M.F.Axundzadənin
dövlət və hüquq haqqında görüşlərinin
bəzi məsələləri
XIX əsrin əvvəllərində
Çar Rusiyası ilə İran arasında gedən
müharibə nəticəsində Araz çayı boyunca Azərbaycanın
ikiyə parçalanması özlüyündə mürtəce
hadisə idi. Lakin Şimali Azərbaycanın zorla Çar
Rusiyasına birləşdirilməsinin müəyyən
müsbət cəhətləri də vardı. Belə ki,
qabaqcıl demokratik rus ziyalıları ilə azərbaycanlı
ziyalılarının yaxınlaşması, demokratik rus
ziyalılarının azərbaycanlı ziyalılarına,
onların yaradıcılığına təsiri və s. məhz
belə müsbət cəhətlərdən idi.
Şimali Azərbaycanın zorla
Çar Rusiyasına birləşdirilməsinin müsbət cəhətləri
ondan ibarət idi ki, həmin dövrdə Şimali Azərbaycanda
üsuli-cədid (yeni tipli-İ.A.) məktəbləri təşkil
olundu. Həmçinin, Rusca-Azərbaycanca, Azərbaycanca-rusca
lüğətlər, təcrübi-tədris kitabları nəşr
olunmuşdu
Müxbir üzvü, hüquq elmləri
doktoru, prof. Məsumə Məlikovanın "Azərbaycanın
siyasi-hüquqi nəzəriyyələr tarixi" (hüquq
elmləri namizədi E.R.Bayramovun həmmüəllifliyi ilə)
kitabında M.F.Axundzadənin siyasi-hüquqi görüşləri
geniş və hərtərəfli tədqiq olunmuşdur .
M.F.Axundzadə bütün həyatı
boyu doğma vətəninin və xalqının tərəqqisi
yolunda yorulmadan çalışaraq, yeni dövrün irəli
sürdüyü mühüm elmi, mədəni və
ictimai-siyasi məsələlərə daim fəal münasibət
ifadə edən və zamanın qabaqcıl ideyalarından bəhrələnməyə
çağıran yaradıcılığı ilə Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafı tarixində parlaq səhifə
açmışdır. Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan
Respublikası Prezidenti cənab İlham Əliyevin 13 aprel
2010-cu il tarixli Sərəncamı ilə Mirzə Fətəli
Axundzadənin 200 illik yubileyinin keçirilməsi qərara
alınmışdır.
Bununla əlaqədar olaraq, məqalədə
M.F.Axundzadənin dövlət və hüquq haqqında
görüşlərinin bəzi məsələləri
üzərində dayanmağı zəruri hesab edirik.
M.F.Axundzadə əsərlərində,
xüsusilə, "Kəmalüddövlə məktubları"
əsərində, yeri gəldikcə, dövlət və
hüququn bəzi məsələləri haqqında öz dəyərli
fikirlərini söyləmişdir
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,
Şimali Azərbaycanın Çar Rusiyasına zorla birləşdirilməsi
qabaqcıl fikirli rus demokratik ziyalılarının M.F.Axundzadənin
yaradıcılığına müsbət təsiri onun əsərlərində
özünü göstərmişdir. Bu mənada M.F.Axundzadənin
"Kəmalüddövlə məktubları" əsəri
xüsusi əhəmiyyətə malik olmaqla, bu fəlsəfi,
alleqorik fundamental əsərin yaranmasında qabaqcıl fikirli
rus ziyalılarının müsbət təsiri
açıq-aydın hiss olunurdu.
Ona görə də M.F.Axundzadənin
fəlsəfi əsəri olan "Kəmalüddövlə məktubları"
bu cəhətdən, xüsusilə, maraqlıdır.
M.F.Axundzadə əsərin əvvəlində
bir sıra ifadə-anlayışların izahını (şərhini)
vermişdir.
Müəllif despot
anlayışına belə tərif verir:despot-o padşaha
deyilir ki, öz işlərində heç bir qanuna tabe olub
riayət etməz; xalqın malına və canına hədsiz
və hüdudsuz ağalıq edər; həmişə
özbaşına iş görər. Belə
padşahların hakimiyyəti altında olan xalq kütlələri
alçaq və rəzil qullara çevrilib hər cür
azadlıq və hüquqlarından tamamilə məhrum olarlar.
Despotizm sözü ərəb dilində olan istibdad kəlməsi
ilə çox düzgün ifadə oluna bilər.
M.F.Axundzadə həmin əsərində
sivilizasiya anlayışına belə tərif verir:
sivilizasiyon-bir xalqın cəlalət və vəhşilik vəziyyətindən
xilas olması, məişət işlərində lazımi mərifət
qazanaraq, elmi biliklər və sənaye, habelə əxlaq və
mənəviyyat sahələrində kamal dərəcəsinə
çatması və mədəniyyətin müxtəlif sahələrində
mümkün qədər yüksək məharət göstərməsi
deməkdir.
Dahi mütəffəkir M.F.Axundzadə
həmin əsərində literatur (bədii ədəbiyyat-İ.A.)
anlayışına belə tərif verir: literatur-istər nəsr
və istərsə də nəzm ilə olsun, hər cür əsərə
literatur deyilir.
Müəllif həmin əsərində
fanatik ifadəsini belə izah edir: fanatik-o şəxsdən
ibarətdir ki, dini-məzhəb qeydlərinə o dərəcədə
bağlı olur və ya öz millətinin təəssübünü
o dərəcədə çəkir ki, öz din və məzhəbinə
zidd olanlara və ya öz millətinə mənsub olmayanlara
qarşı şiddətli ədavət bəsləyir. Onlara
nifrət edir və fürsət düşəndə
onların malına, canına və namusuna qəsd etməkdən
çəkinmir, onlara rəhm etməyi əsla rəva
görmür .
Böyük ədib
özünün "Kəmalüddövlə məktubları"
əsərində vicdan azadlığı məsələsinə
də toxunmuşdur. Əsərdə göstərilir":Avropa
ölkələrində insanların hər bir fərdinə
öz fikirlərini, istər yalnış və zərərli
olsun, istərsə də doğru və faydalı, azad şəkildə
yaymaq icazəsi verilən gündən bəri dünyanın
hər bir yerində dinsizlər baş qaldırıb öz
fikirlərini qələmə almaqdadırlar. Ancaq heç kəs
onlara mane olmur və onları incitmək fikrinə
düşmür". M.F.Axundzadənin bu ifadəsinin, məhz,
o zaman-Çar Rusiyası dövründə əhalinin, vicdan
azadlığı kimi, mühüm konstitusion hüququndan
söhbət açdığını göstərirdi.
M.F.Axundzadə həmin əsərində
daha sonra göstərirdi: "Ümumiyyətlə, adam
öldürmək cəzasından mümkün qədər
çəkinərdilər. Casuslar vasitəsilə alınan xəbərlərin
düz olub-olmaması ətrafında çox ciddi yoxlama
işləri aparardılar". Başqa sözlə,
böyük ədib və filosof M.F.Axundzadə, prinsip etibarilə,
müstəsna cəza tədbiri-ölüm cəzasının
əleyhinə olmuşdur. Təsadüfi deyildir ki,
ümummilli lider Heydər Əliyev Prezident səlahiyyətlərindən
istifadə edərək, respublikamızda ölüm cəzasının
ləğv edilməsi haqqında 3 fevral 1998-ci il tarixdə Aazərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə müraciət
etmiş və 10 fevral 1998-ci il tarixdə Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisi tərəfindən cinayət
qanunvericiliyinə dəyişiklik edilərək, Şərqdə
ilk dəfə olaraq, müstəsna cəza tədbiri-ölüm
cəzası ləğv edilmişdir.
Böyük mütəfəkkir
M.F.Axundzadə "Kəmalüddövlənin birinci məktubu"nda
göstərirdi":Heç kəsi, təqsiri sübut
olmadan, işdən, vəzifədən
çıxarmazdılar". Başqa sözlə, M.F.Axundzadənin
bu fikrini müstəqil dövlətimizin ilk Konstitusiyası
olan 12 noyabr 1995-ci ildə ümumxalq səsverməsi
(referendum) yolu ilə qəbul edilmiş Konstitusiyanın
63-cü maddəsində nəzərdə tutulmuş təqsirsizlik
prezumpsiyasının rüşeymi kimi qəbul etmək olar.
Müəllif həmin əsərində
daha sonra göstərir":Ömürlərini dövlətə
xidmət işinə sərf edib, qocalan adamların özlərinə
və ailələrinə təqaüd təyin edərdilər".
Böyük mütəfəkkir M.F.Axundzadənin bu ifadəsi
isə dövlət qulluğunun əsas təminatları olan
maddi təminat hüququ haqqında fikirləri kimi qəbul etmək
olar.
Həmin əsərində "Hər
bir şəhərdə kişilərlə qadınlar
üçün dövlət tərəfindən ayrıca xəstəxanalar
təşkil olunmuşdu" deməklə, böyük
mütəfəkkir M.F.Axundzadə cəmiyyətdə
kişi ilə qadının hüquq bərabərliyindən,
başqa sözlə, hələ çar mütləqiyyəti
dövründə, bugün Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 25-ci maddəsinin II hissəsində nəzərdə
tutulmuş "Kişi ilə qadının eyni
hüquqları və azdalıqları vardır" prinsipindən
bəhs edirdi.
Böyük mütəfəkkir həmin
əsərində "Hal-hazırda Fransa və İngiltərədə
hətta eşşəkləri, atları, öküzləri
belə vurub incitməyə icazə verilmir. Lakin İranda
despotun əmri ilə yüksək vəzifə sahibi olan əmirlərin
belə ayaqlarını fələqqəyə qoyub
çubuqla döyürlər və birazdan sonra həmin
rüsvay edilmiş əmirləri sərdar və vəzir
rütbəsinə qaldırırlar, eyni zamanda onlardan sədaqət
və səmimiyyət gözləyirlər" deməklə,
müəllif fiziki cəzaların, hətta heyvanlarla
amansız davranışın əleyhinə olmuşdu. Təsadüfi
deyildir ki, Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
9.2-ci maddəsində göstərilir: "Cinayət törətmiş
şəxsə tətbiq edilən cəza və digər cinayət-hüquqi
xarakterli tədbirlər cismani əzab vermək və ya insan ləyaqətini
alçatmaq məqsədi daşıya bilməz",
başqa sözlə, qüvvədə olan cinayət
qanunvericilində cinayət törətmiş şəxslərə
fiziki cəzanın verilməsi nəzərdə
tutulmamışdı.
Böyük ədib həmin əsərdə
qeyd edir":Hər bir qanmaz ata öz uşağını təlim
və tərbiyə məqsədi ilə məktəbdarın
yanına apararkən, öz uşağının yanında məktəbdara,
hər şeydən əvvəl, bu sözləri deyir:
-"Molla! Mən bu oğlumu sənə
tapşırıram. Əti sənin, sümüyü mənim...onu
yaxşı tərbiyə elə!...".
Nadan molla da ona cavabında deyir:
-"Xatircəm ol, çubuq və
fələqqə həmişə onun gözünün
qabağında olacaqdır".
Soruşulur:belə bir yolla tərbiyə
olunan uşaqdan böyüyəndə nə kimi insanlıq, mərifət,
alicənablıq, nəcib rəftar və qanacaq gözləmək
olar? Bundan da təəccüblü Maarif Nazirliyinin qəflətdə
olmasıdır ki, bu cür hərəkətləri məktəbdarlara
qadağan etmir.
Ümumiyyətlə, dahi filosof
M.F.Axundzadə orta əsrlərdə, həmçinin,
Çar Rusiyası dövründə Şərq ölkələrində
mövcud olan tədris prosesində fiziki cəzanın-bədən
cəzasının da əleyhinə kəskin
çıxış etmişdir.
Mirzə Fətəli Axundzadə
1850-1855-ci illərdə 6 böyük komediyası-"Hekayəti-molla
İbrahimxəlil kimyagər" (1850), "Hekayəti-müsyö
Jordan həkimi-nəbatat və dərviş Məstəli
şah caduküni-məşhur" (1850), "Hekayəti-xırs
quldurbasan" (1851), "Sərgüzəşti-vəziri-xani
Lənkəran" (1851), "Sərgüzəşti-mərdi-xəsis
və ya Hacı Qara" (1852), "Mürafiə vəkillərinin
hekayəti" (1855) adlı komediyaları ilə nəinki Azərbaycanda,
bütün Yaxın Şərqdə dramaturgiya
janrının əsasını qoymuşdur.
M.F.Axundzadə bu əsərlərində
mütləqiyyət dövrünün idarəçilik
üsullarını, Şərq xalqları arasında sürən
avamçılığı, dini-xürafatın, əhalinin,
o cümlədən ictimai şüurun formalaşmasına
açıq təsirini kəskin tənqid etmişdir.
Müəllif dram əsərlərində
bu sahədə Çar Rusiyasının milli ucqarlarında, o
cümlədən Azərbaycanda da vəziyyətin daha
ağır olmasını bədii boyalarla göstərə
bilmişdir.
Çar usiyası dövründən
milli ucqar hesab edilən Azərbaycanda vəkillik institutu
haqqında görkəmli ədib, dramaturq, filosof və
dövlət xadimi M.F.Axundzadənin yazdığı
"Mürafiə vəkillərinin hekayəti" əsərini
oxumaqla və ya bu yaxınlarda tamaşaya qoyulmuş həmin
tamaşaya baxmaqla bununla bağlı kifayət qədər
düzgün təsəvvürlər əldə etmək
olar.
Dramaturq "Mürafiə vəkillərinin
hekayəti" komediyasında Çar Rusiyası
dövründən Azərbaycanda vəkillik xidmətinin xalqa
yabancı mahiyyətini açıb göstərməklə,
bu institutun sinfi mahiyyətini kəskin tənqid etmişdir.
Lakin müəllif çar senzurasından yayınmaq məqsədilə
hadisələrin Cənubi Azərbaycanın Təbriz şəhərində
baş verməsini göstərmişdir. M.F.Axundzadə bu əsərində,
hətta hakim sinfin nümayəndələri və
varlıların da heç də hamısının vəkillik
xidmətindən istifadə edə bilməməsini göstərmişdir.
Belə ki, yalnız öz hüquqlarını bilən, vəkillik
institutu haqqında az-çox məlumatı olanlar vəkillik
xidmətindən yararlanırdılar.
Cəmiyyətin aşağı təbəqəsinin,
kasıbların isə vəkillik haqqında elementar məlumatları
olmadıqlarından, həmçinin, maddi cəhətdən
imkansızlıqlarından vəkillik xidmətindən,
ümumiyyətlə, kənarda qalmışdılar.
"Mürafiə" sözü
ərəb mənşəli olmaqla, məhkəmə prosesi,
mühakimə olunma, məhkəmə sözləri kimi
başa düşülür.
M.F.Axundzadənin əvvəlki
komediyalarından fərqli olaraq, "Mürafiə vəkillərinin
hekayəti"ndə hadisələr Cənubi Azərbaycanda,
Təbriz şəhərində cərəyan edir. Ümumiyyətlə,
bu komediyadan etibarən M.F.Axundzadə əsas əsərlərinin
mövzusunu İran həyatından almışdır. Bunun əsas
səbəbi müəllifin öz yaxasını Çar
senzorunun təqiblərindən qurtarmaq olmuşdur. Qafqaz
canişinliyində məsul vəzifədə
çalışan M.F.Axundzadə məhkəmələrin və
məhkəmə məmurlarının eyiblərini
açıq və kəskin tənqid edə bilməzdi. Odur
ki, sonuncu dram əsərində o, hadisələri Təbrizə
keçirməyə məcbur olmuşdu. Lakin əsərdə
müəllif dolayı yolla yerli məhkəmələrin
qanunsuzluğunu, özbaşınalığını və
rüşvətxorluğunu da kəskin satira atəşinə
tuturdu
Qeyd etmək yerinə düşər
ki, şəriət qanunlarına görə vərəsəlik
hüququna yalnız kişinin kəbin kəsilmiş
arvadı malikdir. Müsəlman kişiləri-siyqə,
mütə yolu ilə iki və daha çox arvad ala bilərdilər.
Lakin onlar bütün vərəsəlik hüquqlarından məhrum
edilirdilər.
M.F.Axundzadənin həmin əsərdəki
fikirləri, onun vəkillərin rüşvət müqabilində
məhkəmə prosesində haqsızı necə haqlı
etməyə cəhd etmələrini ciddi surətdə tənqid
edərək, rüşvət alan, haqlını qoyub,
haqsızı müdafiə edən vəkilləri bədii
boyalarla ifşa etmişdir.
Müəllifin "Mürafiə
vəkillərinin hekayəti" əsərindəki Ağa Mərdan
obrazının mövqeyi, işə münasibəti,
aldığı rüşvət müqabilində
sübutları saxtalaşdırması Çar
Rusiyasının milli ucqarlarında, o cümlədən
Şimali Azərbaycanda fəaliyyət göstərən vəkillərin
böyük əksəriyyəti üçün xarakterik
idi.
Böyük ədib, dramaturq, filosof,
dövlət xadimi M.F.Axundzadənin fəaliyyətinin ən
önəmli faktlarından biri də onun ərəb əlifbasından
latın qrafikalı əlifbaya keçmək haqqında
apardığı mübarizəsi olmuşdur.
1857-ci ildə M.F.Axundov ərəb
qrafikası əsasında yeni əlifba tərtib etmiş və
əlifba islahatı uğrunda fəal mübarizə
aparmağa başlamışdı. Bu məqsədlə o,
1863-cü ildə İstanbula gedib, layihəni Türkiyənin
baş naziri Fuad Paşaya təqdim etmişdi. Layihə baş
nazirin göstərişi ilə "Cəmiyyəti-Elmiyeyi
Osmaniyyə"də müzakirə olunur. Burada M.F.Axundzadənin
əlifba layihəsi təqdir olunsa da, onu həyata keçirmək
üçün heç bir tədbir görülmür.
Bu uğursuzluq M.F.Axundzadəni
ruhdan salmamış, əksinə fəaliyyətini
böyük səy və ehtirasla davam etdirərək, ərəb
əlifbası əsasında ikinci bir layihə, nəhayət
isə latın qrafikası əsasında yeni bir layihə
hazırlamışdı. Lakin həmin dövrün
dini-xürafatı M.F.Axundzadənin ərəb əlifbasından
latın qrafikalı əlifbaya keçmək ideyasını
həyata keçirməsinə imkan verməmiş, onun bu
ideyası bir arzu olaraq qəlbində qalmışdı.
Bir məqalə həcmində
M.F.Axundzadənin əsərlərində dövlət və
hüquq haqqında görüşlərinin
hamısını əhatə etmək
qeyri-mümkündür. Onun əsərləri tükənməz
bir ideyalar xəzinəsidir. Ona görə də ictimaiyyət
onun dövlət və hüquq haqqında
baxışlarını əks etdirən daha sanballı əsərlərin
yazılması arzusundadır.
İlham
Abbasov,
Ədliyyə
Nazirliyi Ədliyyə
Akademiyasının
prorektoru-
hüquq
üzrə fəlsəfə doktoru
Ədalət.-2012.-12
may.-S.9.