"SARI
GƏLİN"Ə TÜRKİYƏDƏN BAXIŞ - 4
"SARI
GƏLİN"
HAQQINDA BİZLƏRDƏ NƏ
DÜŞÜNÜRLƏR
Araşdırıcı alim Məmməd ELLİ
suallarımıza cavab verdi
-Məmməd bəy, Sovetlər
dövründən siz də bu mahnının tarixini
araşdıranlardan birisiniz və hələ o zamanlar mən
sizin yazılarınızı dövrü mətbuatda
oxumuşdum və "Qobustan" toplusunda da bir yazınız
çap olunmuşdu. Nədir bu mahnının taleyində
baş verənlər ?
-Azərbaycan xalqının zəngin
mahnı yaradıcılığı vardır. Xalq
mahnıları həmişə xalqın həyat və məişət
dolanışığı, inamı və
dünyagörüşü ilə sıx bağlı
olmuşdur. Zaman keçdikcə bu mahnıların
yarandığı mühit və şərait dəyişir,
buna uyğun olaraq mahnıların daşıdığı
ilkin vəzifələr unudulur. Beləliklə, xalq
mahnılarının keçmiş dünyası
anlaşılmazlıq dumanlarına bürünərək
çox-çox uzaqlarda qalır. Bu baxımdan "Sarı gəlin"
mahnısının taleyi maraqlı olduğu qədər də
mənalıdır.
Saçın ucun hörməzlər,
Aman, Sarı gəlin!..
Səni mənə verməzlər,
Aman, Sarı, gəlin!..
Qədim
türklər, eləcə də Azərbaycan türkləri Venera planetinin təcəssümü
sayılan sevgi və gözəllik, bolluq və məhsuldarlıq, döyüş
və qələbə ilahəsini Çolpon
(Solbon), Sarı Ulduz, Dan Ulduzu adlarıyla
tanınmış və ona böyük inam bəsləmişlər.
Səhərin gözü
açılan kimi Dan Ulduzu gündoğandan Göy
üzündə öz parlaq gözəlliyini göstərir,
çevikliyi, həyatsevərliyi və cəsarətiylə
aləmə meydan oxuyur.
Qədim şumer-türklər Dan
Ulduzu ilahəsini İnanna, İştar (İstək, İstəkli)
adlarıyla tanımışlar. Dan Ulduzu - Venera mifologiya
tarixində Göy Tanrısının qızı sayılmışdır.
O - gözəl, ağıllı, hazırcavab, diribaş, igid
bir qız kimi təsəvvür olunmuşdur. Yunanlar bu gözəl
ilahəni Afrodita adıyla şöhrətləndirmişlər.
Dan Ulduzu - Sarı Ulduz inamı Qədim
Azərbaycanda geniş yayılmışdır. Erkən orta əsrlərin
tanınmış tarixçilərindən olan Musa
Kalankatlının "Alban tarixi"ndə bu barədə dəyərli
bilgilər vardır. Araşdırma göstərir ki, həzin,
təranəli, şirin melodiyalı "Sarı gəlin"
mahnısı Tanrı qızının - Göylər gəlini
gözəl İştarın şəninə
qoşulmuşdur: insanlara sevgi səadəti bağışlayan
Sarı Ulduz Sarı gəlin!..
-Bu manının dünya
arenasındakı yeri nədi?
-Dünyanın bir çox qədim
xalqları sevgi-nikah, doğum-törəmə, bolluq-məhsuldarlıq,
su-yaşıllıq, gözəllik, eşq-məhəbbət
ilahələrinə tapınmış, onlarına şəninə
nəğmələr qoşmuşlar. Könüllərin
sevgi yoluna əngəl daşları töküləndə
xalq Sarı gəlini köməyə
çağırmışdır: "Aman, Sarı gəlin!.."Sarı
gəlin sevilən gözəl, məşuqə deyil, sevgi
ilahəsidir. Gəlinə eşqdən dəm vurmazlar. Xalq ədəb-ərkanı,
xalq etikası yetkinliyi buna yol verməz!.. Bilindiyi kimi,
"sarı" sözü çoxsaylı rənglərdən
birinin adıdır: sarı rəng. Deməliyəm ki,
"sarı" sözü qədim dilimizdə "saf",
"pak", "müqəddəs" mənalarını
da bildirmişdir. Altay türklərinin dilində "saf"
sözü "ay" mənasını bildirir.
"Sarınq" sözü "ay təkin" deməkdir.
Ay (sar) paklığın, təmizliyin rəmzi
sayılmışdır. "Aydan arı, sudan duru!" deyimi
bəllidir. Sonralar "sarınq" sözünün
sonundakı "sarınq" sözünün sonundakı
"nq" hissəciyi düşmüşdür:
sarınq-sarı. "Arı" (təmiz) sözünun ilk
forması "arınq" şəklində olmuşdur.
Hunlar V əsrdə yaşamış Atillanın
arvadını "Arıq qan" deyə
çağırmışlar. "Arıq" -
"arınq" sözünün sadələşmiş
şəklidir
Buna uyğun olaraq " Sarı gəlin"
əslində "Pak gəlin", "Müqəddəs gəlin"
deməkdir. Qədim azərbaycanlılar Torpaq ilahəsini
Sarı Nənən adlandırmışlar: Sarı Nənə
- Müqəddəs Nənə!
Xalqımız Sarı
Aşığı haqq aşığı kimi
tanımışdır. Sarı Aşıq - Müqəddəs
Aşıq, Pak Aşıq deməkdir. Xalqımızın qədim
mifik-dini dünyagörüşlərinə "sarı"
sözü rəng mənası deyil, paklıq-müqəddəslik
mənası daşımışdır
Qədim
azərbaycanlılar Sarı Ulduz ilahəsini Telo adıyla da
tanımışlar. Xalqımız onun şəninə gözəl
bir mahnı qoşmuşdur:
Aman, Tello, Tello can, Tello!..
Canım Tello, Tello can, Tello!..
Müraciət
formasındakı doğmalığa
diqqət yetirin: "Aman, Tello!.."
"Aman, Sarı gəlin!.. Alqış,
alqış, yüz
min alqış!!!
Sevindirici faktdır ki,
qədim şumer-türk
şəhərlərindən biri Tello adlanmışdır."Tello" sözü qədim türkcə
"igid", "cəsur"
mənası bildirən
"telu" sözüylə
bağlıdır. Yada salaq
ki, Sarı Ulduz - Tello həm
də döyüş
qələbə ilahəsi
sayılmışdır.Tam cəsarətlə deyə
bilərəm ki,
"Sarı tel" adlı aşıq saz havası Sarı Tellonun şəninə qoşulmuşdur.
Əzizləmə anlarında
xalq "Sarı Tello" deyimini sadələşdirərək "Sarı tel" şəklinə salmışdır.Sadələşdirmək
meylinin təsiri altınla "Tello" sözü "tilo" (dilo) şəklinə düşmüşdür. El oxuyur:
Dilo yarım, gələydi!
Dilo, yarım, gələydi!
"Ay Dilo-Dilo!"
mahnısı sonralar
"Ay dili-dili!" ortaya
çıxmışdır.
Füzuli rayonundakı Dilağarda
kəndi Dilonun-Tellonun
adıyla bağlıdır."Sarı-Torpaq" saz havasında isə Yaxşılıq Tanrısı
Ülgenin yaşadığı
məskən tərənnüm
olunur.Bilgilərimizin dairəsini
bir az
da genişləndirək.
Çuvaş dilində
ulduz mənası bildirən "çəltər"
sözünün Azərbaycan
dilində uyğun variantı var: çaldır (çaltır).
Dilimizdə "çaldır
çuldur adam"
deyimi işlədilir.
Burada "çaldır"
(çuldur) sözü
"oynaq" (oynağan),
"şıltaq", "coşğun" mənaları
daşıyır ki, bunlar da ulduzun
göyə çarpan
əsas təbii əlamətləridir. "Çuldur"
variantı fonetik təkamülün müəyyən
mərhələsində "ulduz" şəklinə
düşmüşdür: çuldur- çulduz - yulduz - ulduz. "Çaldır" variantı
isə "yıldız"
(ıldız) şəklinə
düşür.Yeri gəlmişkən,
Cənubi Azərbaycanın
Maku şəhəri yaxınlığındakı məşhur
Çaldıran düzünün
adı "çaldır"
(ulduz) sözü ilə bağlıdır.Çədərovtala,
Solban (Balakən rayonu), Çıldıran
(Mardakert rayonu) kənd adları da Dan ulduzu (Çəltər, Solbon) inamıyla bağlıdır.
-Başqa
araşdırıcılar olubmu bu barədə?
-Sərraf Kərimovun
"Şınıx toponimləri dil
açırg"adlı məqaləsindəki mühüm
bir faktı qeyd etməliyik: "Şınıxın dərələrindən
biri Çolpan adlanır. Türk dünyasında bu adın əlaqələri
çox-çox uzaqlara uzanır:
Türkiyədə Çolpanek kəndi,
Başqırdıstanda Çulpan adlı doqquz kənd,
Qırğızıstanda Çolpan ata şəhəri,
Rumıniyada Çolpanul kəndi, Azov dənizinə
tökülən Kalmius çayının bir qolu
Çolpanova Qobusu və s. habelə bucaq-tatar tayfalarından
biri Şulpen adlanır, qarakalpaqların muyton tayfasının
hərbi ləqəbi belədir: "Ağ Şolpan" (Gənclik
j.1991, N1 , səh. 53).Dan Ulduzu - Sarı Ulduz (Çolpon, Solbon)
inamının qədim Azərbaycanda dərin kök
salmasının maddi-mədəni abidələrimiz də təsdiq
edir. "Kürdmahmudlu kəndində su kanalı çəkərkən
qəribə bir möcüzə baş verdi. Yerqazanlardan biri
külüngü torpağa vuran kimi qəfil gurultu
eşidildi. Külüngün zərbələri yerin
altında əks-səda verirdi. Adamlar həmin yerə
toplaşdılar.
Təxminən bir metr qazdıqdan
sonra yeraltı türbənin üstü açıldı. Əks-səda
da həmin türbədən gəlirdi. O, kərpiclə
tikilmişdi. Yerli sakinlər türbənin bir tərəfini
çətinliklə deşib, içərisinə daxil
oldular. Həqiqə möcüzə də bundan sonra baş
verdi. Baxıb gördülər ki, yeraltı türbənin
tavanında kərpiclərin düzümü ilə ulduz təsvir
olunmuşdur.
O gündən yeraltı türbə
tüqəddəsləşdi. Mövhumata inananlar da,
inanmayanlar da buranın tarixi baxımdan bir məbəd
olduğuna şübhə etmədilər". (Telman
Haqverdiyev. Daşların hekayəti. Bakı, "Gənclik"
nəşriyyatı, 1989, səh.56).
Beləliklə, Sarı gəlinin
- Sarı Tellonun - Sarı Ulduzun müqəddəs ruhu zaman
boyu xalqımızın mənəvi aləmində
yaşayaraq, mahnı-mahnı qanadlanmışdır. Bu
müqəddəs rh bu gün də bizimlədir!..
Yeri gəlmişkən,
"Sarı gəlin" mahnısını erməni
xalqı da çox sevir, açılan səhərləri bu
gözəl mahnının zərif-kövrək
melodiyasıyla qarşılayırlar. Ermənilərin
"Deyəsən, elə mahnı da bizimdir!" deyə
düşünməsi isə gerçəklikdən
çox-çox uzaqdır. "Sarı gəlin" Azərbaycan
xalq mahnısıdır".
Aman, Sarı gəlin!..
Düşünürəm ki, sevgi
bütün yamanlıqlara üstün gələcəkdir. Ürəyimdən
bir səs gəlir: "Allahı sevə-sevə Allaha
sığınıram!.."
Tofiq Abdin
abdin41@mail.ru
www.tofigabdin.com
Ədalət.-2012.-012 may.-S.15.