyini qəbul
eləmirəm. Anarın gözəl əsərləri var.
Onun tənqidlərə dözümsüzlüyü normal
deyil.
- Gənclərin
yaşlıları tənqid etməyinə münasibətiniz
necədir? Məncə gənclərin tənqidinə ən
az tuş gələn sizsiniz...
- Gərək gənclərin
yazılarına sevinəsən. Gənclərin içində
çox istedadlı qələm adamları var. Məsələn,
Murad Köhnəqala, Səhər Əhməd, Rasim Qaraca və
digərləri. Mən onların bir-bir adını
xatırlamaya bilərəm. Amma hər zaman onların
uğuruna, yazdıqları yaxşı bir şeirə sevinə
bilirəm. Bir şeydən narazıyam. Gənclər
düşünür ki, necə yazım ki, əndərəbadı
alınsın. Bunun üçün hoqqabazlıq lazım
deyil. Sənət hoqqabazlığı sevmir. Azərbaycan
dilinin imkanlarından istifadə edib çox gözəl
şeirlər, nəsr əsərləri yazmaq
mümkündür. Azərbaycan dili bütün rəng
çalarlarını qəbul edən dildir. Ənənəyə
söykənib uğur qazanmaq mümkündür.
- Mən belə başa
düşürəm ki, siz sərbəst şeiri qəbul
etmirsiniz..
- Mən poetik yükü olan istənilən
şeiri qəbul edirəm. Amma şeir elə
yazılmalıdır ki, oxucu ondan zövq ala, oxuyub yadda saxlaya
bilsin. "Kitabi Dədə Qorqud" dastanlarındakı
şeirlər sərbəst vəzndə olsa da, qulağa
xoş gəlir və axıcıdır. Bu baxımdan necə
olur-olsun şeir aydın, başa düşülən və
anlaşıqlı olmalıdır. Hansı vəzndə
yazılması əsas deyil, əsas şeirin
poetikasıdır.
-
Ustad, sizi çox yormayım. Amma son olaraq bilmək istərdim
ki, 75 illik yubiley ərəfəsində dövlətdən nə
isə gözləntiniz varmı?
- Heç nə gözləmirəm.
Mən dövlətin ədəbiyyata qiymət verməyinə
qarşıyam. Dövlət ədəbiyyata qiymət verə
bilməz. Çünki, dövlət tərəfindən ədəbiyyata
qiymət verən insanların heç biri ədəbiyyat
oxumur. Özü ədəbiyyatla maraqlanmayan insanlar ədəbiyyata
qiymət verə bilməz. Mən xahişlə, minnətlə
pay istəmirəm. Ədəbiyyat oxumayanların ədəbiyyata
qiymət verməsi absurddur. Mən heç bir təltif, fəxri
ad üçün xahiş etmək etməyəcəm.
-
Yubiley ərəfəsində kimdənsə incikliyiniz
varmı
- Heç kəsdən incikliyim
yoxdur. Mən oxucularımdan və onların münasibətindən
razıyam. Sağ olsun İsmayıllı rayon Buynuz kənd
orta məktəbinin kollektivi. Onlarla
görüşümüz çox maraqlı oldu.
-
Planlarınız varmı?
- Ciddi planım yoxdur. Yubleylə
bağlı yeni kitabım çıxıb.
"Dövrün dəyirmanı" adlı bu kitab yubiley hədiyyəmdir.
Mən 20-30 yaşımda necə yaradıcılıqla məşğul
oluramsa, bu gün də eyni qaydada davam edirəm.
Cəlil
CAVANŞİR
Ədalət.-2012.-22
may.-S.6.