Ayağıyalın
"Asiman uşaqları"
Məcid Məcidinin rejissoru
olduğu filmlər dünyanın demək olar ki, bütün
aparıcı dillərinə çevrilib və
yayımlanıb. Onun yaradıcılığına xas olan bir
neçə incə nüansı vurğulamaq,
düşünürük ki, həm oxuculara, həm də
kino "xiridar"larına maraqlı olar.
1. M.Məcidi kinonu
"açıq ekran" (Tarkovski, N.Ceylan) üsulunda yox,
qapalı, dar, dalan "üsul"unda çəkir.
2. O, kinomatoqrafiq effekti janrın tələbi
kimi yox, ideyanın funssionallığı kimi verir.
3. M.Məcidi illuziya ilə real qarşıdurmanı
realist elementlərlə əks etdirir, az-çox filimdən
başı çıxanlar yaxşı bilir ki, bu
bütün rejissorların ən çox
arzuladığı, amma ən az əldə etdiyi üsuldur.
4. Onun rejissoru olduğu filmlərdə,
"Səs" itkinliyi var, amma o səs itkinliyi dialoqlarda yox, əsərin
qayəsində itib. Filmin qəhrəmanlarına isti başla,
adi nəzərlə baxanda adi insanlara bənzəyirlər,
amma onlar haqda daha dərin düşünəndə bir
şeyi dəqiqləşdirirsən: Onlar kədərin
"seçilmişləridir".
Məcid Məcidinin "Asiman
uşaqları" adlı filmi onun ekren işlərinin ən
dəyərli üç filmindən biridir. Bu film onun rejissor kimi
ad-ün qazanmasında
böyük rol oynayıb. Bu filimdəki
çəkiliş effektləri
70-80-cı illərdə İranda
çəkilən köhnə
filimləri xatırladır,
amma hadisələr müasir dövürlə
əlaqədardır.
Süjet
11-12 yaşlı
Əli bacısı Zəhranın cırılmış
çəkmələrini ustaya
yamatdırır sonra isə kartof almaq üçün dükana gəlir. Kartofu torbasına yığmamışdan
əvvəl dükanın
qırağında bir
yer tapıb ayaqqabıları ora qoyur. Başı kartof yığmağa
qarışanda bazarın
zibilyığanı gəlib
ayaqqabını zibil bilərək, arabaya atır və gedir. Əli kartof alandan
sonra bacısının
ayaqqabılarını nə
qədər axtarsa da tapa bilmir.
Sonra evə gəlir və bacısı Zəhra ayaqqabılarını
istəyir, Əli əvvəl-əvvəl demək
istəməsə də,
sonradan hadisələri
olduğu kimi nağıl edir. Cəmi bircə cüt ayaqqabısı olan Zəhra ayaqyalın qalır. Belə olan halda onlar öz aralarında
belə razılaşırlar
ki, Əlinin ayaqqabılarını səhər
dərsə gedəndə
Zəhra geyinsin, günorta isə Əli. Belə də olur.
Amma bir gün Zəhra
dərsdən qaça-qaça
gələndə ayaqqabı
düşür suya.
Böyük fədakarlıqlardan sonra o iki nəfərin
ümid yerini - ayaqqabılarını tapıb
çıxardır və
onu gözləyən
Əliyə verir.
Əli hər gün bacısını gözlədiyini
görə dərsə
gecikir, müəllimləri
onu danlayır, hətta bir dəfə gecikdiyinə görə onu direktor evlərinə qaytarmaq, valideynini çağırtdırmaq istəyir.
Bir cüt ayaqqabının
belə insan həyatında hansı məşəqqətlərə səbəb olacağını
göstərən rejissor
sadə mətləblərlə,
uşaq düşüncəsini
və sosiallığın
faciəsini açır.
Məsələn:
Zəhra: Ya ayaqqabılarımıtap
gətir, ya da atama deyəcəm.
Əli: Elə bilirsən gedib deməyindən qorxuram, atanın pul yoxdu, əgər
desən məcbur olub gedib borc
alacaq ki, sənə ayaqqabı alsın.
Əli ilə Zəhra
atasına və anasına heç nə demirlər, çünki atası ailəni güclə dolandırır, anası isə xəstədir.
Əli məktəbdə olanda eşidir ki, qaçış üzrə
çempionat keçiriləcək
və qaliblər mükafatlandırılacaq. Üçüncü yerin qalibinə
isə bir cüt təzə ayaqqabı bağışlanacaq.
Əli tez idman müəlliminin
yanına qaçır
və yarışa qatılmaq istədiyini bildirir. Amma idman müəllimi
deyir ki, iştirakçıların hamısı
seçilib. Əli çox
yalvarıb-yaxarır, idman
müəlliminin ürəyi
yumşalır və razılıq verir.
Əli çempionatın
başlanacağı günü ümidlə gözləyir. Axır
ki, həmin gün gəlib çatır, yarış başlanır.
Əli qaçır və son anda ayaqqabılar
gözünün qabağına gəlir və o bütün
qüvvətini toplayır və qaçanların
hamısını keçir. Finiş xəttini tapdalayıb
yıxılır və müəllimi ona "afərin"
deyə-deyə boynunu qucaqlayanda Əli sövqi-təbii
soruşur:
- Mən üçüncü
oldum?
İdman müəllimi cavab verir:
- Nə üçüncü,
sən birinci oldun.
Əli məyus olur,
çünki onun məqsədi birinci olub kubok, medal, ad-san qazanmaq yox, məhz
üçüncü olub
bacısına ayaqqabı
udmaq idi.
Əlini evdə gözləyən
Zəhra onun əli boş qayıtdığını görür
və sakitcə başını aşağı
salıb gedir, qaçmaqdan ayaqları yorulan Əli başını aşağı
dikərək ayaqqabılarını
çıxardıb, ayaqlarını
suya sallayır. Kənarda isə Əlinin dabanı deşik ayaqqabısı üzü
üstə çevrilmiş
halda qalıb.
Film bu acınacaqlı
səhnə ilə bitir
Deməli...
Rejissor mahiyyət etibarı
ilə üç məqsədini kinosevərlərə
çatdırır.
a) Kiçik işlər belə böyük fədakarlıqlar
tələb edir.
b) Qalibiyyət
özlüyündə məğlubiyyətdir
(Əli yarışda
qalib gəlir, amma ayaqqabını uda bilmir).
c) "Estetik təcavüz" Şərqin
arxetipidir və ziyanlıdır. "Estetik təcavüz" odur ki, əldə
etmək istədiyin gözəlliyə görə,
özünü tələf
edirsən.
Filmə baxa-baxa İran
insanının aqibəti,
o qədər ümumbəşəri
əks etdirilir ki, insan heyran
olmaya bilmir. Görünür elə bu səbəbdən deyirlər: əsl sənətin dili olmur.
Fərid Hüseyn
Ədalət.-2012.-1 may.-S.6.