Balkanların dahisi
Sonradan dinini dəyişən
ünlü rejissor Emir Kusturitsa (Emir Kustirica) 1954-cü ildə
Bosniya və Hersoqovinanın paytaxtı Sarayevoda (Saraybosna)
doğulub. Atası Murat Kusturitsa Sarayevo İnformasiya Nazirliyində
jurnalist kimi fəaliyyət göstərib. Anası isə məhkəmə
katibi vəzifəsində çalışıb.
Ünlü rejissor, 2005-ci ildə
atasının ölümündən sonra verdiyi müsahibələrin
birində atasının müsəlman yox, ateist bir serb
olduğunu bildirib. Dinini danmağını və dinini dəyişməyini
heç vaxt heç yerdə izah etməyən rejissor çəkdiyi
filmlərdə də müsəlman təfəkküründən
tamamilə uzaqdır.
Kino təhsilini Praqada, Praqa Kino Məktəbində alıb. 1973-cü ildə kino yaradıcılığına başlayan Kusturitsa ilk olaraq, qısa filmlər çəkib. Daha sonra isə Sarayevo televiziyası üçün sənədli filmlər hazırlayıb. 1981-ci ildə ilk filmi "Dolly Bell-i xatırlayırsanmı?" adlı ekran əsərini ərsəyə gətirən Kusturitsa böyük uğura imza atır. İlk filmi Venetsiya Film Festivalında "Qızıl Şir" mükafatını alır və rejossoruna böyük şöhrət gətirir.
Bundan sonra çəkdiyi hər
filmə görə mükafat alan Kusturitsa kino ictimaiyyətinin
diqqətini özünə çəkməyə nail olur. İkinci
filmi olan "Atam iş gəzintisində" filmi, Kann
festivalında "Qızıl palma"ya layiq
görülür. 1989-cu ildə çəkdiyi
üçüncü filmi "Qaraçılar
zamanı" ona Kann Festivalında "ən yaxşı
rejissor" ödülünü qazandırır. Artıq
Kusturitsa özünü təsdiq etmiş istedadlı bir
rejissor hesab olunurdu.
Kusturitsanın uğuru
Filimlərinin ünlü
olmasında ona yardımçı olan musiqiçi Goran Bregoviç
və rejissor Vilco Filacla Amerikaya köçən rejissor burda
da yaradıcılığını davam etdirir. 1993-cü ildə
"Arizona Dream"("Amerikan yuxusu"), 1995-ci ildə
"Underground"("Yeraltı"), 1998-ci ildə
"Black Cat White Cat" ("Ağ pişik, qara
pişik") filimlərini çəkir və filmlərin hər
üçü müxtəlif festivallarda mükafat alır.
Kusturitsanın məşhurluğunun
sirri nədədir? Məncə, həyatı obraza
çevirib ona rol vermək, sadə, dəbdəbəsiz həyatı
ekranlaşdırmaq onun ən böyük uğurudur.
Dünyada kino tənqidçilərinin diqqətinin "aktyor
oyunu"na yönəldiyi bir vaxtda, aktyor işinin daha
çox müzakirə olunduğu bir dönəmdə
Kusturitsa filmlərdə həyatın, təbiətin
özünə rol verməyi bacardı. Qaraçılardan bəhs
edən filmlərdə qaraçıların özünə
rol verilməsi bunun ən gözəl nümunəsidir. Onun filmlərindəki
qəhrəmanlar əllərində olan çox cüzi
imkanlarla əylənməyi, yaşamağı və
yaşatmağı bacaran qəhrəmanlardır.
Onun qəhrəmanlarının
yalnız bir zəif çəhəti var: Məsuliyyətsizlik.
Amerikaya köçdükdən
sonra Kusturitsa bir müddət Kolumbiya Universitetində
rejissorluq dərsləri deyib. Bir müddət yaratdığı
"Emir Kusturica & No Smoking Orchestra"
da gitara çalıb. 2001-ci ildə
çəkdiyi "Super 8 Stories"
("Super 8 hekayə") məhz
bu orkestrdən bəhs edir.
Qəribə Kusturitsa
Kusturitsa təkcə filmləri
ilə deyil, həm də qəribə hərəkətləri
ilə yadda qalmağı bacaran adamdır. Məsələn, dünyaca ünlü
rejissor 1993-cü ildə
Serbiyanın ultra millətçi
lideri Vojislav Seselj-i Belqradın mərkəzində,
günəşin tam zenitdə
olduğu vaxt, Vojislav Seseljin seçdiyi silahla onu duelə
dəvət edir.
Vojislav Seselj "bir sənətkarın ölümünə
səbəb olmamaq üçün" duel təklifini
rədd edir.
Daha bir qeyri adilik- Kusturitsa 1995-ci ildə Belqrad Beynəlxalq Film Festivalında
Yeni Serbiya Haqqları Hərəkatının
lideri Pajkic-i yumruqlayaraq yerə yıxır. Əslən
müsəlman kökənli
olan Kustiritsa 2005-ci ildə Çernoqoriyanın
Herceg Novi şəhərinə
yaxın, Savina monastırında Nemanja Kusturica adıyla xaç suyuna salınaraq Serb ortodoksluğunu
qəbul etdi.
Bu hadisədən
2 ay öncə "The Guardian" qəzetinə müsahibə
verən Kusturitsa qəribə bir açıqlama verdi.
"Mənim atam ateist idi
və özünü
hər zaman bir serb olaraq
təqdim edirdi. Bəli, bəlkə 250 ildir müsəlmanıq, ancaq bundan əvvəl
ortodoksal idik və önəmlisi, biz hər zaman serb idik.
Biz sadəcə, türklərdən canımızı
qorumaq üçün
müsəlman olmuşuq.
Keçən il Kusturitsa
Ortadoks Xalqları birliyi Vəqfinin mükafatını alıb.
Mükafatı Kusturitsaya Rusiya
Ortadoks Kilsəsinin patriarxı Kirill təqdim edib. Ancaq Kusturitsanın müsəlmanlıqdan
imtina etməsinin çox ciddi bir səbəbi var. Sarayevodakı ata evi müsəlmanlar tərəfindən bombalandıqdan
sonra, rejissor bu addımı atıb və keçmişi ilə belə demək mümkündürsə, bütün
bağlarını qoparıb.
"Life is a Miracle" filmi
Mən Kusturitsanın yuxarıda
adını çəkdiyim
filmlərinə baxsam
da, bu yazıda
onun demək olar ki, heç
bir mükafat almayan bir filmindən
söz açacağam.
"Life is a
Miracle" ("Yaşamaq bir
möcüzədir") 2004-cü ildə, Yunanıstanda, yunan dilində ekranlaşdırılıb. Filmin janrı romantik-komediyadır.
Filmin rejissoru və ssenari müəlliflərindən
biri Kusturitsadır.
Digər
ssenari müəllifi isə Ranko Bozic-dir. Kusturitsa filminə çox da məşhur olmayan aktyorları dəvət edib. Slavko Stimac, Natasa Solak, Vesna
Trivalic, Vuk Kostic, Aleksandar Bercek kimi aktyorlarla
sadə həyat mənzərələrini canlandıran
rejissor çox gözəl bir film ərsəyə gətirib.
Filmin mövzusu
Hadisələr
Bosniyada, uzaq bir dağ kəndində
cərəyan edir. İllərdən 1992-ci il. Bu coğrafiyada
amansız müharibə
gedir. Belqradlı
serb mühəndis
Luka, opera müğənnisi olan həyat yoldaşı Jadranka, oğlu Miloşla birlikdə uzaq bir dağ kəndinə
köçür. Luka yaşadığı ərazini
turizm regionuna çevirmək niyyəti
ilə böyük bir dəmiryolu layihəsi üzərində
işləyir.
Özünü tamamilə işinə
həsr etmiş Luka, arvadının dəliliklərinə,
deyingənliyinə demək
olar ki, fikir vermir. Münaqişə qızışdıqca Lukanın həyatı
alt-üst olur. Həyat yoldaşı bir musiqiçiyə qoşulub
qaçır. Futbolçu olmaq
arzusuyla alışıb-yanan,
güclü futbolçu
olmaq şansı olan oğlu Miloş əsgərliyə
çağırılır. Luka ciddi xarakterə
sahib, sədaqətli bir
ailə başçısı
kimi həyat yoldaşının geri dönəcəyini ümid
etdiyi vaxtlarda oğlu Miloş döyüşlərdə müsəlmanlara
əsir düşür.
Serb komandanlığı
əsir aldıqları
müsəlman qızı
Sabahanı qorumağı
Lukaya tapşırır.
Daha öncə, arvadını
xəstəxanaya aparan
Lukaya aşiq olan tibb bacısı
Sabaha Lukanın evində yaşamağa başlayır. İlk vaxtlar
Sabahaya diqqət yetirməyən, onu oğlu Miloşla dəyişdirməyə çalışan
Luka sonradan Sabahaya aşiq olur. Ailəsinə məktub yazıb,
Miloşla dəyişdirilməsini
istəyən müsəlman
Sabaha da Lukaya çox ciddi şəkildə vurulur. Sabahanın sevgisindən qaçmağın
qeyri-mümkünlüyünü anlayan Luka, onu itirməmək üçün
uzaqlara qaçmağa
çalışır. Birlikdə yaşamağa başladıqları
vaxt, Lukanın arvadı Jadranka geri qayıdır. Filmin ən nəfəskəsən
gərginliyi bundan sonra başlayır. Sabahanı müsəlman tərəfə
verməmək üçün,
Luka onunla birlikdə sərhəddi keçib qaçmağa cəhd edir. Müsəlmanlar sərhəddə Sabahanı yaralayır və Luka onun həyatını qurtarmaq
üçün əsil
fədakarlıq göstərir.
Filmin uğurlu və uğursuz tərəfləri
Təxminən 150 dəqiqəlik filmin 40-50 dəqiqəsi mənə lazımsız
göründü. Hadisələri ətraflı izah etməyə çalışan
Kusturitsa seyrçinin
marağını yetərincə
filmə yönəldə
bilmir. Nağılvarı hadisələr, uzunçuluq
müasir seyrçini
təbii olaraq yorur.
Müharibənin başlamasından sonra film sanki öz axarına düşür və seyrçini lazımınca
maraqlandırmağa başlayır.
Ancaq bundan sonra da
bəzi səhnələr
olduqca mənasız və yersiz görünür. Ancaq filmin
fəlsəfəsini, vermək
istədiyi mesajı anlayan seyrçi qətiyyən filmdən ayrılmaq istəmir.
Kusturitsa
olduqca önəmli bir həyat gerçəyini izah etməyə çalışır.
Film Kusturitsa filmlərində
alışdığımız xoş sonluqla başa çatır. Ailə içərisində
sayılmayan, hörmət
görməyən kişi haqqında çox maraqlı mətləbləri rejissor
bacarıqla izah edir.
Filmin ən maraqlı
tərəfi, təbiətin,
yerli şəraitin, heyvanların bu filmdə obraza çevrilməyidir. Lukanın həyatını
xilas edən eşşək, filmin əvvəlində bir o qədər diqqət çəkməsə də,
filmin sonunda rejissor eşşəyin kadrlara təsadüfi düşmədiyini böyük
bir incəliklə izah edir. Eyni zamanda, dəmir
yolu, təbiət, ayılar, dağlar da sanki filmdə
rol alan
aktyorlar qədər diqqət çəkir. Hətta filmin sevilməsinə, baxımlı olmasına şərait yaradır.
Yəqin peşəkar kino
tənqidçiləri təsdiq
edər ki, Kusturitsa filmlərinin musiqiləri əsil möcüzədir. Populyar musiqidən
fərqli olaraq, Kusturitsa filmlərinin musiqisi insanı ayrı bir dünyaya
aparır. Bu filmin musiqisi haqqında da eyni düşüncədəyəm.
Musiqi məni ovsunladı. Filmin musiqisini bir vaxtlar öz yaratdığı qrupda,
bas gitarada ifa edən Kusturitsa və Dejan Sparavalo
bəstələyib. Kusturitsa
bu filmdə balkan ruhunu
və adət-ənənəsini
kifayət qədər
yaxşı canlandırıb.
Şəxsi qənaətim
Filmdən
çıxardığım bir çox nəticəni
bölüşmək istəyirəm.
-Serblərə sonsuz sevgi və
heyranlıq.
-Bosniyadan atılan bombaların
düşdüyü yerlərdə yaşayan serbləri də
insan olaraq görülməsini istəyir rejissor. Serblərin də
hissləri, duyğuları, yaşamaq qayğıları var.
-Parçalanma və müharibə
filmin mövzusu olsa da, qınaq obyekti alman faşizmidir.
-Filmdəki simvollar Yuqoslaviyanın
acı sonluğunu əks etdirir. Xorvatiyada ac qalıb Bosniyaya
qaçan ayılar, duman və dəmir yol tunelləri
çox maraqlı simvollardır.
-Filmin əvvəlindən sonuna qədər
unudulmayan dişi eşşək, intihar etmək istəyən
"yaşlı qız" insanı kədərləndirir.
Bu da uğurlu bir simvol, uğurlu bir tapıntıdır.
- Eşşəyin sahibi,
çoxlarının ölmüş bildiyi, Lukanın Sabaha
ilə birlikdə sığındığı Vujan da olduqca
kədərlidir. Sanki sahib olduğu heyvanla arasında bir bənzərlik
var. O da həyatında cəmi bir dəfə, gəncliyində
qadınla yaxınlıq edib. Eşşək də, Vujan da tənhadır.
-Parçalanmış Yuqoslaviyada
sevinclər, sevgilər, yaşantılar da parçalanıb.
Hər şey yarımçıq və paramparçadır.
-Filmin sonunda intihar etmək istəyən
Lukanı, filmin əvvəlində intihar etmək istəyən
eşşək xilas edir.
Və bütün çətinliklər,
müharibələr, ayrılıqlar, xəyanətlər,
ölümlər, parçalanmalar olsa belə, yaşamaq bir
möcüzədir. Kusturitsa da məhz bunu anladır.
Cəlil
CAVANŞİR
Ədalət.-2012.-9
may.-S.6.